AL170 + TW034X0 TL speaker
Moderator: Beheerdersteam
Re: AL170 + TW034X0 TL speaker
Mooi Jan! En vooral ook nog eens snel!
Ik heb alleen een vraagje, want ik snap iets niet. (En ik wil graag leren)
Je schrijft het volgende:
Groet!
Aad
Je schrijft het volgende:
Waarom compenseer je de dip van de tweeter bij 800hz wanneer hij pas bij 1500hz mee gaat spelen? Hij doet toch niets bij 800hz? Of wel?Dalojan schreef:Ik ben even met het filter aan het stoeien geweest. kantelpunt ligt op 1500 Hz 24 dB/octaaf LR filter. Met voor de AL170 een highpass 24dB /octaaf op 26Hz om bij lagere frequenties de conus uitslag te beperken. Voor de 34mm Audax de frequentie curve gecompenseerd een een dip van 3dB bij 800 Hz, dat is de resonantie frequentie, ook om de uitslag te beperken. En een beetje delay voor de tweeter om de akoestische looptijd weer recht te trekken.
Groet!
Aad
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Hoi Aad,FR_Aad schreef:Mooi Jan! En vooral ook nog eens snel!
Je schrijft het volgende:Waarom compenseer je de dip van de tweeter bij 800hz wanneer hij pas bij 1500hz mee gaat spelen? Hij doet toch niets bij 800hz? Of wel?Dalojan schreef:Ik ben even met het filter aan het stoeien geweest. kantelpunt ligt op 1500 Hz 24 dB/octaaf LR filter. Met voor de AL170 een highpass 24dB /octaaf op 26Hz om bij lagere frequenties de conus uitslag te beperken. Voor de 34mm Audax de frequentie curve gecompenseerd een een dip van 3dB bij 800 Hz, dat is de resonantie frequentie, ook om de uitslag te beperken. En een beetje delay voor de tweeter om de akoestische looptijd weer recht te trekken.
Groet!
Aad
Het filter voor de tweeter heeft een kantelpunt van 1500 Hz en is 24 dB per octaaf, bij ongeveer 800 Hz is het signaal dus ongeveer 24 dB onderdrukt. Het maakt niet veel meer uit wat daar op die frequentie gebeurt maar het zal nog net aan hoorbaar kunnen zijn en resonanties zijn erg vervelend. Omdat het nog net enige invloed kan hebben compenseer ik de resonantie dus toch maar, en in een DSP is het geen enkele moeite om dat te doen.
De filtering voor deze speaker gaat immers met een miniDSP en dan kan je zulke dingen heel simpel uitvoeren. De offset van de spreekspoelen van de speakers (looptijd verschil) heb ik dus ook maar verwerkt in de DSP, dat maakt dat er akoestisch ook minder fouten in het overgangs gebied zijn.
Er zit overigens bij de AL170 een conus resonantie in bij net iets onder de 6000Hz en die is nog ernstiger, dan is de output door het filter al ongeveer 48 dB gedaald en zal dus niet meer hoorbaar zijn, maar aangezien het geen inspanning of wat dan ook kost heb ik voor de woofer een dip gemaakt bij die frequentie, ook weer het kost niets en resonanties zijn uiterst hinderlijk. Dus waarom niet gedaan?
Voor de versterking gebruik ik mijn eigen preamp en 4 kanaals versterker met daarin de miniDSP. Staan ook allemaal op het forum.
Groeten,
Jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Voor wie interesse heeft voor hoe de filtering met de miniDSP in elkaar zit wat betreft configuratie heb ik het maar even in een aantal screenshots vast gelegd.
De mechanische opbouw (kast) ben ik nog op tekening aan het zetten, daarvoor nog even geduld als het kan.
Groeten,
Jan
De mechanische opbouw (kast) ben ik nog op tekening aan het zetten, daarvoor nog even geduld als het kan.
Groeten,
Jan
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Dalojan op za 30 aug 2014, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Leuk dit!
Maareh, waar is je shelfing filter? De shelfing is voor de bafflestepcompensatie, je zult ca 4dB nodig hebben denk ik.
Maareh, waar is je shelfing filter? De shelfing is voor de bafflestepcompensatie, je zult ca 4dB nodig hebben denk ik.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Hoi Wouter,wouter schreef:Leuk dit!
Ik heb er geen shelfing functie in gezet, wel geprobeerd maar dan ging het wat overdreven klinken. Zoals het nu is klinkt het in de kamer prima. Ik kan nog wel even beter uitrekenen wat het theoretisch moet zijn en dan even proberen hoe dat uitwerkt. Maar tot nu toe klinkt het laag prima. Ellende is wel dat er ineens heel wat opnames door de mand vallen wat betreft opname kwaliteit en foutjes. Stemmen klinken bijzonder fraai, het midden en hoog blijft ook heel goed gedefinieerd en los staan als het volume omhoog gaat. De baffle is in mijn geval 23cm breed dus kan ik het zo uitrekenen.
Groeten,
Jan
-
wouter
- Ook commercieel actief
Mijn systeem was 21 cm breed en de Dictum van Hobby Hifi 23 cm meen ik. De BSC was hetzelfde. Als je geen compensatie toepast ben ik erg benieuwd wat er 'aan de hand' is... Aanvankelijk klinkt het altijd geknepen als je eerst luistert zonder. Echter bij een equalizer schuif je toch ook niet het middengebied 4dB omhoog tussen 500 en 1500 Hz 
Hier het effect: Je ziet dat de driver in een IEC baffle mooi vlak 'meet' (zwarte curve)
Na inbouw in een smalle kast krijg je de blauwe curve
Rood is na filtering, alle fysieke invloeden zijn weer onder controle.
Vroeger verkocht Speaker & Co Hypex Active Home modules. Ik heb daarvan nog een paar 2-weg modules. Het zou volgens Martin veel beter zijn dan een passief filter. Achteraf kreeg ik door waarom ik ze na verloop van tijd er uit mikte. Het was even leuk maar het werkte volgens een tekstboek filter, en dat dit (bijna) nooit afdoende werkt in de praktijk weten we op het forum inmiddels allemaal.
Hier het effect: Je ziet dat de driver in een IEC baffle mooi vlak 'meet' (zwarte curve)
Na inbouw in een smalle kast krijg je de blauwe curve
Rood is na filtering, alle fysieke invloeden zijn weer onder controle.
Vroeger verkocht Speaker & Co Hypex Active Home modules. Ik heb daarvan nog een paar 2-weg modules. Het zou volgens Martin veel beter zijn dan een passief filter. Achteraf kreeg ik door waarom ik ze na verloop van tijd er uit mikte. Het was even leuk maar het werkte volgens een tekstboek filter, en dat dit (bijna) nooit afdoende werkt in de praktijk weten we op het forum inmiddels allemaal.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Hoi Wouter,
Ik heb nu baffle step correctie er bij gezet, gezien de 23 cm brede baffle is het kantelpunt ongeveer 500Hz en heb een compensatie van bijna 3 dB gedaan anders komt het hier in de ruimte echt niet goed. Ik denk mede omdat ze niet geheel vrij staan opgesteld. Er naast staat nu nog de Ariel speaker die in verhouding zeker niet klein is en dus ook enige invloed heeft op de baffle step. Als ik de TL's vrijer ga opstellen zal het wel weer veranderen. Nu is het nog iets te (veel) maar ik ga zo even met de Ariels aan de sleep om ze verplaatsen naar een plaats waar ze geen invloed meer hebben. Ik denk dat het dan beter is als nu.
Groeten en bedankt voor de opmerking,
Jan
Ik heb nu baffle step correctie er bij gezet, gezien de 23 cm brede baffle is het kantelpunt ongeveer 500Hz en heb een compensatie van bijna 3 dB gedaan anders komt het hier in de ruimte echt niet goed. Ik denk mede omdat ze niet geheel vrij staan opgesteld. Er naast staat nu nog de Ariel speaker die in verhouding zeker niet klein is en dus ook enige invloed heeft op de baffle step. Als ik de TL's vrijer ga opstellen zal het wel weer veranderen. Nu is het nog iets te (veel) maar ik ga zo even met de Ariels aan de sleep om ze verplaatsen naar een plaats waar ze geen invloed meer hebben. Ik denk dat het dan beter is als nu.
Groeten en bedankt voor de opmerking,
Jan
-
wouter
- Ook commercieel actief
Het kan heel goed zijn dat je wanneer je het met een DSP separaat instelt je op 3dB uitkomt:
Dat heb ik ook als ik het een beetje kritisch bekijk qua elektrische input (akoestisch is het wel meer). Tussen de rode lijnen zit 3dB en dat is het verschil wat ik t.o.v. de tweeter output gebruik
Ik denk dat je hem lager in moet zetten
Edit: ik zie dat ik beter naar de schaal had moeten kijken, het zou best voldoende kunnen zijn zo.
Edit2: o nee, ik zie dat jij de post en plaatjes aangepast hebt
Maar zo komen we er wel
Dat je de BSC getrapt ingezet hebt ligt aan hoe je dat invoert in de DSP. Met de Behringer DCX kon ik het heel mooi als shelf van 6 of 12 dB (1e of 2e orde) instellen en daarbij de frequentie en hoeveelheid dB. De eerste of tweede orde gaf de slinger wat meer of minder 'knie'.
Dat heb ik ook als ik het een beetje kritisch bekijk qua elektrische input (akoestisch is het wel meer). Tussen de rode lijnen zit 3dB en dat is het verschil wat ik t.o.v. de tweeter output gebruik
Ik denk dat je hem lager in moet zetten
Edit: ik zie dat ik beter naar de schaal had moeten kijken, het zou best voldoende kunnen zijn zo.
Edit2: o nee, ik zie dat jij de post en plaatjes aangepast hebt
Dat je de BSC getrapt ingezet hebt ligt aan hoe je dat invoert in de DSP. Met de Behringer DCX kon ik het heel mooi als shelf van 6 of 12 dB (1e of 2e orde) instellen en daarbij de frequentie en hoeveelheid dB. De eerste of tweede orde gaf de slinger wat meer of minder 'knie'.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik zat nog even na te denken...
Wat ik zie is dat je uitgaat van vlakke driver curves bij je filtering. Dat lijkt me niet correct. De tweeter heeft van zichzelf al een HP functie. Als je een LR24 filter wilt gebruiken zul je daar minimale invloed door hebben, maar toch zul je wel een enorme toevalstreffer hebben wil alles volgens targetverloop gaan. Dus een LR hoogdoorlaat met verder een vlakke tweetercurve.
Ik kwam daarop doordat ik me bedacht dat een LR24 helemaal niet de mooiste filtering hoeft te zijn, je gaat van Alu naar geweven. Bij 2x alu of 2x papier, of keramiek bijv. kan ik me dat voorstellen. Toch zou ik een 2e orde filter dat goed functioneert zeker proberen te optimaliseren. Je kunt de drivers perfect uitlijnen met je delay dus grote kans dat een flauwer filter kan gaan werken.
Je delay van 48mm, dat lijkt me ook fors. Het akoestisch centrum van de AL170 is in Boxsim op te zoeken. Is die van je Audax ook exact bekend? Kortom, klopt dit of heb je dit zelf uitgedokterd?
Je setup heeft veel potentie, gaaf. Ik wil t.z.t. wel een set ALKE mee nemen en er eens naast zetten om de afstemmingen te vergelijken ten behoeve van optimale resultaten.
Wat ik zie is dat je uitgaat van vlakke driver curves bij je filtering. Dat lijkt me niet correct. De tweeter heeft van zichzelf al een HP functie. Als je een LR24 filter wilt gebruiken zul je daar minimale invloed door hebben, maar toch zul je wel een enorme toevalstreffer hebben wil alles volgens targetverloop gaan. Dus een LR hoogdoorlaat met verder een vlakke tweetercurve.
Ik kwam daarop doordat ik me bedacht dat een LR24 helemaal niet de mooiste filtering hoeft te zijn, je gaat van Alu naar geweven. Bij 2x alu of 2x papier, of keramiek bijv. kan ik me dat voorstellen. Toch zou ik een 2e orde filter dat goed functioneert zeker proberen te optimaliseren. Je kunt de drivers perfect uitlijnen met je delay dus grote kans dat een flauwer filter kan gaan werken.
Je delay van 48mm, dat lijkt me ook fors. Het akoestisch centrum van de AL170 is in Boxsim op te zoeken. Is die van je Audax ook exact bekend? Kortom, klopt dit of heb je dit zelf uitgedokterd?
Je setup heeft veel potentie, gaaf. Ik wil t.z.t. wel een set ALKE mee nemen en er eens naast zetten om de afstemmingen te vergelijken ten behoeve van optimale resultaten.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Hoi Wouter,wouter schreef:Ik zat nog even na te denken...
De tweeter heeft een redelijk mooi verlopende hoog doorlaat curve die eigenlijk voor het eerste octaaf wel gecorrigeerd zou moeten worden. Misschien dat een 2de orde filter genoeg is om een 4de orde akoestisch resultaat te krijgen met een beetje compensatie van het eerste stukje omdat de tweeter daar nog niet afvalt. Is het proberen waard. Ik ben er van uit gegaan dat ket akoestisch centrum van de tweeter halverwege de hoogte van de dome ligt. Ik hoop dat dat nog niet zo'n slechte aanname is rond het overgangs gebied waar die compensatie het belangrijkste is. Het 4de orde filter heeft wel als voordeel dat het overname gebied kleiner is en daardoor de overname ellende ook kleiner is. Ik heb wat betreft de delay gemeten met een natte vinger, beter dan niets. De tweeter curve heb ik gecompenseerd volgens de door Audax opgegeven curve, deze compensatie zit in de stap na het filter. Dat heb ik bij de AL170 ook gedaan.
Je bent natuurlijk van harte welkom, ook zonder ALKE.
Groet,
Jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Even een foto van de opstelling zoals die nu is.
Groeten,
Jan
Groeten,
Jan
Lekkere 'No Nonsense' versterker! (geen standaard Italiaanse confectiekast)Dalojan schreef:Even een foto van de opstelling zoals die nu is.
Groeten,
Jan
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dalojan schreef:De tweeter curve heb ik gecompenseerd volgens de door Audax opgegeven curve, deze compensatie zit in de stap na het filter. Dat heb ik bij de AL170 ook gedaan.
Heeft Audax dan een curve opgegeven voor inbouw in een box van 23 cm breed?
In de boxsim simulatie van mij kun je zien wat het met een curve doet. In het eenvoudige programma 'the edge' kun je het nog veel beter simuleren, daar geef je de positie van de driver in de baffle aan.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Hoi Wouter,wouter schreef:Dalojan schreef:De tweeter curve heb ik gecompenseerd volgens de door Audax opgegeven curve, deze compensatie zit in de stap na het filter. Dat heb ik bij de AL170 ook gedaan.
Heeft Audax dan een curve opgegeven voor inbouw in een box van 23 cm breed?![]()
In de boxsim simulatie van mij kun je zien wat het met een curve doet. In het eenvoudige programma 'the edge' kun je het nog veel beter simuleren, daar geef je de positie van de driver in de baffle aan.
Audax geeft een curve op waarvan ik uitga dat het op een 'oneindig' klankbord is. Maar er gebeuren pas gekke dingen boven 10 Khz en die gebeuren dan ook wel daar als je een 23cm Baffle gebruikt. Het kleine dipje bij 2 Khz zal er ook altijd wel zijn, daarbij is het maar eenklein dipje maar wel in een goed hoorbaar gebied. Je neemt het overigens niet goed waar of je de compensatie van die dip aan of uit zet.
Net even de filter helling van de tweeter veranderd van 24dB/octaaf in 12dB/octaaf. Omdat de tweeter een nagenoeg ideale 12dB/octaaf afval heeft beneden 1kHz. Nu nog even kijken hoe ik de verschillen tussen 1500Hz en 1000 Hz dan weer recht moet zetten, ik denk dat een laag down shelf vanaf 1500 Hz het gaat doen.
Groeten,
Jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Hoi Aad,FR_Aad schreef:Lekkere 'No Nonsense' versterker! (geen standaard Italiaanse confectiekast)Dalojan schreef:Even een foto van de opstelling zoals die nu is.
Groeten,
Jan
Geen standaard Italiaanse confectie, het is nog veel erger: het is een standaard Hammond plaatstalen kast die ik in de autolak gespoten heb. Dat is financieel veel aantrekkelijker. Ik gebruik 'standaard' dit type kast, omdat het een handige maat is en in enkele hoogtes leverbaar. Redelijk makkelijk te verwerken (boren enz) en goed te spuiten, aluminium is geen uitgesproken goed hechtend oppervlak. Zo kan ik ze in bijna ieder kleur maken.
Groeten,
Jan
Ik ben geen liefhebber van die aluminium kasten. Maar deze ga ik onthouden!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Mooi tempo ook trouwens, de 22e haalde je het MDF. Hoeveel uurtjes heb je hier in gestopt qua bouw en afwerking van de luidsprekers?
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Hoi Aad,FR_Aad schreef:Ik ben geen liefhebber van die aluminium kasten. Maar deze ga ik onthouden!
ik heb de kast gekocht bij Tubetown in Duitsland (http://www.tubetown.de) die leveren snel en de porto is goedkoper dan versturen uit Nederland. meetal heb je het binnen enkele dagen in huis. Koste net geen 20 euro maar het deksel moet je apart bij bestellen en die kost ongeveer 10 euro. In grijs is het een paar centen goedkoper dan in zwart. Zwart is een soort rimpel lak en grijs is glad en dus handiger als je het in een andere kleur wilt spuiten.
Ze zijn ook leverbaar in aluminium maar dat is minder handig als je ze wilt spuiten in verband met slechtere hechting op aluminium.
Groet
Jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Hoi Wouter,wouter schreef:Mooi tempo ook trouwens, de 22e haalde je het MDF. Hoeveel uurtjes heb je hier in gestopt qua bouw en afwerking van de luidsprekers?
Ik heb op die vrijdag het hout gehaald, zaterdag ben ik met het MDF en gereedschap in de garage aan het zagen en frezen gegaan tot in de avond een uur of 10. Zondag om half 9 verder tot in de avond een uur of 10. Ik geloof dat ik maandag de speaker gaten gezaagd heb. Op een avond een paar keer grondverf voor MDF er op gesmeerd. Astrid heeft ze de dag daarop nog een keer in de grondverf gezet en ik heb ze in de avond geschuurd en met de roller in de verf gezet, de dag daarop heeft Astrid nog een verlaag er bij gedaan en klaar was het. Daarna demping op de gok er in en de speakers met bedrading en terminals er in en de zaak naar boven slepen. Daarna met de DSP aan de knutsel tot wat het nu is.
De filtering van de tweeter net nog veranderd in 2de 0rde LR (in verband met natuurlijke afval) en een beetje low pass shelfing (-1.5 dB) in verband met dat de natuurlijke afval pas inzet op 1kHz en de filtering begint op 1.5 kHz. Het verschil is hoorbaar en net wat beter, alle beetjes optimalisatie helpen weer iets. Maar het is nu al behoorlijk genietbaar.
Groeten,
Jan
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Als proef op de som nog even de Clio analyser gepakt en gekeken wat ik nu gebakken heb. Eigenlijk niet zo verkeerd maar wel een bult in het laag door wat te veel shelfing functie en wat te veel hoog boven 10 kHz.
Ik heb daarom eerst juiste correcties ingesteld voor de tweeter door het filter uit te zetten en met ruis een mooi rechte curve te realiseren, daarna dit ook met de woofer gedaan. Daarna de filters weer aan gezet en de niveaus afgesteld tot het totaal ook vlak was en het overname gebied netjes gemaakt en de delay van de tweeter netjes gemaakt. Klinkt toch weer iets anders, met name stemmen zijn er op vooruit gegaan, de bass lijkt minder maar is eigenlijk meer anders dan minder geworden. Ik denk dat ik er voorlopig eerst maar een tijdje naar moet luisteren.
groeten,
Jan
Ik heb daarom eerst juiste correcties ingesteld voor de tweeter door het filter uit te zetten en met ruis een mooi rechte curve te realiseren, daarna dit ook met de woofer gedaan. Daarna de filters weer aan gezet en de niveaus afgesteld tot het totaal ook vlak was en het overname gebied netjes gemaakt en de delay van de tweeter netjes gemaakt. Klinkt toch weer iets anders, met name stemmen zijn er op vooruit gegaan, de bass lijkt minder maar is eigenlijk meer anders dan minder geworden. Ik denk dat ik er voorlopig eerst maar een tijdje naar moet luisteren.
groeten,
Jan
Ik kijk nu al uit naar 4 oktober
Ook mooi om te zien wat je zoal met een DSP kunt doen, heb er zelf jammer genoeg te weinig verstand van 
-
wouter
- Ook commercieel actief
De methode zou prima kunnen werken. Echter, waar ben je gaan meten om te kunnen uitgaan van een rechte curve? De microfoon op 1 plek voor beide drivers? En ben ook benieuwd op welke afstand en onder welke hoek eventueel. Dit alles om te voorkomen dat je een rechte curve creeert voor de positie van de mic, terwijl het op een andere plek minder fraai geworden is. Wel gaaf dat je alle materialen en wellicht ook kennis in huis hebt om het optimale uit je systeem te halen.Dalojan schreef:Ik heb daarom eerst juiste correcties ingesteld voor de tweeter door het filter uit te zetten en met ruis een mooi rechte curve te realiseren, daarna dit ook met de woofer gedaan.
Zonder plaatjes geloven we er alleen niets van