??? Kan dit even niet volgen. Lassiadora is het kaboutertje wat in de TL van Speakerkits woont?Lassiadora schreef:Beste Hans een goed ontworpen TL kan zeer goed laag weergeven. Echter in dit ontwerp, waar zowel de parameters van Bailey als van eigen interpretatie een belangrijke rol hebben gehad, zowel theoretisch als de vele uren testen, bouwen, demping enz. maar vooral luisteren hebben er toe geleid dat ook het midden gebied goed klinkt. Dit is zoals je weet een probleem met een TL vanwege de vele harmonische resonanties K3, K5, K9 enz. Maar ben wel content met het compliment en stel je mening hoogt op prijs.
Speakerkits ontwikkelingen.....
Moderator: Beheerdersteam
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Ik denk dat je gelijk hebt Peter.
Volgens mij is het Aad...............?
Alleen wat groot uitgevallen voor een kabouter.
Volgens mij is het Aad...............?
Alleen wat groot uitgevallen voor een kabouter.
- Eloquentia
- Berichten: 16
- Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 12:39
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Zelf geloof ik niet in kabouters maar er zijn mensen die menen dat ze bestaan en ze ook daad werkelijk kunnen zien. Andre is mijn vriend en samen ontwerpen en bouwen modellen al jaren verschillende luidsprekers en ook voor Speakerkits. Hans heeft mij op dit forum gewezen en ben heb mij pas aangemeld. Grt. AadPjotr schreef:??? Kan dit even niet volgen. Lassiadora is het kaboutertje wat in de TL van Speakerkits woont?Lassiadora schreef:Beste Hans een goed ontworpen TL kan zeer goed laag weergeven. Echter in dit ontwerp, waar zowel de parameters van Bailey als van eigen interpretatie een belangrijke rol hebben gehad, zowel theoretisch als de vele uren testen, bouwen, demping enz. maar vooral luisteren hebben er toe geleid dat ook het midden gebied goed klinkt. Dit is zoals je weet een probleem met een TL vanwege de vele harmonische resonanties K3, K5, K9 enz. Maar ben wel content met het compliment en stel je mening hoogt op prijs.
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Ik geloof wel in kabouters, heb ze alleen nog nooit met zwart haar gezien

Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Ik zag toch laatst een klein kruiwagentje bij jullie voor de deur staan toen ik bij Harjon wat spullen op moest halenSpeakerkits schreef:Ik geloof wel in kabouters, heb ze alleen nog nooit met zwart haar gezien![]()
![]()
Helaas toen geen tijd om even binnen te wippen maar dat komt nog wel een keertje
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Dat is de afweging bij een TL: pas weinig demping toe voor maximale laagextensie, of pas meer demping toe voor een gelijkmatiger laag middengebied maar nauwelijks meer laagoutput dan een gesloten box. Helaas kun je niet allebei hebben.Lassiadora schreef:Beste Hans een goed ontworpen TL kan zeer goed laag weergeven. Echter in dit ontwerp, waar zowel de parameters van Bailey als van eigen interpretatie een belangrijke rol hebben gehad, zowel theoretisch als de vele uren testen, bouwen, demping enz. maar vooral luisteren hebben er toe geleid dat ook het midden gebied goed klinkt. Dit is zoals je weet een probleem met een TL vanwege de vele harmonische resonanties K3, K5, K7 enz. Maar ben wel content met het compliment en stel je mening zeer op prijs.
- Eloquentia
- Berichten: 16
- Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 12:39
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Hi Martijn het is juist dat de demping voor een TL bepalend grote invloed heeft voor de afstemming, evenals de verhouding van mond en poort opp, de QTC van de driver en fysieke eigenschappen van de buis.Martijn M schreef:Dat is de afweging bij een TL: pas weinig demping toe voor maximale laagextensie, of pas meer demping toe voor een gelijkmatiger laag middengebied maar nauwelijks meer laagoutput dan een gesloten box. Helaas kun je niet allebei hebben.Lassiadora schreef:Beste Hans een goed ontworpen TL kan zeer goed laag weergeven. Echter in dit ontwerp, waar zowel de parameters van Bailey als van eigen interpretatie een belangrijke rol hebben gehad, zowel theoretisch als de vele uren testen, bouwen, demping enz. maar vooral luisteren hebben er toe geleid dat ook het midden gebied goed klinkt. Dit is zoals je weet een probleem met een TL vanwege de vele harmonische resonanties K3, K5, K7 enz. Maar ben wel content met het compliment en stel je mening zeer op prijs.
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Genoeg te lezen!ds23man schreef:http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=15224Speakerkits schreef:Dat verklaard veel, de DSP doet de rest
De DSP doet hemeaal niks zelf, dat moet je toch echt zelf doen!
Als je eenmaal hebt verteld wat ie moet doen, doet ie het toch echt zelf
Mijn huis+winkel passen daar ongeveer 2 keer in![]()
En dat noemen wij hier de kleine schuur, totaal bebouwd oppervlak 1500m2![]()
Waarom bipool en geen dipool ??
Welk muziekstuk is ooit op een dipool afgemixed?
Welk systeem is ooit op een B&G afgemixed
Foto erbij kan hel verhelderend zijn![]()
Grt Andre
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=ncore
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=dlcp
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Dit topic had ik even gemist. Ik heb jaren lang met de TIW200XS in een 120 liter TL gedraaid. Dit ging zo ongelofelijk lekker dat ik er maar geen afstand van kon doen. Je kon bij wijze van spreken tegen de bas aanleunen, vreselijk 'makkelijk' rolde het eruit met haast grenzeloze diepgang. Ik had hem afgestemd op 28 Hz met evenveel conus uitslag bij 20Hz als bij z'n grote uitslagbult rond 40 Hz. Daarom was het vanaf 20 Hz over de hele linie goed belastbaar. En dan is 11mm Xmax one way voor muziek best goed te doen. Je speelt met 2 stuks. Het is vergelijkbaar qua luchtverplaatsing met 8 stuks gesloten woofers met Xmax 5,5 mm one way, al zal dat natuurlijk wel andere voordelen hebbenhannesie schreef:De laatste keer dat ik het heb gehoord was met een Kef B139 en dan met klassieke muziek.Henkjan schreef:Hans, het is toch geen verrassing dat een TL mooi laag geeft?
![]()
Dat was dus ook nog eens lang geleden, en dan ook wel eens de PMC speakers, maar ook al weer een tijdje terug.
Nu dus in een relatief kleine kast, 1/4 golflengte?, nog geen meter hoog, poortopening aan de achterzijde.
En dan op een hoog geluids-niveau, dat was dus wel een andere ervaring.![]()
Je bent nooit te oud om te ... ervaren, wat het TL geluid kan doen.
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Beste,
Wij hebben de TL aanzienlijk weten te verkleinen zonder in te boeten op de kwaliteit van het laag, dat ging niet vanzelf, maar is uiteindelijk gelukt.............iedereen is verrast als ze aanstaan, vooral gezien het formaat.
Grt Andre
Wij hebben de TL aanzienlijk weten te verkleinen zonder in te boeten op de kwaliteit van het laag, dat ging niet vanzelf, maar is uiteindelijk gelukt.............iedereen is verrast als ze aanstaan, vooral gezien het formaat.
Grt Andre
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Dag Andre,
Ik heb hem uiteindelijk ook in 70 liter gebouwd, volgens simulaties ongeveer gelijk. Het verschil met de T20.39 Basreflex ontwerp van Visaton (39 liter) was absurd. Compleet andere sound, de TL met strakke en goed navolgbare contouren en baslijnen. De TL was wel zwaar 'gebraced' door de constructie, de BR niet. Maar de klank was compleet anders, terwijl ik ze beide op een Reckhorn A401 had en zo kon om prikken.
Die in 70 liter simuleerde vrijwel gelijk aan de grotere behuizing maar klankmatig merk ik toch verschillen. Een groter luchtvolume laat zich niet eenvoudig in geluidsdruk meten/simuleren, het speelt toch ook wel mee ook al zou het hetzelfde meten qua SPL. Maar goede resultaten zijn hoe dan ook zeker te halen met de TIW200XS in een TL. Het is een lekkere woofer voor het formaat.
Ik heb hem uiteindelijk ook in 70 liter gebouwd, volgens simulaties ongeveer gelijk. Het verschil met de T20.39 Basreflex ontwerp van Visaton (39 liter) was absurd. Compleet andere sound, de TL met strakke en goed navolgbare contouren en baslijnen. De TL was wel zwaar 'gebraced' door de constructie, de BR niet. Maar de klank was compleet anders, terwijl ik ze beide op een Reckhorn A401 had en zo kon om prikken.
Die in 70 liter simuleerde vrijwel gelijk aan de grotere behuizing maar klankmatig merk ik toch verschillen. Een groter luchtvolume laat zich niet eenvoudig in geluidsdruk meten/simuleren, het speelt toch ook wel mee ook al zou het hetzelfde meten qua SPL. Maar goede resultaten zijn hoe dan ook zeker te halen met de TIW200XS in een TL. Het is een lekkere woofer voor het formaat.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Ik werd toch echt niet serieus genomen op dit forum door een van onze zelfbouwzaak eigenaren omdat ik voorkeur had voor TL laagHenkjan schreef:Hans, het is toch geen verrassing dat een TL mooi laag geeft?
André, mss kan je een stel tapped horns voor t laag overwegen. zeker als ze in de hoek kunnen staan is daar een lekker rendement mee te halen.
Heb voor een forumlid even wat simulaties gedraaid van de actuele TIW200XS in BR, (optimaal) gesloten* en TL.
De TL varianten geven een andere afstemming, ik heb geoptimaliseerd voor het uitslingergedrag.
* de constructie lijkt op te slingeren in de SPL curve maar de klankwand is 300cm^2, bij een bord van 1m bij 25 cm is er enkel een daling van de SPL curve
Wat je hier duidelijk kan zien is dat de belastbaarheid, het uitslingergedrag en de gevoeligheid in het laag optimaal is door de TL constructie. Verder zal ik dit topic niet vervuilen maar een goed ontworpen TL is tot machtige dingen in staat: de controle van een gesloten box met de extra output van een poort (ter grote van Sd). Dat is dus meer dan een BR kan.
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Sommige boze lippen beweren dat een TL gewoon een reflex is met een zeer lang uitgevallen poort...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
Bassie1956
- Ook commercieel actief
- Berichten: 75
- Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Beste Wouter,
Inmiddels is het ons gelukt een compacte 2-weg Tl te maken met slechts een 15cm breedband woofertje..eff. 12cm heeft het zelfde karakter als zijn grote broer, loopt onwaarschijnlijk ver door, eigenlijk net zo ver als zijn broer, alleen de max. SPL natuurlijk wat minder, maar ruim voldoende om de gemiddelde woonkamer te vullen.
Wat verder bijzonder is dat we het breedbandige karakter maximaal benut hebben, en de tweeter zo hoog mogelijk hebben kunnen inzetten, zo wordt een groot frequentie bereik door slecht één driver van ca.30 hz tot 7 Khz weergegeven, alleen het laatste stukje moet nog door een tweeter worden weergeven.
We zijn nog bezig met de afwerking, maar met een week of twee staat hij demonstratie klaar.
Beslist de moeite waard om eens te komen beluisteren.
Groet Andre
Inmiddels is het ons gelukt een compacte 2-weg Tl te maken met slechts een 15cm breedband woofertje..eff. 12cm heeft het zelfde karakter als zijn grote broer, loopt onwaarschijnlijk ver door, eigenlijk net zo ver als zijn broer, alleen de max. SPL natuurlijk wat minder, maar ruim voldoende om de gemiddelde woonkamer te vullen.
Wat verder bijzonder is dat we het breedbandige karakter maximaal benut hebben, en de tweeter zo hoog mogelijk hebben kunnen inzetten, zo wordt een groot frequentie bereik door slecht één driver van ca.30 hz tot 7 Khz weergegeven, alleen het laatste stukje moet nog door een tweeter worden weergeven.
We zijn nog bezig met de afwerking, maar met een week of twee staat hij demonstratie klaar.
Beslist de moeite waard om eens te komen beluisteren.
Groet Andre
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Als ik het goed heb, heb ik dat al gehoord.
Was inderdaad verrassend, ik heb er een filmpje van gemaakt geloof ik.
Klopt dat Andre?
Was inderdaad verrassend, ik heb er een filmpje van gemaakt geloof ik.
Klopt dat Andre?
-
Bassie1956
- Ook commercieel actief
- Berichten: 75
- Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Ja dat klopt, je hebt heel dichtbij gefilmd .....daarna moest je je haar even gaan kammen weet je nog
Groet Andre
Groet Andre
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Kheb er nog krullen van.Bassie1956 schreef:Ja dat klopt, je hebt heel dichtbij gefilmd .....daarna moest je je haar even gaan kammen weet je nog![]()
Groet Andre
Maar ik ben ook wel benieuwd naar die Vifa NE met tweet van Dayton.
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Sta ik niet in de nieuwsbrief database?
Ga je wat laten horen.........??
En wat dan wel?
Ga je wat laten horen.........??
En wat dan wel?
- Speakerkits
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 90
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Hoi Hans,
Dat zal ik even nakijken, maar inderdaad bij voldoende belangstelling gaan we een Demo dag houden op 17 mei,
Aanmelden kan middels een e-mail naar info@speakerkits.nl
Maar ik start wel even een nieuw persbericht
Groet Andre
Dat zal ik even nakijken, maar inderdaad bij voldoende belangstelling gaan we een Demo dag houden op 17 mei,
Aanmelden kan middels een e-mail naar info@speakerkits.nl
Maar ik start wel even een nieuw persbericht
Groet Andre
Re: Speakerkits ontwikkelingen.....
Goedemiddag allemaal,
Ik reageer even op dit stukje om de volgende reden. Ik heb afgelopen een set luidsprekers overgenomen te weten de Scan speak Discovery Nassac.
Ik probeer hier wat info over te vinden maar zonder enig resultaat tot nu toe. Vandaar dat ik het even hier vraag.Kan iemand mij iets vertellen over het filter etc.
Ik hoor het erg graag.
mvg
Paulus
Ik reageer even op dit stukje om de volgende reden. Ik heb afgelopen een set luidsprekers overgenomen te weten de Scan speak Discovery Nassac.
Ik probeer hier wat info over te vinden maar zonder enig resultaat tot nu toe. Vandaar dat ik het even hier vraag.Kan iemand mij iets vertellen over het filter etc.
Ik hoor het erg graag.
mvg
Paulus
