softstart - wanneer nodig?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
waarom een 110V relais en een weerstand? kan je niet gewoon een 230V relais pakken? bij hoge inrush stroom en koude NTC's heb je dus een redelijke spanningsval over die NTC's en zal t relais niets doen, warmen de NTC's op en is de stroom minder zal t relais wakker worden en de NTC's bypassen. ja toch?
Dat zou kunnen maar die hebben ze niet bij ome Dick en op deze manier kun je wat met de drempel spelen dmv de serieweerstrand.
Als de tijd echt wat erg kort uitvalt kunnen er zo nog 4diodes als brug over de relaisspoel (doet het ook op =) met een dikke elco,dank zij de serieweerstand krijg je dan meer vertraging.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:
waarom een 110V relais en een weerstand? kan je niet gewoon een 230V relais pakken? bij hoge inrush stroom en koude NTC's heb je dus een redelijke spanningsval over die NTC's en zal t relais niets doen, warmen de NTC's op en is de stroom minder zal t relais wakker worden en de NTC's bypassen. ja toch?
Dat zou kunnen maar die hebben ze niet bij ome Dick ....
ik heb er nog wel een liggen, zal tzt eens testen
baskruiderink
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 13:49

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door baskruiderink »

Zweitse schreef:
Of de klik aan, klik uit van Sander Sassen.
Iemand hier enig idee of die printen van de klikaanklikuit (die uit de audio special 5) nog ergens verkrijgbaar zijn?
Heb al twee mailtjes gestuurd naar Sander, maar geen reactie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door Henkjan »

baskruiderink schreef:
Zweitse schreef:
Of de klik aan, klik uit van Sander Sassen.
Iemand hier enig idee of die printen van de klikaanklikuit (die uit de audio special 5) nog ergens verkrijgbaar zijn?
Heb al twee mailtjes gestuurd naar Sander, maar geen reactie.
Misschien kan Ray je helpen? http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=13309

of eventueel SuperR: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=17438
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: softstart - wanneer nodig?

Bericht door SuperR »

Ik heb contact gehad met Sander en hij heeft nog printen. Ik wil prima iets maken, maar uit respect voor Sander zou het concept in dat geval iets anders zijn. Geen logische poorten, maar een Atmega168. Dat biedt wat meer mogelijkheden, maar kan mensen afschrikken.

Dat zouden dan 2 "dikke" relais worden, een klein printtrafotje, een 12V en 5V regulator, de Microcontroller met wat condesatortjes en een kristal en een paar weerstandjes om de staat van je momentaire schakelaar te lezen.

Eventueel een dipswitch of een paar jumpers om inschakeltijd te kiezen.

Voor twee tientjes aan componenten moet je dan al een eind komen. Als er meerdere geinteresseerden zijn die geen haast hebben (denk aan minimaal een maand), dan kan ik vanavond wel een "Smartmains V1" schema ontwerpen.
Plaats reactie