elka electronics TRZ-20 buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: elka electronics TRZ-20 buizenversterker

Bericht door Marp »

tarsam schreef:
die foto's moet ik jammergenoeg weer postten met imageschak, want als ik het via bijlage doet, geeft hij een foutmelding:
Je bezorgt me wel telkens een hoop werk hoor. Gewoon je foto's wat kleiner maken, dan moet het lukken. ;)

Ter volledigheid: de limiet ligt op een schappelijke 2 MB, wat ruimschoots volstaat voor erg grote schema's e.d. Om normale foto's op een computerscherm te tonen is een breedte tussen de 800 en 2000 pixels meer dan genoeg.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ja het eerste wat ik al eerder zij is even de spoelen meten of ze zowiezo nog wel enige Ohmse doormeting geven
Omdat die impedantie te laag ligt om direct door een buis gevoed te worden zetten ze een trafo in als omzetter van impedantie

en het ziet er dan ongeveer zo uit (zie plaatje)
Bijlagen
voeding-naar-trafo.JPG
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,
de ene kant van de spoel meet ik jammergenoeg niets, en de andere kant die dus naar de galmveer gaat, meet ik 0,8 ohm, dit is een slecht teken zeker?

wat ik ook nog zou willen leren is, hoe je eigenlijk zo'n buis moet uitmeten, dit wil ik zeer graag kunnen, maar ik weet niet hoe je eraan moet beginnen, en op internet vindt ik het ook niet echt.

toen ik die spanningen op die verschillende pinnen voor jou moest meten, wat kon jij daaruit dan afleiden? en wat betekenden die spanningen dan?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Dat was on zowiezo eens te kijken wat daar op staat en zo kijken of een ECC83 wel goed staat daar kan je zien aan de spanningen de hoogste spanning gemeten is 38 V ( wat ik wel erg laag vindt voor zo'n buis ) en staat op de anodes en dat klopte dus aardig

En welke kant is dit de kant van de buis of aan de kant van dat rode draadje
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo, die 0,8 ohm is aan de kant van de galmveer, waar ik niets meet is aan de andere kant
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

meet je dan als dat draadje is aangesloten op je veer
zo ja haal deze eens los en meet nog eens

ja het gaat dus om die andere kant die moet toch ook wel iets geven al is het maar 100 Kohm
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,

ik heb de hele transfo losgesoldeerd, en de kant die naar de galmveer gaat, geeft dus 0,8 ohm de andere kant geeft niets, dus die transfo zal stuk zijn zeker??

hoe kan ik dit oplossen? want er staat niets op de transfo, kan ik aan eennieuwe geraken?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

nee ik zou het niet weten.
Je weet immers niks over de versterker en dus ook niet over die trafo dan wordt het gokken.
En weet je nooit zeker of je wel de goeie hebt.

Maar een optie die mischien mogenlijk is staat hier http://www.hammondmfg.com/125SE.htm

Je kan ook wat ik nog wel eens heb gedaan de trafo opnieuw wikkellen maar dat is een hoop tel werk zowel tijdens het afwikkellen als het weer opnieuw wikkellen dat je er gek van wordt

Denk dat je toch zonder die echo moet gaan werken.
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,

hmm is die transfo niet een beetje hetzelfde als in andere versterkers met een galmveer?
of is dit zeer verschillend?

omdat het redelijk veel geld is, en dan een kans is dat het nog niet werkt ook hé.

en dat geluid, hoe kan ik weten of die nog harder kan? of dat er iets mis is? waardoor hij niet zo luid gaat?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Die trafo van hammond is ongeveer wat er in die amp zit waar je het schema van heb.
Maar die klopt dus niet met jouw amp
Maar even wat anders wat meet je op de pinnen van V6 en V7

Nog een vraag wat is de impedantie van de spoelen van die galm veer want als daar ook iets niet goed is heb je aan een nieuwe trafo zowiezo niets

Ja wat de versterking betreft is het altijd lastig om op afstand een echt diagnose te kunnen stellen.
Maar dat ik het idee heb dat dit wel erg zacht lijkt zal je wel duidelijk zijn.

Maar even wat anders wat doet die volume knop op die amp
Bijlagen
dscn5107m-a.JPG
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,
die pinnen heb ik nog eens uitgemeten, en heb dus deze waarden:
V6:
1=53V
2=0V
3=0,3V
4=0V
5=0V
6=31,5V
7=0V
8=0,211V
9=0V

V7:
1=0,8V
2=0,6V
3=0V
4=0V
5=0V
6=0,75V
7=0,57V
8=0V
9=0V

wat die volume knop doet, dus er zitten 2 volume knoppen op, 1tje voor kanaal 1 en 1 voor kanaal2. die knoppen werken volgens mij nog goed. als ik eraan draai veranderd het volume mooi mee.

maar wat kan jij nu afleiden uit die spanningen? omdat ik dat graag ookzelf zou willen kunnen, indien ik later naar nog versterkers zou moeten kijken. zou je mij dit aub eens kunnen uitleggen? ik ben bereid er alles over te leren.

oja, zo'n EZ81 hoe warm wordt dat zo ongeveer? na zo'n half uur muziek te spelen is die toch wel kokend heet, maar dit is normaal zeker? ik wou het gewoon eens zeker weten??

die weerstanden van die spoelen zal ik straks meetten

en NL3PC ik wil je nog eens echt bedanken dat je al die moeite voor mij doet, en mij zo helpt.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Nou je kan zien bij je metingen dat er 1 buis is die niks krijgt dat is dan waarschijnlijk de buis die op je trafo zit als ik het goed heb.

verder kan je mischien het beste wat buizen boeken opsnorren om je kennis op te doen

ook vondt ik dit nog http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenbuis#Soorten

hier staat nog wat info zoals G1 ( stuurrooster ) G2 ( schermrooster ) G3 ( keerrooster ) plate ( anode ) en natuurlijk cathode hier kan je zien hoe een buis in elkaar zit en er een beetje uit afleiden hoe hij werkt

En ja aan die ez81 kan je je handen branden maar dat is waarschijnlijk ook zo met de twee EL84 buizen

Als deze buizen een oranje rode gloed krijgt is het niet goed
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,
die link zal ik zometeen eens bekijken.

en inderdaad, die buis die geen spanning krijgt, is de buis die aan de transfo hangt.
meer zal ik niet meer kunnen doen aan die versterker zeker?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Je zou nog wat duidelijke foto's van vooral de bovenkant van bijde frames kunnen posten zodat we aan kleuren codes van de weerstanden kunnen kijken of wat jij meet wel overeen komt

Ik hoop dan ook dat andere leden zich ook in de discusie mengen.

meer ogen meer inzichten denk ik dan maar.
TheoK

Bericht door TheoK »

nl3prc schreef:
Ik hoop dan ook dat andere leden zich ook in de discusie mengen.

meer ogen meer inzichten denk ik dan maar.
Ik zou wel graag willen maar jij weet nog veel meer dan ik.
Heb alleen een beetje basis kennis.
Vind het al ontzettend knap dat je dit op deze manier zo uit kunt leggen.
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo, ja ik hoop ook dat er mensen zich mengen in dit topic, wie weet heeft wel iemand zo'n versterker?

hier heb ik foto's:

nu heb ik de foto's verkleind, maar toch zegt de site nog altijd dat de afbeelding ongeldig is :s
bestandsbron:<br />http://img826.imageshack.us/img826/4226/dscn5163c.jpg
bestandsbron:
http://img826.imageshack.us/img826/4226/dscn5163c.jpg
bestandsbron:<br />http://img9.imageshack.us/img9/544/dscn5161y.jpg
bestandsbron:
http://img9.imageshack.us/img9/544/dscn5161y.jpg
bestandsbron:<br />http://img560.imageshack.us/img560/1559/dscn5164r.jpg
bestandsbron:
http://img560.imageshack.us/img560/1559/dscn5164r.jpg
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Je hoeft ook nog niet zo zeer het formaat aan te passen maar de grote in Kilobyd
als je bv het formaat wat je camera geeft weer wegsaved met bv PAINT dan wordt een 3 meg file die je camera geeft ineens iets van 300 kilobyd.

Dit komt omdat je camera bijna geen compressie op de file toepast
[url=http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=60006&mode=view][img]http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=60006&t=1[/img][/url] dscn5161y.jpg [ 195.53 KiB | 1 keer bekeken ]
[url=http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=60005&mode=view][img]http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=60005&t=1[/img][/url] dscn5163c.jpg [ 210.45 KiB | 1 keer bekeken ]
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

tarsam schreef:
nu heb ik de foto's verkleind, maar toch zegt de site nog altijd dat de afbeelding ongeldig is :s
Wat is volgens de melding ongeldig? Is de bijlage te groot, of wordt iets weergegeven als "De extensie ... is niet toegestaan"?

Geldige extensies voor afbeeldingen zijn jpg, jpeg, png, gif, tga, tif, tiff. Voor foto's op internet gebruik je doorgaans jpg, en voor tekeningen png of gif.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik heb een vraag teken bij de plaatsing van je elco de MIN staat nu op de uitgaande draad van je trafo rode pijl
Nou heb ik toch echt het idee dat die op massa van je print moet aangeven met blauwe pijl

Plaatjes : je moet even kijken hoe groot de file is files boven ik geloof 2 meg worden niet geaccepteerd
Bijlagen
dscn5161y-a.JPG
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo, ja nochtans was mijn foto 1,8mb, dus dit zou moeten lukken.
wat die condensator betreft, die blauwe en rode pijl zijn alle 2 massa, dus dit is in orde
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Oja moest wel goed kijken maar daar staat nog een montage strip gemonteerd waar die ene bruine en rode draad op zit.
Dus dat lijkt dan wel goed
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,

er is hier juist een vriend van mij geweest die muzikant is, en hij heeft zijn elektrische gitaar meegebracht en eens de versterker getest, en wat klonk hij FANTASTISCH. zo'n mooi geluid, en echt tien keer luider dan met een micro.
en die galmveer denk ik zal ik laten voor wat het is. het is wat kostelijk, en dan nog de kans dat het niet de juiste transformator is.

dus hij is anders weer volledig in orde. het enige ambetante is nu dat ik niet weet waar er ergens sluiting zat en die weerstand zo warm werd, omdat ik dit dus voor mijn nonkel herstel, en als die plots weer moest sluiting inzitten...
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

This inderdaad altijd vervelend als er sluiting optreed en je weet niet waar het zat als deze weer even weg is
ik gok nog steeds erop dat de sluiting mogenlijk in die plug zat die naar je subframe gaat

Maar toch fijn dat je versterkers zelf wel goed doet

Ik ben nog wel even aan het klooien geweest zodat je meer inzicht krijgt
Maar je bent er dus wel klaar mee maak ik op uit je reactie

Als je het nog intresse hebt het volgende ik heb alle onderdelen genummerd aan jou om er even de waarde bij te zoeken door de weerstanden door te meten
Bijlagen
dscn5163c-a.JPG
voeding-naar-trafo-a-101.JPG
tarsam

Bericht door tarsam »

hey,

ja natuurlijk wil ik die nog meten, jij hebt er ook je werk aan gehad, dus doe ik dit met plezier, en ben je ook zeer dankbaar dat je zoveel hebt willen helpen. en moest het mogelijk zijn om die galmveer weer werkende te krijgen, dan maar al te graag hoor.
vanavond heb ik geen tijd meer, maar morgen of overmorgen zal ik die waarden dan doorgeven.

die sluiting dat je denkt dat het in die plug van het subframe zit kan eigenlijk niet, want toen dat hij warm werd, was soms ook dat subframe niet aangesloten.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo'n 10k naar 8Ohm transformator zou je moeten kunnen slopen uit een oude radio met een EL95 als uitgangsbuis.
Ook de oude Philips AG9016 versterkertjes hadden deze UGT's.
Oude bandrecorders met buizen hadden deze ook weleens aan boord. Ik heb ook een setje, maar die wil ik als paartje bij elkaar houden voor een stereo projectje.

Zoek eens op internet of in een boek naar het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom.
Ik krijg al lezend de indruk dat je je nog niet van het verschil bewust bent.

Een (buizen) versterker wordt ingesteld met gelijkstromen en gelijkspanningen.
De muziek is een wisselspanningssignaal dat wordt gesuperponeerd op de gelijkspanning.
Een condensator laat de muziek door, maar kan aan beide pootjes een verschillende gelijkspanning voeren zonder dat er gelijkstroom door de condensator vloeit.
Plaats reactie