230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Hm,320V 3A 5ms ....2 Joule :?
Anne
Dat is wel erg overdreven, denk dat je eerder op een 1/5 tot 1/10 daarvan uitkomt. En dat ook nog eens verdeeld over meerdere buizen. BTW kan iemand eens de gloeidraad weerstand op meten van een koude PL519. Volgens mij varieert die niet zo veel tussen koud en warm bij P buizen. Anders zou je niet ze in serie kunnen zetten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Dat is wel erg overdreven
Beter teveel inschatten dan te weinig :sure: .Lang geen 320V voor de hele 5ms enz. is nogal grof die borstel :lol:
Stel allemaal P-buizen tot 230V en weerstand koud 1/5-de van heet.Krijg je een startstroom van 5x0,3=1,5A.Met minder buizen en een serieweerstand wordt het minder (serieweerstand koud ook groot).Blijft nog 'n aardig stuk onder de veronderstelde 3A.
Gokje,de weerstand bij de PL519 (of PL509) koud,rond 25ohm O:) .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

Khep het even opgezocht, een PL519 trekt 300mA bij 40V. Kom ik warm op 133 ohm. Volgens mij zit er niet zoveel variatie tussen warm en koud bij P buizen als jij noemt Anne. Zal als ik even tijd heb eens simulatie'tje doen, maakt het wat inzichtelijker. De C laadt erg snel op en ik denk dat de piekstroom erg kort is en die loopt dan met een e-macht af.
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Kaplaars »

Pjotr schreef:
BTW kan iemand eens de gloeidraad weerstand op meten van een koude PL519. Volgens mij varieert die niet zo veel tussen koud en warm bij P buizen. Anders zou je niet ze in serie kunnen zetten.
U vraagt, wij draaien: Ultron PL519 weerstand gloeidraad in koude toestand 22,9 ohm (pen 4 en 5). Gemeten op een recent gecalibreerde fluke 175.

2 Joule is voor zover ik weet bijna niets aan warmte. Weet niet wat de soortelijke warmte van de gloeidraad is?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

Ok bedankt, heb ik i.i.g. reële waarden voor een simmetje. Het gaat natuurlijk om het korte stukje draad wat uit de kathode steekt. Maar daar gaat ook evenredig minder warmte in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

Ok, hier wat het doet bij inschakelen op de top van de sinus. 1x met 430 ohm wat ongeveer de waarde is van de hele string van het schema van Kaplaars als de buizen warm zijn en 1x met 100 ohm. Bovenste plotje is de netspanning (riood) en de spanning over de gloeidraadstring (blauw). Middelste de stroom en het onderste plotje is het geïntegreerd vermogen of wel het aantal Joules over de tijd voor de hele gloeidraad string. Waarde van de C is 5 uF.
Switch-on-90-gr.gif
Valt dus wel mee naar mijn idee. De invloed van de piekstroom door de condensator is ook niet zo veel bij inschakelen tussen warm en koud. Eigenlijk maakt dat heel weinig uit en gaat er in zeer korte tijd ca. 0,3 Joule in de gloeidraden in. Dat moet sowieso opgevangen worden door de warmtecapaciteit van de draden zelf.

B.t.w. dat "softstart" gebeuren is een beetje inherent aan voeden met een stroombron (of hoge impedantie). Daardoor wordt sowieso de stroom begrensd. Zou je ook hebben met een dikke serieweerstand. Dit i.t.t. voeden vanuit een spanning, dan loopt er even een hele grote stroom door de koude gloeidraden en een stuk langer dan in het onderhavige geval met een serie C.

Maar goed een versterker direct met zijn chassis en overige edele delen aan het lichtnet hangen blijf ook ik geen goed idee vinden 8)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Het lijkt idd wel mee te vallen,maar 't maar simulatie :twisted:
Gokje van 25ohm was er niet ver naast :D .
Als je naar de I2t kijkt kom je op ong.0,05 uit ,bij Littlefuse is dat het smeltpunt voor 0,15A zekeringen.
Bij die buizen wordt de energie bij opstarten niet door de hele gloeidraad opgevangen maar voornamelijk het kleine stukje kathode-pin. Geen warmte-afvoer=onmiddelijk heet=hoge weerstand=vermogen gaat hier verloren,rest blijft nog koud.
Gaat misschien vaak toch goed :sure: ,ik zou het niet doen.Die serieweerstand bij de zener met C-voeding zit er niet voor niets.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door nl3prc »

En zeker ongeveer 58 Ohm als hij warm is of sla ik de plank dan volledig mis
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Het lijkt idd wel mee te vallen,maar 't maar simulatie :twisted:
Gokje van 25ohm was er niet ver naast :D .
Als je naar de I2t kijkt kom je op ong.0,05 uit ,bij Littlefuse is dat het smeltpunt voor 0,15A zekeringen.
Bij die buizen wordt de energie bij opstarten niet door de hele gloeidraad opgevangen maar voornamelijk het kleine stukje kathode-pin. Geen warmte-afvoer=onmiddelijk heet=hoge weerstand=vermogen gaat hier verloren,rest blijft nog koud.
Gaat misschien vaak toch goed :sure: ,ik zou het niet doen.Die serieweerstand bij de zener met C-voeding zit er niet voor niets.
Anne
Tuurlijk Anne, 25 ohm versus 125 ohm, een factor 5. Bij E buizen is dat nog groter en die worden niet eens stroom begrensd! Die staan op een vrij harde gloeispanning. Dat die buizen er niet in de fabriek bij de eindcontrole al uitfikken mag dan wel een wonder zijn :twisted: :lol: Nou ja die simulatie geeft i.i.g duidelijke getallen en ja 'tis maar een simulatie, net zo als bedenkingen maar bedenkingen zijn :P Zei toch al, als je het niet werkelijk probeert dan weet je het niet. Simulaties of bedenkingen, dat blijft dan hetzelfde.

Belangrijkste is dat je nu weet dat door de inschakelpiek verdeeld over alle buizen, ong. 0,3J opgesoupeerd moet kunnen worden door de warmte capaciteit van de gloeidraden. Waar bij dat kleine stukje buiten de de kathode dat echt niet allemaal voor zijn kiezen krijgt. Overigens is een gloeidraad wel een stuk dikker, heeft veel meer warmte capaciteit en heeft dat wolfram een stuk hoger smeltpunt dan dat zilverdraadje in een 0,15A zekering. Beetje erg ver gezocht die vergelijking.
nl3prc schreef:
En zeker ongeveer 58 Ohm als hij warm is of sla ik de plank dan volledig mis
Volgens de datasheet 40V @ 300 mA. Dan kom ik daarmee op 133 ohm.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door nl3prc »

Ja ik zie het had verkeerde buis in mijn hoofd (PL508) :oops:
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Kaplaars »

Prachtige simulatie Peter, erg interessant. Hieruit blijkt dat het in elk geval volgens de simulatie wel meevalt. Ik ben geneigd te zeggen dat dit ontzettend goed met de praktijk correspondeert, deze schakeling is al vele malen succesvol toegepast en ik heb gelukkig nog nooit iets gehoord / gelezen over defecte PL519's inherent aan deze schakeling.

Ik weet niet het precieze materiaal van de filamenten, zou best eens wolfraam met een coating voor extra emissie kunnen zijn. Anyway, de soortelijke warmte van Wolfraam is 130 J / kg * K. Het smeltpunt is 3695 K (=3421 graden Celsius). Zegge dat die gloeidraad 1 gram weegt en de kamertemperatuur 25 graden C is =298 K, dan is er om de draad te smelten 3695-298 = 3397 K aan warmte nodig. De temperatuur stijgt 1 K per 0,13 J wanneer je 1 gram aan materiaal hebt. (130 Joule / 1000 gram =0,13 Joule nodig). Dus is er 3397 * 0,13 = 441.6 J nodig om de gloeidraad door te smelten. Daar zitten we (gelukkig) nog heul ver van af.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Die vergelijking met een zekering was niet omdat dat net zoiets zou zijn :o was enkel om een beetje kijk te krijgen over de orde van grootte van deze dingen.
Ook heb ik niet gezegd dat het niet kan/mag,alleen IK zou het niet doen,vertrouw zoiets niet.
Ga vrolijk je gang,kom niet klagen als het mis gaat :twisted: .
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door mtb »

Ik heb dit topic met belangstelling gevolgd, omdat ik ook al een tijdje bezig ben met lichtnetversterkers.
Hoewel ik meer zie in hybride (transistor) oplossingen heb ik toch een poging gedaan voor een pure buizeneindtrap, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16679.
Plaats reactie