Parameters PR achterhalen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

rho

Re: Parameters PR achterhalen

Bericht door rho »

Tom Magchielse schreef:
rho schreef:
Kan je dat wat verduidelijken?
De compliantie van de PR is niet aan te passen. Dus moet je de bewegende massa gaan tweaken. Maar dat gaat de fb weer veranderen. (als Vb en de gebruikte driver een gegeven zijn) Je hebt dit dus niet te kiezen, maar mag gewoon hopen dat de gekozen PR voor een "juiste" resonantie zorgt. Als ik het goed begrijp.
De compliantie van de PR resoneert met zijn massa, en veroorzaakt zo de (ongewenste) dip in het laag onder de doorlaatband, die is niet heel kritisch. De massa zorgt samen met de compliantie van het kastvolume voor de resonantie die de responsie op de rand van de doorlaatband bepaalt. Die is wel kritisch.
Je kunt de massa probeeren aan te passen, of het kastvolume. Maar een PR is natuurlijk niet zo flexibel toe te passen als een baspijp. Vermoedelijk worden de meeste PR's inderdaad gemaakt voor één bepaald ontwerp. Mijn bedoeling was alleen toe te lichten hoe de diverse parameters de karakteristieken beïnvloeden.
Tom
Dat heb je idd mooi toegelicht. :)
De meeste PR's zijn wel voorzien om massa aan toe te voegen. Sommige gevallen zijn zo ontworpen dat ze visueel erg mooi bij één bepaalde driver passen. De Sd is dan identiek, maar de rest van de parameters wijken wel behoorlijk af. Bij de Seas is de Xmax van de PR 2x zo groot als die van de driver. Dat is wel handig natuurlijk. In plaats van meerdere PRs te moeten toepassen kom je in veel gevallen gewoon toe met 1 exemplaar (voor zover ik kan inschatten en ook naar wat Seas zelf beweert).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

rho schreef:
Bij de Seas is de Xmax van de PR 2x zo groot als die van de driver. Dat is wel handig natuurlijk. In plaats van meerdere PRs te moeten toepassen kom je in veel gevallen gewoon toe met 1 exemplaar (voor zover ik kan inschatten en ook naar wat Seas zelf beweert).
Nee dat is niet zo: X_damage is 2x zo groot als X_lin. Zo te zien is de ophanging van de PR en van de speaker van deze Seas combinatie identiek. Je kunt niet zomaar stellen dat X_max van de PR 2x zo groot is. Ga je die PR tegen zijn X_damage aan jagen dan zal die daar duidelijk hoorbaar tegen protesteren.

Overigens kun je met 2 PR's wel op een lagere afstemming uitkomen dan met 1 PR mits je de kast ook groter maakt.
rho

Bericht door rho »

Als je de datasheet bekijkt lijkt me de Xmech van de driver gelijk te zijn aan de Xmax van de PR. Denk je dat de PR dan ondertussen eigenlijk al lang in een niet lineair gebied opereert?
Er is ook sprake van "maximum cone travel p-p" en niet van Xmax. Dat is dus eigenlijk Xmech als ik het goed begrijp? Dat zou willen zeggen dat ie dan best al even buiten zijn lineair gebied zit.

Hoe kan je dan de Xmax van de PR achterhalen? De ophanging kan waarschijnlijk iets meer aan dan de beweging van de spoel binnen het lineaire magnetische veld. Dan zou de Xmax van de PR ergens tussen Xmech en Xmax van de driver liggen? Of is Xmech niet de maximale mechanische slag, maar de maximale lineaire mechanische slag?

Het is niet de bedoeling de kast groter te maken. 45 a 48 liter netto zal de limiet zijn. (of er moet een aanzienlijke winst te behalen zijn met enkele litertjes meer)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

rho schreef:
Hoe kan je dan de Xmax van de PR achterhalen? De ophanging kan waarschijnlijk iets meer aan dan de beweging van de spoel binnen het lineaire magnetische veld. Dan zou de Xmax van de PR ergens tussen Xmech en Xmax van de driver liggen? Of is Xmech niet de maximale mechanische slag, maar de maximale lineaire mechanische slag?
Dat is gewoon erg lastig, maar vast staat wel dat als de PR tegen zijn X_max aan gaat sturen dat ie gaat vervormen. Overigens laat de simulatie van deze combinatie zien dat het niet zo'n vaart loopt. Het lijkt er op dat de speaker en PR netjes op elkaar zijn afgestemd in ca. 40 - 45 liter.
Het is niet de bedoeling de kast groter te maken. 45 a 48 liter netto zal de limiet zijn. (of er moet een aanzienlijke winst te behalen zijn met enkele litertjes meer)
Dan zou ik het daar maar op houden. Meer winst haal je alleen met een veel grotere kast.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

rho schreef:
(misschien met de vermelding van de gebruikte formules, indien dit toegestaan is)
Een vergelijking tussen BR en PR zou dan ook leuk zijn.
Het is iig zeer interessante materie.
Hierbij de gebruikte formules, hopelijk heb je er wat aan.
groet, Tom
Bijlagen
basrefABRTXT.rtf
(433.13 KiB) 75 keer gedownload
rho

Bericht door rho »

Bedankt voor de formules.
Ik gebruik LibreOffice en die verknoeit de opmaak van het document een beetje. Ik mis een hele hoop.
Misschien dat het nog goed komt als ik wat met het lettertype speel.

Misschien kan je'm eens saven in LibreOffice Math? (doe geen moeite als je het pakket niet hebt)
Plaats reactie