Eerste buizenversterker: EL84pp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

Als bovenstaande allemaal klopt, zou dat mooi zijn, maar dan snap ik nog steeds niet Hoe je B1+ op 300V krijgt haha
en zo blijf ik aan de gang... tijd voor pauze :)

Heerlijk om weer eens te rekenen
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

Ik heb even de waarde in het schema gezet.
Ik vraag me af of R3(Ra) 390K gaat zorgen voor lichte distortion??? denk dat dat wel meevalt eigenlijk.
Bijlagen
VT-86(12AX7+EL84) alternative.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door Ah!buis »

Klopt allemaal wel ongeveer,meestal zo met buizen O:) (dat ongeveer)
Denk wel dat die 40V speling naar beneden eerder 30V is en dat de anodespanning wat hoger gaat uitvallen.
Om wat meer kans te hebben dat het goed blijft gaan,onzekere voedingsspanning (niet gestab.) en afwijkende buiseigenschappen,doe ik het wat ruimer,vandaar liever 1/3mA in de triode.
Hoewel,het valt wel mee,we hebben hoogstens iets van 13Vtop nodig om de EL84 uit te sturen.
Er is ook nog het vieze geluid met meer "tegenkoppeling".Denk dat het eerder meekoppeling is,en dat de fase omgekeerd moet.Hangt afvan de wikkelrichting in de UGT.Eenvoudigst is om de koppel-Cs tussen fasedraaier en eindbuizen te verwisselen,kathode/anode.
Anne
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

Ik heb tijdens de bouw van mijn jtm45 de primaire ut verkeerd om aangesloten, doordat de kleurcodes niet klopten...
Met de feedback naar de fase draaier resulteerde dat in Motorboating. Very nasty.
Wellicht eerst de polariteit in de ut testen...
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

Hier:
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... METING.pdf
Is de meting van de Tubesociety. Daarin staat:
f-3L = onduidelijk, bij 1 W en 20 Hz, zware vervorming, nader onderzoek nodig
als je naar onder scrollt in het document zie je bij de burst decay de rommel op 20Hz.
Ik weet niet of ze de polariteit hebben gemeten, maar dat zou het kunnen verklaren!
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

voordat ik hier alles overneem, heb ik zelf maar een thread gestart:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1574392
Plaats reactie