Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Desktop Line Array

Bericht door wouter »

De TL uit mijn voorstel is 50 cm en is van 15 naar 8cm^2

Voor 4 drivers betekent dat ook 50 cm maar wel 4 x de oppervlakte :-$ :lol:

Dus van 60 cm^2 naar 32 (30 is natuurlijk prima) over 50 cm.

Is je kast inwendig 6 cm breed dan begin je dus met 10 cm vanaf de eerste deler en eindig je met 5 cm.
4 drivers maakt 22 cm, dus je zult inwendig al snel op 20 cm zitten. 2 keer vouwen maakt dan 3 kolommen en ca 60 cm.
Je kunt wellicht ook ander vouwen, maar zoals ik geschetst had kan het op bovenstaande wijze. En dan uiteraard 2 kastjes op elkaar. Breder is dus minder diep. Minder vaak vouwen kan ook, geen 3 maar 2 of 4 delen. Bij de lengte 80 cm zou ik meer de verhouding van Henkjan gebruiken. Ik wil het allemaal wel simuleren, zie je wat het doet.

50 cm levert het dilemma op van de drivers ver in de lijn, maar misschien valt het mee
tube tl 4.PNG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array

Bericht door TubeHead »

Denk dat de excel die ik gebruikte te oud is (2002) dus daarom lukte het met niet met de spreadsheet.
Maar begin het eindelijk beetje te snappen.

Als je denkt bij 50cm problemen begin te krijgen. En je maak hem iets langer.. bv 65cm ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Desktop Line Array

Bericht door wouter »

Het maakt opzich niet zo heel veel uit, maar het zijn keuzes en als je weet wat je wilt bereiken kan dat soms ook met een andere TL constructie.

Hier nog even een voorbeeldje van de invloed van de lengte op de SPL curve. Een langere TL moet in principe minder taps om niet direct ook lager af te stemmen. Ik laat de tapsheid even met rust in het voorbeeld.

Optie 2, en dat werkt helemaal makkelijk, is een constant line. De TL is 9 cm^2 voor de hele lengte. Lekker makkelijk bouwen. Ik laat zien dat een langere lijn een diepere en zwakkere afstemming betekent. Soms is de langere lijn in de praktijk beter, aangezien minder mid rommel uit de poort komt....
tube tl 5.PNG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array

Bericht door TubeHead »

Dan denk ik dat een rechte TL de Roze het meest intressante is ?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array

Bericht door TubeHead »

Henkjan schreef:
wouter schreef:
Zeker wel, alleen gezien het feit dat je werkt met 2" moet je zo hoog afstemmen dat je lijn kort wordt in verhouding tot de bron, en een TL moet niet de driver ver voorbij 1/3e hebben.
in de "Pipeline" van Tony Gee (forumlid Geenius) gaat het toch prima... zie de Elektor special van 2009 of http://www.humblehomemadehifi.com

Even om hierop terug te komen. Wat voor een theorie zit achter de Pipe Line van Tony ?
Is dat ook gewoon een TL maar dan zonder de wetten van niet voorbij de 1/3 van de lengte ?

Net bij de bouwmarkt een stuk MDF gehaald en hopelijk kan ik morgen op het werk even in de avond zagen ( der is een nieuwe zaagtafel gekomen :rock: ).
Dan ga ik de BR versie bouwen met twee kamers per zijde.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door TubeHead »

Gisteren avond ben ik vrolijk wezen zagen en toen ik thuis kwam gelijk even passen en meten.
En natuurlijk klopt er geen drol meer van.. Paste totaal niet in elkaar :-s Alles na meten.. ja alle maten kloppen ! Zou ik een foutje gemaakt hebben in de tekening.. Nee ook dat niet... Ohw shit. Hout dikte was 15mm ipv 12mm ! Dus één of andere wappert in de bouwmarkt heeft de verkeerde planken in de schap gegooit :lol: Opzich niet zo erg wat extra stevigheid en had hier nog wat 12mm stukken liggen waar ik de kleinere plankjes uit kan zagen zodat ik niet weer helemaal opnieuw hoef te beginnen.

Was natuurlijk ook even nieuwsgierig naar de drivers. Even vier stuks in de baffle geschroeft en free air getest. Je kan goed merken dat het bundeld. Dus ben nieuwsgierig hoe het allemaal klinkt met de volle Zestien drivers en de sweetspot gaat.
En hierdoor is gelijk de naam geboren van het project.. "SWEET"spot en "ZESTIEN"drivers.. gooi dat bij elkaar en je krijgt " Sweet Sixteen" in het engels wat trouwens ook een klote programma op MTV is :lol: .

Dus er zit wat vooruit gang in :D

Alleen het volgende probleem. Nu wil ik voor de BR pijp een bocht gebruiken.
Maar hoe zit dit met de lengte ? weet iemand dit toevallig
?
Ben van plan denk ik om 32mm PVC pijp(binnen dia 26mm) te gebruiken en dan zou de lengte ongeveer 5,5cm moeten zijn. Maar ben bang als ik zoon bocht gebruik dat ik al aan de lengte zit.
Bijlagen
IMG_2408.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door hannesie »

TubeHead schreef:
En hierdoor is gelijk de naam geboren van het project.. "SWEET"spot en "ZESTIEN"drivers.. gooi dat bij elkaar en je krijgt " Sweet Sixteen" in het engels wat trouwens ook een klote programma op MTV is :lol: .
Voor diegene die al wat langer op deze aardbol vertoeven betekend Sweet Sixteen toch ook wel iets anders. :lol:

Dat was destijds een koor met keurige nette meisjes "( van 16 jaar) uit ut 'Gooi' wat liedjes zong als "Oh dat is Peter. Suiker zoet dus, maar wel lief. :sure: :mrgreen:
Dat ploegje was best wel populair. :rock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Voor diegene die al wat langer op deze aardbol vertoeven betekend Sweet Sixteen toch ook wel iets anders. :lol:
ja, dit:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1CRRNBBNnvc[/youtube]
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door hannesie »

Toen was ik al geen 16 meer :D , '74 is ook wel een tijdje terug.

Maar hij speelde toen wel erg lekker. :rock: :rock: :rock:

Ik doelde op deze :roll:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sweet_Sixteen_%28koor%29
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door TubeHead »

TubeHead schreef:
Alleen het volgende probleem. Nu wil ik voor de BR pijp een bocht gebruiken.
Maar hoe zit dit met de lengte ? weet iemand dit toevallig
?
Ben van plan denk ik om 32mm PVC pijp(binnen dia 26mm) te gebruiken en dan zou de lengte ongeveer 5,5cm moeten zijn. Maar ben bang als ik zoon bocht gebruik dat ik al aan de lengte zit.

Niemand toevallig antwoord op of een suggestie ?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door MichaelB »

Meet het pijpje met de bocht eens op. Meet deze op het hart van de buis, gewoon haaks, dan weet je hoe lang deze bij benadering is.

Met een zo'n kleine BR zit je met dit pijpje al aan de lengte.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door Henkjan »

de exacte manier is vol doen met water om t volume (in cm³) te meten, en dan delen door de dwarsdoorsnede (in cm²) dan heb je de effectieve lengte (in cm)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door MichaelB »

Da's idd. een hele mooie! Je hebt dan meteen het gemiddelde te pakken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door wouter »

Buitenbocht + binnenbocht/2 zou voor mij al voldoende zijn - ben je met 2 stukjes plakband klaar :wink:
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door blueznl »

Elke keer als ik dit subject voorbij zie komen krijg ik zo'n beeld van mannen in lange regenjassen welke bladeren door van die beduimelde boekjes...
Laatst gewijzigd door blueznl op zo 27 nov 2011, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door Barry2001 »

Ben superbenieuwd hoe dit gaat klinken. Heb je op een of andere manier invloed op de sweetspot? Je zit toch altijd op dezelfde plek voor je desktop, dus wat dat betreft. Mooi!
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door TubeHead »

MichaelB en HenkJan bedank voor jullie suggestie ! Zal ik binnenkort even met water spelen en wat berekenen :D
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door TubeHead »

Jaja.. heeft even geduurd maar ik ben weer stukje verder :roll:
Over de BR pijp.. na kleine berekening bleek trouwens dat ik maar kort pijpje nodig had. :)
Bijlagen
IMG_0740.JPG
IMG_0741.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door Barry2001 »

Nog steeds mooi, en nou afmaken die handel he! :mrgreen:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door TubeHead »

Vandaag flink door gewerkt en heb er één af kunnen krijgen. Zitten nog wat schoonheids foutjes in maar dat komt later. Maandag komen als goed is mooie zwarte schroefjes binnen. Eerst alles goed spelend hebben dan de finishing touch.
Aardig wat draad werk tegenover een conventionele speaker wat gesoldeerd moet worden. Heb iig ruimte zat zodat alles zonder teveel problemen te solderen was. Snap wel waarom Ed zijn Laconiek line array z'n laatste was haha.

Laatste foto staat de array naast z'n kleine voorganger. Toch een happy family zo. O:)
Bijlagen
IMG_0745.JPG
IMG_0746.JPG
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door tonvandeacker »

Dat ziet er erg strak uit.
Als het net zo mooi klinkt heb je je doel bereikt.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door TubeHead »

Ja 't is zo ver... beide line arrays spelen ! Heeft eventjes geduurd :sure:

Al tijdje geluisterd naar één array die klaar was.. en wist niet wat ik erover moest denken.
Nadat de tweede had gelijmt en half droog was toch maar naar buiten gesleept samen met een tripath TA2024 op een accu'tje en Tablet. Wat is een line array toch bizar ! Als je door de tuin wandelt boven het luisterveld hoor je dat de hoge tonen op de schutting en schuurtje terug kaatst. Heel vreemd om te horen, holografisch zou je het kunnen noemen ?. Na ongeveer beetje de goeie luisterspot gevonden te hebben een tijdje voor gezeten op lage volume. En klinkt verdraait niet slecht. Morgen toch maar eens met meer volume proberen.

Op het bureaublad niet heel erg tevreden in het begin. Had ze eerst vlakbij de muur staan maar dan vielen de hoge tonen een beetje weg. Als ik mn hoofd stuk achteruit hield kwam het terug. Nahja dat werkt dus niet. Maar na wat geschuif staan ze 25cm van de muur af en iets naar binnen gedraait.

Met andere woorden.. lastige rakkers, arrays... Bouwen ervan vergt wat geduld en doorzettings vermogen
Het draad tappen in de baffles... 64 gaatjes van M3 is een gepiel en hopen dat het niet dol draait. Bedrading is ook
een soort van spapghetti brei en oppassen dat niet de verkeerde draad gesoldeerd word.

Opzoek naar juiste M3 schroefjes ben ik op mooie zwarte Torx schroefjes terecht gekomen.
Alleen de hout schroefjes in de baffle naar het hout moet ik nog keer zwart maken of keer andere bestellen.
En natuurlijk het hout afwerken. Maar eerst alles goed spelend zien te krijgen en keer door meten.
Bijlagen
IMAG1095.jpg
P1070834.JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door asterduc »

die frontjes komen mij bekend voor!

Ik herken mijn ervaring in die van jou, zowel wat het werk als de weergave betreft.
Je moet heel hard wennen aan zo'n systeem.
Vooral het spontane en het impulsieve is de kracht van deze lijn. Dat is heel anders dan zo'n hifi puntbron.

Heb je er nog een woofer bij staan of speelt ie full range naar onder door?

Ed
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door TubeHead »

En te denken dat je dubbel zoveel gaatjes heb moeten tappen en draadjes aan moeten sluiten ;)
Ja tis echt wennen. Heb ze nu iets meer naar buiten gezet, naar binnen gedraait en iets omhoog laten stralen.. Elke graden die je draait is zooo verschikkelijk bepalend. Dat maakt het behoorlijk irritant. Maar als je er éénmaal goed voorzit.
Geluid zit echt recht in je oren met een flinke power en snel. heel bijzonder. Liefdes haat relatie zou je het kunnen noemen :lol:

Ben donders benieuwd wat het setje meet. Speel nu via het oude filter van de "ik ga op reis..." Denk dat er nog wat kleine filter werk moet gebeuren. Moet toch echt eens met meten beginnen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door TubeHead »

TubeHead schreef:
Geluid zit echt recht in je oren met een flinke power en snel. heel bijzonder.

En dit heeft me gehoorschade opgelopen volgens mij.. Oren doen gewoon zeer ook al staan ze op een laag niveau. Komt je dit bekent voor Asterduc ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”