MiniDsp + LM4780 Project

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Re: MiniDsp + LM4780 Project

Bericht door hannesie »

Jij dus ook al, met lekkere ruis?

Ik snap het ook al niet wat ik moet gebruiken. :lol:

Ik heb nu dus met Cat5 het 1 en ander geprobeerd, ook geen oplossing.
Sterker nog het werd van ruis een hoge brom. :oops: :oops:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Het probleem is dat het digitale signaal loopt tussen die jumperpinnen, dus ik gok dat je korte afgeschermde kabel moet gebruiken. En zeker niet te dik.

Ik heb nu het minidigi bordje gewisseld met aan andere, en deze is storingsvrij. :evil:
Het werkt nu dus perfect, zonder storing.

Dus het lijkt wel dat er verschil zit tussen de minidigi bordjes, de een is meer gevoelig voor storing als de andere.
Of ik moet toevallig 2 defecte mindigi hebben van de 3, maar dat lijkt me sterk.

Mijn tip is om eerst het geheel storingsvrij te maken met de jumpers op de minidigi. Zodra je het dan storingsvrij hebt, dan pas gaan beginnen met het aansluiten van de volumeprint.

@hannesie: nu ik jouw minidigi bekijk heb je ook een compleet andere als ik :roll:, om het makkelijk te maken denk ik zo.
En zo te zien heb je al afgeschermde tasker kabel gebruikt. Vreemd dat knuisje nooit problemen heeft gehad, die gebruikt gewoon simpele kabel zo te zien.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Vandaar dat ik die Cat5 massief koperen kabel maar ging proberen in de hoop dat het beter zou gaan.

Die Tasker is wel moeilijker te solderen maar inderdaad goed afgeschermd.

Ik gebruikte die bij de selectie van digitaal met de kern voor de signaalvoering als C1 en C2/ O1 en O2, maar het mag niet baten.

Het enige wat ik kan vinden bij dit verschijnsel (ruis) is dat mogelijk de clock niet goed staat, Master of slave, maar ik vind het verder nog steeds niet.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Is het bij jou ook alleen de analoog / digitaal selectie. Of heb je ook op andere plekken last van ruis?

Ik heb al een topic gestart op minidsp.com, eens kijken wat daar voor reactie op komt.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik had in eerste instantie ruis via het mid hoog(Rapide), ik dacht uiteraard dat het mogelijk aan de HK Dac kon liggen.

Ik heb toen eerst via een losse standaardkabel de spdif gecontroleerd en later via Optisch om een galvanische scheiding te krijgen.
Toen geswitcht naar de analoge uitgang van het Bordje, met een even in elkaar gefabriceerd kabelverloop naar gebalanceerd naar de Hypex.

Ik zette toen met de squeezebox op pauze, omdat de buurman even aanbelde, en vervolgens begon hij eerst via links, en even later via rechts ook nog eens verschrikkelijk te protesteren met een tatatat toon.
Uiteraard onmiddellijk afgezet.

Zoals jij heb ik het nog niet geprobeerd, ik weet niet zeker de jumper setting van de oorspronkelijke aangeleverde meer. :oops:

Ik ga maar weer eens alle verbindingen controleren. 8-[
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Zo komt hij origineel van de fabriek. De jumper links zorgt er voor dat het digitale input signaal naar de output doorgevoerd wordt. Pass-Through zeg maar.
De jumper bovenaan zet het signaal gekozen door de software naar de rca uitgangen.

Dus op de software kies je dan tussen analoog en digitaal. Op deze manier heb ik 100% helder geluid.
Ik moet ook zeggen dat het monteren van de minidsp met kunstof spacers ook veel problemen weg neemt. Ik weet niet of jij nog die metalen gebruikt?
Untitled.png
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb inderdaad metalen/koperen spacers, de kunststof modellen zijn dan weer niet lang genoeg om de juiste hoogte te krijgen naar het paneel wat ik in de achterzijde heb, hoogte is toen speciaal afgestemd op de toen aanwezige spacers. :oops:

Usb en de optische ingangen.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb wel kunstof spacers die net iets langer zijn, zou je met een handzaag kunnen kijken of je ze kan bewerken. En op de perfecte hoogte kan brengen.
De schroefdraad lijkt tot helemaal onderin te zitten, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik heb toen dit setje besteld, die ga ik binnenkort nog 1 a 2 bestellen voor mijn lm4780 versterkers.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik heb de dunne (!) draadjes tussen de dsp en de volumeprint zo kort mogelijk gehouden. Ik heb de dsp ook los staan van de achterkant van de behuizing. Ik heb zowel analoog als digitaal geen enkele ruis, ook niet met het volume helemaal open. Ik draai nu ongeveer een jaar met deze configuratie zonder problemen. :?

Die I2S signalen zijn waarschijnlijk erg gevoelig. Dus geen audiokabeltjes of zo gebruiken, maar losse draadjes ongeveer zo dik als een ader in een cat5 netwerkkabel.
daniel

Bericht door daniel »

Ik lees even geinteresseerd mee: Ook ik heb ruis/storing bij mijn minidigi/minidsp combinatie. Bij mij uit het zich als een soort van aardlus, echter dan niet als brom, maar in duidelijk hogere frequenties. Ik zou het ook eerder als 'storing' omschrijven dan als 'ruis'. Storing verdwijnt als ik de lus verbreek, dus dat zou mogelijk ook consistent zijn met de metalen spacers (die gebruik ik ook).

De lus bestaat bij mij uit de minidsp combi, laptop (USB), laptopvoeding (randaarde), eindversterker (randaarde), en weer terug via de ground naar de dsp.

Ik zal ook eens wat experimenteren met de analoog/digitaal selectie, om te kijken of dat iets verandert.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik gebruik neutrik usb connectoren, deze zijn standaard geaard aan de kast, dit gaf bij mijn ook erg veel problemen tijdens het aangesloten zijn aan de pc.
Ik heb het aarde pennetje van deze neutrik connector toen geisoleerd om het probleem te verhelpen.

DSP aan kast aarden gaf bij mijn gewoon erg veel problemen.

Natuurlijk heb ik de kast zelf wel aan de randaarde verbonden.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb mijn lm4780 kast vandaag nog even flink getest, en met de nieuwe minidigi lijkt hij compleet ruis / storingsvrij te zijn.

Op alle ingangen muis stil, ook met het volume hoog. Dus bij 1 kast heb ik het probleem opgelost, nu de andere kast nog.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik zal eens een stukje isolatie band om de usb aansluiting doen, je weet maar nooit. :lol:
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik heb mijn kast hard met de randaarde verbonden. De enige verbinding die ik verder met de kast maak is bij de uitgangen. Hier heb ik de massa's van de 4 uitgangen via één enkele weerstand van 100 ohm met de kast verbonden. Verder heb ik nergens verbinding met de kast.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb nu ook de randaarde hard aan de kast gezet, maar zie dat de gebalanceerde uitgangen ook een verbinding hebben met de kast.
We gaan het er weer aanknopen.
Sorry Cobaltjeh, ik zit eigenlijk je topic te vervuilen, realiseer ik mij ineens.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Sorry Cobaltjeh, ik zit eigenlijk je topic te vervuilen, realiseer ik mij ineens.
Geen enkel probleem, zolang we met zijn alle maar oplossingen vinden voor de problemen. :)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Inmiddel staat de versterker dsp combinatie nu al enige tijd te spelen op mijn tijdelijke zelfbouw monitoren. En het klinkt nog steeds geweldig.

Echter heb ik nog steeds de frontplaat niet klaar, deze zal ik binnenkort eens richting schaeffer sturen, en dan kunnen we dit project afronden.

Verder heb ik nog een probleem met de analoge ingang, deze geeft erg veel storing. Het lijkt er steeds meer en meer op dat de minidsp de analoog / digitaal selectie door middel van een relais niet leuk vind. Zodra ik een kabel op het minidigi bordje zet in plaats van de jumper krijg ik allerlei storing. Hopelijk vind ik nog een oplossing voor dit probleem.

Anders ga ik de analoge uitgang gewoon deactiveren, aangezien de digitale perfect werken!
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

De versterker / DSP wordt op verzoek van de nieuwe eigenaar aangepast met de volgende specificaties:

1 LM4780 bordje wordt vervangen door 2 ICEpower 50ASX2 modules.
In de kast wordt een miniStreamer geïntegreerd.

In plaats van een LCD, worden leds gebruikt voor de aanduiding van de bronkeuze.
Hier onder al en plaatje van de vorderingen tot nu toe:
P2090298.jpg
P2090299.jpg

Hieronder een plaatje van de versterkermodule.
P2090300.jpg
En de specs:
icepower50asx2_datasheet_1_2.pdf
(662.74 KiB) 223 keer gedownload
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

In de datascheet kom ik het volgende schema tegen voor het aansluiten van deze BTL module, echter snap ik niet wat ze met het driehoekje met de -1 er in bedoelen.

Normaal is dit een icoon voor versterker, het lijkt op een diode maar dat is het ook niet echt.
Wie weet wat ze er mee bedoeld wordt?
Bijlagen
schema.png
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Inverteren van 1 kanaal, dus 180 graden in fase verschoven.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Bertje schreef:
Inverteren van 1 kanaal, dus 180 graden in fase verschoven.
Ok, dan nu de grote vraag hoe doe je dat precies? Want ik neem aan dat die stap niet door het bordje zelf gedaan wordt?
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Opampje als inverterende versterker met versterking 1x (unity gain) bijvoorbeeld. Kwam volgende info nog tegen m.b.t. ingangsimpedantie van deze modules http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... dules.html
Rob.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik heb dit gedaan met een DRV134 van TI. Deze chip is hier speciaal voor ontworpen. Helaas moet je wel weer voeden met +-18 volt. (Deze IC's kun je ook als sample aanvragen).
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Dan zou ik dus op zoiets als dit uitkomen: http://www.ebay.nl/itm/DRV134PA-BNC-RCA ... 35b97013c0

Of zijn er nog andere opties?

Edit: zou deze ook kunnen? http://www.ebay.nl/itm/NE5532-4-Unbalan ... 3cbb714439
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Dan zou ik zeker voor dat eerste printje gaan, meer heb je echt niet nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”