Olympus: Cardioïde met Waveguide

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

De afweging is bandbreedte/frequentieresolutie vs. 'schoonheid'. Bij de eerder getoonde sonogram heb ik wel gebruikgemaakt van een gate.

Voor de liefhebber heb ik meetdata gepost. Ik ben nog niet begonnen met simuleren, maar de excess phase voor de tweeter (door een vertraging van ong. 0,35 ms op de woofer) lijkt me lastig!
Bijlagen
Meetdata.zip
(230.11 KiB) 47 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door b_force »

Je metingen moeten vanaf 200Hz wel bruikbaar zijn.
Dat laag frequente zegt toch weinig over de richtingsgevoeligheid (leuk scrabble woord trouwens)

Heb je trouwens ook de .pir bestanden?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Ja, die heb ik, maar het totaal is nogal groot. Als je wilt, mail ik ze naar je.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

En, speelt er al wat?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Nee, helaas. Inmiddels heb ik wel een filter ontworpen waar ik tevreden mee ben. De componenten moeten nog besteld worden.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Martijn M schreef:
Nee, helaas. Inmiddels heb ik wel een filter ontworpen waar ik tevreden mee ben. De componenten moeten nog besteld worden.
Door nog wat met de exacte waarden te spelen ben ik nu uitgekomen op een filter dat ik kan opbouwen met componenten die ik nog heb liggen. Dit is het geworden:
Overdrachtsfunctie.jpg
De overdrachtsfunctie. Weinig opvallends bij de woofer. De tweeter heeft een flinke bult op 2 khz, welke genotched is.
Response 15 graden.jpg
Het belangrijkst is het om de boel rond het crossover goed te krijgen. Het tophoog corrigeer ik later met DSP.
Fase 15 graden.jpg
De fase was het lastigst om goed te krijgen. Doordat het akoestisch centrum van de tweeter een eind achter dat van de woofer ligt, moest ik een steil filter toepassen en moest er gespeeld worden met de fasedraaiing om de optelling in het crossovergebied optimaal te krijgen. Bij andere filters had ik steeds te maken met problemen tussen 1,5 en 2 khz.
Filter.jpg
Het filter.
Bij de woofer heb ik gebruik gemaakt van een Zobel-netwerk om opslingering rond het crossoverpunt te voorkomen. Verder is het een 3e-orde netwerk met een condensator over de tweede spoel. Deze zorgt voor wat extra steile afval. Dit zorgt bovendien voor wat extra fasedraaiing tussen 1 en 2 khz, waardoor de optelling daar mooier is.
Bij de tweeter is eveneens gebruik gemaakt van een 3e-orde elektrisch filter. Verder zijn de impedantiepieken op 650 hz en 2 khz weggewerkt. De correctie op 2 khz is absolute noodzaak, mede omdat de response daar van zichzelf al flink piekt. De correctie van de impedantiepiek op 650 hz had achterwege kunnen blijven, maar met deze correctie werkt het net iets beter.

De impedantiecorrectie parallel aan het filter is optioneel - leuk voor als ik de speaker ooit met een buis zou willen aansturen. Met een rendement van ongeveer 95 dB moet dat prima kunnen.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Ronkel »

Ligt het aan mij, of is het nog iets mooier dan de laatste versie die je naar mij gestuurd had? Ik sta echt te kijken van het resultaat, goed gedaan! :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Bij de woofer heb ik gebruik gemaakt van een Zobel-netwerk om opslingering rond het crossoverpunt te voorkomen. Verder is het een 3e-orde netwerk met een condensator over de tweede spoel. Deze zorgt voor wat extra steile afval. Dit zorgt bovendien voor wat extra fasedraaiing tussen 1 en 2 khz, waardoor de optelling daar mooier is.
Bij de tweeter is eveneens gebruik gemaakt van een 3e-orde elektrisch filter. Verder zijn de impedantiepieken op 650 hz en 2 khz weggewerkt. De correctie op 2 khz is absolute noodzaak, mede omdat de response daar van zichzelf al flink piekt. De correctie van de impedantiepiek op 650 hz had achterwege kunnen blijven, maar met deze correctie werkt het net iets beter.

De impedantiecorrectie parallel aan het filter is optioneel - leuk voor als ik de speaker ooit met een buis zou willen aansturen. Met een rendement van ongeveer 95 dB moet dat prima kunnen.
Leuk he, passief filteren. Geeft voldoening he. :mrgreen:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Mooi hoor! Je hebt nu een nette crossover, de rest van de eq pak je aan met de minidsp he?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Ronkel schreef:
Ligt het aan mij, of is het nog iets mooier dan de laatste versie die je naar mij gestuurd had? Ik sta echt te kijken van het resultaat, goed gedaan! :D
Ja, ik ben zeer tevreden met het resultaat. Waarschijnlijk kan ik hier en daar nog wel een componentje besparen, maar ik vind het prima zo.
jeroen_d schreef:
Leuk he, passief filteren. Geeft voldoening he. :mrgreen:
Mja, als 't allemaal lukt wel! viewtopic.php?f=25&t=13779
Het is wel mooi als het na noeste arbeid zo werkt als je wilt.
bertor schreef:
Mooi hoor! Je hebt nu een nette crossover, de rest van de eq pak je aan met de minidsp he?
Inderdaad! Passief filteren heeft z'n charme, maar DSP is perfect om 't puntje op de I te zetten. Als ik het laag tot ongeveer 100 hz passief had willen corrigeren, zou het rendement onacceptabel laag worden. Op zich heb ik de versterkers en DSP ervoor om compleet digitaal te gaan, maar dit heeft zo ook wel wat.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Beide speakers werken nu. Dit is het resultaat na een kwartiertje spelen met de miniDSP. Dit is nog maar om een idee te geven van wat het kan worden. Ik laat de speakers nu tot 100 hz doorlopen. Er ontbreekt dus nog wel laag, maar toch klinkt dit al heel veelbelovend!
Afstraalgedrag met miniDSP.jpg
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Ronkel »

8)

Hoe bevalt de MiniDSP? Kreeg je die gemonteerd in zo'n leuk klein doosje eigenlijk, of is het allemaal nog houtje touwtje? :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Ronkel schreef:
8)

Hoe bevalt de MiniDSP? Kreeg je die gemonteerd in zo'n leuk klein doosje eigenlijk, of is het allemaal nog houtje touwtje? :wink:
Wat denk je zelf? :P

Het ding werkt prima, maar ik moet er nog wel een beetje aan wennen. Soms heb ik ineens geen geluid en moet ik uitzoeken waar dat door komt, maar de interface werkt prima. Het is ook handig dat je vanachter je toetsenbordje de EQ kunt bijregelen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:
Beide speakers werken nu. Dit is het resultaat na een kwartiertje spelen met de miniDSP. Dit is nog maar om een idee te geven van wat het kan worden. Ik laat de speakers nu tot 100 hz doorlopen. Er ontbreekt dus nog wel laag, maar toch klinkt dit al heel veelbelovend!
Afstraalgedrag met miniDSP.jpg
Ziet er in elk geval veelbelovend uit!

Het lijkt niet heel CD, maar wel goed gecontroleerd. Het tophoog laat wat resonanties zien, hoor je dat ook terug?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Niet zo CD als een dipool kan zijn, maar toch wel redelijk gelijkmatig en zonder al te sterke beaming. De mate van bundeling is eigenlijk zeer vergelijkbaar met die van jouw speaker:

Afbeelding

Of ik die resonanties in het hoog hoor, weet ik niet. Daar zou ik langer voor moeten luisteren. Voor zover ik dat kan beoordelen, is het hoog niet scherper dan dat van de Neo3's toen ik die optimaal had afgeregeld.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:
Niet zo CD als een dipool kan zijn, maar toch wel redelijk gelijkmatig en zonder al te sterke beaming. De mate van bundeling is eigenlijk zeer vergelijkbaar met die van jouw speaker:
Dat is inderdaad zo.
Martijn M schreef:
Of ik die resonanties in het hoog hoor, weet ik niet. Daar zou ik langer voor moeten luisteren. Voor zover ik dat kan beoordelen, is het hoog niet scherper dan dat van de Neo3's toen ik die optimaal had afgeregeld.
Ben benieuwd. Ik verwacht dat ook hoor, het meest belangrijk blijft toch altijd het gebied tot 5 kHz en dat zit wel snor.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Inmiddels heb ik de boel netjes opgesteld en ben ik aan het luisteren. Dit klinkt toch wel heel lekker, zeg! Slechte opnames vallen wel onmiddellijk door de mand. Sommige nummers die over mijn dipolen nog wel om aan te horen zijn, zijn dat met deze speakers niet. Het gebrek aan laag zal misschien ook een rol spelen, maar toch. De neiging om het volume steeds hoger te draaien heb ik minder dan met de set van Bertor. Dat zou zowel een goed teken als een slecht teken kunnen zijn. Maar toch, ik zet de boel wel een stuk luider dan met de dipolen.

Hoe dan ook, dit is nog maar het eerste filter en het laag onder 100 hz ontbreekt nog, dus er kan nog een hoop veranderen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Hmm, zo zonder het laag is het lastig beoordelen denk ik. Maar je kunt toch zo je subs erbij aansluiten op de minidsp?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Ja, dat zal ik waarschijnlijk morgen even doen. De subs staan niet in dezelfde ruimte als waar deze testopstelling staat.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn H »

Leuk dat je wat hebt staan als ik kom visiten! 8)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

Gezellig. We moeten maar weer 's afspreken.

Zojuist heb ik een subje erbij geplaatst. Verder heb ik toch maar een tilt aangebracht. Nu klinkt het wel weer een heel stuk beter. In het gebied dat wordt weergegeven door de woofer denk ik hier en daar nog wat resonanties te horen, maar dat zou best door de ruimte kunnen komen; de set staat opgesteld in mijn klushok.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Ze mogen de huiskamer niet meer in? ;)

(Heb je zo'n XLS10 + passive sub naar beneden gesleept?)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Martijn M »

bertor schreef:
Ze mogen de huiskamer niet meer in? ;)

(Heb je zo'n XLS10 + passive sub naar beneden gesleept?)
Op dit moment wordt de huiskamer geschilderd en er komt een nieuwe vloer in. Daarom staat er nu even niets. Maar ik weet inderdaad niet zeker of ze de kamer weer in komen. En inderdaad, nu staat er een XLS10 met slave.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door Ronkel »

Martijn M schreef:
Op dit moment wordt de huiskamer geschilderd en er komt een nieuwe vloer in.
Heb je met die subs de vloer uit z'n verband getrild en de verf van de muren laten komen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Dipool-cardioide-WG

Bericht door bertor »

Dat is na het bezoekje van El Cuerno geweest denk ik :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”