Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
hoe is t hiermee? is t al gebouwd?
Poeh Heej,
Oude koeien uit de sloot halen :lol:

Om heel eerlijk te zijn, geen idee meer wat hier destijds mee gebeurd is. 8-[
Er is door al die jaren heen zo ongelooflijk veel gebeurd.

Hetzelfde concept wel vaak toegepast in oude buizen radio's en andere versterker, het werkt goed.
Tegenwoordig zou ik een hoop anders doen, een LND150 of een DN2540 zijn betere keuzes.

Zoek je specifiek een PCB, of gewoon een gelijksoortig concept om na te bouwen?

Voor dat laatste kun je ook kijken naar;
http://www.valvewizard.co.uk/phonopcb.html

of

http://www.valvewizard.co.uk/phonopcb2.html

Zelfs idee, iets andere keuzes hier en daar, dat is een kwestie van smaak.
(ik zou de zener diodes op de uitgang al direct weglaten)

Mochten mensen geïnteresseerd zijn in een PCB, dan kan dat altijd.
Maar er staat inmiddels wel al een lijstje te wachten (sorry Bert :oops: )
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door MarcelvdG »

Ik had dit beter 10 jaar geleden kunnen schrijven (alleen was ik toen nog geen lid), maar ik vraag me af of C3 tot bromproblemen leidt wanneer je de gloei niet gelijkricht en afvlakt. Het stuurrooster van de eerste buis wordt nu aangestuurd uit een impedantie van zo'n 67,7 kohm bij 50 Hz in plaats van de 600 ohm of zo van het element bij 50 Hz, dus je bent gevoeliger voor capacitieve koppeling van gloeidraad naar stuurrooster.

Bij de variant met een transistor aan de ingang is de afsluitweerstand veel te laag vanwege R13 (die staat voor wisselspanning parallel aan de ingang). Daarnaast staat Q2 op een stroom ingesteld die veel hoger is dan het ruisoptimum. Maar goed, die variant was toch al afgeserveerd.
Plaats reactie