Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Ja dat de materialen passen sowieso.
Andere had ik al aangepast :)

De SB Acoustics SB29RDCN-C000-4 is trouwens ook een erg goeie kandidaat, maar wel iets groter (72mm)
Nieuwe Vifa NE serie tweeters is ook wel leuk.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Ja!! Ontwerp is door de welstandscommissie goedgekeurd!

Nu beginnen met de verdere planning.
De woofers en de midunit zijn bekend en staan vast. Alleen de tweeter nog.
Is het prijsverschil tussen de Vifa XT25 en de ScanSpeak 3004 te verantwoorden? Is de SP echt zoveel beter? Het is 15 euro of 105 euro. Dat is nogal een verschil. Nu zou ik moeten zeggen dat de Vifa de voorkeur heeft maar doe ik dan geen afbreuk aan de rest. Heeft de SP meerwaarde voor die prijs?

En alvast de discussie starten omtrent het overname punt tussen de 10F en de tweeter. Gaat de 10F een echte middentoner worden met een crossing van 4k ofzo of word het meer een breedbander met een hoge crossing richting de 10K (waarden zijn volledig uit de lucht geplukt omdat ik daar 0% verstand van heb).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Om het de discussie van die XT25 in beter perspectief te plaatsen.
Dit tweetertje was eerst twee keer zo duur :wink:

Mijn mening is dat het absoluut geen afbreuk aan de rest is.
Sja of een SS van 10 keer zo duur rechtvaardig is, moet je voor jezelf nagaan :wink:

Gebruik je de 4ohm of 8ohm versie van 10F?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Ik heb de 8 ohm versie van de 10F. De 22W's komen direct aan een eindversterker te hangen dus daar wil ik dan 2x de 4 ohm versie nemen en in serie zetten zodat er voor de versterker een prettige 8 ohm aan de klemmen hangt.

Dan ga ik gewoon voor de Vifa XT. Dan steek ik die 200 prijsverschil liever in mijn zak.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Ik zou eerder gaan voor de twee 8ohm versies van die 22W en dan parallel aansluiten.
Dat scheelt je een bak gevoeligheid die je anders moet gaan dempen bij die 10F. (beetje zonde)
4ohm moet toch voor de meeste versterkers niet zo'n probleem zijn.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Ik kon het niet laten en heb net de Vifa tweeters besteld en alvast een 22W woofer. :oops:
De aanschaf van de woofers doe ik een beetje spreiden vanwege de kosten.
Nu ga ik een plan maken voor het hout. Met een klein beetje geluk kan ik dit weekend al starten... :rock:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Welke versie heb je van die woofer nu genomen dan?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

De 8 ohm versie nu dan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
En alvast de discussie starten omtrent het overname punt tussen de 10F en de tweeter. Gaat de 10F een echte middentoner worden met een crossing van 4k ofzo of word het meer een breedbander met een hoge crossing richting de 10K ....
ik zou gewoon beide proberen, het zijn zeer verschillende concepten en jou oren moeten maar uitzoeken wat je t lekkerste vindt. en ik zou toch ook testen met de tweeter helemaal uit :wink: (gewoon t hoog boven de 10kHz wat laten oplopen met de DSP)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

@Hannessie:
Design aangepast zodat hij wat meer "zweeft" en het onder wat meer onderbroken is. Ik ben het met je eens wat deze aanpassing betreft. Ook ben ik nog aan het bedenken of het wijs is om de voorkant ook rond te maken. Mooier? Zeker. Makkelijk? Nee, zeker niet. De voorkant rond maken is op zich niet heel moeilijk alleen de drivers er dan mooi in krijgen niet. Maar ik zal het even "simuleren".

Ook een ideetje voor de alu faceplate van de tweeter. De vifa XT zou dan blind gemonteerd kunnen worden en op zijn plek gehouden worden door de alu plaat. Mocht de voorkant rond worden dan word dit ook weer lastiger omdat het niet makkelijk is om 4mm alu rond te buigen, en zeker niet met dat minime stukje alu in het midden. Daar gaat hij natuurlijk op buigen.

@HenkJan
Je hebt gelijk! Ik heb er zelfs over gedacht om, net als bij de Grande Utopia, een mogelijkheid te maken om te kiezen hoe hij gefilterd word. Ik zou dan 2 filters kunnen maken waarbij de 10F bij het eerste filter zich als mid gedraagt en bij het andere als een breedbander. Dan zouden er ook 2 DSP profielen moeten komen natuurlijk. Is het handig? Nee. Is het stoer? Ja dat wel. Maar nadat je uitgespeelt bent zul je waarschijnlijk toch voor 1 setting kiezen.

@De filtermannen
Heb ik genoeg aan een simpel filter wat puur wisselt op een bepaalde frequentie of moet het een full-size gemeten filter worden? Volgens mij voldoet het eerste namelijk aangezien de DSP alle aanpassingen gaat doen. Het zou alleen gaan over de overname tussen de 10F en de XT25.
Bijlagen
Discovery.jpg
Schermafbeelding 2011-01-18 om 4.29.11 PM.png
En even met een houten zijkant. Houtsoort is natuurlijk maar even wat ik in mijn library heb.
En even met een houten zijkant. Houtsoort is natuurlijk maar even wat ik in mijn library heb.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
@Hannessie:
Design aangepast zodat hij wat meer "zweeft" en het onder wat meer onderbroken is. Ik ben het met je eens wat deze aanpassing betreft. Ook ben ik nog aan het bedenken of het wijs is om de voorkant ook rond te maken. Mooier? Zeker. Makkelijk? Nee, zeker niet. De voorkant rond maken is op zich niet heel moeilijk alleen de drivers er dan mooi in krijgen niet. Maar ik zal het even "simuleren".
Hebben we het dan gehad over makkelijk? :D :D

Ik denk dat wanneer je gaat kijken naar het totaal van de investering in tijd en moeite, dan vind ik het zeker de moeite waard, de oplossing is ook wel te bedenken, vast wel. :mrgreen: :rock:

Malletje maken voor het front van de tweeter, en dan daar het aluminium over buigen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Arno »

Dat aluminium buigen moet wel lukken, maar je zegt het al, hij zal gaan knikken op die smalle stukjes. Eerst buigen, dan zelf frezen.
De drivers verzinken op een rond vlak is helemaal niet moeilijk. Met een sjabloon met klosjes eronder is dat echt een makkie.
Bijlagen
bolling.png
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
@De filtermannen
Heb ik genoeg aan een simpel filter wat puur wisselt op een bepaalde frequentie of moet het een full-size gemeten filter worden? Volgens mij voldoet het eerste namelijk aangezien de DSP alle aanpassingen gaat doen. Het zou alleen gaan over de overname tussen de 10F en de XT25.
Je wilde toch alles actief filteren?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Dat gaat niet, althans niet volledig. Het hoog en mid komen voor rekening van een SET KT88 buizenbak en het laag word door de LM3875 aangestuurd. Ik ga niet nog een minidsp en versterker kopen voor het hoog. Zeker niet omdat dat juist zo mooi is met de buisjes.
Het mid en hoog word dus 1 eenheid met een passief filter er tussen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
Dat gaat niet, althans niet volledig. Het hoog en mid komen voor rekening van een SET KT88 buizenbak en het laag word door de LM3875 aangestuurd. Ik ga niet nog een minidsp en versterker kopen voor het hoog. Zeker niet omdat dat juist zo mooi is met de buisjes.
Het mid en hoog word dus 1 eenheid met een passief filter er tussen.
Het is ook niet de bedoeling om je concept overhoop te gooien hoor (hoewel?) :wink:

Gaat het dan alsvolgt lopen?:

- voorversterker -> minidsp -> LM3875 -> laag
- voorversterker -> minidsp -> KT88 -> mid/hoog

Je gebruikt je minidsp dan wel voor het mid/hoog als hoogdoorlaat en gaat de 10F dan passief filteren aan de bovenzijde en de tweeter aan de onderzijde?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Met die houten zijkanten is het veel beter!
Ik zou alu trouwens aan de binnenkant doen, zodat je dus wel de houten zijrand ziet.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Martijn H »

Neeeee toch niet die Vifa? Zulke mooier woofers en dan een plastic tweeter?

Hup! Scan speak hoog! :mrgreen: Korting afdwingen als je alles samen koopt!

Ik zou trouwens wat simuleren met The edge om te kijken hoe dat gaat met die middentoner boven. Soms helpt 1 of 2 cm meer of minder baffle boven de unit vrij veel tegen diffractie.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Niet zeuren Martijn, jou SB is ook van plastic :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Martijn H »

Dat is een heel ander budget speaker. Ik moet toegeven dat je waarschijnlijk vrij hoog kan crossen naar de tweeter, zodat het niet uitmaakt voor de geluidskwaliteit. Afwerking blijft smaak, maar denk dat SS wel beter zijn best doet vwb bouwkwaliteit en consistente eigenschappen..

Maar luister niet teveel naar mij.. Vaak wordt het duurder dan.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Na heel erg veel commerciele kasten bekeken te hebben viel de Focal Grande Utopia op qua vormgeving............
:rock:
Vinculum schreef:
CONCEPT 6
Prachtig! concept6 vind ik de mooiste. Fantastisch met die houten zijkanten.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

@MichaelB

CODE: Selecteer alles

MediaCenter----MiniDIGI----MiniDSP-----LM3875--------------------------2x SS 22W 8 Ohm parallel
                                 |
                                 |-----SET KT88-----Passief filter-----SS 10F
                                                                 |
                                                                 |-----Vifa XT25
@MartijnH
Je hebt gelijk wat betreft de SS. Maar 180,- prijsverschil voor feitelijk de looks vind ik wel erg veel verschil. De XT25 heeft een zeer goede reputatie en met goede specs. En dat voor 15,-! Ik heb geen idee wat the edge is (behalve een gitarist). Wil jij je magic er eens over gooien dan?

@B_force
Ik vind het hout ook mooi aan de zijkant. Het maakt het iets minder strak. Het prototype van de Utopia had dit ook namelijk:
Schermafbeelding 2011-01-19 om 9.48.44 AM.png
Schermafbeelding 2011-01-19 om 9.48.44 AM.png (66.37 KiB) 248 keer bekeken
Schermafbeelding 2011-01-19 om 9.49.22 AM.png
Schermafbeelding 2011-01-19 om 9.49.22 AM.png (77.71 KiB) 248 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Henkjan »

wat betreft je filter tussen mid en tweet: in de Concaeve SAT had Ed ook een zo simpel mogelijk "theoretisch" filter tussen mid en tweet, (extra) baffle step correctie etc deed hij met de DSP.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Psies! Dat was ook mijn idee. Puur de omschakeling tussen de drivers. Al het andere gaat via de DSP.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Henkjan »

wel ff check dat de filters niet opslingeren
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Ik heb er goed over nagedacht maar ik ga het front toch niet rond maken. Dit geeft het ontwerp om te bouwen heel veel complexiteit mee. Ik zie mezelf dat niet voor elkaar krijgen met de middelen die ik heb. Ook ben ik nog aan het twijfelen over het alu paneeltje. Wat wel zeker is dat ik voor de houten zijkanten ga. Het front, de boven en onderkanten van de kasten, de voet en de delen die de kasten in een hoek zetten worden zwart gespoten. Ik zit sterk te overwegen om dat in hetzelfde Hammerite te doen als mijn apparatuur. Makkelijke verf met een mooie look die ook nog eens kleine imperfecties doet verdwijnen. Daarna dan de zijkanten weer glad schuren en fineren (denk dan ook aan notenhout om het gelijk te houden met de apparatuur). Fineren dan van rand tot rand. De achterkant zal ik denk ik ook fineren. Als afwerking insmeren met gekookte lijnolie (again, zelfde als de apparatuur).
Onder in de voet zal dan achteraan een alu paneeltje komen met de terminals.

Nog een idee is om het midkastje bovenaan aan de achterkant te voorzien van een te openen paneeltje waar het filter voor mid/hoog in zit. Dan blijft deze goed bereikbaar zonder dat de units er steeds in en uit hoeven. Ik heb in die kast toch meer dan genoeg ruimte over.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”