Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
Goeie vorderingen :D
Tnx! Hoe gaat het eigenlijk bij jou, nog vorderingen?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Fokko »

Klasse-D is ook zwaar indien goed uitgevoerd! UcD + 1000va ringkern en de bijbehorende capaciteit =P~
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Ja, ok. Met waarschijnlijk 20 x zoveel vermogen :D Dit worden slechts 8 a 9 Watt.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

Barry2001 schreef:
TubeHead schreef:
Goeie vorderingen :D
Tnx! Hoe gaat het eigenlijk bij jou, nog vorderingen?
Nee nog niet.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Vandaag heb ik geprobeerd de stalen kappen te schuren, met de hand. Dit wil eigenlijk maar zozo, ik gebruik er overigens wel voor staal geschikt schuurpapier voor.

Weet iemand of er iets te koop is waarmee ik het meer machinaal kan doen, bv een slijpschijf oid voor in de boormachine? Het moet echt glad worden, als voorbereiding voor het spuiten. Als ik google vind ik wel wat, allemaal vrij grof, maar ik zoek iets voor de eindafwerking.
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT67 »

De kant met de gelaste naad eerst met een vijl wat egaliseren.
Bandschuurmachine met grove korrel, daarna afwerken met eventueel een vlakschuurder (wel met schuurlinnen).
Er gaat wel wat tijd in kruipen.

Walter
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

VT67 schreef:
De kant met de gelaste naad eerst met een vijl wat egaliseren.
Bandschuurmachine met grove korrel, daarna afwerken met eventueel een vlakschuurder (wel met schuurlinnen).
Er gaat wel wat tijd in kruipen.

Walter
Ha Walter,

Wilde gisteren al even reageren, maar het forum lag er eventjes uit volgens mij: ik ben naar een speciaalzaak geweest hier in het dorp, die vertelde me nagenoeg hetzelfde. Metaalbewerking is niet wat ik dagelijks doe, dus dan is het verstandig advies in te winnen nietwaar? Heb schuurpapier gekocht voor de vlakschuurmachine, met korrel 220. Was zelf bang dat door het heen en weer bewegen van de machine het schuurwerk niet mooi zou worden, maar dit zou goed moeten gaan, vooral ook omdat het rechte vlakken zijn. En als het toch nog te grof blijkt kan ik altijd nog fijnere korrel proberen.

Dank voor je tip, en alvast goede feestdagen!

PS heb nog iets nav je PB laatst, ik reageer zo wel even.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Vanmiddag aan het schuren geweest, man wat een werk :mrgreen: Ik heb er 6 netjes gekregen, op 2 stuks zitten dusdanig diepe groeven dat ik die er niet uitkrijg met de middelen die ik hier heb.

Na aankomende week heb ik vakantie, ik ga denk ik je raad opvolgen en een bandschuurmachine huren. Heb eens een keukenkast gemaakt en dit toen ook gedaan, ik weet dus dat ze 'm in de verhuur hebben.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Mijn schoonvader blijkt een bandschuurmachine te hebben, deze heb ik geleend. Hiermee stevig te keer gegaan, met de vlakschuurmachine erachteraan. Het laatste beetje met de hand gedaan, maar op dit (zo hard als) staal doet dat niet echt veel. In 3 zinnen gezegd, maar ik ben er een hele dag mee bezig geweest :mrgreen: maar dan zijn ze ook strak.

Hierna spuiten, de laatste keer heb ik het hier in huis gedaan, stinkt me gewoon te hard. En zeker een week :D dus naar de schuur, waar het binnen ook nog wel wil waaien als het dit buiten doet. Gewacht op een beetje weer met niet al teveel wind, afgelopen zondag was het zover.

Bijgevoegd de kapjes, en een idee hoe het moet gaan worden. Volgende stap is frezen, zodat de top en bodemplaat in het houten chassis vallen, en daarna kan er opgebouwd worden. Ik zal nu eerst de verf op de kappen verder laten uitharden, zodat 'ie ook wat kan hebben. Wordt vervolgd!
Bijlagen
IMG_2765.JPG
IMG_2763.JPG
IMG_2764.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door RobertD »

=P~ =P~ =D>

Heel fraai!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Tnx! Oja, nog een toevoeging, voor wie ook eens zoiets wil gaan doen: zoals meestal met klussen weet je achteraf de beste methode :D ik had me niet gerealiseerd dat het schuren zoveel werk was, anders had ik eerst geschuurd, daarna trafo's ingieten en daarna spuiten. Ipv eerst gieten....
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TheoK »

Ziet er echt schitterend uit Barry. :D :mrgreen: =P~
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

Rete strak ! :rock: Top plaat laten frezen ?
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door VT67 »

Knap werk Barry.
Leuk om te zien hoe wat ik lange tijd in mijn hoofd heb gehad realiteit wordt.

Walter
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
Rete strak ! :rock: Top plaat laten frezen ?
De topplaat en het achterpaneel zijn gelaserd. Niet door mijzelf, ik heb een doos onderdelen gekocht dus, daar zaten de platen bij.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

VT67 schreef:
Knap werk Barry.
Leuk om te zien hoe wat ik lange tijd in mijn hoofd heb gehad realiteit wordt.

Walter
De electronica wordt nog wel even anders dan het Triode Dick schema Walter, maar daarover binnenkort meer. De buisbezetting blijft wel hetzelfde overigens. Dus VT67 (of 30), 6AG7 en 300B, In de voeding komen een AZ1 en een 5Z3 gelijkrichter. Niet meer meest voorkomend, maar heb een reserve set buizen gekocht die eigenlijk goed te verkrijgen is voor een redelijke prijs. Alleen de 300B is geen reserve, die komt uit het originele pakket.
Bijlagen
IMG_2766.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door TubeHead »

Oeww... allemaal NIB'jes :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door BertDB »

watertanden barry !
vakwerk
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Dalojan »

Ruik ik de soldeerbout al ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Dalojan schreef:
Ruik ik de soldeerbout al ?
op zeer korte termijn harsdampen in dit topic :D
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Porcino »

korte termijn is over :wink:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Mr Tube »

Zo'n project kost tijd en het moet allemaal rustig groeien........maar dan heb je ook iets heel moois! De ingredienten zijn in elk geval super!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Barry2001 »

Zeer korte termijn was wat te voorbarig, maar ben ermee bezig. Ehhh, binnenkort :mrgreen: dan maar.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door Dalojan »

Nu breken de leukste tijden dus aan. De hars dampen van het solderen zijn een voorbode van het muziek genieten !! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat klinken in vergelijk met de KT88. Ik wed dat het gelijk spel word , de KT88 geeft betere meet resultaten en de 300B geeft betere luister resultaten. Bijna ben je toe getreden tot de orde van de SE triode luisteraars. Misschien een foto(tje) van de vorderingen ???
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker

Bericht door SSassen »

Even geheel offtopic (fijn schuurwerk Barry!) maar die blauwe letters, is dat nu nodig?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber puur sang
Plaats reactie