Alles in elkaar gezet met de door jou aangegeven componenten.
Met niets erop aangesloten brand de led even en dooft daarna uit. Klopt dat?
Hallo Jan,
Die Superlux trekt maar heel weinig stroom, iets van 2mA. Een gewoon ledje zal dan nauwelijks licht geven, alleen even tijdens het opladen van de elco's. Kun je het beste een zgn low current ledje voor nemen. Sorry ben ik vergeten te melden
Ook nog een vraag over de fantoomvoeding. Om van de fantoomvoeding naar de geluidskaart te gaan, ga ik van xlr naar RCA (tulp). Als ik het goed zie kan ik de aarde op 1 aansluiten en de + op 5 (of 2 als je de andere kant gebruikt...) en dan op de externe geluidskaart ingang?
Je gaat van pin 2 van de XLR naar de centerpin (of busje) van de tulp, pin 1 van de XLR is dan de massa en gaat naar het huis (massa) van de tulp. En op pin 3 van de XLR sluit je alleen het 2K2 weerstandje naar de voeding aan. Tussen pin 2 van de XLR en de center van de tulp zit dan een elco'tje van 47 uF met de plus aan de XLR. Een elco van pin 3 naar massa mag maar hoeft bij de Superlux niet. Is alleen nodig als er in een mic een uitgangstrafo'tje zit.
da's mooi (voor mij dan) want die heb ik aan m'n lapdoos hangen om mee te meten wel testen op jou compu, want niet alle USB poorten geven genoeg sap voor dit ding, ik moet m via een hub aansluiten
Heb de mp3+ ook (enne Audigy2 en Audiophille 24/96). Ben er op de harde manier achter gekomen dat er een usb hub tussen moest:-(
Ik begrijp dat als je em werkend wil hebben heb ik dus een usb-hub nodig?
Ha die 6H30, welkom hier!
da's mooi (voor mij dan) want die heb ik aan m'n lapdoos hangen om mee te meten wel testen op jou compu, want niet alle USB poorten geven genoeg sap voor dit ding, ik moet m via een hub aansluiten
Heb de mp3+ ook (enne Audigy2 en Audiophille 24/96). Ben er op de harde manier achter gekomen dat er een usb hub tussen moest:-(
Ik begrijp dat als je em werkend wil hebben heb ik dus een usb-hub nodig?
hangt van je compu af, op de meeste laptops waarschijnlijk wel
Ik ben van mijn Apple gewend dat als er niet genoeg power is, het ding een melding daarover geeft. Dat is bij een laptop met xp niet zo?
Waar ik dus tegenaan loop is dat ik er wel geluid uit krijg, maar geen meting in. Bovendien komt er behalve signaal uit de luidpreker ook signaal uit de laptop.
Voor zover ik kan zien in het configuratie scherm kan ik ook niet kiezen tussen in of uitwendige geluidskaart.
Gossie... er borrelen allerlei dingen op in mijn hoofd die ik zou kunnen schrijven over het wel en wee van videokaarten in de handen van deskundigen... Maar laat ik dat maar niet doen. Als ik dan toch iets zinnigs (is voor mij al moeilijk genoeg) zou moeten zeggen dan is het wel dat ik eerder een foto met een geluidskaartje had verwacht...
Eureka! Vandaag de laptop van m.b.c.e. (mijn bijzonder charmante echtgenote) gekaapt en het is me eindelijk gelukt om de externe geluidskaart aan de praat te krijgen.... Eerste meting gedaan uit de losse pols en tot de conclusie gekomen dat ik aan nieuwe luidsprekers toe ben
Zo... nu eerst maar eens een espresso.
Volgens mij moet je dat heel voorzichting brengen bij je m.b.c.e. dit weekend, anders wordt 't beneden op de bank slapen ben ik bang (tip: lekker eten, wijntje, gezellige avond, langdurige massage)
Wat zal ik zeggen... Eten geregeld, drankje geregeld, alles voor haar gedaan... dus ik was helemaal klaar voor de rest van de gezellige avond. Wat denk je? Zit ik om half negen klaar om met haar een filmpje te kijken... val ik als een blok in slaap notabene....
Nee gewoon druk met werk en kinderen, gezondheid ook even niet optimaal... Film was wel okee: "Usual Suspects". Maar goed, we hadden het ook beide een beetje koud en dus had ik de houtkachel aangestoken... Lekker warm, dus ik doezelde lekker weg binnen no time.
Eureka! Vandaag de laptop van m.b.c.e. (mijn bijzonder charmante echtgenote) gekaapt en het is me eindelijk gelukt om de externe geluidskaart aan de praat te krijgen.... Eerste meting gedaan uit de losse pols en tot de conclusie gekomen dat ik aan nieuwe luidsprekers toe ben
Zo... nu eerst maar eens een espresso.
Nieuwe speakers.. ???
Vertel.. vertel... en daar had je die losse pols metingen
voor nodig..
kun je toch ook gewoon horen
Ik kan mijn FFT lengte instellen tot en met 1048576. En dan heb ik ook nog de mogelijkheid om een FFT overlap te doen, wat dat dan ook mag betekenen. Ik hoef dus geen fs = 8 kHz. Of zie ik iets over het hoofd?
Groet,
Jacco
Hoi Jacco,
Met welk gratis/goedkoop en voor dummies simpel te bedienen progje kun je met zo'n lange FFT automatisch impedantieplots maken? En rekent dat dan ook gelijk de TS parameters voor je uit? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Iig gaat ARTA niet verder dan 64K en Audiotester niet verder dan 32K.
Bij de ARTA software zit toch ook LIMP.exe? En daar kan je gewoon een sample rate van 8000 kiezen bij een FFT van 65536 Hz. Lekker nauwkeurig en dat deel is speciaal voor parametermeting en impedantiemeting.
Tussen twee haakjes pjotr, DLSA is compleet, supergemakkelijk in gebruik (nog een bak simpeler dan ARTA) dus absoluut foolproof en doordat je een samplerate van 3,2 kHz kan instellen heb je nog altijd 0,78 resolutie bij een FFT lengte van 4096. Als ik nu een meetsysteem zou moeten maken zou ik ook met ARTA aan de slag gaan maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf destijds ondanks de 300 euro. Ik vind dat trouwens overdreven gedoe over die nauwkeurigheid van meting, dit is ruiiiim voldoende om theorie met praktijk in verband te brengen en een kast uit te rekenen bij je speaker.
Bij de ARTA software zit toch ook LIMP.exe? En daar kan je gewoon een sample rate van 8000 kiezen bij een FFT van 65536 Hz. Lekker nauwkeurig en dat deel is speciaal voor parametermeting en impedantiemeting.
Hoi Jeroen,
Dat was ook precies mijn punt. Juist bij impedantiemetingen heeft de impedantiecurve een tamelijk steil verloop over een smal frequentiegebied. Vooral bij woofers heb je voldoende aan een meting tot zeg 2 kHz. Dan kun je met een lage sample rate prima volstaan.
Ja, dat is ook wel een beetje verwarrend. ARTA beslaat eigenlijk 3 progjes, w.o. LIMP voor impedantie metingen. Dat is overigens ook prima geschikt om spoelen en condensatoren op te meten. En het hoofdprogramma voor responsiemetingen noemen ze dan ook ARTA.
In LIMP heb je 2 mogelijkheden voor de lengte van de FFT: 32K en 64K. De resolutie hangt dan van de mogelijkheden je soundkaart af.