CAR audio versterker voeding (SMPS)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

v-bro

Re: CAR audio versterker voeding (SMPS)

Bericht door v-bro »

Handige template!

Heb even met mijn nieuwe kernen geexperimenteerd en de ultieme kern nu ook gevonden, ruststroom van 70mA bij 33Khz! Heerlijk is dat! O:)

Ik ga er gauw een nieuw boardje mee opbouwen, met de nieuwe fets ook er op...

Valt me trouwens op dat er nog geen buizen versterker liefhebbers hebben gereageerd, het is namelijk heel goed mogelijk om er honderden volts mee te creëren! Buizen voor in de auto!! :P
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Buizen voor auto's :) kan wel maar is wel eventjes goed zoeken naar buizen die dat aankunnen. Kom je bij milspecs buizen oid uit. Ken wel een paar commercieele car-audio hybrides- en full-buizen versterkers. Onbetaalbare niche produkten, dat dan weer wel.
Maar goed, succes er weer mee.
Rob.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Achja Rob, ik doe soms wel wat meer dingen anders dan anders :lol:
Ik hou het graag simpel, zullen we dan maar zeggen (kijk niet naar verkoop praatjes, maar denk zelf na of het in een bepaalde situatie kan en mag)

Buizen is toch niet zo moeilijk?
Een simpele kleine step-up schakeling kan dat zonder moeite, kost een paar euro.
Lijkt me niet echt zinvol alleen. Buizen kunnen niet heel erg goed tegen zulke mechanische trillingen, tenzij je de echte militaire buizen neemt :lol:
v-bro

Bericht door v-bro »

Het was maar een idee hoor, er schijnen inderdaad buizen speciaal gemaakt te zijn om trillingen te kunnen doorstaan. Zoals in de MIG fighters, die waren lang niet zo EMC puls gevoelig als de F-16 die doorzeeft is met silicium halfgeleiders! Een beetje puls is genoeg om een F-16 uit de lucht te laten vallen als een baksteen!

Maar goed, ik dwaal af...

Heb nog eens wat over kernen zitten bestuderen, er zijn meerdere materialen geschikt die allen onder de noemer ferriet vallen. Een greep uit de varianten:

F: Geschikt, perm 3000u. Materiaal vertoont alleen toenemend verlies in het verloop van temperatuur van 20C tot 100C

P: Geschikt, perm 2500u. Materiaal heeft een optimum wat verlies betreft op 60C liggen, daar boven en daar onder neemt het verlies toe.

R: Geschikt, perm 2300u. Materiaal heeft een dalend verlies bij toenemende temperatuur tot 100C.

J: Geschikt, perm 5000u. Materiaal heeft hoge permeabiliteit, maar verzadigd dus ook sneller. Verlies is relatief hoog en derhalve minder geschikt voor heel hoge vermogens.

W, H en hoger: Ongeschikt, perm 10.000u. Materiaal verzadigd te snel, verlies is te hoog en derhalve neemt de temperatuur en bijkomend verlies te veel toe.

Andere materialen als gesinterd ijzer poeder, sendust, MPP en dergelijken hebben veel te lage permeabiliteit en werken daardoor niet effectief op deze frequenties.

Toch nog even doorpuzzelen voor de werkelijk ultieme kern! 8-[
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

b_force schreef:
Achja Rob, ik doe soms wel wat meer dingen anders dan anders :lol:
Ik hou het graag simpel, zullen we dan maar zeggen (kijk niet naar verkooppraatjes, maar denk zelf na of het in een bepaalde situatie kan en mag).
Dat vind ik prima, mijn standpunt is om de kabels zo optimaal mogelijk voor de automotive toepassing te kiezen, en jij kiest voor wat je toevallig hebt liggen en "nog wel" werkt. Dat heeft m.i. niet veel met verkoopppraatjes te maken, toch? Ik verkoop geen kabels, om het maar 's op mijzelf te betrekken.
Buizen is toch niet zo moeilijk?
Een simpele kleine step-up schakeling kan dat zonder moeite, kost een paar euro.
Lijkt me niet echt zinvol alleen. Buizen kunnen niet heel erg goed tegen zulke mechanische trillingen, tenzij je de echte militaire buizen neemt :lol:
Lees mijn reply nou nog eens... :?

@v-bro,
Kijk eens op diyaudio daar worden ook veel smps'en gemaakt, member Eva weet er heel veel van.
Rob.
v-bro

Bericht door v-bro »

Bertje schreef:
@v-bro,
Kijk eens op diyaudio daar worden ook veel smps'en gemaakt, member Eva weet er heel veel van.
Rob.
Ja, maar niet meer dan R. Quan ben ik bang, heb die threads aardig doorgespit en vind daar niet heel specifieke info over de kernen, maar is niet zo'n probleem, ik ga lekker zelf testen welke de beste performance heeft. Ik ga er eigenlijk wel van uit dat een F kern ideaal is voor audio toepassingen, want je hebt het vermogen nodig om de spanning stabiel te houden, terwijl het continu getrokken vermogen eigenlijk niet heel hoog is. De bedrijfstemperatuur van de transformator zal daardoor waarschijnlijk nooit 100 graden zijn, zelfs niet 60 graden, dus als het optimum wat verlies betreft op kamertemperatuur ligt is dat waarschijnlijk het beste....

Uiteraard kan voor extreem gebruik overgestapt worden naar P of zelfs R materiaal....
Maarten

Bericht door Maarten »

v-bro schreef:
Maarten schreef:
v-bro schreef:
Hmm, misschien moet ik eens bij ze aankloppen dat ik een converter voor ze heb! :mrgreen:
moet ik ze eens vragen, als ik hem zie? wel dan gauw alle info uit dit topic halen... :-$
Ik ben er voor! :P
Oja helemaal vergeten te posten: Ze zijn er wel eens mee bezig geweest maar had niet echt prioriteit, dus is het blijven liggen... :?
v-bro

Bericht door v-bro »

Maarten schreef:
v-bro schreef:
Maarten schreef:
moet ik ze eens vragen, als ik hem zie? wel dan gauw alle info uit dit topic halen... :-$
Ik ben er voor! :P
Oja helemaal vergeten te posten: Ze zijn er wel eens mee bezig geweest maar had niet echt prioriteit, dus is het blijven liggen... :?
Wacht maar tot ze eens een demo krijgen van me! Heb kort geleden aardig wat mensen zwaar onder de indruk mijn luister ruimte zien verlaten... :D
Plaats reactie