Beste driver voor gesloten laag

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Misschien helpt een simmetje:
Afbeelding

Zie je die knik van de SS21 net onder de 70Hz? Dat is waar de SS z'n Xmax passeert. Daaronder gaat ' ie met snelle pas op zoek naar z'n Xmech. :lol:
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op ma 12 sep 2005, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Voor de 21 cm ben ik het daarmee eens. Voor een 25 cm exemplaar denk ik toch echt dat de XXLS-10 de SS verslaat.
Is de XXLS wel ok boven de 150Hz in tegenstellng tot z'n voorganger?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Afbeelding

vs

Afbeelding

Lijkt me dat daar wel degelijk wat verbeteringen zijn aangebracht.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Lijkt me ook, maar de basis is geheel hetzelfde gebleven zoals je aan de grafieken kunt zien. Dezelfde opbreekverschijnselen, dezelfde bultjes in de impedantie. Let ook op de schaalverdeling van de dB...

Ik heb al eens eerder Peerless grafieken gezien die niet direct overtuigde. Ik zou liever wat onafhankelijke metingen zien, zekr met ditsoort upgrades van het speakerpogramma. Maar je hebt wel gelijk dat er sprake is van een verbetering. Bij filteren op 250Hz ontkom je echter niet aan een 4de orde laagdoorlaat of hoger.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Maar je hebt wel gelijk dat er sprake is van een verbetering. Bij filteren op 250Hz ontkom je echter niet aan een 4de orde laagdoorlaat of hoger.
Dat is in mijn geval geen probleem. 100 dB/octaaf gaat prima mogelijk worden ;) (zonder me zorge te maken over fase) Hoger dan 150~200 Hz wilde ik toch al niet gaan. In het geval van JeroenKV kan ik me voorstellen dat dat toch niet echt gewenst is.

Is het ueberhaupt wel echt zo dringend nodig om tot 250 Hz te gaan?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Dit spreekt weer voor de Scanspeak 25W/8567-SE als goede optie. Zou in een gedempte kast van 50 liter kunnen (Qtc 0.71) als ik deze site geloof:
http://www.lautsprechershop.de/tools/index.htm

250hz is dan ook niet echt een probleem.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JeroenKV schreef:
250hz is dan ook niet echt een probleem.
Nee, maar waarom zo hoog? (linkje klopt niet btw (is heel irri van deze website))
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
Lijkt me ook, maar de basis is geheel hetzelfde gebleven zoals je aan de grafieken kunt zien. Dezelfde opbreekverschijnselen, dezelfde bultjes in de impedantie. Let ook op de schaalverdeling van de dB...

Ik heb al eens eerder Peerless grafieken gezien die niet direct overtuigde. Ik zou liever wat onafhankelijke metingen zien, zekr met ditsoort upgrades van het speakerpogramma. Maar je hebt wel gelijk dat er sprake is van een verbetering. Bij filteren op 250Hz ontkom je echter niet aan een 4de orde laagdoorlaat of hoger.
Er zijn zat mensen die een milder opbrekende middentoner vrijwel ongefilterd laten. Ik zie geen enkel probleem bij filteren op 250 Hz ook niet met 3de orde. Het eerste opbrekinkje zit dan al 20 dB down, kom daar eens om bij een 17 cm middentoner 12 db gefilterd op 2500 Hz of nog hoger. Persoonlijk zit ik daarom ook maximaal op 2000 Hz, want met de 13 cm Peerless heb je de eerste opbreking op ca 5000 Hz zitten en die wil ik ook minimaal 20 dB down hebben. De woofer begint pas echt vervelend te doen boven 1000 Hz en dan zit je al 36 dB down. Maar als JeroenKV 1ste orde wilt filteren dan kan hij inderdaad beter naar zo'n 25 cm SS kijken die zich wat netter gedraagt boven 1000 Hz. Maar dan moet je niet het grote broertje nemen van de 8555 want die begint net als de Peerless bij 600 Hz een beetje vervelend te doen.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

3de orde zou misschien wel kunnen. Maar ik vermoed dat 'de ellende' al bij 600Hz begint gezien de impedantieplot. Een impuls-/vervormingsmeting zal meer uitsluitsel kunnen geven dan alleen de freq plot.

Overigens zit de grote piek tussen de 1 en 2KHz 12dB boven ref niveau, dus dat komt weer net boven de -40dB grens bij een derde orde verloop zonder zuigkring of anderszins. Better safe than sorry, ik zou vermoedelijk voor een 4de orde kiezen afhankelijk van additionele metingen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Op zich heb je wel gelijk, maar die boven REF piek zit er alleen on-axis. Qua totaal afgestraalde energie valt zoiets erg mee.

Wat de ellende betreft bij 600 Hz: niet overdrijven. Kijk eens naar wat bijna alle middentoners doen in de impedantieplot tussen 800 en 2000 Hz, beetje afhankelijk van de grootte van de middentoner. Die impedantiehobbels zie je in de waterval terug. Het vervelende is dat je in dat gebied vaak juist niet filtert. Ruim 20 dB verzwakte ellende op 600 Hz is denk ik veel minder erg dan niet weggefilterde ellende van een middentoner tussen 800 en 2000 Hz ook al is het een erg goede middentoner.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De 25W/8567-SE begint pas boven de 3000hz problemen te krijgen. Dat is nogal een verschil met de 25cm units die jullie noemen. De XXLS10 is echt bedoeld als subwoofer en de Seas L26 zo te zien ook. :?
http://www.tymphany.com/prodscanspeak.php

Ik denk dat je die units niet kunt vergelijken met de Scanspeak 25W/8567-SE.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Om kort te gaan zou ik gewoon een speakertje bij Skaaning op eigen specs laten fabrieken...
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Leeuwarden schreef:
Om kort te gaan zou ik gewoon een speakertje bij Skaaning op eigen specs laten fabrieken...
:?: :!: :?: :shock:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

google doet wonderen: http://www.audiotechnology.dk/
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

deepspace schreef:
google doet wonderen: http://www.audiotechnology.dk/
Zag ik ook, maar gaat wel ver....!!!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dat wil je toch?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Oh ja? Ik vroeg om tips over bestaande units....

Iemand hier ervaring mee???
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Er zijn op hear een paar mensen met de C-Quenze serie bezig geweest.
Trouwens: dit zijn bestaande units die je naar je eigen spec's kunt laten aanpassen. Ik heb ze zelf nooit gehoord maar de reakties zijn lovend.
Er zijn trouwens maar weing mensen met deze speakers bezig. Vreemd eigenlijk. Overigens worden ze gewoon in Nederland verkocht... Ben even kwijt waar ook alweer...
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JeroenKV schreef:
De XXLS10 is echt bedoeld als subwoofer en de Seas L26 zo te zien ook.
Wie heeft je dat wijs gemaakt?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Vreemd eigenlijk
Hint incoming .... $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ :shock: :cry:

Groetjes
Rudy
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

DIY_Freak schreef:
JeroenKV schreef:
De XXLS10 is echt bedoeld als subwoofer en de Seas L26 zo te zien ook.
Wie heeft je dat wijs gemaakt?
De XXLS staat op de Peerless site onder subwoofers, praktisch gezien niet echt hoger in te zetten dan 200hz. De L26 gaat rond de 1000hz ook al moeilijk doen. De 25W/8567-SE pas >2000hz.

Ik zie wel dat de L26 speciaal voor een sealed boks is gemaakt, dus dat is weer positief. Wel vind ik het vreemd dat je ze nu al weer kwijt wilt!! Hoeveel wil je er eigenlijk voor hebben?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ja, goedkoop is anders... Maar ik zie ook mensen bezig met Thiel units, grote Eton units en zo zijn er misschien nog wel een paar merken die in dit rijtje thuishoren. In dat opzicht is het vreemd dat Audio Technology zo weinig gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JeroenKV schreef:
DIY_Freak schreef:
JeroenKV schreef:
De XXLS10 is echt bedoeld als subwoofer en de Seas L26 zo te zien ook.
Wie heeft je dat wijs gemaakt?
De XXLS staat op de Peerless site onder subwoofers, praktisch gezien niet echt hoger in te zetten dan 200hz. De L26 gaat rond de 1000hz ook al moeilijk doen. De 25W/8567-SE pas >2000hz.
Dat de XXLS een echte sub is wisten we al... #-o
Maar je noemt een woofer die recht doorloopt tot 1KHz toch niet een subwoofer?!? Dat is ver voorbij de eerste helft van het menselijk stembereik.
Ik zie wel dat de L26 speciaal voor een sealed boks is gemaakt, dus dat is weer positief. Wel vind ik het vreemd dat je ze nu al weer kwijt wilt!!
Ik niet :lol: Ik had teveel drivers. Het is al weer wat beter nu], maar er staat nog het een en ander te koop.
Hoeveel wil je er eigenlijk voor hebben?
Zie advertentie... (www button)
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik zal er eens over nadenken. De Scanspeak 25W/8567-SE staat op dit moment nog nummer 1 (kan altijd veranderen 8) )
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

JeroenKV schreef:
Ik zal er eens over nadenken. De Scanspeak 25W/8567-SE staat op dit moment nog nummer 1 (kan altijd veranderen 8) )
Die lijkt erg veel qua specs op de Seas, afgezien van een iets kleinere motor en een lager gewicht ondanks de compensatiemagneet. En hij heeft 11 liter meer nodig voor een afstemming van Q=0.707. Dat komt denk ik door het prijsverschil van 11 euro :lol:
Plaats reactie