Ben je nu van plan om er een mooi ontwerp mee te maken? Hoe ik jou ken laat je het gewoon zo staan!
Unbaffled Dipole
Moderator: Beheerdersteam
Re: Unbaffled Dipole
haha.. Leuk! 
Ben je nu van plan om er een mooi ontwerp mee te maken? Hoe ik jou ken laat je het gewoon zo staan!
Ben je nu van plan om er een mooi ontwerp mee te maken? Hoe ik jou ken laat je het gewoon zo staan!
Re: Unbaffled Dipole
Beter! Ze staan nog steeds in de huiskamer? 
Is het nog nodig om buiten te meten of geloof je het zo wel?
Is het nog nodig om buiten te meten of geloof je het zo wel?
Re: Unbaffled Dipole
Ja, dat ben ik wel van plan. Het frame van Jeroen en een mid en tweeter zonder baffle is volgens mij optisch moeilijk te verenigen. Ik heb nu plannen om een metalen front plaat van een paar millimeter te laten snijden. Het zal er waarschijnlijk nogal een industrial design worden. Form follows function.Montana schreef:haha.. Leuk!
Ben je nu van plan om er een mooi ontwerp mee te maken? Hoe ik jou ken laat je het gewoon zo staan!
De boel staat nog in de woonkamer, maar vandaag of morgen verhuist het naar het zolderkamertjebertor schreef:Beter! Ze staan nog steeds in de huiskamer?
Is het nog nodig om buiten te meten of geloof je het zo wel?
Na veel meten heb ik de integratie tussen woofers en mid wel tamelijk goed gekregen. In deze ruimte werkt het, maar ik ben bang dat het in een andere ruimte weer minder goed kan uitpakken, want het is vooral gedaan op basis van metingen op de luisterplek. Het gebied van het crossover tussen woofers en mid is het lastigst om te meten. Misschien als het een keer wat warmer is
Hmmz... Dat wordt wel een hele expeditie, met al die apparaten die er bij horen. Als ik 'm mee neem, dan ook 't liefst in deze staat: dan kan ik Montana weer gelijk geven dan en kan ik weer mensen choqueren met kroonsteentjes en de duidelijk zichtbare elco in de signaalweg voor de tweeterjeroen_d schreef:Ik zeg maar 1 ding: LUISTERDAG BREDA VI
En dan liefst in deze staat...
Gisteren had ik een kritische audiofiel op bezoek. In tegenstelling tot wat ik van hem gewend ben, was hij zelfs een klein beetje enthousiast over het geluid. Misschien wil hij zijn eigen verhaal ook nog vertellen.
Re: Unbaffled Dipole
Na enige optimalisatie is de powerresponse weer wat beter geworden. On-axis klopt 't nu niet helemaal, maar vanaf 15 graden ziet het er heel goed uit. Zie ook de groene curve, het gemiddelde van alle curves.
Het onaxis oplopende hoog is een experimentje. Ik hoor het niet zo duidelijk.
Het onaxis oplopende hoog is een experimentje. Ik hoor het niet zo duidelijk.
Re: Unbaffled Dipole
Het zou waarschijnlijk mooier zijn om iets lager te crossen. Wellicht is voor de uiteindelijke versie een 18sound 6ND430 een goede optie. Die heeft een gevoeligheid van een paar dB meer. De korf is ook wat kleiner ten opzichte van het membraan.
http://www.eighteensound.com/index.aspx ... ct&pid=243
http://www.eighteensound.com/index.aspx ... ct&pid=243
Re: Unbaffled Dipole
Ja, maar wel een veel grotere magneet. Die AL170 doet het wel erg goed hoor!
Re: Unbaffled Dipole
Daar heb je gelijk in, Jeroen.
Nadat Bertor me in de eerste pagina van dit topic wees op een topic op diyaudio.com ben ik er achter gekomen dat daar veel wordt geëxperimenteerd met dipool en ook met dipooldrivers zonder baffle. Dit is een van de interessantere topics: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ost2005592
In vergelijking komt de AL170 er goed uit!
Nadat Bertor me in de eerste pagina van dit topic wees op een topic op diyaudio.com ben ik er achter gekomen dat daar veel wordt geëxperimenteerd met dipool en ook met dipooldrivers zonder baffle. Dit is een van de interessantere topics: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ost2005592
In vergelijking komt de AL170 er goed uit!
Re: Unbaffled Dipole
Zelfs de AL130 deed het bij mij beter dan verwacht. Ik had eerst zoiets van, hoe moet dat, het zag er niet zo open uit aan de achterkant, zeker niet in vergelijk met de Peerless HDS152 die ik toen had. Maar hij deed het zelfs beter! Het is vast iets dat 'm zit in de vorm van het frame en de werking van de spider.
Re: Unbaffled Dipole
Heb je die HDS152 gemeten zonder baffle?jeroen_d schreef:Zelfs de AL130 deed het bij mij beter dan verwacht. Ik had eerst zoiets van, hoe moet dat, het zag er niet zo open uit aan de achterkant, zeker niet in vergelijk met de Peerless HDS152 die ik toen had. Maar hij deed het zelfs beter! Het is vast iets dat 'm zit in de vorm van het frame en de werking van de spider.
Re: Unbaffled Dipole
Nee, maar het waren wel close range metingen. Die AL's van Visaton meten gewoon erg mooi, nog mooier dan Peerless. Heeft volgens mij ook met de stijvere metalen conus te maken.
Re: Unbaffled Dipole
Hmm, als dat met die baffle is die ik toen bij je heb beluisterd zou ik niet zomaar uitspraken over het afstraalgedrag durven te doen. Maar op basis van de close range metingen kun je inderdaad wel wat zeggen over de vlakheid van de respons.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Unbaffled Dipole
Als ik de metingen van Hobby Hifi bekijk dan zijn de Al130 en de 152Excl even goed.
Aan de hand van die metingen zou ik zeggen dat het niks uitmaakt welke je neemt. (qua freq resp en THD)
Aan de hand van die metingen zou ik zeggen dat het niks uitmaakt welke je neemt. (qua freq resp en THD)
Re: Unbaffled Dipole
Ik heb het over de meting aan de achterkant. De AL130 heeft aan de achterkant een heel nette respons.
Maar bertor heeft wel een punt. Ik heb de HDS152 nooit op de baffle van MOB3W gehad, die vrij van enige obstakels is die ook een close range meting kunnen beïnvloeden.
Voor wat het waard is, want verschillende baffles, HDS152(blauw) en AL130(groen) aan de achterzijde.
Maar bertor heeft wel een punt. Ik heb de HDS152 nooit op de baffle van MOB3W gehad, die vrij van enige obstakels is die ook een close range meting kunnen beïnvloeden.
Voor wat het waard is, want verschillende baffles, HDS152(blauw) en AL130(groen) aan de achterzijde.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Unbaffled Dipole
sja, moet ook wel
zowel jeroen als martijn als bertor hebben de AL130 in hun avatar als OB
Blijkbaar niet voor niets
zowel jeroen als martijn als bertor hebben de AL130 in hun avatar als OB
Blijkbaar niet voor niets
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Unbaffled Dipole
Ow zo.
Mjah die AL130 is goed hoor, daar niet van
Hoe verschillend waren die baffles?
Mjah die AL130 is goed hoor, daar niet van
Hoe verschillend waren die baffles?
Re: Unbaffled Dipole
Met het crossover op een goeie 300 hz wordt de magneet van de AL170 niet meer warm. Toch zou ik graag wat lager willen crossen. Het is niet eens dat ik klankmatig problemen ervaar, maar theoretisch gezien is dit niet ideaal, met bijna een hele golflengte afstand tussen de mid en de onderste woofer. De AL170 gaat waarschijnlijk niet zomaar stuk als hij en beetje warm wordt (spreekspoelen kunnen vaak temperaturen van om en nabij 150 graden Celsius langdurig weerstaan), maar ik ben bang voor thermische compressie.
De volgende driver lijkt mij interessant: http://www.prosoundservice.com/uploaded ... ATIONS.pdf
- 3 mm xmax
- 92 dB/W/m
- zeer hoog belastbaar
- de response is redelijk
- hij is redelijk open aan de achterzijde
Hij kost ongeveer 90 euro per stuk, excl. verzendkosten.
De volgende driver lijkt mij interessant: http://www.prosoundservice.com/uploaded ... ATIONS.pdf
- 3 mm xmax
- 92 dB/W/m
- zeer hoog belastbaar
- de response is redelijk
- hij is redelijk open aan de achterzijde
Hij kost ongeveer 90 euro per stuk, excl. verzendkosten.
Re: Unbaffled Dipole
Hij heeft een resonantie op 1400Hz, die zul je met name zien in de backwave.
Re: Unbaffled Dipole
Ik cross de AL170 nu op 300 hz. Dat gaat prima, ook bij zeer hoge niveaus.
Het afstraalgedrag heb ik nog weer wat mooier gekregen. Zie bijlage. Groen is een power average. De overige curves zijn van boven naar beneden 0 graden tot 90 graden. Volgens mij heb ik nog nooit een beter afstraalgedrag gezien
.
Het afstraalgedrag heb ik nog weer wat mooier gekregen. Zie bijlage. Groen is een power average. De overige curves zijn van boven naar beneden 0 graden tot 90 graden. Volgens mij heb ik nog nooit een beter afstraalgedrag gezien
Re: Unbaffled Dipole
Bedankt!
Ik ben er ook ontzettend content mee. Eigenlijk zou Earl Geddes ook aan dipolen moeten: hij propageert Constant Directivity, maar zijn speaker bundelt juist bij steeds hogere frequenties. Bij deze speaker blijft bundeling heel lang uit.
Overigens pas ik hier, i.t.t. bij de OB3W, geen tilt meer toe. Vlak klinkt het toch net iets beter.
Ik ben er ook ontzettend content mee. Eigenlijk zou Earl Geddes ook aan dipolen moeten: hij propageert Constant Directivity, maar zijn speaker bundelt juist bij steeds hogere frequenties. Bij deze speaker blijft bundeling heel lang uit.
Overigens pas ik hier, i.t.t. bij de OB3W, geen tilt meer toe. Vlak klinkt het toch net iets beter.
Re: Unbaffled Dipole
Dat is superstrak, zo hoort het! 
Op welke frequentie cross je de Neo3, 1700 Hz? Welke steilheid?
Op welke frequentie cross je de Neo3, 1700 Hz? Welke steilheid?
Re: Unbaffled Dipole
Bedankt.
Tsja, over de klank. Ik denk dat dit het mooiste midhoog is dat ik ken. Het klopt allemaal gewoon.
De beide speakers heb ik apart gefilterd, maar wel zoveel mogelijk gelijk. De responses van de Neo3W's verschillen onderling wat van elkaar. Ze hebben ook allebei op andere plekken smalbandige resonanties. Met de digitale apparatuur heb ik er daar een aantal van weggewerkt. Het gerommel rond 6.5 khz dat ik eerder had, werd ook deels veroorzaakt door resonanties. Zoals te zien loopt de curve in dat gebied nu een stuk beter. Het crossover ligt nu rond 1.6 khz, filterhelling is 48 dB LR. Ik wilde eigenlijk Butterworth, maar er lijkt iets mis met de faseregeling op de DCX, waardoor ik niet op een nette -3dB op het crossoverpunt kan komen. Het is steeds óf een diepe null, of nette optelling met -6dB. De tweeter geeft geen krimp
.
Tsja, over de klank. Ik denk dat dit het mooiste midhoog is dat ik ken. Het klopt allemaal gewoon.
De beide speakers heb ik apart gefilterd, maar wel zoveel mogelijk gelijk. De responses van de Neo3W's verschillen onderling wat van elkaar. Ze hebben ook allebei op andere plekken smalbandige resonanties. Met de digitale apparatuur heb ik er daar een aantal van weggewerkt. Het gerommel rond 6.5 khz dat ik eerder had, werd ook deels veroorzaakt door resonanties. Zoals te zien loopt de curve in dat gebied nu een stuk beter. Het crossover ligt nu rond 1.6 khz, filterhelling is 48 dB LR. Ik wilde eigenlijk Butterworth, maar er lijkt iets mis met de faseregeling op de DCX, waardoor ik niet op een nette -3dB op het crossoverpunt kan komen. Het is steeds óf een diepe null, of nette optelling met -6dB. De tweeter geeft geen krimp
