DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door ds23man »

Met een afkortzaag kun je toch probleemloos alu zagen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Met een afkortzaag kun je toch probleemloos alu zagen?
Definiëer 'probleemloos' ...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben heel benieuwd hoe het oogt als je het lagere stuk van de baffle (met mid en tweet) eruit hebt gefreest...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Met een afkortzaag kun je toch probleemloos alu zagen?
Definiëer 'probleemloos' ...
Ik zaag alu profielen probleemloos op mijn afkortzaag op maat. Aluminium is vrij zacht. Ga maar eens trespa zagen of frezen. Dat is pas een zaagblad/frees sloper......
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Dit is ook nog een optie, panelen op maat laten zagen en het freeswerk uitbesteden aan Kees.
MDF Zwart V313
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

SSassen schreef:
In mijn bescheiden mening is er vooral interesse in een oplossing die kostentechnisch ook interessant blijft, kortom, gewoon een MDF baffle uit een goede kwaliteit MDF. Daarmee zijn de meesten, ikzelf inclusief, geholpen. Als er dan nog behoefte is aan een baffle uit exotischer materialen dan is daar ongetwijfeld iemand voor te vinden (Kees Soeters b.v.) die dat freeswerk kan verzorgen.
"Kostentechnisch interessant" kunnen we bereiken door groepsgewijs iets te regelen; is daar interesse voor? Gezamenlijke keuze voor het materiaal. En, zou Kees sowieso het freeswerk voor een groep willen doen? Bevindt hij zich ook op dit forum?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Ga jij je inschrijven voor de groupbuy, vastwelgoed?
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

Leeuwarden schreef:
Ga jij je inschrijven voor de groupbuy, vastwelgoed?
Ik heb 'in den beginne' al aangegeven dat ik "er wel oren naar heb". Alleen, ik wil de speakers eerst gaan beluisteren in Hengelo, voordat ik de definitieve beslissing neem. Overigens, de kans dat dit positief uitpakt dreigt erg groot te worden, want ik wil eindelijk eens kunnen genieten van een stel leuke speakers. Dat is door gebrek aan handigheid met hout en goede spullen bij mij altijd bij plannen gebleven, op de eerste Vivace na dan. Kun je daarmee voor het moment uit de voeten?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Ja prima uiteraard. Ik heb alleen het gevoel dat de discussie over de baffle beetje te moeilijk wordt gemaakt.
Los daarvan denk ik dat een groepsinkoop voor een "normale" MDF versie financieel niet echt voordeel geeft. MDF is al niet heel prijzig.
Ik denk dat Kees Soeters (Audiomaniacs, en ja hij is aanwezig op het forum) ook gewoon zijn prijs heeft. En ook daar hoef je je niet echt heel druk over te maken want Kees rekent uiterst vriendelijke prijzen en levert topkwaliteit.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
.. Kees rekent uiterst vriendelijke prijzen en levert topkwaliteit.
Zondermeer, ik zou Kees bij wijze van spreken nog m'n huis laten schilderen.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

Mooi, Dit gaat goedkomen! :yeah:
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

SSassen schreef:
Leeuwarden schreef:
.. Kees rekent uiterst vriendelijke prijzen en levert topkwaliteit.
Zondermeer, ik zou Kees bij wijze van spreken nog m'n huis laten schilderen.

Daar zeg je wat: ik moet komend voorjaar nodig thuis de schilderkwast gaan hanteren ...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Wat ik mij nog wel afvraag is wat de totale dikte van de baffle maximaal zou mogen zijn zonder dat dit effect heeft op het filter/geluid?
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Dynky »

zolang er geen obstructie is achteraan en de drivers maw genoeg kunnen "ademen" zie ik niet meteen een maximale dikte...of wou je naar >10cm of zo gaan?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Nee, ik heb nog MDF platen liggen van 30mm die ik wil gebruiken, twee op elkaar maakt dan 60mm, maar dat zou geen probleem moeten zijn?
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Dynky »

zover mijn kennis van OB's reikt geeft dat geen probleem
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Ja prima uiteraard. Ik heb alleen het gevoel dat de discussie over de baffle beetje te moeilijk wordt gemaakt.
Los daarvan denk ik dat een groepsinkoop voor een "normale" MDF versie financieel niet echt voordeel geeft. MDF is al niet heel prijzig.
Ik denk dat Kees Soeters (Audiomaniacs, en ja hij is aanwezig op het forum) ook gewoon zijn prijs heeft. En ook daar hoef je je niet echt heel druk over te maken want Kees rekent uiterst vriendelijke prijzen en levert topkwaliteit.
dat is correct Jan.

Volgens mij wordt hier weer heel veel gepraat en gesuggereerd maar te weinig beslist en uitgevoerd. Heel herkenbaar voor projecten op dit forum.
Met de baffle kun je alle kanten op maar om te starten zou ik gewoon een MDF plaat nemen en frezen maar.
Dat kan in eigen beheer met een bovenfrees of bij iemand die een CNfrees heeft zoals ikzelf of Kees. Het zijn gewoon maar een paar ronde gaten.
Desgewenst maken we een set freesmallen zodat ieder zelf zijn baffle kan frezen met een bovenfrees, net zoals ik destijds bij de Concaeve Satelite heb gedaan.

Zoals ik reeds eerder zei, de drivers en het filter zijn prima uitgekozen en op elkaar afgesteld.
Dit is het moeilijkste gedeelte en dat concept staat vast.

Mensen die interesse hebben, gewoon beslissen of je de speaker wil of niet (en ik kan hem ten volste aanbevelen), anders gaat de groupsbuy zowieso niet door vrees ik. Voor dat geld ga je weinig beter vinden!
Die baffle gaat de zaak echt niet maken en trouwens die kun je zonder veel werk en budget elk jaar vernieuwen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door rjmulder »

Interesse is er bij mij zeker alleen wil ik ze eerst horen dus even wachten op de luisterdag in Hengelo :)

Die tekening die er is met welk programma is die gemaakt? En komen die eventueel ook beschikbaar?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Tekening van Ed of van mij?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

Zweitse schreef:
Nee, ik heb nog MDF platen liggen van 30mm die ik wil gebruiken, twee op elkaar maakt dan 60mm, maar dat zou geen probleem moeten zijn?
dat is een goede basis Zweitse. Let wel, als je de driverkorf en de montageschroeven wilt verbergen (zoals Daudio dat zo mooi heeft opgelost), dan wordt het iets moeilijker. Vandaar mijn suggestie voor het gebruikt van een subframe.
Als de korf gewoon vooraan op de baffle zichtbaar mag zijn is er absoluut geen probleem.

Korf zichtbaar
korf zichtbaar.jpg
Korf onzichtbaar
korf onzichtbaar.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Hoe zit die voorste plaat die de korf afdekt nu vast, Ed?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

rjmulder schreef:
Die tekening die er is met welk programma is die gemaakt? En komen die eventueel ook beschikbaar?
ik heb mijn tekening gemaakt in functie van mijn freeswerk, dus rekening houdend met bepaalde offsets en typische kenmerken van mijn cnc machine.
Heel eigenwijs en prtserig, ik weet het, daar ga je dan ook weinig mee kunnen.
Hoedanook, het zijn uiteindelijk 3 cirkels en één vierkant, meer is het niet. Oh ja, die oren nog, da's nog een cirkel met een vierkant er binnenin :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Hoe zit die voorste plaat die de korf afdekt nu vast, Ed?
niet :oops:
of tenminste toch niet met montagematerialen.
Ik heb alles met -0.1mm ofset gefreesd.
De 2 delen klemmen dus in elkaar, maar dat is geen eeuwig huwelijk.
Een betere manier kon ik niet vinden om nergens montagemateriaal zichtbaar te hebben.
Vandaar (again) SUBFRAME!

Binnen 20 pagina's gaan jullie het beslist wel door hebben! :mrgreen:

Een 3D tekening zou één en ander wel duidelijk maken maar daar heb ik geen zin en tijd voor.
Misschien dat iemand met meer tekenervaring dat hier voor zijn rekening wil nemen.

Dit zijn alvast de delen in 2D.
subframe.jpg
subframe.jpg (31.56 KiB) 253 keer bekeken
Laatst gewijzigd door asterduc op za 06 jan 2018, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door rjmulder »

Leeuwarden schreef:
Tekening van Ed of van mij?
Oh er zijn meerdere tekeningen. Maar bedoelde die van Ed.
asterduc schreef:
rjmulder schreef:
Die tekening die er is met welk programma is die gemaakt? En komen die eventueel ook beschikbaar?
ik heb mijn tekening gemaakt in functie van mijn freeswerk, dus rekening houdend met bepaalde offsets en typische kenmerken van mijn cnc machine.
Heel eigenwijs en prtserig, ik weet het, daar ga je dan ook weinig mee kunnen.
Hoedanook, het zijn uiteindelijk 3 cirkels en één vierkant, meer is het niet. Oh ja, die oren nog, da's nog een cirkel met een vierkant er binnenin :wink:
Duidelijk en natuurlijk geen probleem :) het is zelfbouw dus als de maten bekent zijn is die tekening ook zelf te maken en om te zetten naar gcode ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Zweitse schreef:
Nee, ik heb nog MDF platen liggen van 30mm die ik wil gebruiken, twee op elkaar maakt dan 60mm, maar dat zou geen probleem moeten zijn?
Op zich niet, maar let wel op: de baffle voor de middentoner en tweeter is op basis van 18mm en dat moet echt zo blijven!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”