Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef:
Als je een tangentiale arm gebruikt dan heb je geen dwarsdruk compensatie nodig.
:mrgreen: Dat wilde ik ook al zeggen. :D
En de pomp hoeft toch geen herrie te maken als die bij de buren staat. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door ds23man »

Dan moeten je buren niet een kilometer verderop wonen, dan krijg je nogal wat drukverlies..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Dan moeten je buren niet een kilometer verderop wonen, dan krijg je nogal wat drukverlies..... :mrgreen:
Ik weet waar zijn huis woont. :lol:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Dan »

0,5 mm? Wat voor druk ga je er op zetten? 2 bar? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Teveel? Te weinig? 0,5mm leek me aardig strak.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Dan »

Ik ben geen luchtlagerspecialist maar een omtrek van 22mm * 3,14 * 0,5mm is een uitstroomoppervlak van twee keer 34mm^2
Als je een aquariumpompje gebruikt met een opbrengst van 3,5l/min. Dat lekt zonder enig probleem weg door de spleet zonder enig liftvermogen.
Ik denk dat je een passing van enkele honderdsten moet denken met een spiegelglad oppervlak. Of een flinke kompressor bij de buren. Maar goed, dan kun je net zo goed een platenspeler met brandstofmotor maken :mrgreen:
portab10.jpg
Ik denk dat een constructie als die van Kappa7 succesvoller is voor een zelfbouwer. Je hebt dan twee vlakken die als ze mooi vlak zijn met een spleet van 0mm beginnen. Er ontstaat dan makkelijker een dragende luchtfilm bij een kleine flow.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door ds23man »

En als je dan al een flinke compressor hebt staan, kun je die ook gebruiken voor de aandrijving: een luchtmotor.... :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Hmmm ok. Duidelijk. En als ik nu aan beide einden een ring maak van 0,4 of zelfs 0,45 mm. Dan zijn de uiteinden vrij dicht ondanks dat er binnen wel meer ruimte is. Soort hovercraft idee zeg maar.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Dan »

Daar kan ik geen antwoord op geven. Ik geef alleen aan dat een luchtlager geen triviaal dingetje is om te maken. Bij een vlak luchtbedlager begin je met een tussenruimte van 0,00mm. Door een beetje druk te creëren ontstaat er een minimale flow en luchtspleet waarbij er een evenwicht ontstaat. Dit is niet kritisch te maken, zolang de pasvlakken maar goed vlak zijn natuurlijk.
Bij een rond lager is de passing cruciaal. Je moet berekenen hoeveel druk je nodig hebt om het gewicht van de arm te dragen. Vervolgens moet je uitrekenen hoeveel flow je nodig hebt om die druk bij jouw passing (lees uitstroomopening) te creëren. Aangezien je geen gesis wilt horen moet je dan denken aan een kleine druk en een krappe/precieze passing.

Misschien kan http://www.tribologie.nl/calculators/ je helpen, zie hoofdstuk 12
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Ook de pootjes krijgen al vorm. Deze worden overigens niet door FreesKees gemaakt.

@Dan
Tja, die Terminator arm met de hoekprofielen vind ik juist niet mooi. Nee, dan houdt dit gewoon op voor mij. Terug naar de "normale" arm.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Trouwens, helemaal vergeten om ook maar even de motorbehuizing te laten zien.
MotorMount.png
En op de spelert
MotorMount op speler.png
Het bestaat uit een aluminium buis van 120mm lengte en 5mm wanddikte (kadootje van mijn schoonpa). Aan de onderkant zit een ring uit Corian van 110mm doorsnee en 25mm hoog. De motor zelf hangt aan een 4mm alu plaatje. Deze plaat en de buis worden aan elkaar vastgezet en dmv lassen/plamuur naadloos gemonteerd.
De poelie ga ik toch met een schroefje vastzetten zodat deze demonteerbaar blijft.

Voor de kabelaansluiting ga ik voor een simpel gat met een trekontlasting ding en een vaste kabel. Ik heb getwijfeld over een wat nettere kabel/plug oplossing maar door de ronde wand is dit allemaal lastig. Wie weet krijg ik nog de ingeving voor een geschikte plug (neutrik is vrij groot).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Ik blijf gewoon lekker tegen mezelf praten hier... ;)

De eerste voet is klaar en de rest volgt snel.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door FR_Aad »

Vinculum schreef:
Ik blijf gewoon lekker tegen mezelf praten hier... ;)
Lul maar lekker door hoor.
Wij kijken wel mee :mrgreen:
Gaat weer op jouw bekende snelheid.


Zonder dollen, ziet er weer goed uit. Hij komt toch al dan niet spelend mee naar Breda?

Mmm, niet spelend. Zal wel weer een Vinculum eindspurtje worden
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door meiborg »

Don't worry, ik volg het nauwgezet en vele stille bewonderaars (van je project dan hè) met mij durf ik wil te stellen ;)

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

FR_Aad schreef:
Hij komt toch al dan niet spelend mee naar Breda?
Nee zeker niet spelend. Ik doe mijn best om het frame klaar te hebben en als het lukt de toerenteller.
De motorbehuizing zal me denk ik niet gaan lukken en de motorsturing al helemaal niet. Daarnaast heb ik ook nog geen arm...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Oh en zojuist is het OLED display bezorgt...
Wat een gaaf klein ding!
Bijlagen
Ter referentie op een cd
Ter referentie op een cd
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Als het goed is zijn zojuist alle door FreesKees gefreesde en gelaserde onderdelen binnengkomen! Dat word een leuk weekend!

In de tussentijd ben ik maar vast wat gaan tekenen aan de arm.
Zoals gezegd stap ik af van de luchtgelagerde types en ga ik voor iets traditioneler. Nadat ik alle 96 (!) pagina's heb doorgelezen van het DIYAudio Schröder Arm topic heb ik besloten dat dit de arm word die ik ga bouwen. Zover ik weet is dat ook nog niet gebeurd op dit forum.
Daarom presenteer ik u de Vinculum toonarm:
Arm.png
Arm op tafel.png
Kortom, precies dezelfde die al door meerder mensen gemaakt is. Alleen daar er geen officiele maattekeningen zijn is hij toch een beetje Vinculum. ;) En miss qua materiaalgebruik kan ik nog wat van mezelf er in kwijt.
Ik zal me vanaf nu weer eerst concentreren op het klaarmaken van het frame, de toerenteller en de motormount. Daarna de motorsturing en de arm. Voorlopig dus nog genoeg stof om over te discusseren.
Later zal ik nog wel wat uitleggen over hoe ik Schröder's construcie geïnterpreteerd heb en hoe ik denk dat bepaalde zaken opgelost moeten zijn. De maten zijn redelijk gegokt, vooral de armlengte. Ik moet nog iets met geometrie gaan doen maar daar moet ik me nog in gaan verdiepen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Vrijdag bij thuiskomst stond er een grote zware doos op me te wachten. De gefreesde spullen van FreesKees!
Wow! Het blijft toch gaaf om je tekeningen omgezet te zien worden in fysieke producten.
Na een vlugge proefpassing leek alles goed in orde te zijn.
2013-04-19_19.09.37.jpg
Aangezien het Corian van een restpartij keukenbladen afkomt zaten er op sommige stukken nog wat lijmresten. Ik heb alle stukken daarom schoongemaakt en licht opgeschuurd.
Er moesten her en der nog wat ringen voor de lager bevestiging gelijmd worden dus dat heb ik ook gelijk gedaan.
Ondanks dat ik niet heel veel tijd had dit weekend heb heb ik bijna alles in de grondverf staan. Het subframe kon ik zelfs al in de kleurlak zetten.
En toen was daar weer een typisch Vinculum momentje...
Ik wilde het nog natte subframe iets draaien om de laatste spray verf toe te voegen... en hij klettert van de sokkel af. Lekker in de troep die er achter lag. Verf verwoest natuurlijk. :boos: ](*,) Dus vanavond ga ik die maar weer helemaal schuren om weer overnieuw te beginnen....
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door maikbike »

gaaf!
wat weegt dit nou ? zoals je het op de foto heb staan.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Ik moet het nog exact gaan meten maar ik schat zonder de gewichten op zo'n 8-8,5 kilo. Daar komt uiteindelijk nog 3 kilo aan gewichten bij plus een paar honderd gram voor het lager, de poten en los spul. ik verwacht zo tussen de 12 & 13 kilo totaalgewicht uit te komen (ex motormount en arm).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Oh en Ray heeft de print van de motorsturing onder handen genomen.
Van dit...
Motorsturing Origineel.gif
...naar dit!
Motorsturing.png
Er moeten volgens hem nog wel wat puntjes op de i gezet worden maar dit is al een hele verbetering volgens mij!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door SuperR »

Vinculum schreef:
Er moeten volgens hem nog wel wat puntjes op de i gezet worden maar dit is al een hele verbetering volgens mij!
Gaat die zwevende 0 van de voeding voor de versterker geen problemen opleveren? Je hebt vast wel ergens een 2*15Vac trafo liggen. En heb je al een uitgangstrafo gevonden?

Als je wilt kan ik je wel twee trafo's sturen. 2 stuks van ieder 2*9Vac 4.44A. 1 kun je dan gebruiken voor een nette +/-15Vdc voeding. Onder lichte last zullen de trafo's zo rond de 2*12Vac leveren, 2*(12*1.41-brugverlies) zal ongeveer 2*15Vdc opleveren. De tweede (identieke) trafo kun je dan gebruiken als step-up transformator. Je kan dan 1 secondaire gebruiken. de twee secundairen in serie of de twee secundairen parallel afhankelijk van de stroom die de versterkertrap kan leveren en de uitgangspanning van de step-up trafo.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Ik ga graag op je aanbod in!
Details per PB.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door SuperR »

Vinculum schreef:
Ik ga graag op je aanbod in!
Details per PB.
PB terug.
Ik zal mijn gedachtegang even toelichten.

Ik heb een aantal ringkernen waaronder een aantal van 2*9Vac en nog een 2*25Vac. Allemaal 80VA. 1 gebruik je voor een nette symmetrische voeding die past binnen de specs van je versterker-ontwerp. Die voeding, icm de loopgain en de uitsturing van de microcontroller zorgt voor een uitgangspanning van zeg -Vcc+2 tot zeg Vcc-2 volt. Nu gebruik je een ringkern met een spanning die daar gelijk aan of kleiner is en gebruik je die ringkern de "andere kant op" door de secundaire aan te sturen.

Ik heb net even gezocht naar je inspiratie en vond de website weer.;
http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html

Hij gebruikt een 2*15Vac ringkern voor de voedingspanning en zoals ik ook zou doen, een uitgangstrafo met een iets lagere secundaire spanning, 12Vac.
Als je mijn trafo's zou nemen zou je de 2*25Vac kunnen gebruiken voor de voeding en bijvoorbeeld 1 keer 9Vac voor de uitgang of de twee secundaire in serie, zodat je 1 keer 18Vac uitstuurt.

Nadeel, je torren worden wat warmer en je moet een spanningsregelaar vinden voor je logica die een relatief hoge ingangsspanning aan kan.

Dit kan ook;
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5630 voor de voeding
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5629 voor de output step-up.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Ok, dit gaat mij iets te boven. Miss dat iemand anders er wat zinnigs over kan zeggen?

Let wel op!! De motor is NIET 230V maar 110V.
Plaats reactie