projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

Arno schreef:
b_force schreef:
Schaamteloze dubbelpost (van een ander topic), maarja dat krijg je als er twee tegelijk bezig zijn. :wink:

tipje wellicht:
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... oam-p.html
Maar Bart, dat doen 'wij' toch zelf, met ijsblokjesmal en siliconenrubber :D
Ook goed :wink: :lol:

Was toevallig beetje aan het rondneuzen op die website en moest ineens aan dit project denken.
Ik denk overigens dat die silicone ijsblokjes toch minder "robuust" zijn.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Voor zover ik begrepen heb, kun je niet zomaar een plaat van zo'n dempend materiaal onder een trillend objekt leggen, omdat de werking pas goed is bij een bepaald percentage invering. Dus dan zou je toch weer uitkomen bij het snijden van 'blokjes'.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

Arno schreef:
Voor zover ik begrepen heb, kun je niet zomaar een plaat van zo'n dempend materiaal onder een trillend objekt leggen, omdat de werking pas goed is bij een bepaald percentage invering. Dus dan zou je toch weer uitkomen bij het snijden van 'blokjes'.
Dat klopt, Op die website staat keurig een tabel wat je moet hebben voor ideale demping :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

sietse schreef:
Maar het gewicht, tja, mijn side loaded TL's wegen ook ca 50 Kg. Lastig as ik in die hoeken moet stofzuigen ( ben huisman. :!: ) :D
De boxen die ik heb staan wegen 90 Kg, ik zuig er gewoon om heen, :lol: ben ook huisman :mrgreen:
Ze staan wel op rubber schijven.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door DKM »

Zo dan. Dat is het wachten wel waard!!! :kwijl:
Als deze af is voor breda, dan moet ben je haast verplicht om te komen..
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door JBHC »

Na 17(!) pagina's eindelijk resultaat. Maar dan ook een heel heel heel heel mooi resultaat :kwijl:
Echt :rock:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Allemaal bedankt voor de lovende woorden :D

Maar we moeten verder :wink:
Ik heb even wat bracing-onderdelen gefreesd. Deze moet ik nog van een afronding voorzien, en er komen nog meer bracinkies in.
Dus om even te passen en voor de foto mocht het kastje even uit de zak:
bracing.jpg
maar daarna, hop weer terug in solitary confinement :mrgreen:
in de zak.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

gaat lekker zo! 8)

alleen elke keer dat eventjes....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

dre schreef:
alleen elke keer dat eventjes....... :mrgreen:
Ja, ik heb steeds maar eventjes :cry:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

ik ken dat......

zaterdag ook weer een dag verspild! :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MichaelB »

Potverdorie Arno, dat is heel aardig gelukt... :mrgreen:

Ik ben erg benieuwd hoe het geheel zich gaat houden m.b.t. resonanties, maar mooi is het zeker al wel geworden! =D>
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe het geheel zich gaat houden m.b.t. resonanties
Ach, jij hebt zelfs een goed resultaat weten te bereiken met een aluminium buis! :D

Maar ik denk dat het wel goed komt. Met name de zijkanten 'klinken' nu als ik erop klop, maar dat is logisch aangezien die nu vrij kunnen bewegen. Met de baffle erop, de demping en de bracing erin, geloof ik dat dat wel verholpen is.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door meanman64 »

Arno,klasse werk.Dat klinken is zoals bij marmer(graniet) bij losse platen resonanties tot en met maar zodra je er 1 geheel van maakt zo dood als het maar kan zijn.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
MichaelB schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe het geheel zich gaat houden m.b.t. resonanties
Ach, jij hebt zelfs een goed resultaat weten te bereiken met een aluminium buis! :D

Maar ik denk dat het wel goed komt. Met name de zijkanten 'klinken' nu als ik erop klop, maar dat is logisch aangezien die nu vrij kunnen bewegen. Met de baffle erop, de demping en de bracing erin, geloof ik dat dat wel verholpen is.
Zeker dat het opgesloten heel anders klinkt en met de bracing op z'n plek zal het nog doodser klinken.
Ik wil het ook niet in negatief benaderen hoor, ECHTER :mrgreen:

Eerst maar eens in elkaar zetten en dan luisteren!
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Chris_T »

Wat ontzettend gaaf zeg! 8) Echt klasse.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door blueznl »

Ik ben ook heel benieuwd naar de uiteindelijke afwerking. Had ooit een collega met betonnen boxen, de zijne waren in een soort blanke lak gezet... Nou ja, blank... die dingen werden hardstikke bruin na verloop van tijd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

blueznl schreef:
Ik ben ook heel benieuwd naar de uiteindelijke afwerking.
Nou, ik dacht eigenlijk aan geen afwerking :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Henkjan schreef:
Arno schreef:
De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid :D
....maar hoe krijg je die latjes er dan tussen terwijl je toch de kit op de plek houdt waar die moet? schraapt die er niet van af als je de latjes op z'n plek zet?
Hier kreeg ik nog een ideetje voor:

Eerst lijm ik de twee wiggen op de kastwand, en als dat droog is druk ik het bracingpaneeltje in de lijmkit. Door de schuinte wordt er niets weggeschraapt, en het is ook nog een soort van zelfklemmend.
Bijlagen
bracing lijmen.png
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Nijn »

Mag ik even zeggen dat het er weer allemachtig fraai uitziet allemaal.. :shock: :D

Martin
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Henkjan schreef:
Arno schreef:
De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid :D
....maar hoe krijg je die latjes er dan tussen terwijl je toch de kit op de plek houdt waar die moet? schraapt die er niet van af als je de latjes op z'n plek zet?
Hier kreeg ik nog een ideetje voor:

Eerst lijm ik de twee wiggen op de kastwand, en als dat droog is druk ik het bracingpaneeltje in de lijmkit. Door de schuinte wordt er niets weggeschraapt, en het is ook nog een soort van zelfklemmend.
prima idee lijkt me zo, hooguit wat minder makkelijk te lijmklemmen
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Henkjan schreef:
Arno schreef:
Henkjan schreef:
....maar hoe krijg je die latjes er dan tussen terwijl je toch de kit op de plek houdt waar die moet? schraapt die er niet van af als je de latjes op z'n plek zet?
Hier kreeg ik nog een ideetje voor:

Eerst lijm ik de twee wiggen op de kastwand, en als dat droog is druk ik het bracingpaneeltje in de lijmkit. Door de schuinte wordt er niets weggeschraapt, en het is ook nog een soort van zelfklemmend.
prima idee lijkt me zo, hooguit wat minder makkelijk te lijmklemmen
Die lijmkit hoef je echt niet te klemmen. Ik heb daarstraks een strookje multiplex op een stuk proeftegel gelijmd zonder enige vorm van klemmen, en ik krijg het er nu al niet meer af. Ronduit beestachtig spul :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Henkjan schreef:
Arno schreef:
Hier kreeg ik nog een ideetje voor:

Eerst lijm ik de twee wiggen op de kastwand, en als dat droog is druk ik het bracingpaneeltje in de lijmkit. Door de schuinte wordt er niets weggeschraapt, en het is ook nog een soort van zelfklemmend.
prima idee lijkt me zo, hooguit wat minder makkelijk te lijmklemmen
Die lijmkit hoef je echt niet te klemmen. Ik heb daarstraks een strookje multiplex op een stuk proeftegel gelijmd zonder enige vorm van klemmen, en ik krijg het er nu al niet meer af. Ronduit beestachtig spul :D
moet ik maar eens naar op zoek dan....
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door blueznl »

Arno schreef:
blueznl schreef:
Ik ben ook heel benieuwd naar de uiteindelijke afwerking.
Nou, ik dacht eigenlijk aan geen afwerking :D
Krijg je geen stof dan?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Wowly »

Dat tikken op de behuizing is niet interessant. Dit is contactgeluid en zul je nooit ervaren bij een speaker. Dit is vooral luchtgeluid. Ik voorspel een akelige "kale" sound mits verkeerd gefilterd. Mits goed gefilterd een zeer cleane speakers. goed voor resolutiemonsters....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

Wowly schreef:
Dat tikken op de behuizing is niet interessant. Dit is contactgeluid en zul je nooit ervaren bij een speaker. Dit is vooral luchtgeluid. Ik voorspel een akelige "kale" sound mits verkeerd gefilterd. Mits goed gefilterd een zeer cleane speakers. goed voor resolutiemonsters....
Ik neem dan aan dat je de speakers van Terrazzo Fidelity nog nooit hebt gehoord.
http://www.taf-oss.nl/nl/products/scans ... chome1.jpg
Ik durf toch wel te stellen dat deze absoluut niet kaal klinken. :sure: :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”