Bias automaat
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bias automaat
Bovendien gaat hij dan (vooral bij extreme temperaturen) meer aan de haal bij uitsturing tot ver in klasse B. Ik denk daarom dat vervangen van de diode door een referentie-IC niet alleen overbodig is, maar de werking van de schakeling ook wat slechter maakt.
Re: Bias automaat
Bedankt Anne en Marcel
Re: Bias automaat
Damocles heeft al een printje getekend wat ik kwijt kan
Dankje Demo
Maar wil ze ook in mijn monoblok gebruiken
Dus een halve. Wat heeft de halve LT1014 voor nummer
Verder nog niks gedaan hier
Dankje Demo
Maar wil ze ook in mijn monoblok gebruiken
Dus een halve. Wat heeft de halve LT1014 voor nummer
Verder nog niks gedaan hier
Re: Bias automaat
LT1013 en een nieuw printje 
Ik heb verder ook niks meer kunnen doen, gisteren naar Gent en vanaf mogen 3 dagen zee...
Ik heb verder ook niks meer kunnen doen, gisteren naar Gent en vanaf mogen 3 dagen zee...
Re: Bias automaat
Ik ben vorig weekend naar de Luisterdag in Breda geweest ,Willy_61 schreef:LT1013 en een nieuw printje
Ik heb verder ook niks meer kunnen doen, gisteren naar Gent en vanaf mogen 3 dagen zee...
lijkt wel of te voet gegaan ben met mn versterkers op mn rug
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bias automaat
Printen zijn binnen en gaan morgen of ten laatste overmorgen richting Bert,
kan het testen beginnen.
kan het testen beginnen.
Re: Bias automaat
aha Mooi Ronnyronnydepony schreef:Printen zijn binnen en gaan morgen of ten laatste overmorgen richting Bert,
kan het testen beginnen.
Super bedankt
Re: Bias automaat
De Mono PP versie...............Bert61 schreef:Damocles heeft al een printje getekend wat ik kwijt kan
Dankje Demo![]()
![]()
Maar wil ze ook in mijn monoblok gebruiken
Dus een halve. Wat heeft de halve LT1014 voor nummer
Verder nog niks gedaan hier
Voor de zelfetser, WORD bestand bijgevoegd van de layout.
print 7cm x 8cm
- Bijlagen
-
- Biasautomaat PP Monoblok.doc
- (1.45 MiB) 27 keer gedownload
Laatst gewijzigd door democles op di 19 jun 2018, 1:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bias automaat
Ik heb het al in een PB gevraagd om de print 70mm te maken
deze domoor heeft niet goed gekeken
Maar in een andere kast kan dit ontwerp wel passen
maar niet in deze
excuus voor deze stomme streek
Bert

deze domoor heeft niet goed gekeken
Maar in een andere kast kan dit ontwerp wel passen
maar niet in deze
excuus voor deze stomme streek
Bert
Re: Bias automaat
70mm is te klein,moet ik de halve print omgooien,wordt een geheel ander ding
Helaas.
Zie je geen mogelijkheid wat anders op te schuiven zodat er wel ruimte is?
Helaas.
Zie je geen mogelijkheid wat anders op te schuiven zodat er wel ruimte is?
Re: Bias automaat
Ja Als het niet gaat , Gaat het niet !
Het was mijn bedoeling dit tegen de zijkant te schroeven
Langer mag wel 70 x100
Ik dank je toch heel veel voor dit ontwerp Demo.
Heel erg bedankt
Het was mijn bedoeling dit tegen de zijkant te schroeven
Langer mag wel 70 x100
Ik dank je toch heel veel voor dit ontwerp Demo.
Heel erg bedankt
Re: Bias automaat
Die 70mm is voor de PP versie,of voor deze nieuwe mono versie?
Deze nieuwe mono versie past sowieso op een 70x80mm
Ik probeer nog wat
tot later.....................
Deze nieuwe mono versie past sowieso op een 70x80mm
Ik probeer nog wat
tot later.....................
Re: Bias automaat
Ik kan die print wel in de boven in trafo koker plaatsen
Dan krijg ik een grote bos draad uit die 2 printen (pf het stereo printje )
Ik weet alleen niet of dat storings gevoelig is
Daar moet ik eerst maar vragen aan Anne MTB Marcel G. Willy
Bij deze
Bert
Ik kan er wel twee mono printjes in kwijt Demo
Je bent geweldig

Dan krijg ik een grote bos draad uit die 2 printen (pf het stereo printje )
Ik weet alleen niet of dat storings gevoelig is
Daar moet ik eerst maar vragen aan Anne MTB Marcel G. Willy
Bij deze
Bert
Ik kan er wel twee mono printjes in kwijt Demo
Je bent geweldig
Re: Bias automaat
Puf,Puf, schuif ,schuif, KLAAR..................
7cm x 10cm
WORD bestand bijgevoegd,dus downloaden en printen Bert.
7cm x 10cm
WORD bestand bijgevoegd,dus downloaden en printen Bert.
- Bijlagen
-
- Auto Bias Bert 7x10cm.doc
- (1.34 MiB) 32 keer gedownload
Re: Bias automaat
Je bent geweldig Demo hierdemocles schreef:Puf,Puf, schuif ,schuif, KLAAR..................![]()
7cm x 10cmh
WORD bestand bijgevoegd,dus downloaden en printen Bert.
ben ik erg blij mee
Morgen Etsen
Woensdag onderdeeltjes bestellen of ophalen
Misschien volgende week proberen
Ik heb niet alles ook de LT 1014 In het schema staat een TL072 moet terug lezen hoe dat zit
Die komt ook deze of volgende week aan idem de 1N4150
En de BC556B
Bedankt nogmaals
Re: Bias automaat
Hier is in het schema opeens de LT1014 verdwenen en vervangen door een TL072Willy_61 schreef:Sinds vanmorgen 6u terug aan het simuleren gegaan...
@Michiel: bedankt voor de verhelderende simulaties!
Ik kon toch niet geloven dat VDV zo'n slecht werkende biasregeling zou publiceren, dus ben ik er terug mee aan de slag gegaan.
Vooreerst heb ik in zowel de sim van Anne als die van Menno, het model van Michiel geïmplementeerd i.p.v. het eerder gebruikte.
Daarmee bleven de resultaten vrijwel identiek, dus nog geen verbetering voor VDV. Nog wat gespeeld met Ct en R2 maar dat had allemaal niks te maken met de slechte werking.
Daarna kwam ik er toevallig achter dat de sim VDV wel goed werkte wanneer bij de signaalbron Vinitieel niet op -15V stond maar op 0V.
Dat vond ik wel raar, alles afgepunt en vergeleken met de schakeling van Anne en zo kwam ik er achter dat de serieweerstand in de neg. roosterspanning verschillend was: Anne R8 = 100k en VDV R9 = 470k!
Ik heb die laatste dan ook op 100k gezet enhet resultaat was er!
Vk was zelfs sneller stabiel en de ruststroom al terug op de beginwaarde na 0.35s op de tijdlijn, bij Anne is dat iets meer dan 1s.
Ter vergelijking:
DVD vs ANNE-1.jpg
Per ontwerp, eerst Anne:
ANNE-E1.jpg
DVD:
VDV-E1.jpg
Voor mij zijn beide schakelingen evenwaardig tenzij ik weer eens iets over het hoofd heb gezien)
+ punten Anne: geen dubbele voeding nodig voor opamps en eenvoudige schakeling, nadeel: ruststroom kan niet geregeld worden bij het testen zonder soldeerwerk.
+ punt DVD: ruststroom kan eenvoudig ingesteld worden met trimmer, nadelen: dubbele voeding voor opamps, iets ingewikkelder schakeling en zie hieronder.
DVD vs ANNE-2.jpgMarcelvdG schreef:Simuleer de vervorming eens met een kleine sinus met een lage frequentie, bijvoorbeeld 1 mV en 20 Hz. Ik denk dat je met Annes schakeling dan een veel beter resultaat krijgt dan met Van der Veen.
dus tragere (ca. 1s) stabilisatie na deze test bij VDV t.o.v. Anne.
Conclusie: Indien je de ruststroom niet wil kunnen regelen zou ik zeker voor de schakeling van Anne gaan.
Is dat alleen voor lt spice gedaan
Re: Bias automaat
Bert je moet de LT1014 gebruiken.
De TL072 wordt in de Vander V schakeling gebruikt en niet in die van Anne.
De TL072 wordt in de Vander V schakeling gebruikt en niet in die van Anne.
Re: Bias automaat
Aha ik kon dat niet vinden
Re: Bias automaat
Een printje geetst Dankzij de service Demo
Beetje op het randje met mn padje links onder maar dat lukt nog wel
Dankjewel Demo
Nou wachten op de onderdelen
Boren kan ik vanmiddag en wat weerstanden en elco,s opsnorren
Zag dat er een paar spoortjes weg zijn
Mn stukjes print zijn 100x150 dus in twee gezaagd gaan er precies 2 uit
Maar mn papier lag net te veel naar de kant
Maar het gaat er wel mee

Beetje op het randje met mn padje links onder maar dat lukt nog wel
Dankjewel Demo
Nou wachten op de onderdelen
Boren kan ik vanmiddag en wat weerstanden en elco,s opsnorren
Zag dat er een paar spoortjes weg zijn
Mn stukjes print zijn 100x150 dus in twee gezaagd gaan er precies 2 uit
Maar mn papier lag net te veel naar de kant
Maar het gaat er wel mee
Re: Bias automaat
Nog een paar gaatjes te gaan 
Re: Bias automaat
Was ook al even bezig geweest
De rest van de onderdelen komen morgen binnen.
De rest van de onderdelen komen morgen binnen.
Re: Bias automaat
Ja onder doe ik vanavonddemocles schreef:Nog een paar gaatjes te gaan
En ik had vandaag eigenlijk die LT1014 verwacht
De rest diodes bestel ik wel bij conrad samen met een Arduino micro ennog wat grut
Anders volgende week, gaat wel hard mn portomonnee uit met 3-4 projecten
Re: Bias automaat
Maathouden is ook een kunstBert61 schreef:Anders volgende week, gaat wel hard mn portomonnee uit met 3-4 projecten
Wat betreft de lengte van de aansluitingen, er is maar een punt wat gevoelig is, de verbinding naar de roosters.Als je de lekweerstanden bij de buis zet mag de draad naar de regelaar best lang.
Dus lekweerstanden niet op de print.
Gaat verder om heel kleine stroompjes, die fastons van democles, zwaar overdreven.
Vandaag ook 's getekend om te zien of het wat kompakter kan.
Opzet is een lange print waar de tweede regelaar afgezaagd kan voor mono.
Kom ik op 3x7cm voor één en met een tweede eraan 3x12cm.
De tekening is niet af, past niet op de printruimte van de "studenten"versie van Eagle
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 19 jun 2018, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bias automaat
Met deze afmetingen zou je ook kunnen denken aan een "piggy back (opsteekprint?)" versie.
groet,
Aat
groet,
Aat
