Goed gesproken, Mark. goed gesproken.markbakk schreef:Niet teveel zorgen over de precieze afstemming hoor! Deze simulaties zijn allemaal zonder de kamerinvloeden van Ray's huiskamer gedaan en die heeft een veel groter effect op de laagweergave dan de exacte lengte van de BR-pijp (al had ik 'm zelf ook wat korter gehouden, maar dat was dan meer om de gemoedsrust geweest).
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
stond eerder, in response op een andere vraag van jouWalt schreef:... Ik hoop dat Henkjan hier even wil toelichten hoe hij deze invloedsfactoren in de simulatie heeft meegenomen.
ik schreef:..... baseer ik op m'n MathCAD simulaties .... ik heb de hele pijp, dus met flares en de ruimte onder de kast meegenomen in de simulaties. En zo laag is deze afstemming niet, gewoon op fs zoals zo vaak gebeurt.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Filter dan ook maar direct op een print bouwen volgens een simulatie, zonder te luisteren! Dan ben je tenminste wel consequent bezig van laag tot hoog...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nou ja, het mid/hoog kan op zich uitstekend gaan klinken, misschien compenseert dat dan nog enigszins het effect van de flubber blubber bas
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Je kan het je misschien niet voorstellen, maar ik heb in de LBVS al 5 jaar hetzelfde filter zitten. 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Sinds wanneer betekent een laag afgestemde BR een flubber blubber bas? Heb je t wel eens geprobeerd? Je krijgt vooral een wat meer gebogen laagafval die soms prima aansluit op de room gain.Walt schreef:misschien compenseert dat dan nog enigszins het effect van de flubber blubber bas
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een langere poort heeft ook als voordeel dat het naklinken van de poort wat je in waterval meting ziet gaat ook in frequentie omlaag , er is minder muziek die de lage tonen gebruiken hoe lager je komt in frequenrie dus je zal er klankmatig ook op vooruit gaan .markbakk schreef:Sinds wanneer betekent een laag afgestemde BR een flubber blubber bas? Heb je t wel eens geprobeerd? Je krijgt vooral een wat meer gebogen laagafval die soms prima aansluit op de room gain.Walt schreef:misschien compenseert dat dan nog enigszins het effect van de flubber blubber bas
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
In vergelijking met een gesloten kast of een open baffle, is basreflex sowieso traag in verhouding. Voor mij in ieder geval nooit meer een reflex voor hifi toepassingen...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, maar jij bent dan ook tegenwoordig helemaal bekeerd tot de OB kerk. 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik durf de stelling wel aan dat wat Walt hoort niet de speaker is maar de ruimte. Puur een kwestie van in het laag oplopende amplitude en resonanties.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
OB kerk...

Tsja, als je poorten dicht gaat stoppen met tampons.......
Tsja, als je poorten dicht gaat stoppen met tampons.......
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het heeft niets met open baffle op zich te maken, maar alles met 'stored energy'.ray5150 schreef:Ja, maar jij bent dan ook tegenwoordig helemaal bekeerd tot de OB kerk.
Uit het boek 'Loudspeakers for music recording and reproduction' van Philip Newell en Keith Holland:
CSD van de welbekende NS10 vergeleken met een basreflex van gelijkwaardige afmetingen. Hier is duidelijk te zien wat er bedoeld wordt met 'stored energy', de luchtmassa in de reflexpoort/kast trilt lekker door als het signaal al is gestopt.
Vervalspectra van een aantal monitors. De AVI Pro9 kon ik niet vinden (de plus is wel een basreflex), maar de ATC SCM20A, HHb Circle 3P en de Auratone 5C zijn zeker gesloten kasten De CSD's zijn opgenomen in een echovrije ruimte van 611 kubieke meter dus ik durf hier wel te stellen dat de ruimte niet of nauwelijks meedoet.
Zeg het maar..
Gerrit
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Leuke plaatjes!
Mijn conclusie is echter iets anders dan de jouwe.
Jij concludeert dat een poort naijling geeft. Dat klopt wel, maar hij geeft ook lager weer. Als je dat niet hebt met een gesloten kast, kan het ook niet naijlen. Kijk maar in de plaatjes. Waar het laag op 0 ms verder doorloopt heb je naijling. Bij de andere niet.
Het is maar wat je wilt: meer laag met naijling of minder laag zonder naijling. Of natuurlijk kasten van een kuub of meer.
Groet,
Leobus
Mijn conclusie is echter iets anders dan de jouwe.
Jij concludeert dat een poort naijling geeft. Dat klopt wel, maar hij geeft ook lager weer. Als je dat niet hebt met een gesloten kast, kan het ook niet naijlen. Kijk maar in de plaatjes. Waar het laag op 0 ms verder doorloopt heb je naijling. Bij de andere niet.
Het is maar wat je wilt: meer laag met naijling of minder laag zonder naijling. Of natuurlijk kasten van een kuub of meer.
Groet,
Leobus
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Natuurlijk, basreflex gaat lager dan een soortgelijke gesloten kast, maar dat is wat mij betreft kiezen voor kwantiteit over kwaliteit. Met een Linkwitz transformatie op het laag kun je een gesloten kast net zover naar beneden laten doorlopen als je wilt zonder naijlen, in dat geval is het compromis een lagere output die wordt bepaald door de maximale uitslag die de membraan kan maken. Een Linkwitz transformatie kan echter alleen actief worden geïmplementeerd, dat is denk ik de voornaamste reden dat deze techniek niet vaker wordt toegepast.
Het extra laag van de basreflex komt wat mij betreft met een veel te hoge prijs, het naslingeren is namelijk afhankelijk van de luidspreker en dus voor alle ingangssignalen zo'n beetje het zelfde. Dat is een niet-lineaire vervorming, het geringere laag van een gesloten kast is een lineaire vervorming.
Gerrit
Het extra laag van de basreflex komt wat mij betreft met een veel te hoge prijs, het naslingeren is namelijk afhankelijk van de luidspreker en dus voor alle ingangssignalen zo'n beetje het zelfde. Dat is een niet-lineaire vervorming, het geringere laag van een gesloten kast is een lineaire vervorming.
Gerrit
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat zou een leuk experiment zijn: een gesloten kast waarbij je het laag actief op dezelfde output brengt als dat van een even grote kast met een basreflexpoort. Dan maak je pas een (min of meer?) eerlijk vergelijk.
Ga er maar eens aan staan, zou ik zeggen
Groet,
Leobus
Ga er maar eens aan staan, zou ik zeggen
Groet,
Leobus
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Gaan we weer.......
Zolang het laag in muziek van nature al langer naijlt dan een BR speaker, maak ik mij geen zorgen.
Zolang het laag in muziek van nature al langer naijlt dan een BR speaker, maak ik mij geen zorgen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De heren Newell en Holland zeggen hier in hun boek het volgende over:ds23man schreef:Gaan we weer.......
Zolang het laag in muziek van nature al langer naijlt dan een BR speaker, maak ik mij geen zorgen.
Maar ja, wat weten die nou...As previously stated in other chapters an error in the time response, such as that added by tuning port and filter resonances, can lead to misjudgments especially between the percussive and tonal low frequency instruments such as bass drums and bass guitars, whose relative levels cannot be adjusted once they have been mixed together.
Gerrit
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wat een geleuter en geneuzel van die heren, denk dat ongeveer 99,99% van de beschikbare muziekopnames gemaakt zijn met BR monitor speakers.........Gerrit schreef:De heren Newell en Holland zeggen hier in hun boek het volgende over:ds23man schreef:Gaan we weer.......
Zolang het laag in muziek van nature al langer naijlt dan een BR speaker, maak ik mij geen zorgen.Maar ja, wat weten die nou...As previously stated in other chapters an error in the time response, such as that added by tuning port and filter resonances, can lead to misjudgments especially between the percussive and tonal low frequency instruments such as bass drums and bass guitars, whose relative levels cannot be adjusted once they have been mixed together.
Gerrit
Trouwens al is de leugen nog zo snel, internet achterhaalt hem wel:
Zijn website
http://philipnewell.net/
Zie een heleboel BR systemen!
Laatst gewijzigd door ds23man op wo 04 dec 2013, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De poort is schuld aan het lange naklinken , voor HT kan dat wel weer beter klinken .Gerrit schreef:Natuurlijk, basreflex gaat lager dan een soortgelijke gesloten kast, maar dat is wat mij betreft kiezen voor kwantiteit over kwaliteit. Met een Linkwitz transformatie op het laag kun je een gesloten kast net zover naar beneden laten doorlopen als je wilt zonder naijlen, in dat geval is het compromis een lagere output die wordt bepaald door de maximale uitslag die de membraan kan maken. Een Linkwitz transformatie kan echter alleen actief worden geïmplementeerd, dat is denk ik de voornaamste reden dat deze techniek niet vaker wordt toegepast.
Een 13-16cm driver gesloten en je kan laag gaan missen , dan is bassreflex mischien wel een goede oplossing .
Tegenwoordig doet men het corrigeren van laag ook met bassreflex door een veel te lange poort te nemen , de vroegere afval compenseerd men weer electronisch .
Het linkwitz idee wordt ook vaak de kast verkleint tot Qtc 0,9 -1 maar dat hoeft niet je kan ook kast vergroten wat klankmatig weer iets beter is maar ook als snel heel veel vermogen scheeld die je er niet in hoeft te pompen .
Ik heb nog nooit (over) een vergelijk gehoord met 2 dezelfde woofers die tot 20hz lopen (electronisch gecompenseerd ) een met Qtc 0,9 en de ander Qtc 0,5 ik denk dat de laatste lekkerder speelt .
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De discussie BR of gesloten is voor mij eigenlijk een gepasseerd station. Bijna alle woofers zijn tegenwoordig geoptimaliseerd voor BR qua T/S parameters.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zit nog even die plaatjes van diverse monitoren te bekijken, waar hebben we het eigenlijk over? Uitsterftijden onder de 100ms maximaal, gemiddeld 50ms. De galmtijd in het laag van een goed ontworpen studio ligt al ruim daarboven en dan hebben we het nog niet eens over de gemiddelde huiskamer..........
