3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Dit ga ik zeker proberen...
Zou het trouwens toch lonen om de bult bij circa 600-1000Hz vlak te strijken met een notch filter? Heb jij misschien een idee voor de L/C/R waarden?
EDIT: net dit eerste orde filter in Speaker Workshop gezet, echter nu zie ik dat de fases tussen de C-Quenze en de AMT niet goed gelijk lopen, de tweeter en woofer lijken elkaar in het hoog tegen te werken...
Groetjes Walter
Dit ga ik zeker proberen...
Zou het trouwens toch lonen om de bult bij circa 600-1000Hz vlak te strijken met een notch filter? Heb jij misschien een idee voor de L/C/R waarden?
EDIT: net dit eerste orde filter in Speaker Workshop gezet, echter nu zie ik dat de fases tussen de C-Quenze en de AMT niet goed gelijk lopen, de tweeter en woofer lijken elkaar in het hoog tegen te werken...
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Bij gebrek aan geschikte standaard nu maar twee oude stoelen ingezet, in ieder geval staan de speakers nu niet meer te hoog:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het vlak strijken van die bult kun je doen maar het zal niet/nauwelijks hoorbaar zijn en maakt je filter onnodig complex. We hebben dat direct na de metingen al bekeken, de notch moet een hoge Q krijgen en geeft vervelende componentwaarden. Eigenlijk geeft dat al aan dat het om een zeer moeilijk hoorbare bult gaat.Walt schreef:Hallo Jeroen,
Dit ga ik zeker proberen...
Zou het trouwens toch lonen om de bult bij circa 600-1000Hz vlak te strijken met een notch filter? Heb jij misschien een idee voor de L/C/R waarden?
De fasehellingen zijn daarentegen ongeveer gelijk in het overgangsgebied en geven daarom dezelfde group delay. Geen probleem dus, ik heb gecontroleerd hiervoor en de group delay van woofer en tweeter lopen heel mooi samen van 2-4kHz.EDIT: net dit eerste orde filter in Speaker Workshop gezet, echter nu zie ik dat de fases tussen de C-Quenze en de AMT niet goed gelijk lopen, de tweeter en woofer lijken elkaar in het hoog tegen te werken...
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Als je toch een notch filter wilt, dan zou je dit uit kunnen proberen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Dat van die fase versus groupdelay volg ik niet helemaal, ik zal eens proberen hier meer info over te vinden op internet.
Bedankt trouwens voor je notch voorstel. Ik ga nu eerst luisteren naar de 2e orde variant op 3500Hz, hier was ik namelijk nog niet goed aan toegekomen. Later zal ik dan de 1e orde proberen.
Is dit notch filter trouwens ook bruikbaar in de 2e orde variant of moeten de waarden dan weer anders zijn?
Groetjes Walter
Dat van die fase versus groupdelay volg ik niet helemaal, ik zal eens proberen hier meer info over te vinden op internet.
Bedankt trouwens voor je notch voorstel. Ik ga nu eerst luisteren naar de 2e orde variant op 3500Hz, hier was ik namelijk nog niet goed aan toegekomen. Later zal ik dan de 1e orde proberen.
Is dit notch filter trouwens ook bruikbaar in de 2e orde variant of moeten de waarden dan weer anders zijn?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Net zelf een notch bedacht, nu een parallel variant bestaande uit een 3.9mH spoel, 15uF condensator en 6.8 ohm weerstand. Ik heb de trail and error methode gebruikt om tot deze waarden te komen, geen idee of het zo optimaal is maar de grote bult rond 800Hz lijkt hiermee in ieder geval minder te worden.
De parallel condensator voor het laag is trouwens 8.2uF geworden om de fase weer goed te krijgen.
Groetjes Walter
De parallel condensator voor het laag is trouwens 8.2uF geworden om de fase weer goed te krijgen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik kan melden dat het met het bovenstaande filter de goede kant opgaat, de speakers binnen nu echt muziek te maken...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De sperkring in serie die ik voorstel heeft het vermogen om de dip boven de bult te compenseren, zie plaatje. Blauw is ongefilterde C-Quenze op 15 graden, rood is wat het filter doet en groen is het resultaat.
Je kunt dit natuurlijk ook gebruiken voor je hogere orde filter. De waardes van vooral de andere componenten, seriespoel en parallelcondensator, zullen moeten worden aangepast. Aan het notch circuit zoals aangegeven kun je vasthouden.
Je kunt dit natuurlijk ook gebruiken voor je hogere orde filter. De waardes van vooral de andere componenten, seriespoel en parallelcondensator, zullen moeten worden aangepast. Aan het notch circuit zoals aangegeven kun je vasthouden.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Dat is intressant, dit is dus blijkbaar een voordeel van de serie notch t.o.v. de parallel staande notch die ik er nu in heb zitten.
Het klinkt trouwens nu wel goed met de parallel notch erin.
Groetjes Walter
Dat is intressant, dit is dus blijkbaar een voordeel van de serie notch t.o.v. de parallel staande notch die ik er nu in heb zitten.
Het klinkt trouwens nu wel goed met de parallel notch erin.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Net even de notch van Jeroen in Speaker Workshop gezet, geeft inderdaad een mooiere vlakkere respons van de C-Quenze. En zonder verder componenten aan te passen zien de fases er goed uit. Wellicht straks weer eens opsolderen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat is mooi! Met de notch zoals jij hem gebruikt blijft de dip zitten maar dips zijn minder opvallend.
Als je met mijn notch naar hogere orde filter gaat, moet je denk ik de spoel van 1mH naar 1.5mH brengen en de parallelcondensator aan de woofer op 6.8uF zetten. N.B. het is niet gezegd dat mijn voorstel beter klinkt, dit zul je gewoon moeten uitproberen.
Als je met mijn notch naar hogere orde filter gaat, moet je denk ik de spoel van 1mH naar 1.5mH brengen en de parallelcondensator aan de woofer op 6.8uF zetten. N.B. het is niet gezegd dat mijn voorstel beter klinkt, dit zul je gewoon moeten uitproberen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zojuist de notch van Jeroen gemaakt met 0.33mH luchtspoel, 82uF+10uF=92uF en een M-Resist 6.8ohm.
De dikke gele condensator is de 82uF trouwens.
Groetjes Walter
De dikke gele condensator is de 82uF trouwens.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
kan je uitleggen hoe dat werkt? ik dacht dat een notch alleen maar wat symmetrisch dempte met een bepaalde qjeroen_d schreef:De sperkring in serie die ik voorstel heeft het vermogen om de dip boven de bult te compenseren, zie plaatje. ....
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Komt door de interactie met de seriespoel, in dit geval 1mH. Die ziet nu niet alleen de impedantie van de woofer, maar ook die van de sperkring en dit zorgt voor opslingering net boven de sperfrequentie. Eigenlijk hetzelfde effect van een grote spoel voor een woofer in de box die 'last' heeft van de impedantiepiek.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Aangezien we hier maar één C-Quenze unit hebben gemeten, kan ik me wel voorstellen dat de correctie wellicht niet optimaal werkt voor de andere speaker mocht deze een net wat andere reponsie vertonen...
Jeroen, heb jij toevallig jouw 2 C-quenze units al apart opgemeten om te zien hoe 'gelijk' ze zijn?
Het klinkt lekker trouwens nu met deze serie notch. Ik kan het niet verklaren maar het laag komt wat kernachtiger en iets krachtiger over.
Groetjes Walter
Jeroen, heb jij toevallig jouw 2 C-quenze units al apart opgemeten om te zien hoe 'gelijk' ze zijn?
Het klinkt lekker trouwens nu met deze serie notch. Ik kan het niet verklaren maar het laag komt wat kernachtiger en iets krachtiger over.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Nee, gelijkheid heb ik niet opgemeten.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik wacht geduldig jouw open baffle upgrade ervaringen af, ik heb zo het vermoeden dat daar nog intressante bevindingen uit gaan komen m.b.t. de C-Quenze 18h52 units...
Ik denk dat ik de komende weken verder ga rommelen met het filter en mogelijk de demping in de kast. Daar zit nu goedkoop pritex op de wanden samen met wat BAF. Ik heb het idee dat dit beter moet kunnen, ik heb al wat Twaron liggen.
Wellicht ga ik ook eens kijken voor een leuke condensator voor de tweeter, het lijkt zo tussen de 1.5uF en 2.2uF te gaan eindigen. Eventueel een fraaie 1.5uF en 0.68uF en ik kan beide opties maken. Ben nog steeds fan van Mundorf.
Groetjes Walter
Ik denk dat ik de komende weken verder ga rommelen met het filter en mogelijk de demping in de kast. Daar zit nu goedkoop pritex op de wanden samen met wat BAF. Ik heb het idee dat dit beter moet kunnen, ik heb al wat Twaron liggen.
Wellicht ga ik ook eens kijken voor een leuke condensator voor de tweeter, het lijkt zo tussen de 1.5uF en 2.2uF te gaan eindigen. Eventueel een fraaie 1.5uF en 0.68uF en ik kan beide opties maken. Ben nog steeds fan van Mundorf.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zou toch eerst eens naar deze variant gaan, met het huidige filter heb je tussen 1-2kHz erg veel output. Eventueel op basis van luisteren 1.2mH i.p.v. 1.5mH.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Met de 1.5mH spoel zakt het gebied 1000-2000Hz inderdaad terug, maar ik denk dat de AMT dan in verhouding voor mijn smaak te hard speelt.
Mijn vriendin vind trouwens dat ik nu wel genoeg heb gesoldeerd... helaas die 1.5mH spoel test moet dus even wachten.
Waar kun je normaal gesproken aan horen dat 1000-2000Hz te hard is? Dan kan ik daar op letten tijdens het luisteren.
Groetjes Walter
Mijn vriendin vind trouwens dat ik nu wel genoeg heb gesoldeerd... helaas die 1.5mH spoel test moet dus even wachten.
Waar kun je normaal gesproken aan horen dat 1000-2000Hz te hard is? Dan kan ik daar op letten tijdens het luisteren.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Stemmen komen meer naar voren staan. Het is net wat je wilt, je kunt het ook laten zo als je het mooi vindt. Als je beide hebt uitgeprobeerd hebt weet je hoe het klinkt. Het basniveau wordt iets luider relatief met de 1,5mH. Mocht de AMT te luid spelen, dan is dat eenvoudig te verhelpen door het weerstandsnetwerk aan te passen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Wat in ieder geval opvalt is dat een hoog overnamepunt goed klinkt. Dat komt overeen met ervaringen van andere mensen die met de C-Quenze hebben gewerkt. Je moet ze lekker hun gang laten gaan en niet te laag af filteren. Wel of geen notch en op welke frequentie die zit hangt denk ik ook af van welke kast en dikte van de baffle is gebruikt. De units lijken sterk te reageren op hun behuizing/baffle, want de bult zat bij mijn unit duidelijk hoger in de dunne open test baffle.Walt schreef:Ik wacht geduldig jouw open baffle upgrade ervaringen af, ik heb zo het vermoeden dat daar nog intressante bevindingen uit gaan komen m.b.t. de C-Quenze 18h52 units...
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Tijdens het meten stond de kast wel een stuk vrijer dan nu, de achterwand is dichtbij en hij staat ook dichter bij de vloer, ik vermoed dat het laag krachtiger is dan de simulaties nu doen voorkomen.
Als je de frequentie respons van de C-Queze en de AMT vergelijkt, dan zou je zeggen dat je de AMT zo laag mogelijk moet inzetten, hij meet veel vlakker... Nu zit ik op circa 3000Hz te filteren, best hoog dus, maar voor een 2-weg systeem vrij normaal lijkt me.
(Ik ben bang dat ik toch nog een keer moet proberen wat een lagere crossover kan bieden)
Groetjes Walter
Als je de frequentie respons van de C-Queze en de AMT vergelijkt, dan zou je zeggen dat je de AMT zo laag mogelijk moet inzetten, hij meet veel vlakker... Nu zit ik op circa 3000Hz te filteren, best hoog dus, maar voor een 2-weg systeem vrij normaal lijkt me.
(Ik ben bang dat ik toch nog een keer moet proberen wat een lagere crossover kan bieden)
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
En je moet die eerste orde variant ook nog proberen. Hoef je niet eens voor te de-solderen, gewoon draadjes doorknippen en tweeter andersom aansluiten. 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
En om het goed te doen natuurlijk ook meerdere weken naar elke variant luisteren
Op die manier ga ik er nog langer over doen dan Dre met zijn Termino
Op zich heb ik er geen moeite mee gewoon een keuze voor 2e orde te maken, in theorie kun je bezig blijven met verschillende varianten natuurlijk. Zoals ik het nu zie zijn er geen echte nadelen van de 2e orde opzet. Iets meer componenten maakt me niet uit.
Groetjes Walter
Op die manier ga ik er nog langer over doen dan Dre met zijn Termino
Op zich heb ik er geen moeite mee gewoon een keuze voor 2e orde te maken, in theorie kun je bezig blijven met verschillende varianten natuurlijk. Zoals ik het nu zie zijn er geen echte nadelen van de 2e orde opzet. Iets meer componenten maakt me niet uit.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Bij mijn klassieke 3-weg bleek eerste orde mooier te klinken. Tot nu toe is het elke keer gebeurd, als de drivers het toelaten, dan klinkt 2de orde akoestisch beter dan 4de orde akoestisch.
