Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Humble Statement

Bericht door Walt »

Met dat soort fouten nog erin heeft luisteren natuurlijk niet heel veel zin, zorg nu eerst eens dat het filter exact wordt zoals Jeroen heeft bedacht, kan me niet voorstellen dat het dan niet lekker gaat klinken.

Weet je zeker dat de woofers goed staan aangesloten, en dat ook beide kasten in fase staan? Doe eens de batterij test, de woofers van beide kasten moeten dan dezelfde kant uitslaan.

Groetjes Walter
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Weer een hele dag zitten solderen en uitproberen.
Wat ik ook probeer, er komt geen meer laag uit de speakers.
Ik ben benieuwd of Jeroen morgen nog een tip heeft.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Humble Statement

Bericht door Walt »

Sluit eens alleen de woofers direct aan op de versterker...

Groetjes Walter
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

Zorg dat de fase klopt van de woofers, een fase verkeerd en het laag wordt opgeheven en als je ze toch weggooid, gooi dan maar dze kant op. Komt goed, geduld
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Heel vaag waarom er geen genoeg laag uit de kasten komt (wellicht niet naar je zin dan).
In iedergeval valt het je nogal tegen zoals ik kan beoordelen en na het verslag van de luistersessie van Jeroen.
Wat voor speakers heb je hiervoor gehad?
Het laag moet wel in verhouding staan iig.

Zoals ik het zie met m'n simpele optiek (wellicht niet juist): het laag is bepalend voor de rest en is de basis, wellicht hebben zowel het mid als hoog teveel rendement nu?
Edit 1+2: Als dat zo is.....gooi er dan daar een weerstand voor net zolang het naar je zin is.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 04 feb 2012, 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Vandaag nog eens gekeken naar de woofers van de linkerspeaker met nieuw filter.
Die zijn 100 % zeker goed aangesloten.
Ik heb ze ook doorgemeten, en ze geven 3,2 Ohm aan (parallel geschakeld).
Geen idee of dat van invloed kan zijn op het ontwerp, als van bijv. 4 Ohm is uitgegaan.
Stel dat de rechterspeaker uit fase is aangesloten, zou dat van invloed kunnen zijn?
Dan kijk ik die morgen voor de zekerheid ook nog eens na. Maar ook met alleen de linker
aangesloten merk ik weinig verschil met het oude filter.

@ Pieha
Misschien eens met jouw filter hier eens proberen.
Niet dat de fout niet ergens in het filter ligt, maar ergens anders zijn oorsprong heeft.

@Walt
Met de woofers direcht aan de versterker krijgen ze ook veel mid, maar gaan ze niet lager.

Hoe dan ook, de units kunnen iig veel laag laten horen, alleen moet ik de bass en loudness
veel te veel boosten op de voorversterker.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Hondasnl schreef:
Heel vaag waarom er geen genoeg laag uit de kasten komt (wellicht niet naar je zin dan).
In iedergeval valt het je nogal tegen zoals ik kan beoordelen en na het verslag van de luistersessie van Jeroen.
Wat voor speakers heb je hiervoor gehad?
Het laag moet wel in verhouding staan iig.

Zoals ik het zie met m'n simpele optiek (wellicht niet juist): het laag is bepalend voor de rest en is de basis, wellicht hebben zowel het mid als hoog teveel rendement nu?
Als dat zo is.....gooi er dan een weerstand voor.
Hiervoor heb ik Mission m5 monitors gehad, daarvoor Mission M5 vloerstaanders, tussendoor
nog eens Usher Dancers CP 8571.
Daarbij nog eens een Mission M5 subwoofer en een JM Labs Sub Utopia BE.
Er zal wel een oplossing komen, want de wil en mogelijkheden zijn er.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Okee, even voor mijn beeldvorming :oops: .
Probeer enkel mee te denken.

Heb je nu 1 filter / speaker aangepast en zit je naar te luisteren?
Als dit zo is dan denk ik dat dat helemaal geen juist beeld geeft van het geluid.
En zeker niet voor de klank, met name ook het laag.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Je beeldvorming is bijna juist.
Ik luister wel naar beide speakers, maar 1 met oude en 1 met nieuwe filter.
Ik weet dat dat heel erg niet ideaal is, maar dan zou ik wel verschil moeten
horen tussen nieuw en oud. En ik hoor wel kleine verschillen, maar dan vooral
in het mid en hoog. In het laag nauwelijks.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Okee, dan is mijn beeld vorming juist.
Beide filters identiek maken en pielen met weerstanden totdat het naar je zin is zou ik zeggen.
Verder geen commentaar :) .
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

@borkaenjo,
Geen probleem, als je het filter wilt gebruiken dan wil ik ze je brengen. Mijn Statements gaan dinsdag naar de spuiter,de speakers heb ik toch ook niet
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

Ben het met Hondasnl eens dat je met 1 speaker niet kan inschatten hoe het laag gaat worden
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

Stel dat de rechterspeaker uit fase is aangesloten, zou dat van invloed kunnen zijn?
Jaa, dan valt je laag deels weg en als binnen een box van de laagspeakers er 1 verkeerd is aangesloten dan is het laag helemaal verdwenen in die box. vroeger met de drive inn show, deden we wel testen met een batterijtje, ik weet eigenlijk niet of het verstandig is met deze speakers, misschien een oude batterij van 1,5 volt. Weet iemand de batterij manier, veilig is voor de speakers?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Okee, even heel simpel zoals ik het nu concludeer met mijn simpele kop.
Waarneming: teweinig laag (al dan niet mooi of met een bepaalde qualiteit).
Dan is het gewoon zo dat het rendement van je laagsectie telaag is tov mid+hoog (niet op elkaar afgestemd, corrigeer me als ik het mis heb).
Als je laagsectie gecontroleerd en mooi laag produceert maar teweinig.....gooi dan weerstanden voor je mid + hoogsectie?.......
En ook beide filters aanpassen en luisteren (voor een goed vergelijk)!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Humble Statement

Bericht door sietse »

pieha schreef:
Stel dat de rechterspeaker uit fase is aangesloten, zou dat van invloed kunnen zijn?
Jaa, dan valt je laag deels weg en als binnen een box van de laagspeakers er 1 verkeerd is aangesloten dan is het laag helemaal verdwenen in die box. vroeger met de drive inn show, deden we wel testen met een batterijtje, ik weet eigenlijk niet of het verstandig is met deze speakers, misschien een oude batterij van 1,5 volt. Weet iemand de batterij manier, veilig is voor de speakers?
Een 1,5v batt. zal geen schade aanrichten. Doe het zelf altijd met een 4,5v batt. Gewoon de speakerkabel pakken en de "0" van de aansluiting op de min en dan met plus van de kabel op de + van de batt. "tikken" zo dat je de konus ziet bewegen. Doe ik ook met dome tweeters!
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

pieha schreef:
Ben het met Hondasnl eens dat je met 1 speaker niet kan inschatten hoe het laag gaat worden
Daar ben ik het ook mee eens.
Maar je zou wel een verschil moeten horen.
Als ik mijn voorversterker neutraal instel heb ik nagenoeg geen laag.
Hooguit als je op 1 m1 afstand zit, heb je enig gevoel en gehoor van wat laag.
Het is dus niet dat het laag niet naar mijn smaak is... het is er eigenlijk gewoon niet.
Dus verwacht ik dat met het nieuwe filter dat er wel is.
En waarschijnlijk heb ik wel ergens een soldeerfout gemaakt,
maar ik kan hem niet vinden.
Morgens nog maar weer eens kijken.

Als je het niet erg vind zou ik toch eens jouw filter aan willen sluiten.
Gewoon om andere dingen uit te sluiten. kun je gelijk je Twaron ophalen.
Die heb ik ondertussen opgehaald.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Misschien weer een rare vraag....maar bewegen de woofer(s) wel bij redelijk uitsturen van volume bij het "aangepaste" filter? ( :) ...... hier ook nihil tot 0,0 bij tot inverhouding mooi laag :) ).
Volgens mij twijfel je over het filter en solderingen.
Schaam je niet, ik had ook een fout gemaakt :) .
Maar een laagfiltering zou bijzonder simpel moeten zijn, ook op papier.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Humble Statement

Bericht door Walt »

Weet je zeker dat er niet een probleem is met de versterker of de bron?

Groetjes Walter
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Walt schreef:
Weet je zeker dat er niet een probleem is met de versterker of de bron?

Groetjes Walter

Tsja......
Hondasnl schreef:
Zet alles op nul bij het meten zou ik zeggen.
Een versterker met de optie "loudness" geeft bij mij al geen goed gevoel iig, zet die uit.
Ook treble en bass instellingen is niet mijn ding, uitzetten.
Alles neutraal meten.

Was voor een bepaald iemand nogal een domme opmerking :wink: .
Staat sinds dien ook niet erg hoog meer in het vaandel bij me :lol: .
En zeker niet nadat ie zijn kasten niet geheel zelf heeft gebouwd, hoe mooi ze ook glimmen :lol: :wink: .

Hier de reactie:
dre schreef:
het raakt kant nog wal wat je zegt.........

Vind het nog steeds prachtig die stomme reactie.
Ookal zou mijn uitspraak stom zijn: dan moet je daar bij mij zeker niet mee aankomen met dit soort stomme opmerkingen.
Gewoon normaal doen zou ik zeggen.
Of gewoon met een goede reactie komen.
Alle ander reacties zijn stom.
Gewoon normaal doen.

(sorry kan het niet laten!)
edit: http://www.youtube.com/watch?v=z7Bp7AhK ... r_embedded

@borkaenjo : Je kunt mn map308 wel lenen.
Met wat voor bron speel je nu?
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 04 feb 2012, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

@borkaenjo, Prima, mail me even om iets af te spreken
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

@Hondasnl

Als bron heb ik de Oppo BDP 95.
Kom je de Map308 brengen? :lol:
Brielle is een eind weg van Rosmalen.
Misschien iemand in de buurt van Rosmalen om eens
een versterker te proberen?

(Hoewel bij de luistersessie een tijdje geleden zijn er ook
diverse bronnen en versterkers aangesloten geweest.
Ook toen bleef het laag achterwegen.)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

borkaenjo schreef:
Als bron heb ik de Oppo BDP 95.
Een: Universal Audiophile 3D Blu-ray Disc Player?
Ik bedoel een echte versterker :) zonder toeters en bellen zoals bass, treble en loudness instellingen.
(of ik zit er totaal naast qua type)

borkaenjo schreef:
Kom je de Map308 brengen? :lol:
Brielle is een eind weg van Rosmalen.
Misschien iemand in de buurt van Rosmalen om eens
een versterker te proberen?
Dat is idd niet echt in de buurt :lol: .
borkaenjo schreef:
(Hoewel bij de luistersessie een tijdje geleden zijn er ook
diverse bronnen en versterkers aangesloten geweest.
Ook toen bleef het laag achterwegen.)
Krabbelen op mijn hoofd.....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Er klopt gewoon iets niet. Ik stel voor dat borkaenjo beide filters gewoon afmaakt zoals bedacht. Dan kom ik weer langs en ga ik alles systematisch controleren, van versterker tot filter tot speaker. Alles meten we op, dan ontdekken we vanzelf wat er niet goed gaat. Gaat gegarandeerd goed komen, dat beloof ik. Er is verder niks mis met de beleving van borkaenjo, als er nu niet beduidend meer laag uit komt dat zit er ergens een systeemfout. En daar ben ik nog steeds bang voor omdat ook met het originele filter van Tony er meer laag hoorbaar had moeten zijn. Ik heb wel vaker ontwerpen van Tony gehoord, zo belachelijk weinig laag als bij borkaenjo thuis niet.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Jeroen, sorry hoor :) .
Laat ik 1 ding zeggen.
Uit deze, met zorg, gebouwde luidsprekerkasten (geen kisten!) kan en gaat gewoon mooi laag uitkomen, buitenkijf!
Daar twijfel ik niet aan, en voel je ook niet aangesproken.
Niet aan jouw dit op te lossen.
De rede dat ik me nogal meng in dit draadje is (en schaam ik me totaal niet voor) is dat ik wellicht domme opmerkingen produceer (inhoudelijk, kennis of totaal off-topic in meerdere draadjes).
Als dit zo is dan verwacht ik gewoon goede opmerkingen terug, kan ik en wellicht iemand anders ook wat van leren.
Als ik mails krijg dat ik erg off-topic ga in iemand anders draadje dan pas ik m'n commentaar daar op aan, geen probleem.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Jij reageert nu op mijn post, mijn reactie was eigenlijk niet richting jou gedaan maar richting borkaenjo. Sorry richting mij is dus niet op zijn plaats. Ik probeer gewoon borkaenjo advies te geven en bied mijn hulp aan. Nee, ik ben niet verplicht het op te lossen maar doe het graag. Ik kan me zijn frustratie goed voorstellen. Ik wil hem gewoon een steuntje in de rug geven om nog even geduld te hebben, volgende keer als ik er ben lossen we gewoon het probleem op en daarna stellen we het filter netjes af.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”