Elektuur EL34 buizeneindversterker 'Straight'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De goede eigenschappen van Straight zijn mede te danken aan de krachtige voeding. Een circa 3,5 kg zware ringkerntransformator
van Amplimo [3], type 7N607, kan 340 V leveren bij maar liefst 700 mA. Na gelijkrichting en filtering staat ruim 400 mA bij 440 V ter beschikking. De negatieve roosterspanningswikkeling levert 40 V/100 mA; na gelijkrichting en filtering wordt dat ongeveer 55 V, wat toereikend is. Alle buizen samen gebruiken 7 A gloeistroom. De 6,3-V-wikkeling is gespecificeerd voor 6,8 A, maar omdat de hoogspanning vrij licht en de roosterspanningswikkeling vrijwel niet worden belast, hoeven we daar geen probleem van te maken.
Volgens mij moet de voeding het makkelijk aan kunnen RobertD, en ook de UGT's zijn toereikend voor zover ik weet. Het zijn ruim bemeten AE's.
Ik meen dat ik dat truukje al eens gepost heb...(toch?)
Inderdaad heb je dat truukje al eens gepost Kees, maar net als toen heb ik ook nu een uur naar allerlei ingewikkelde grafieken zitten staren die voor mij meer weg hadden van een paar stukken kippengaas... :oops: 8) :?: :arrow:
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

PA4URK schreef:
Inderdaad heb je dat truukje al eens gepost Kees, maar net als toen heb ik ook nu een uur naar allerlei ingewikkelde grafieken zitten staren die voor mij meer weg hadden van een paar stukken kippengaas... :oops: 8) :?: :arrow:
Ok, ik heb wel wat voorbeelden over hoe je daar mee omgaat. Maar die zitten nu al in de doos voor de verhuizing.. Dus daar kan ik even niet meer bij voorlopig.
Als je voor de eerst de zaak even rustig op 50mA instelt ofzo zullen we later aan de hand van de grafieken even op een correct werkpunt instellen.. Hardwarematig hoeft er niet veel veranderd te worden... dat is het voordeel van de NGS... Misschien moet daarin nog iets veranderd worden als je de buisstroom niet laag genoeg krijgt.. De Ugk moet bij die KT88 iets groter zijn namelijk, maar ik denk dat je die spanning wel haalt..

Eventueel zou je de weerstanden R17 en R18 (die van 47k) los kunnen nemen. Dan moet je toch bijna aan -50V komen..
En anders heb ik nog wel een ander NGS circuitje (met een beveiliging tegen slecht lopercontact.... ontworpen nadat een paar buisjes als gloeilamp verder wilden als gevolg van een slecht geworden potmetertje)

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Okiedokie Kees, ik hoor het wel als je wat hebt. Voorlopig moet ik toch even pas op de plaats maken want je zult het niet geloven. Ik heb zeker een slechte match met eindbuizen want één van KT88's is gesneuveld en dus staan nu jouw EL34's weer te gloeien tot ik een nieuwe heb. Het circuit is zeker geschikt voor de 88 want de zaak liet zich moeiteloos instellen. Ook het geluid was prima te noemen totdat ik na een half uurtje de spanningen en stromen nog even controleerde. Stom, stom, stom, :oops: ik maakte even ergens contact met mijn meetpen en oeps, een vonkje, een rookwolkje en de zekering er uit. Nadat ik een nieuwe zekering geplaatst had, bleek er een lichte brom uit het betreffende kanaal te komen en je raadt het al: de 88 die er bij hoorde was wit uitgeslagen. Ik denk dat het bouwen van buizenversterkers net als het leven is: je leert dingen met vallen en opstaan en door schade en schande :lol: Maar we blijven lachen 8)
TubeHead

Bericht door TubeHead »

40 euro in rook oplaten ? en dan nog lachen ? ga je toch niet menen ? :P
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

T´is echt zonde maar ik verander er niks aan TubeHead. We hebben weer 40 euro leergeld betaald :? Ze stonden wel mooi :D
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Hahaha ! tjah zo kan je het ook zien. :D

Je wilt vast wel een foto maken van de uitgebrande buis ? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet.
audiomanics
Contacteer:

Wit uitgeslagen? Dat duidt meestal op een gaslek.. Geloof mij: buizen kunnen, zeker korstondig, zoveel hebben... dat is niet voor te stellen.. Waar een transistor al 1000 keer kapot is merkt de buis bijna niets..

Ik denk dat je per ongeluk, door de schrik, tegen de buis aangetikt hebt met een kracht die voldoende is om een scheurtje in de buis te maken...

Maar laat maar eens zien die buis...

Kees
TubeHead

Bericht door TubeHead »

audiomanics schreef:
Wit uitgeslagen? Dat duidt meestal op een gaslek.. Geloof mij: buizen kunnen, zeker korstondig, zoveel hebben... dat is niet voor te stellen.. Waar een transistor al 1000 keer kapot is merkt de buis bijna niets..

Ik denk dat je per ongeluk, door de schrik, tegen de buis aangetikt hebt met een kracht die voldoende is om een scheurtje in de buis te maken...

Maar laat maar eens zien die buis...

Kees
dat wit uitslaan heeft te maken met zuurstof reactie van de "getter" ?

Buizen kan je naar mijn idee idd flink misbruiken.
Heb paar maanden geleden een meting gemaakt met een 6N1P.
Ging wat fout en de hele buis stond rood te gloeien. Werkt nog steeds :D
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik denk ook dat je van de schrik even tegen de hete buis getikt hebt.
Elektrisch kunnen die KT88 en EL34-achtige buizen best veel hebben.

Ik heb een keer een EL34 gehad waarvan het binnenwerk krom stond door oververhitting. Dat ding speelde daarna nog steeds (mét het kromme binnenwerk).

Het is soms een dure leerschool hoor. Zo heb ik een keer een dure gelijkrichterbuis naar de andere wereld geholpen doordat ik bij het inbouwen van een smoorspoel niet zo netjes had gewerkt. Direct achter de gelijkrichter maakte de hoogspanning contact met het chassis.... gelukkig werkt zo'n buis dan voor één keer als zekering...
audiomanics
Contacteer:

[quote="TubeHead]
dat wit uitslaan heeft te maken met zuurstof reactie van de "getter" ?
[/quote]
Niet van de getter zelf. Die getter is een alleen maar een bakje waar tijdens het productieproces een goedje in ligt. Meestal is dat Barium. Dit troepje verbindt zich heel snel met zuurstof.
Door inductie wordt dat bakje (meestal is dat een ringetje dus) snel opgewarmd waardoor de barium, als het ware, explodeert tegen het glas. Dat is die zilverkleurige laag die we allemaal kennen, ook wel de getterflash genoemd. Door deze flash worden de laatste zuurstofdeeltjes in de buis, die dan al vacuum getrokken is, verbonden met de Barium.
Als de buis lek raakt gaat dat proces natuurlijk gewoon verder. Barium-Oxide is wat je overhoudt.. En dat is wit..

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dus ik ben niet de enige die domme fouten maakt? Een zucht van verlichting... Ik heb een foto maar weet niet of het goed te zien is. Er zit een witte rand aan de bovenkant die er eerst niet zat en er komt een zachte brom uit de versterker wanneer ie er in geplaatst is. Van een tik tegen het glas kan ik me niks herinneren maar wel de vonk met rook. Maar waar ik de sluiting maakte is niet logisch, kijk maar in het schema: tussen testpunt 0 en de aardzijde van R28. Of zou ik per ongeluk R20 of R21 ook geraakt hebben?
Bijlagen
KT88 kapot.jpg
audiomanics
Contacteer:

Dit is toch een lekje.. Anders krijg je dit nooit voor elkaar daar..
Vermoedelijk zal de rest ook spoedig wit zijn..
Zit de voet misschien een beetje los nu of zie je wat aan het neusje van de voet?

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Vrienden en medestrijders op dit ondermaanse tranendal, op Marktplaats heb ik onlangs een drietal goede JJ KT88's op de kop getikt. De vierde had de eigenaar laten vallen met desastreuze gevolgen en omdat hij toch al wat anders wilde, bood hij de overlevenden een nieuw tehuis aan.
Zou ik dan toch een miskoop gedaan hebben??? Ik zie verder niks aan de buis, geen losse voet, geen beschadigingen of andere rare toestanden.
audiomanics
Contacteer:

Glas eraf tikken, ingieten in giethars en op de kast zetten.. 't is tenslotte toch een waar kunststukje zo'n KT88 :wink:

Kees
PA4URK
Contacteer:

Plannen, plannen, plannen...

Bericht door PA4URK »

Inderdaad is een KT88 een waar kunststukje. 't Is er alleen nog niet van gekomen om daadwerkelijk met deze buizen aan de slag te gaan. Ik heb namelijk andere plannen: op Marktplaats ben ik een mooie Bocama LA-224B tegengekomen die ik na wat heen-en-weer-email-verkeer voor een zacht prijsje heb aangeschaft. Het leek me een oud beestje, maar wat schetst mijn verbazing dat ie er van buiten prima uitziet, allemaal nieuwe ECC83's van JJ aan boord heeft en tevens vier EL84's van Sovtek. Alleen de gelijkrichter is waarschijnlijk nog de oorspronkelijke Japanse 5AR4 van als ik het goed lees, Hitachi. Tijd voor een nieuwe uitdaging en dus een nieuwe topic... Wie kent deze versterker?
Miniwatt

Re: Plannen, plannen, plannen...

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Wie kent deze versterker?
Wie kent 'm niet? :P
Ik heb er een, ga de trafo's gebruiken voor mijn volgende projektje. Dat zou (slag om de arm :roll: ) niet al te lang meer moeten duren.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Fijn zo MiniWatt, wat dacht je er van om eens een leuke Bocama topic op te starten. Wat kunnen we met de trafo's, wat kunnen we eventueel verbeteren, enz. Leuk herfst/winterprojectje. Ik heb de luidsprekeruitgangen (die rare schroefjes) trouwens alvast vervangen door bananegevalletjes :P
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Fijn zo MiniWatt, wat dacht je er van om eens een leuke Bocama topic op te starten. Wat kunnen we met de trafo's, wat kunnen we eventueel verbeteren, enz. Leuk herfst/winterprojectje. Ik heb de luidsprekeruitgangen (die rare schroefjes) trouwens alvast vervangen door bananegevalletjes :P
Je bent me voor, is idd iets voor een apart topic.
Ik heb de mijne in originele staat een tijdje gebruikt, klonk best aardig, maar hij is nu helemaal gedemonteerd en de trafo's staan op de werkbank te wachten.
Ik heb me voorgenomen om deze versterker voor de eerste keer helemaal zelf te berekenen, de driver heb ik al, maar het is allemaal nieuw voor me dus zou nog wel even kunnen duren :roll:

-einde off-topic-
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Plannen, plannen, plannen. Ik ga de Bocama eerst maar eens een paar weken beluisteren en dan zie ik wel verder. Op naar de Bocama topic...
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Vrienden, wie kan mij in eenvoudge bewoordingen uitleggen waartoe de terugkoppeling dient vanaf de LS+ via het netwerkje R5 C7 naar de ingang van de EF86? En kan ik deze loskoppelen teneinde een betere geluidskwaliteit te creeren?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Tegenkoppeling wordt toegepast om de totale gain (versterking) van de versterker wat terug te brengen. Ook wordt de bandbreedte van de versterker daardoor meestal wat groter. Vooral richting hoge tonen.

De demping op de luidspreker wordt door de tegenkoppeling ook groter. Als je speakers hebt met een grote verplaatsing van de conus, dan kan door het terugveren van de conus in de luchtspleet een tegen-EMK optreden die de versterker beïnvloedt. Met een grotere demping heb je daar minder last van. Een te lage demping uit zich door een wollige boemerige basweergave.
Wanneer je goede uitgangstrafo's hebt, met veel ijzer, dan kun je soms wel zonder tegenkoppeling.

Zonder tegenkoppeling kan de versterker gaan oscilleren.

Wanneer je jouw versterker in triode schakelt, kun je waarschijnlijk wel zonder die terugkoppeling. Je trafo's zijn volgens mij groot genoeg.
Gewoon een kwestie van luisteren zou ik zeggen.
In Penthode zou ik het niet zonder tegenkoppeling proberen, ultralineair moet het wel kunnen.

Het condensatortje zit over het weerstandje heen om de tegenkoppeling bij hogere frequenties groter te maken. Zonder dat C-tje zal een blokgolf op de scoop uitslingeringen laten zien op de hoeken van het blok. Wanneer het C-tje een te hoge waarde heeft worden de hoeken van de blokgolf afgerond.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hmm, ik zat er zo aan te denken omdat ie toch open ligt momenteel. Inderdaad heb ik flinke UGT's en ik heb de versterker afgelopen voorjaar in triode geschakeld. Bedankt voor de info, ik switch weer over naar de Bocama :lol:
PA4URK
Contacteer:

Re: Elektuur EL34 buizeneindversterker 'Straight'

Bericht door PA4URK »

Vrienden, in de achterste buis (rechts) ontwaar ik sinds enige tijd een iets rosserigere gloed dan bij de andere drie EL34's, een soort blozen. Qua geluid heb ik het idee - maar het kan ook verbeelding zijn - dat er uit de linkerspeakers iets meer volume komt. Wat kan de oorzaak van dat blozen zijn?
carpin

Bericht door carpin »

Wat ik me afvraag, zou je de temperatuur van de buis kunnen meten met een infrarood temperatuur meter, en kan je daar iets mee doen?
audiomanics
Contacteer:

Als je de Anode zelf rood ziet gloeien (?) loopt er behoorlijk veel stroom door.. Ik zou eens even meten of spanningen over de weerstanden R24 en R25 (TpV3 resp. TpV4) nog correct zijn.. Te grote stroom kan veroorzaakt worden door te lage Gridspanning ... een rottig potmetertje kan daar heel goed de oorzaak van zijn..

Kees
Plaats reactie