Toen dat goed leek, de layout uitgeprint en op de print gestreken.
Bert, waar heb je die LT1014 besteld?
Moderator: Beheerdersteam
Ik heb de lt1014 en die zxp558 ben dat nummer kwijt even bij Alie bestelddemocles schreef:Had nog even gewacht op de bevindingen van ,,mtb,,.
Toen dat goed leek, de layout uitgeprint en op de print gestreken.
Bert, waar heb je die LT1014 besteld?
dus tragere (ca. 1s) stabilisatie na deze test bij VDV t.o.v. Anne.MarcelvdG schreef:Simuleer de vervorming eens met een kleine sinus met een lage frequentie, bijvoorbeeld 1 mV en 20 Hz. Ik denk dat je met Annes schakeling dan een veel beter resultaat krijgt dan met Van der Veen.
Had Marcel. G daar geen oplossing voor bedacht met dipswitches om die ruststroom inte stellen ? WillyWilly_61 schreef:Sinds vanmorgen 6u terug aan het simuleren gegaan...
@Michiel: bedankt voor de verhelderende simulaties!
Ik kon toch niet geloven dat VDV zo'n slecht werkende biasregeling zou publiceren, dus ben ik er terug mee aan de slag gegaan.
Vooreerst heb ik in zowel de sim van Anne als die van Menno, het model van Michiel geïmplementeerd i.p.v. het eerder gebruikte.
Daarmee bleven de resultaten vrijwel identiek, dus nog geen verbetering voor VDV. Nog wat gespeeld met Ct en R2 maar dat had allemaal niks te maken met de slechte werking.
Daarna kwam ik er toevallig achter dat de sim VDV wel goed werkte wanneer bij de signaalbron Vinitieel niet op -15V stond maar op 0V.
Dat vond ik wel raar, alles afgepunt en vergeleken met de schakeling van Anne en zo kwam ik er achter dat de serieweerstand in de neg. roosterspanning verschillend was: Anne R8 = 100k en VDV R9 = 470k!
Ik heb die laatste dan ook op 100k gezet enhet resultaat was er!
Vk was zelfs sneller stabiel en de ruststroom al terug op de beginwaarde na 0.35s op de tijdlijn, bij Anne is dat iets meer dan 1s.
Ter vergelijking:
DVD vs ANNE-1.jpg
Per ontwerp, eerst Anne:
ANNE-E1.jpg
DVD:
VDV-E1.jpg
Voor mij zijn beide schakelingen evenwaardig tenzij ik weer eens iets over het hoofd heb gezien)
+ punten Anne: geen dubbele voeding nodig voor opamps en eenvoudige schakeling, nadeel: ruststroom kan niet geregeld worden bij het testen zonder soldeerwerk.
+ punt DVD: ruststroom kan eenvoudig ingesteld worden met trimmer, nadelen: dubbele voeding voor opamps, iets ingewikkelder schakeling en zie hieronder.
DVD vs ANNE-2.jpgMarcelvdG schreef:Simuleer de vervorming eens met een kleine sinus met een lage frequentie, bijvoorbeeld 1 mV en 20 Hz. Ik denk dat je met Annes schakeling dan een veel beter resultaat krijgt dan met Van der Veen.
dus tragere (ca. 1s) stabilisatie na deze test bij VDV t.o.v. Anne.
Conclusie: Indien je de ruststroom niet wil kunnen regelen zou ik zeker voor de schakeling van Anne gaan.
Bert61 schreef:Anne moest de 1N4148 niet door de de 1N4150 vervangen worden ?
Ah!buis schreef:Databladen geven dit op,democles schreef:Nog een ander dingetje![]()
Voor de simulatie zijn 1N4148 diodes gebruikt.
Dus alle diodes (D1/D2) vervangen door een ander type?
BAW62 620mV...750mV bij 5mA
1N4448 620mV...720mV bij 5mA
1N4150 540mV...620mV bij 1mA en 660mV...740mV bij 10mA
voor de 1N4148 is het enkel max1V bij 10mA
Kies maar, maakt niet zoooveel uit.MarcelvdG schreef:Ik heb net de datasheets opgezocht: 1N4150 is het beste wat de
voorwaartse-spanningsspec betreft,dan de 1N4448 en dan de BAW62.
Michiel, ik gebruik gewoon de helft van een PP, zoals ik ook maar 1 ruststroominstelling gebruik. Ik meet niet via de anode maar meet enkel die dingen die te maken hebben met de auto-bias instelling.mtb schreef:@Willy, je moet natuurlijk wel uitgaan van een PP-trap, zoals in mijn simulatie en niet van SE!
Als je de instelpotmeters gewoon laat zitten, kan je de zaak makkelijker instellen/controleren.
Ik weet het, ik heb aanvankelijk met de LM324 getest maar dat model deugt niet, vandaar dat ik een equivalent opgezocht heb en dat was direct bingomtb schreef:De LT1014 is gewoon een iets verbeterde LM324, die hier prima te gebruiken is, maar daar is geen goed model van, vandaar de LT1014 in het schema.
Met de laatste aanpassingen, beter de LT1014 nemen.Pinnen zijn wel dezelfde, dat is 't niet.democles schreef:Dus als ik het goed lees kan die LM324 er zo in?
Scheelt nogal met de prijs voor een LT1014, 25ct i.p.v. 3,3euro
15-30nAAh!buis schreef:Met de laatste aanpassingen, beter de LT1014 nemen.Pinnen zijn wel dezelfde, dat is 't niet.democles schreef:Dus als ik het goed lees kan die LM324 er zo in?
Scheelt nogal met de prijs voor een LT1014, 25ct i.p.v. 3,3euro
Eerst zat er 100k aan de ingang IC, nu 470k.Maakt verschil in verband met de ingangsstroom.
Voor de LM324 is de stroom 45...100nA en de LT1014 15...30nA, scheelt 1/3 !
Anne
Anne, ik weet niet meer wat en hoe ik nog iets kan verbeteren, opnieuw 2 prentjes,Ah!buis schreef:Het ingangssignaal met gelijkspanning erbij geeft wat onduidelijk begin door de plotse sprong.
R8 beter 470k voor nemen met de 100n C1.
Die 100k komt niet van mij, is goed voor KT88 en soortgenoten, voor PCL86 eerder 470k.Ook vanwege de belasting van de fasedraaier.
Plaatjes terug met toevoegingen![]()
Anne
Inderdaad Anne, met enkele waardes voor Cref getest en op 470µ is V(u1out) rimpelvrij op de stijgende flank:Ah!buis schreef:Met kleine, vooral symetrische signalen, is er weinig verschil behalve het narammelen van de VDV.
De V(t1c) lijkt bij VDV ook nogal rare sprongen te maken, niet goed te zien door dat rood erop.
De V(u1out) bij mijn schakeling vertoont rare pieken, doet vermoeden dat de Vref niet schoon is.
Er zal wel een elco over de diode van Vref mogen (100µF ?)
Anne
Eerst even, dat laatste ziet er goed uit.Die rare overgangen zijn voornamelijk door de plotse ingangssprongen die de -Vg1 (even) verschuiven waar de automaat op reageert.Willy_61 schreef:Anne, Marcel, waarom start jij het inputsignaal op -15V (Vinitieel) met pulsen van 5V (Von)?
Om het gemiddelde op 0 te krijgen, maar ik heb niet goed genoeg nagedacht over het feit dat hij dan in feite van t = -oneindig tot het moment dat hij begint te schakelen juist heel ver van de 0 staat.Willy_61 schreef:Anne, Marcel, waarom start jij het inputsignaal op -15V (Vinitieel) met pulsen van 5V (Von)?