SV572/3 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb nog iets geprobeerd, als ik de 2 ingangen kortsluit (van pootje 1 naar massa) en ik laat er 1 massa draad aanzitten dan is hij vrijwel stil ( maar dan hoor ik vlak voor de luidspreker een hoger wisselend geluid, maar geen (lage) brom) maar laat ik de beide massa draden bij pootje 1 zitten dan krijg ik brom ondanks dat hij kortgesloten is.
Wat ik ook geprobeerd heb is om de massa van de RCA los te koppelen van de ingang bij pootje 1, daar werd de brom veel harder mee en als ik dan met mijn hand rond de UGT's ging dan veranderde de brom van frequentie.
timpert

Bericht door timpert »

Oef, het wordt toch wel wat lastig om er de vinger op te leggen wat er nog aan de hand zou kunnen zijn. Het lijkt er op dat er meerdere dingen door elkaar lopen, als je een brom hebt die van frequentie verandert dan lijkt dat op oscillatie.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik begin het ook een beetje zat te worden en denk er aan hem in de kast te zetten. Dit is voor de eerste keer dat ik een brom niet weg krijg in een versterker.
democles

Bericht door democles »

Ja frustrerend,
Had dat ook een keer met een bouwsel,,staat nu nog steeds in de kast,, :twisted:

Nog 1 ding wat me wel eens heeft geholpen om de brom gremlins te elimineren.
Maak een busaarde,dus 1 dikke draad waar je vanaf de volume pot tot de laatste voeding alle massa,s aan knoopt,dus van elk onderdeel slechts 1 draadje naar de BUS.
Dus niet zoals nu met die aarde draden aan een doorgeluste montage bordje.
De bus enkel aarden naar de kast via een weerstandje vanaf de volume pot.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb geprobeerd een externe 450V voeding met afvlakking er achter te plaatsen ende versterker was totaal stil.
Ik had dit al eerder, Wat ik nog niet heb geprobeerd is om de plus van de inwendige trafo op de externe gelijkrichting te plaatsen maar dat kan niet vanwege de hogere spanning en dat kan de elco van 450V niet aan. het verschil is natuurlijk wel dat de externe dubbel gelijk gericht is en de inwendige enkel gelijkgericht is.
Shadow

Bericht door Shadow »

Aha
timpert

Bericht door timpert »

peterl schreef: di 05 nov 2024, 19:21
het verschil is natuurlijk wel dat de externe dubbel gelijk gericht is en de inwendige enkel gelijkgericht is.
Je interne is ook dubbel gelijkgericht, ook al lijkt het van niet vanwege je enkele diode. Maar toch een aanwijzing om eens kritisch naar de layout van de voeding te kijken. Had ik niet verwacht.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Het vreemde is dat ik met de externe gelijkrichtprint, die gelijk is aan de interne print(op dubbele elco's na) nog een extra filter moest plaatsen om nog beter af te vlakken. ik kan nog proberen de interne 500V gelijkricht print buiten de versterker te plaatsen om te zien of dan het probleem zich ook voordoet.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

peterl schreef: wo 21 aug 2024, 21:00
Ik heb in de 500V voeding 2 elco's van 470uf in serie geplaatst en toen ik de print met de broodplank testte was deze vrijwel stil(blij)
Maar toen ik hem met de de versterker ingebouwd testte was er toch weer een heel licht brommetje :?
Die moet er nog wel uit, ik moet weer verder zoeken waar dat nog in kan zitten. het komt volgens mij niet meer uit de voedingen, dus dat is gewonnen. dus ik verwacht iets van massa of of de ingang.
Dit had ik al eerder gepost, dus er zit iets in de versterker(voeding) wat dat brommetje veroorzaakt als hij weer ingebouwd is.
democles

Bericht door democles »

Zat zo even te kijken naar die mosfet.
Staat die 1K stopweerstand niet te ver weg van de gate?
Misschien de 3 pootjes voorzien van een feriet kraaltje.
Dit alles tegen oscillaties.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik had 2 feriet kraaltjes geplaatst, 3 lukte niet maar toen zag ik nog wat anders, de 1K en de 1M waren verwisseld, ik weet niet hoeveel invloed dat heeft of dat het alleen om traag opstarten gaat. ook de print getest buiten de kast(brom), andere print met eigen voeding(stil).
ik wil nog even kijken of ik het inwendige voedingsprintje ook op de externe voeding kan aansluiten moet ik er nog wel een extra diode aan toevoegen en zien of hij dan ook bromt.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Update, het inwendige 500V printje voorzien van 4 dioden en met externe voeding en toen was hij ook stil.'
Dus het lijkt me dat het aan de aftap van de trafo met de min van de 900V moet liggen of zie ik dat fout?
timpert

Bericht door timpert »

Ik heb even zitten kijken naar je laatste foto, zoals je voeding nu is aangesloten loopt de volledige rimpelstroom van de 500V voeding door de centrale massarail. Dat kan beter, ik zal vanavond mijn beperkte grafische vaardigheden eens inzetten om aan te geven hoe.
timpert

Bericht door timpert »

Kan je anders de Kicad .sch file even delen? Dan kan ik daarin aangeven wat je volgens mij met de voeding kan doen.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

In de bijlage staat het schema.
Bijlagen
power SV572 met trafo.sch
(32.86 KiB) 29 keer gedownload
timpert

Bericht door timpert »

Dank hiervoor, ik kan er wat mee. Zie bijgesloten knutseltje.
Screenshot 2024-11-10 081940.png
De verbinding links waar de blauwe pijl naar wijst die is er in werkelijkheid niet. In plaats daarvan zijn de minnen van de 950 en de 500 V aan elkaar verbonden bij je centrale massarail, zoals aangegeven met de rode lijnen. Het gevolg daarvan is dat de rimpelstroom die door de gelijkrichtdiode loopt, ook door de massaverbinding naar je massarail loopt. Dat lijkt me als volgt op te lossen:
  • Maak de verbinding van bij de blauwe pijl precies zoals aangegeven in het schema, dus van de min van de eerste bufferelco van de 500V naar de min van de eerste bufferelco van de 900 V.
  • Verbreek de verbinding waar de pijl met de rode X naar wijst. Hiermee open je de ontstane aardlus en is de rimpelstroom gedwongen gelokaliseerd tot alleen de ingangselco's van de voeding.
  • Handhaaf de rode verbindingen. Door de gyratorschakeling is alles wat rechts van de power-MOSFETs zit rimpelvrij, dus dat gedeelte kan aan de signaalmassa.
Ik hoop dat dit helpt!
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Bedankt Jurgen, ga dat vanavond eens uitproberen. Vandaag familie bezoeken.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Het is gelukt Jurgen, hij is voor 99% stil, ik moet mijn oor tegen de luidspreker leggen en dan kan ik iets horen maar dat is verwaarloosbaar, heel erg bedankt voor het brengen van de oplossing. :yeah: :yeah: :yeah:
Nu nog even de temperatuur in gaten houden van de trafo, ik heb de actieve koeling op dit moment weer uitgeschakeld.
timpert

Bericht door timpert »

:proost:
Shadow

Bericht door Shadow »

:rock: :rock: :rock:
democles

Bericht door democles »

:yeah: :rock:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De aanhouder wint =D> Jurgen :goedzo:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Chapeau.JPG
Chapeau.JPG (10.9 KiB) 252 keer bekeken
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Gisteren een paar NOS gematchte Telefunken ECL82 ontvangen en geplaatst ipv de 6BM8. Geluid klinkt in het middengebied wat opener en gedetailleerder dan de 6BM8.(als is het maar voor het gevoel) :lol:
Ook nog 2 NOS extra SV572-3 besteld als reserve, als ze echt maar 1000 uur meegaan heb ik in ieder geval een reserve setje.
In de luidsprekers heb ik de kast van binnen met een zwaluwfrees weggefreest waardoor de middentoners beter kunnen afstralen naar binnen, dat liep eerst nog 3 cm recht naar achteren. Laten we maar eens de resultaten aanhoren op de aankomende luisterdag. Het is nu allemaal fine tunen.
De ventilatoren gebruik ik ook niet meer, na ongeveer 3 uur wordt de versterker(voeding) een graad of 55 en dat zou geen probleem moeten zijn. Hand kan ik er dan nog opleggen.
Bijlagen
ECL82 1.jpg
ECL82 2.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

Top!
Plaats reactie