TMWW-1
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
De afgelopen dagen even wat vingeroefeningen gedaan met de nieuwe frees om er wat handigheid mee te krijgen.
Langzaam aan, want in de tussentijd ook nog de kamer van dochterlief geschilderd terwijl het normale werk ook gewoon doorgaat.
Deze hadden we al gezien: Heel aardig maar het kon strakker. In verband met de nog aan te schaffen invalzaag had ik er alvast een liniaaltje bij aangeschaft.
Dat gaf een retestrak resultaat: Cirkels. Met de cirkelgeleider die ik had ben je zo 20 minuten kwijt om de frees er in te monteren. Daarom had ik al een tweede pof500 op de kop getikt die er in kon blijven zitten. Maar ècht mooi rond werd het niet en de diepte was niet constant.
Rudy (Rumoh) had een geleider in de aanbieding waar ik mijn oog al op had laten vallen: In deze geleider moeten gaten geboord worden om de frees op te monteren. Het kwam mij echter ter ore dat Rudy daar een briljant hulpstukje voor verzonnen heeft: Het cirkeltje is strakker dan wat ik tot nu toe met mijn oude frees gefabriceerd heb.
De handling is even wennen, maar hij gaat moeiteloos door het hout heen. Ik ben heel tevreden.
Langzaam aan, want in de tussentijd ook nog de kamer van dochterlief geschilderd terwijl het normale werk ook gewoon doorgaat.
Deze hadden we al gezien: Heel aardig maar het kon strakker. In verband met de nog aan te schaffen invalzaag had ik er alvast een liniaaltje bij aangeschaft.
Dat gaf een retestrak resultaat: Cirkels. Met de cirkelgeleider die ik had ben je zo 20 minuten kwijt om de frees er in te monteren. Daarom had ik al een tweede pof500 op de kop getikt die er in kon blijven zitten. Maar ècht mooi rond werd het niet en de diepte was niet constant.
Rudy (Rumoh) had een geleider in de aanbieding waar ik mijn oog al op had laten vallen: In deze geleider moeten gaten geboord worden om de frees op te monteren. Het kwam mij echter ter ore dat Rudy daar een briljant hulpstukje voor verzonnen heeft: Het cirkeltje is strakker dan wat ik tot nu toe met mijn oude frees gefabriceerd heb.
De handling is even wennen, maar hij gaat moeiteloos door het hout heen. Ik ben heel tevreden.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 24 nov 2020, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Een maandje geleden had ik al blindplaatjes gemaakt voor de voorkant en de gaten aan de achterkant om te voorkomen dat de binnenkant tijdens zaag-, frees-, schaaf- en schuurwerkzaamheden zou veranderen in een onherstelbaar stofnest:
Vandaag de achterwanden (nog met overmaat) gemaakt met wat gaten op strategische plaatsen en vastgelijmd.
Wordt met de kantenfrees op maat gemaakt en dan kunnen de zijwanden er op.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Het heeft door allerlei omstandigheden (werk, pleurisweer en opruimnoodzaak) even geduurd, maar we kunnen weer 
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Tuurlijk niet. 
Er moeten nog zijwanden op van 18mm. Maar nu met 6 (niet zulke héél erg lichte) lijmklemmen er aan was het al een bruut hijsklusje voor mijn armen.
De rest van de klemmen maar op de vloer aangedraaid.
Er moeten nog zijwanden op van 18mm. Maar nu met 6 (niet zulke héél erg lichte) lijmklemmen er aan was het al een bruut hijsklusje voor mijn armen.
De rest van de klemmen maar op de vloer aangedraaid.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Vandaag van de tweede kast de achterwand er op gelijmd:
De achterwand heeft nog wat overmaat, dat haal ik er met de kopieerfrees van af.
Om de frees niet door een dikke richel te laten ploeteren heb ik er met mijn nieuwe zaag en liniaal nog een heel smal randje vanaf gezaagd.
Gewoon, omdat het kan.
Met mijn oude zaag had ik geen smal latje gehad, maar een berg splinters.
Nu was het afgezaagde randje splintervrij en superstrak: Na het affrezen van de randen en het gat van de baspijp: Morgen begint het gewone leven weer: werken
Om de frees niet door een dikke richel te laten ploeteren heb ik er met mijn nieuwe zaag en liniaal nog een heel smal randje vanaf gezaagd.
Gewoon, omdat het kan.
Met mijn oude zaag had ik geen smal latje gehad, maar een berg splinters.
Nu was het afgezaagde randje splintervrij en superstrak: Na het affrezen van de randen en het gat van de baspijp: Morgen begint het gewone leven weer: werken
Re: TMWW-1
Weer werken inderdaad.....
Maar zo'n invalcirkelzaag is zo slecht nog toch?
Bewerkelijker als een zaagtafel,maar soms echt veel handiger.
Je kan ook geweldig in verstek zagen trouwens.
Maar zo'n invalcirkelzaag is zo slecht nog toch?
Bewerkelijker als een zaagtafel,maar soms echt veel handiger.
Je kan ook geweldig in verstek zagen trouwens.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Man ik ben dolblij met dat ding.dre schreef:Maar zo'n invalcirkelzaag is zo slecht nog toch niet?
Bewerkelijker als een zaagtafel,maar soms echt veel handiger.
Je kan ook geweldig in verstek zagen trouwens.
De zijwanden zaag ik in verstek voor de facetten. De huidige binnenwand van 12mm heeft een verstek aan de voorzijde van 15°. Door er nu een plaat van 18mm op te lijmen met een verstek van 45° heb ik al grofweg de basisvorm van een parabool. De rest gaat met schaaf, bandschuurmachine en schuurblok.
Re: TMWW-1
Ik vind het ook super!
Zeker i.c.m. een grote afkortzaag,of nog liever een radiaalzaag.
Zeker i.c.m. een grote afkortzaag,of nog liever een radiaalzaag.
Re: TMWW-1
Tuurlijk.
Knoppen zagen?
Ik was een keer aanwezig bij de zaak waar ze die reparaties uitvoeren aan campers, en daar stond een jouw ook bekende man, met zo een ding te zagen, best een heftig apparaat.
Knoppen zagen?
Ik was een keer aanwezig bij de zaak waar ze die reparaties uitvoeren aan campers, en daar stond een jouw ook bekende man, met zo een ding te zagen, best een heftig apparaat.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Dan werk ik er toch niet dagelijks mee? Ik repareer geen caravans, maar databases.
Re: TMWW-1
Nee Joh, dre...!!!!!
Jij gaat naar de knoppen..................., van je toetsenbord.

Jij gaat naar de knoppen..................., van je toetsenbord.
