Pagina 16 van 18

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 18:42
door WrineX
ds23man schreef:
VintageHarry schreef:
Maar MFB is bedoeld voor een gesloten kast.... :wink:
Klopt niet helemaal, in theorie zou het ook moeten werken met open baffle. Alleen moet iemand dat eens proberen...
ja volgens mij moet dat werken net als servo woofers. nu ben ik absoluuuuuuuuut geen expert op dat gebied, maar lijkt mij heerlijk goede bass met de voordelen van MFB (en helaas giga veel power en super veel membraan oppervlakte of grote uitslag :)) wat zorgt vooe een beter klinkende ruimte dan dat het daadwerkelijk is en prima aansluit bij open baffle mid hoog in welke vorm dan ook. om eerlijk te zijn in non mfb 2 12 inch per kant in open baffle gaan tot 40 Hz en harder dan dat ik ooit op een luisterdag gedraaid heb. dus 15 inch is nice... maar maakt het meteen ook erg ... breed :) en elke keer verabaas ik me hoe zacht iedereen luisterd :)


klein puntje nog, ik kwam er achter waarom ik mijn speakers zo zacht vond staan. ten eerste omdat ik er precies tussen in zat... open baffle dus precies op een 0. maar daarnaast heb ik de MiniDsp die maar 0.9 RMS Volt output heeft..... extreem laag zelf onder consumenten voltage. de versterkers van Henkjan hebben een vrij lage gain.... die 2 matchen niet. vandaar dat ik dacht er is iets mis was, op mijn lelijke versterker heb ik veel meer headroom. di9e heeft dus een veel grotere gain en waarschijnlijk zelfs veeeeeel lager vermogen dan de versterkers van Henkjan.

nogmaals bedankt voor het lenen ! mooie kleine units !

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 19:50
door AatV
ds23man schreef:
VintageHarry schreef:
Maar MFB is bedoeld voor een gesloten kast.... :wink:
Klopt niet helemaal, in theorie zou het ook moeten werken met open baffle. Alleen moet iemand dat eens proberen...
En dan die grote jongens liefst impuls gecompenseerd in een ripoolachtig iets. Zou heel aardig passen bij grote (open baffle) line array's met conus luidsprekers ….

groet,
Aat

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 20:41
door jeroen_d
ds23man schreef:
VintageHarry schreef:
Maar MFB is bedoeld voor een gesloten kast.... :wink:
Klopt niet helemaal, in theorie zou het ook moeten werken met open baffle. Alleen moet iemand dat eens proberen...
Heeft Gerard Janssen allang gedaan met zeer goed resultaat. Hij heeft er alleen geen topic over gemaakt.

Het werkt natuurlijk prima, alleen je moet bij afregelen rekening houden dat er een 6dB/octaaf afval naar het laag toe blijft. De dipoolcorrectie moet je dus nog steeds toepassen. De dimensionering van de regellus is ook anders, omdat de impedantie piek bij een open baffle vaak lager zal liggen dan bij een woofer in een relatief kleine gesloten kast.
We zullen er bij Daudio zeker eens gebruik van maken, maar we beginnen teveel modellen te krijgen dus dat is dan vooral leuk voor speciale versies van bestaande producten.

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: di 04 feb 2020, 9:36
door Barry2001
Barry2001 schreef:
Barry2001 schreef:
Mensen, er is een boek blijven liggen na de luisterdag, wie mist dit?
Henkjan schreef:
Paulus probeerde die weg te geven. Het is van jou nu denk ik :lol:
Okay, dan is dit boek dus voor de heb. Iemand interesse :?:
Eenmaal andermaal iemand? Anders gaat íe donderdag met oud papier mee.

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: di 04 feb 2020, 10:37
door SSassen
@Barry,

Ik wil 'm graag hebben! Als je 'm opstuurt betaal ik de verzendkosten!

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: di 04 feb 2020, 10:47
door Barry2001
Komt goed :goedzo: boek is bij deze vergeven.

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: di 04 feb 2020, 12:13
door motoindo
SSassen schreef:
Niet uitschieten nu Chris, want anders kan je een nieuwe woof bestellen! :? :mrgreen: ...
Vandaar ook mijn advies om te starten met een goedkope chinees of iets wat voor weinig van de lokale kringloop betrokken is, om nu meteen in een Seas of ScanSpeak van honderden euro's te gaan snijden is zeker niet noodzakelijk. Het valt prima te leren op een oude fiets, zie hier mijn allereerste experimenten met een drummertje in oude Philips meuk :
8087.drummer.jpg

WrineX schreef:
Dat is waar paar fotos is geen werk, in detail uitleggen daar in tegen wel, ik kan sneller kletsen dan typen + je ziet de helft en dat hoef ik dus ook niet uit te leggen :) meeste videos zijn half half. niet een tutorial. sommige wel. waaronder how to make a planar magnetic loudspeaker tutorial :)
Misschien is dat iets wat hier als een soort groeps ding kan worden opgepakt - het maken van een tutorial ? Geld overigens ook voor het verbouwen van oude woofs tot mfb.....

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: di 04 feb 2020, 17:58
door SSassen
Bekende Philips woof, die heb ik toen ik nog een kleine manneke was ook gebruikt in een zelfbouw tweeweg systeem voor m'n jongere broer, we praten dan over pakweg 30 jaar geleden ...

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 10:54
door Barry2001
Wat ik hier nog niet gedaan heb en alsnog wil doen is uitlichten dat sevenup (Michiel) en rjmulder (RobertJan) ook vroeg hun nest zijn uitgekomen om te helpen opbouwen en opruimen bij de luisterdag op hun vrije zaterdag. Had ik alleen allemaal niet gered, top! :goedzo:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 11:54
door VintageHarry
Waar ik nog nieuwsgierig naar was, Barry, hoeveel bezoekers zijn er dit weekend (ongeveer) geweest?

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 11:56
door Barry2001
180 Harry. Kan er enkele naast zitten :D

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 12:11
door hardbats
180?! 8-[
Ik heb wel een hoop mensen gezien maar dacht niet dat het er 180 zouden zijn :lol:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 12:36
door Barry2001
Het waren er ook een stuk meer dan andere jaren, vaak zit het tussen de 100 - 150. Misschien door de ontwerpwedstrijd, of het mooie weer, of specifiek aanbod waar iemand voor komt, wie zal het zeggen.

Wel de kanttekening dat lang niet allemaal ZBA-ers zijn hoor, Audio Creative heeft een vaste schare fans, en er waren ook best veel mensen uit mijn vrienden / kennissen / collega kring, van wie lang niet iedereen zelfbouwer is natuurlijk. Oja, mijn ouders kwamen ook nog even kijken :D

De mensen van wat verderaf zullen de hele dag zijn gebleven, velen hebben het ook na een uurtje wel gezien. Ik denk ook dat als er 180 man continue over de dag aanwezig is het wel erg vol wordt.

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 12:42
door motoindo
Barry2001 schreef:
Het waren er ook een stuk meer dan andere jaren, vaak zit het tussen de 100 - 150. Misschien door de ontwerpwedstrijd, of het mooie weer, of specifiek aanbod waar iemand voor komt, wie zal het zeggen.
Volgende keer bij het voldoen van de entree even vragen hoe men op de luisterdag gewezen is ? Zou het zelf erg leuk vinden als mijn FB reclame daaraan een steentje bijgedragen heeft :goeie:
zbamfb.jpg

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 12:53
door Leeuwarden
Ik ben op verschillende plekken op FB een aankondiging tegen gekomen. Verbaasd me dus niets dat het druk was... Ik schat in dat er een flink aantal niet -diy-ers is geweest om eens te kijken wat de knutselaars onder ons uitspoken en vooral ook om af te checken dat hun fabriek spul beter klinkt. Er zullen daarvan een aantal totaal gedesillusioneerd thuis zijn gekomen :twisted:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 12:59
door SSassen
Leeuwarden schreef:
... te checken dat hun fabriek spul beter klinkt. Er zullen daarvan een aantal totaal gedesillusioneerd thuis zijn gekomen :twisted:
Oh, kwa prestaties en afwerking was ik daar al ver voorbij :rofl: ...

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 13:05
door Barry2001
motoindo schreef:
Barry2001 schreef:
Het waren er ook een stuk meer dan andere jaren, vaak zit het tussen de 100 - 150. Misschien door de ontwerpwedstrijd, of het mooie weer, of specifiek aanbod waar iemand voor komt, wie zal het zeggen.
Volgende keer bij het voldoen van de entree even vragen hoe men op de luisterdag gewezen is ? Zou het zelf erg leuk vinden als mijn FB reclame daaraan een steentje bijgedragen heeft :goeie:

zbamfb.jpg
Misschien wel een idee, zouden een formulier bij de kassa kunnen leggen, zowiezo idd om een idee te krijgen. Jou reclame zal vast hebben bijgedragen. Heb zelf geen FB trouwens, dus heb die reclame niet meegekregen. Ach weet je, als er maar enkelen blijven hangen in DIY is dat toch weer winst. Wat ik ook al vaker heb gehoord is dat door zo'n dag mensen die vroeger wel eens wat hebben gebouwd getriggered worden om zelf weer eens wat te bouwen. En ook dat is winst.

PS heb je verder niet gesproken na de dag, veel positieve reacties gehad? Herbert nog wel even via e-mail, die moest ook wat eerder weg, heeft een mooie dag gehad. Hij heeft ooit op de allereerste Oost luisterdag 9 jaar geleden ook al eens een demo gegeven trouwens, we waren toen nog collega's.

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 13:08
door Barry2001
Leeuwarden schreef:
Ik ben op verschillende plekken op FB een aankondiging tegen gekomen. Verbaasd me dus niets dat het druk was... Ik schat in dat er een flink aantal niet -diy-ers is geweest om eens te kijken wat de knutselaars onder ons uitspoken en vooral ook om af te checken dat hun fabriek spul beter klinkt. Er zullen daarvan een aantal totaal gedesillusioneerd thuis zijn gekomen :twisted:
Ook dat hoor je vaker :D een kwalitatief goede versterker koop je tegenwoordig voor een bedrag dat je 'm niet zelf kunt bouwen, dat moet je voor de hobby doen. Luidsprekers, tsja, daar is zelfbouw echt pure winst. En dat is wel leuk als mensen daar achter komen.

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 15:02
door motoindo
Barry2001 schreef:
PS heb je verder niet gesproken na de dag, veel positieve reacties gehad?
Minder dan voorgaande jaren, denk dat het servo trucje binnen de zba gelederen inmiddels genoeg aan bekendheid gewonnen heeft, het was mij dit jaar er vooral om te doen te zien & horen wie er nog meer mee bezig is. Zowel Herbert als Gerhard hun werk sprak dan ook zeer tot mijn verbeelding, vond het wel jammer dat de geestelijke vader achter de fusion MFB extensie Rob Munnig Schmidt andere verplichtingen had. Die man verdiend echt een medaille voor zijn inspanningen om MFB terug in de spotlights te krijgen. Maar dat is iets waar Gerhard veel meer over kan vertellen.

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 17:06
door ds23man
Barry2001 schreef:
Oja, mijn ouders kwamen ook nog even kijken :D
Was jouw vader de man die Rapsody in Blue door Lang Lang wilde horen op mijn speakers?

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 17:10
door satefan
motoindo schreef:
Barry2001 schreef:
Het waren er ook een stuk meer dan andere jaren, vaak zit het tussen de 100 - 150. Misschien door de ontwerpwedstrijd, of het mooie weer, of specifiek aanbod waar iemand voor komt, wie zal het zeggen.
Volgende keer bij het voldoen van de entree even vragen hoe men op de luisterdag gewezen is ? Zou het zelf erg leuk vinden als mijn FB reclame daaraan een steentje bijgedragen heeft :goeie:

zbamfb.jpg
Sonny Soerabaja.....waar heb ik die naam eerder gehoord??? Ff diep in de grijze cellen graven....iets met Microsoft?

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 17:20
door motoindo
satefan schreef:
Sonny Soerabaja.....waar heb ik die naam eerder gehoord??? Ff diep in de grijze cellen graven....iets met Microsoft?
Klopt, 1994, had toen al een hekel aan pakken 8)
microsoft.jpg

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 18:04
door Shadow
Heerlijk :rock:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 18:21
door John P
Ik heb de neiging om te kijken of er een voet tussen de deur zit.

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 18:26
door ds23man
motoindo schreef:
satefan schreef:
Sonny Soerabaja.....waar heb ik die naam eerder gehoord??? Ff diep in de grijze cellen graven....iets met Microsoft?
Klopt, 1994, had toen al een hekel aan pakken 8)

microsoft.jpg
Maar wel de enige met een jasje aan... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: