DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Lnsadnoh »

Net voldoende, denk ik, en/of kantje boord is voor mij niet voldoende.
Naar nieuwsgierigheid dit draadje zojuist eens bekeken.
Het viel me direct op.
En sorry dat ik het zeg maar dit soort weergevers vind ik er persoonlijk echt niet uitzien.
Zal ook erg lekker klinken uiteraard.
Maar ieder zijn smaak.

Dikte lijkt dan op 2x 18 + 8 of 12?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Van deze proef baffle is het 6+18+12. De woofers zitten dus op een 18 mm plaat, de 6 mm zit er voor verzonken montage, de 12 mm is volledig facet. In mijn ogen het beste compromis tussen stevigheid en voldoende ademruimte. De woofer korf heeft een opstaande rand die zelf al wervelingen veroorzaakt. Meer materiaal weghalen is zinloos.
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Duidelijk nu :goedzo: .
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

Ik denk dat ik het een en ander niet snap.

Er was een ontwerp.. de C1. Deze zag er mooi uit en klonk goed heb ik mij via het forum laten vertellen.
Nu begon iemand over schotten naast de woofers, want dat zou een hoger rendement geven in de bas.
Nu snap ik niet helemaal wat een hoger rendement inhoud en ik ga proberen uit te leggen wat ik daar niet aan snap.

Ik heb altijd gedacht dat een goed gefilterde speaker en redelijk rechte lijn heeft van laag tot hoog als je hem opmeet.
Ik ga er dan ook van uit dat de C1 dat ook voor elkaar had vanaf ongeveer 40Hz.

Mijn vraag is dus:
-Betekend meer rendement dat je een bult krijgt in de bas vanaf 40Hz ? en ga je dan het filter weer aanpassen zodat de mid en hoog weer meer rendement krijgt?
- Zorgen de schotten ervoor dat de bas lager doorloopt?
- Of liep de bas een beetje af en zorg je er met de schotten voor dat hij beter aansluit bij het rendement van het mid en hoog? en is het alleen nodig om het filter een beetje te finetunen?

Als het zo is als ik in mijn eerste punt beschrijf dan heb ik hem namelijk liever zonder schotten, want dat ziet er toch eleganter uit.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat zijn vijf vragen :wink: Antwoorden: Nee, ja, nee, nee en ja. De schotten zijn alleen voor een hoger rendement. Hierdoor hoeven bij hetzelfde volume de woofers en versterker minder hard te werken. De woofers met 30% minder uitslag en de versterker met het halve vermogen.

Als je de vlakke variant mooier vindt dan is het beter om die aan te schaffen.
CoenvanDongen
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Dat zijn vijf vragen :wink: Antwoorden: Nee, ja, nee, nee en ja. De schotten zijn alleen voor een hoger rendement. Hierdoor hoeven bij hetzelfde volume de woofers en versterker minder hard te werken. De woofers met 30% minder uitslag en de versterker met het halve vermogen.

Als je de vlakke variant mooier vindt dan is het beter om die aan te schaffen.
Dankjewel voor je antwoord. Ik denk dat ik de schotten niet nodig heb dan. Ik heb een flinke versterker en ik luister niet heel erg hard.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Volgens mij waren de schotten hier ergens in dit draadje ter sprake gekomen om ook de baffle te verstevigen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt en hoger rendement zal ook trillingen verder verminderen.

Hierbij twee foto's voor het visueel vergelijk en voor de baffle ontwerpers zoals Asterduc. Persoonlijk zou ik de versie met schotten aan de achterkant afwerken met luidsprekerdoek, als hij in de woonkamer komt. Let niet op de draden, die zijn in beide gevallen netjes in de baffle weg te werken.

De schotten beginnen op de baffle op het schuin oplopende stuk en zijn op de baffle 49 cm lang. Daarmee wordt het samen met het voetgedeelte, dat 20 cm hoog is, samen 69 cm hoog. De afschuining aan de bovenkant van de schotten is 45 graden.
WP_20180101_00_43_08_Pro (2).jpg
WP_20180101_00_48_00_Pro (2).jpg
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

jeroen_d schreef:
Persoonlijk zou ik de versie met schotten aan de achterkant afwerken met luidsprekerdoek, als hij in de woonkamer komt.
Of transparante schotjes maken?
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Met die schotten aan de zijkant vind ik eigenlijk ook wel mooi :)

Maakt het nog uit hoe de hoek is aan de onderkant en bovenkant? Nu zijn ze niet gelijk en het lijkt mij mooier als dit gelijk is, kan het natuurlijk helemaal mis hebben :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het lijkt mij mooier met 45 graden, voor het geluid maakt het weinig uit.
dre

Bericht door dre »

Hoe diep mogen die schotten worden?
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

ds23man schreef:
Volgens mij waren de schotten hier ergens in dit draadje ter sprake gekomen om ook de baffle te verstevigen.
Ik zou idd een driver goed en degelijk ingeklemt houden zodat niets mee gaat flabberen en zeker twee dikke woofers boven elkaar.
Ziet er zeer labiel uit en zeker niet robuust.
CoenvanDongen
Contacteer:

Hondasnl schreef:
Ziet er zeer labiel uit en zeker niet robuust.
Alles ziet er labiel uit naast jouw bouwwerken.
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Wil je alles uit een driver halen zonder bijkomende invloeden dan zul je hem oneindig robuust in moeten klemmen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jeroen weet heus wel hoe hij kastje/baffle moet timmeren... :relax:
dre

Bericht door dre »

Dat is jouw mening.....
Als je in audioland gaat kijken zijn er toch mensen die er anders over denken....... :mrgreen:

Ik hou ook wel van een stevig kastje,maar een grote dipool als van Daudio is toch echt ongelooflijk goed.
Of enkele modellen van Harbeth...... :lol:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

CoenvanDongen schreef:
Ik heb altijd gedacht dat een goed gefilterde speaker en redelijk rechte lijn heeft van laag tot hoog als je hem opmeet.
Ik ga er dan ook van uit dat de C1 dat ook voor elkaar had vanaf ongeveer 40Hz.
dat is de theorie ... en gemeten in een akoestisch dode ruimte.
Als je dan de speaker in een luisterruimte zet blijft er daar doorgaans niet veel meer van over.
Het toegevoegde signaal heeft daarbij ook nog zijn specifieke verbuiging en last but not least, onze oren kunnen zo een voorkeur hebben voor een bepaalde afwijking van deze rechte curve.

Toevallig heb ik vorige week wat ruimte metingen gedaan aan mijn C-1 kloon en merkte daarbij een aanzienlijke dip rond 300 hz.
Jeroen maakte mij dadelijk attent dat deze afkomstig is van de ruimte akoestiek.
Nu gebruik ik steeds een DSP bij mijn OB systemen en daar is die dip dan niet meetbaar omdat hij reeds gecorrigeerd wordt.
Omdat de C-1 zonder DSP is aangesloten is er geen correctie.
Dus ook al meet het systeem recht, toch wordt dit teniet gedaan door de ruimte waarin hij staat opgesteld.
In hoeverre is het dan belangrijk dat je systeem binnen x db recht meet!

De C-1 met schotten en zonder correctie aan het filter bevalt me trouwens goed, maar dat is heel persoonlijk.

Hierbij de meting in kwestie.
Dus nogmaals, dit is mijn C-1 kloon gemeten IN de luisterruimte op 1 meter afstand, on-axis, het laag is dan near field gemeten en als rode curve aangevuld. De invloed van mijn kamer akoestiek (dip rond 270 hz) wordt dus mee gemeten!!
Het afvallende hoog komt door mijn meetmicrofoon. De calibratiecurve heb ik namelijk niet ingegeven en net op dat punt loopt ie weg.

Daudio C-1 combine 1m en 20 cm.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat klopt wel die dip op 270Hz op een afstand van 1 meter, die is dan van de vloerreflectie. Daarvoor moet je absoluut niet gaan corrigeren met de DSP. Ons gehoor is gewend aan de vloerreflectie, die hoor je altijd, van alle geluiden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nog even terugkomend op de baffle met schotten en de uitvoering daarvan. Ik heb het nu simpel gedaan, de huidige constructie uitgebreid, zodat ik precies weet hoe het filter moet worden aangepast en hij weer net zo mooi klinkt als het oorspronkelijke model.

Voor mensen die werkelijk de baffle een stuk steviger willen maken, is het natuurlijk een heel goed idee om de schotten dubbeldik uit te voeren, zolang je maar de ademruimte van de woofers gelijk houdt. De schotten sluiten nu exact aan op de facet in de 12 mm plaat. Dat betekent een maximale dikte van 32 mm.
dre

Bericht door dre »

dre schreef:
Hoe diep mogen die schotten worden?
Bij andere ontwerpen bedoel ik eigenlijk.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je het filter simpel wilt houden met een mooie optelling naar de middentoner, dan wil je geen resonantie effecten in de buurt van het werkgebied. Nu zit er theoretisch een resonantie op de kwartgolflengte iets boven 1000Hz (343m/s gedeeld door 0,08m gedeeld door vier). Daar heb je in dit ontwerp dus totaal geen last van. Maar als je de schotten dieper maakt, dan trek je de resonantie van de ontstane cavity teveel richting het werkgebied, tenzij de je overnamefrequentie verlaagt en een notch in je filter aanbrengt. Wil je die complexiteit, be my guest. Verder nadeel is dat het afstraalgedrag niet meer symmetrisch is. Rond die resonantiefrequentie krijg je achter meer output dan vooraan.
dre

Bericht door dre »

Niet te diep dus!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Netjes zo Jeroen, deksel over de bak voor de filtercomponenten en je bent klaar feitelijk, optioneel nog een frontje voor de luidspreker aan de voorkant om ongelukjes te voorkomen voor degenen met kinderen c.q. huisdieren, of in mijn geval, rondvliegende mini-drones.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik zie jou nog wel eens een Sony tv bij de verzekering claimen waar een drone uit steekt O:)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”