3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Pritex op de wanden blijft m.i. redelijk onovertroffen, op minerale wol van wat steviger persing na.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Bij deze een simulatie van de huidige filteropzet. Slechts met een paar filteronderdelen is de overname netjes en lopen de fases mooi gelijk rond het overname punt.
Klankmatig durf ik er echt nog niets over te zeggen, eerst straks de tweede kast spelend krijgen.
Groetjes Walter
Klankmatig durf ik er echt nog niets over te zeggen, eerst straks de tweede kast spelend krijgen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik heb net mijn Intertechnik Jet Set poorten verlijmd. Deze poorten bestaan uit 3 losse delen die je moet samenstellen tot 1 buis (2x flare + buis). Ik heb hier Bison 2 componenten lijm voor gebruikt. Dit zorgt na uitharden voor een prima verbinding maar het is wel smerig spul om mee te werken, welke andere lijmsoort zou geschikt zijn om kunststof aan kunststof te lijmen?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hard PVC lijm?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hierbij nog wat meetresultaten. Ik heb geen computer meer aan een netwerk hangen die anders dan windows 7 draait en DLSA Pro draait niet onder windows 7, dus helaas slecht een screenshot vanaf de laptop.
Bij optellen valt het mee, je ziet wel dat er een dip komt bij 650Hz (klein) en dat de dip een octaaf hoger wordt versterkt.
Ik blijf erbij dat het niet mijn voorkeur is, want de poort output komt bij de middenfrequenties rond 1kHz ongeveer een periode later dan het geluid van de 18H. Maar goed, als het straks met de 2de test baffle erbij heel goed klinkt, dan kan het net zo goed blijven zo.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Is dat dezelfde lijm als waarmee je waterafvoeren in het huis moet verlijmen? Klinkt wel logisch op zich, mijn 2-componenten lijm is nu op dus ik zal volgende keer daar eens naar kijken.
@Jeroen, bedankt voor de plaatjes, de klank is nog even afwachten, ik heb het idee dat er zeker nog wat te verbeteren valt maar dat komt nog wel. Straks eerst maar eens met 2 kasten luisteren. Het 2e filter heb ik net ook al afgemaakt.
Ik moet ook eens gaan nadenken over nieuwe subs, ik heb ter beschikking 2 stuks Eton 11-580 en ook nog 2 stuks Eton 11-581. Technisch gezien zijn dit trouwens dezelfde woofers.
Dayton maakt ook zwarte pianolak subwoofer kasten in 1,2 en 3 cubic foot. Deze zouden optisch mooi erbij passen. Qua aansturing iets van een Hypex 2.0 of 4.0 of DSP oplossingen.
Groetjes Walter
@Jeroen, bedankt voor de plaatjes, de klank is nog even afwachten, ik heb het idee dat er zeker nog wat te verbeteren valt maar dat komt nog wel. Straks eerst maar eens met 2 kasten luisteren. Het 2e filter heb ik net ook al afgemaakt.
Ik moet ook eens gaan nadenken over nieuwe subs, ik heb ter beschikking 2 stuks Eton 11-580 en ook nog 2 stuks Eton 11-581. Technisch gezien zijn dit trouwens dezelfde woofers.
Dayton maakt ook zwarte pianolak subwoofer kasten in 1,2 en 3 cubic foot. Deze zouden optisch mooi erbij passen. Qua aansturing iets van een Hypex 2.0 of 4.0 of DSP oplossingen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Gisteren van vrouwlief trouwens nog een klein cadeautje gehad:
Mooi he Jeroen?
Groetjes Walter
Mooi he Jeroen?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hierbij nog een alternatief voorstel op 2250Hz. Je vermijd op deze manier de dip rond 3kHz en de AMT2570 volgt zuiverder de 4de orde LR lijn. De getoonde respons is op 30 graden.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Bedankt, dat ziet er fraai uit! De hellingen van C-Quenze en de AMT zijn mooi elkaars tegengestelde zo. Aangezien alle filtercomponenten een andere waarde hebben kan ik net zo goed dit setje filters apart gaan opbouwen
Groetjes Walter
Bedankt, dat ziet er fraai uit! De hellingen van C-Quenze en de AMT zijn mooi elkaars tegengestelde zo. Aangezien alle filtercomponenten een andere waarde hebben kan ik net zo goed dit setje filters apart gaan opbouwen
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik denk het ook, dat is mooi vergelijken. Dit filter laat het gebied van 4-6kHz een stuk luider spelen dan jouw filter, je hoort dus meer AMT.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hoi Jeroen,jeroen_d schreef:Hierbij nog wat meetresultaten. Ik heb geen computer meer aan een netwerk hangen die anders dan windows 7 draait en DLSA Pro draait niet onder windows 7, dus helaas slecht een screenshot vanaf de laptop. Bij optellen valt het mee, je ziet wel dat er een dip komt bij 650Hz (klein) en dat de dip een octaaf hoger wordt versterkt. Ik blijf erbij dat het niet mijn voorkeur is, want de poort output komt bij de middenfrequenties rond 1kHz ongeveer een periode later dan het geluid van de 18H. Maar goed, als het straks met de 2de test baffle erbij heel goed klinkt, dan kan het net zo goed blijven zo.
Hoe bepaal jij hoe de driver en de poort optellen en hoe bepaal je het relatieve niveau van de poort?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Net al 1 stuks alternatief filter in elkaar gezet, voor de tweede moet ik wat nieuw MDF halen als filterplankje.
Voor het laag zit er nu een Tritec 1.20mH spoel met een 10uF Mundorf Supreme.
Voor het hoog een 2.2uF Audyn Plus met parallel een 0.47uF Mundorf Silver/Oil maakt samen 2.7uF. Dan een 0.82mH Mundorf luchtspoel en 10 ohm en 45 ohm aan MOX weerstanden (18ohm + 27 ohm).
De vergulde aansluitingen zitten gewoon met hot glue vast, werkt prima. Ik gebruik hier geen kroonsteentje omdat ik de 'normale' speakerkabels hier aansluit, deze hebben bananen.
Net Eva Cassidy opgezet, links de Eton/Accuton, rechts de C-Quenze/AMT,
Oei... dat klinkt best wel goed! De AMT speelt een stuk feller dan met het andere filter, wellicht net wat te fel nu.
Groetjes Walter
Voor het laag zit er nu een Tritec 1.20mH spoel met een 10uF Mundorf Supreme.
Voor het hoog een 2.2uF Audyn Plus met parallel een 0.47uF Mundorf Silver/Oil maakt samen 2.7uF. Dan een 0.82mH Mundorf luchtspoel en 10 ohm en 45 ohm aan MOX weerstanden (18ohm + 27 ohm).
De vergulde aansluitingen zitten gewoon met hot glue vast, werkt prima. Ik gebruik hier geen kroonsteentje omdat ik de 'normale' speakerkabels hier aansluit, deze hebben bananen.
Net Eva Cassidy opgezet, links de Eton/Accuton, rechts de C-Quenze/AMT,
Oei... dat klinkt best wel goed! De AMT speelt een stuk feller dan met het andere filter, wellicht net wat te fel nu.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
laat de amt`s eerst maar een maand spelen! 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat is een goeie tip Dre, ik wist niet dat de AMT's zo lang nodig hadden om 'los' te komen.
Welke verschillen gaf het inspelen bij jouw AMT's? Dan weet ik een beetje welke kant het op zal gaan.
Groetjes Walter
Welke verschillen gaf het inspelen bij jouw AMT's? Dan weet ik een beetje welke kant het op zal gaan.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
meer open en voller.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Deze meting ziet er beter eruit dan op het andere plaatje de 3db bobbel bij 1000 hz is niet meer te zien .jeroen_d schreef:Hierbij nog wat meetresultaten. Ik heb geen computer meer aan een netwerk hangen die anders dan windows 7 draait en DLSA Pro draait niet onder windows 7, dus helaas slecht een screenshot vanaf de laptop.
Tja walt je ontkomt er niet aan om je subs ook in dayton kasten te stoppen .Walt schreef:
Dayton maakt ook zwarte pianolak subwoofer kasten in 1,2 en 3 cubic foot. Deze zouden optisch mooi erbij passen. Qua aansturing iets van een Hypex 2.0 of 4.0 of DSP oplossingen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Je moet zorgen dat het niveau voor de laagste frequenties ongeveer gelijk loopt. Je meet een paar cm voor de poort, dat moet je doen om niet midden in de turbulentie van de opening te meten. Dan moet je echt vlakbij de conus van de woofer meten omdat je zo vlakbij de speaker niet het volledige oppervlak meet. Als je ook een paar cm van de woofer meet dan meet je een te zwak signaal relatief gezien.Martijn M schreef:Hoi Jeroen,jeroen_d schreef:Hierbij nog wat meetresultaten. Ik heb geen computer meer aan een netwerk hangen die anders dan windows 7 draait en DLSA Pro draait niet onder windows 7, dus helaas slecht een screenshot vanaf de laptop. Bij optellen valt het mee, je ziet wel dat er een dip komt bij 650Hz (klein) en dat de dip een octaaf hoger wordt versterkt. Ik blijf erbij dat het niet mijn voorkeur is, want de poort output komt bij de middenfrequenties rond 1kHz ongeveer een periode later dan het geluid van de 18H. Maar goed, als het straks met de 2de test baffle erbij heel goed klinkt, dan kan het net zo goed blijven zo.
Hoe bepaal jij hoe de driver en de poort optellen en hoe bepaal je het relatieve niveau van de poort?
De optelling gebeurt gewoon complex, dat betekent met behoud van fase informatie. Ik begrijp eigenlijk niet waarom je dat vraagt?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
@walt: ik denk dat je gelijk hebt dat de AMT nu iets te prominent aanwezig is, ik heb nog eens goed naar het filter gekeken. Onderstaande versie geeft denk ik een prettiger hoog.
Natuurlijk moet de AMT inspelen, dat onderschrijf ik zeker, maar doe dat maar met een filter dat dichter bij de waarheid komt 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Bedankt voor deze nieuwe variant, ik hoop morgenavond tijd te hebben deze eens te maken.
Wel apart dat de laagsectie niet aangepast is, als ik het goed begrijp wordt de AMT nu ietsje hoger ingezet waardoor er minder energie is in het gebied waarin ze overlappen. Het opvallende is dat de fases nog steeds perfect gelijklopen.
Groetjes Walter
Bedankt voor deze nieuwe variant, ik hoop morgenavond tijd te hebben deze eens te maken.
Wel apart dat de laagsectie niet aangepast is, als ik het goed begrijp wordt de AMT nu ietsje hoger ingezet waardoor er minder energie is in het gebied waarin ze overlappen. Het opvallende is dat de fases nog steeds perfect gelijklopen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Begrijp ik het goed dat je e.e.a. een beetje afschat? In feite weet je niet precies hoe luid de poort en driver t.o.v. elkaar zijn?jeroen_d schreef:Je moet zorgen dat het niveau voor de laagste frequenties ongeveer gelijk loopt. Je meet een paar cm voor de poort, dat moet je doen om niet midden in de turbulentie van de opening te meten. Dan moet je echt vlakbij de conus van de woofer meten omdat je zo vlakbij de speaker niet het volledige oppervlak meet. Als je ook een paar cm van de woofer meet dan meet je een te zwak signaal relatief gezien.
De optelling gebeurt gewoon complex, dat betekent met behoud van fase informatie. Ik begrijp eigenlijk niet waarom je dat vraagt?
Ik zou een dergelijke simulatie ook eens willen proberen. Daarom vraag ik ernaar. Ik weet echter niet precies of en zo ja hoe, ik enkel de response van de poort kan invoeren in Boxsim. Misschien werkt het als ik er een willekeurige impedantiefile aan koppel. Ik neem aan dat de gesimuleerde complexe som maar tot een paar honderd hertz vertrouwt?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik denk ook niet dat je laagfrequent veel nauwkeuriger kunt meten met onze beperkte middelen. Buiten een farfieldmeting doen (desnoods met groundplane) is het enige zinvolle alternatief om achter de systeemoutput te komen. De BR-output separaat meten in het verreveld is natuurlijk een hele uitdaging. Maar echt nodig?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Maar echt nodig vraag ik me ook af omdat je roomgaing hebt , en er komt een sub .markbakk schreef:Ik denk ook niet dat je laagfrequent veel nauwkeuriger kunt meten met onze beperkte middelen. Buiten een farfieldmeting doen (desnoods met groundplane) is het enige zinvolle alternatief om achter de systeemoutput te komen. De BR-output separaat meten in het verreveld is natuurlijk een hele uitdaging. Maar echt nodig?
Na mijn weten moet je altijd na het opstellen van je speaker met de poortlengte gaan spelen .
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het is een mazzel dat ik 2 setjes Tritec 1.0mH heb liggen, anders had ik de andere testfilters moeten slopen. Bij deze het nieuwe filter volgens Jeroen zijn laatste opzet:
Laagsectie: 1.2mH Tritec + 15uF Mundorf Supreme
Hoogsectie: 2.2uF Audyn Plus + 0.033uF Mundorf Silver/Oil bypass + 1.0mH Tritec + 10 ohm / 45 ohm MOX
(best luxe componentjes voor een testfilter!
)
Groetjes Walter
Laagsectie: 1.2mH Tritec + 15uF Mundorf Supreme
Hoogsectie: 2.2uF Audyn Plus + 0.033uF Mundorf Silver/Oil bypass + 1.0mH Tritec + 10 ohm / 45 ohm MOX
(best luxe componentjes voor een testfilter!
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat past makkelijk op een eurokaart print ! 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
heb je geen 10uF liggen? 
