Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik ga de woofers dus zo aansluiten, dat het volume tussen beide konussen in, constant blijft, dus ze bewegen beide dezelfde kant op. Heel vreemd zou je zeggen, het geluid in de midden kamer/spleet heft zich dan volledig op. Toch schijnt het zo te moeten werken… 1 theorie is dat deze ‘dode’ zone zich uitstrekt buiten de spleet, en een soort fantoom baffle vormt voor het geluid van de andere twee open kanten.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja klopt, die had ik ook al gevonden, maar een technische uitleg erachter nog niet.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Woofers aan elkaar, zeer compact zo voor 2x 18 inch. Ik heb twee mogelijke standen op de foto gezet, wat is de meest logische, ik denk magneet naar voren toch? Alleen dat Celestion systeem staat juist weer dwars…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Is niet zo moeilijk. De spleet functioneert als een vergroting van de dipoolafstand waardoor je meer rendement hebt.
Bij een 'normaal' w frame laat je de woofers tegen elkaar in spelen en is de dipool afstand gedefinieerd door de diepte van het w -frame. Het middengat is dan de ene pool en de twee buitenste gaten de andere pool.
Het extreem dure Kyron Audio Gaia gebruikt ook het principe dat jij nu probeert, maar dan staan de woofers wel zover uit elkaar dat het ontbreken van een baffle minder speelt.
In jouw geval staan de woofers eigenlijk nog te dicht bij elkaar. Je kunt ze ook omkeren en met de magneten naar elkaar laten wijzen. Geeft veel meer rendement bij dezelfde totaalomvang.
En als je laag wilt gaan, luister niet naar de idioten die hem neerzetten zoals in de tweede foto. De opening laat je juist naar opzij wijzen. Anders wordt de laagste toon bepaald door de breedte van je ruimte.
Bij een 'normaal' w frame laat je de woofers tegen elkaar in spelen en is de dipool afstand gedefinieerd door de diepte van het w -frame. Het middengat is dan de ene pool en de twee buitenste gaten de andere pool.
Het extreem dure Kyron Audio Gaia gebruikt ook het principe dat jij nu probeert, maar dan staan de woofers wel zover uit elkaar dat het ontbreken van een baffle minder speelt.
In jouw geval staan de woofers eigenlijk nog te dicht bij elkaar. Je kunt ze ook omkeren en met de magneten naar elkaar laten wijzen. Geeft veel meer rendement bij dezelfde totaalomvang.
En als je laag wilt gaan, luister niet naar de idioten die hem neerzetten zoals in de tweede foto. De opening laat je juist naar opzij wijzen. Anders wordt de laagste toon bepaald door de breedte van je ruimte.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt Jeroen,
De derde foto is dus de juiste opstelling? Maar dat is toch juist spleet naar voren? Ik kan me alleen nog niet goed voorstellen wat nou het verschil maakt tussen beide.
Voor mijn gevoel werkt een smalle tussenruimte mogelijk wel anders, het luchtvolume tussen beide konussen wordt heen en weer geslingerd, wat een soort turbulentie aan de omtrek van de spleet zal geven, ik kan me voorstellen dat dit effect zich een aantal cm buiten de korf zal vrder ontwikkelen en zo mogelijk een fantoom baffle kan vormen.. (?)
Groetjes Walter
De derde foto is dus de juiste opstelling? Maar dat is toch juist spleet naar voren? Ik kan me alleen nog niet goed voorstellen wat nou het verschil maakt tussen beide.
Voor mijn gevoel werkt een smalle tussenruimte mogelijk wel anders, het luchtvolume tussen beide konussen wordt heen en weer geslingerd, wat een soort turbulentie aan de omtrek van de spleet zal geven, ik kan me voorstellen dat dit effect zich een aantal cm buiten de korf zal vrder ontwikkelen en zo mogelijk een fantoom baffle kan vormen.. (?)
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Magneet naar voren is de standaard opstelling. Ook die van celestion.
Of dat voor jou de juiste is zal blijken maar het is geen ripole he?
Of dat voor jou de juiste is zal blijken maar het is geen ripole he?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nee dat is duidelijk, geen idee wat de officiële naam hiervan zou moeten zijn. Volgens mij is er maar weinig bekend over de vermeende werking…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Tja, je snaptut of je snaptut niet
Vond Jeroen wel duidelijk. Je kunt het ook zien als een enkele speaker maar dan met een virtueel heel dikke conus, waardoor de afstand tussen voor en achter groter wordt en daarmee het rendement.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, maar dat kun je ook makkelijk onderuit halen, met 2 meter uit elkaar werkt dat niet meer, er zal ergens een optimum zitten lijkt me.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nee, dat werkt alleen als de afstand veel kleiner is dan de golflengte. Anders kun je de looptijd van het geluid niet meer verwaarlozen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
In de tweede foto staan ze naar voren, dat is de juiste opstelling.Walt schreef: ↑di 28 apr 2026, 21:30Bedankt Jeroen,
De derde foto is dus de juiste opstelling? Maar dat is toch juist spleet naar voren? Ik kan me alleen nog niet goed voorstellen wat nou het verschil maakt tussen beide.
Voor mijn gevoel werkt een smalle tussenruimte mogelijk wel anders, het luchtvolume tussen beide konussen wordt heen en weer geslingerd, wat een soort turbulentie aan de omtrek van de spleet zal geven, ik kan me voorstellen dat dit effect zich een aantal cm buiten de korf zal vrder ontwikkelen en zo mogelijk een fantoom baffle kan vormen.. (?)
Groetjes Walter
Wil je naar turbulenties luisteren, zoals die ook uit een BR pijp komen? Nog een reden om ze met de magneten tegen elkaar te zetten. Hoger dipoolrendement, nauwelijks turbulenties. Maar ik ben daar met de afstand die je nu hebt niet bang voor. Als je turbulenties dominant wil laten zijn moet je ze nog dichter bij elkaar zetten dan wat je nu hebt.
Met een afstand van 2 meter zal het zich voor frequenties lager dan 50Hz nog behoorlijk als een zuivere dipool gedragen. En ja, in jouw luisterruimte van 5 meter lang wordt het natuurlijk een aardig zootje als je de units zo idioot ver uit elkaar zet. Maar 2m zal in een grote luisterruimte nog steeds werken.
Symmetrie in de opstelling is handig, vooral in een kleine luisterruimte zou ik ze netjes in het midden van de zijwanden zetten. Ook met maar 30cm tussen de units lijkt me dat in mono gebruik aan te bevelen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Een beetje cardioïde sub array voor PA komt ook al gauw in die richting. Maar dat is toch een ander dingetje wat bij Walt ook niet zal gaan passen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het was ff wat geklooi maar het speelt. Eerst stond de korf uit fase met de 10 inch AT woofers, dat was geen succes. Daarna de korf omgepoold en nu werkt het samen. Het volume op de Thomessen 2.4 staat half open, maar dat is voldoende om de 18 inchers in beweging te krijgen. Nu dus high level aangesloten op de AT 10C77 units. Crossover op de Thomessen (Linkwitz-Riley 24db/okt op minimum 50Hz en de maximale 6dB boost op 20Hz ingesteld. Met je oor dicht bij de 18 inchers hoor je echt een lage bass.
Geen idee hoe het meettechnisch nu is, maar de dubbel 18 woofer korf geeft in ieder geval goed diep laag,in zoverre al een succes!
Groetjes Walter
Geen idee hoe het meettechnisch nu is, maar de dubbel 18 woofer korf geeft in ieder geval goed diep laag,in zoverre al een succes!
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Is de weglengte tussen de voor en achterste akoestische centra nu wel wat langer maar het effectief wapperend oppervlak is wel de helft van dat je met twee afzonderlijke woofers kan bereiken.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Henkjan,
Ik had het gister om 21:30 pas spelend, ik heb paar nummers gedraaid met diep laag erin om globaal de polariteit te bepalen, daarna nog even geluisterd op relatief laag volume. Mijn indruk is dat er in het laagste laag nu wel extra druk wordt gemaakt, ik denk dat ik de sub nog wat zachter moet instellen, het rendement valt me echt niet tegen.
De opstelling is nu trouwens echt houtje touwtje, plate module vrij instabiel op zijn kant, te korte kabels, maar ik had niet veel soeps meer liggen. Heb nu in ieder geval een eerste indruk. Na de meivakantie eens kijken hoe ik het wat netter kan maken.
Groetjes Walter
Ik had het gister om 21:30 pas spelend, ik heb paar nummers gedraaid met diep laag erin om globaal de polariteit te bepalen, daarna nog even geluisterd op relatief laag volume. Mijn indruk is dat er in het laagste laag nu wel extra druk wordt gemaakt, ik denk dat ik de sub nog wat zachter moet instellen, het rendement valt me echt niet tegen.
De opstelling is nu trouwens echt houtje touwtje, plate module vrij instabiel op zijn kant, te korte kabels, maar ik had niet veel soeps meer liggen. Heb nu in ieder geval een eerste indruk. Na de meivakantie eens kijken hoe ik het wat netter kan maken.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nu de woefers nog wat verder uit elkaar. 20cm b.v. of 40cm. Draadeinden kun je ook per meter kopen 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Pjotr, voorlopig laat ik het zo, ik snap de uitleg van Jeroen, maar vermoed dat wat ik nu heb, ook goed werkt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Vermoed je dat of weet je het zeker?
Met meer afstand heb je ook gelijk meer rendement!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik weet niks zeker, vind het nog steeds zeer vreemd dat hier überhaupt laag uit kan komen… de opstelling met de magneten maar elkaar toe, zal, ondanks zelfde buitenmaten, denk ik een stuk lomper uitzien, en heeft daardoor niet direct mijn voorkeur. Maar wie weet waar ik op uitkom. Ik ga eerst wat verder klooien en dan misschien Jeroen vragen om wat metingen te verrichten om te zien wat de sub doet, en wat voor filtering nodig is. Jeroen kan op de ASP een extra uitgang maken voor de sub, maar dit is wel een bewerkelijk traject. Komende week veel familie zaken, daarna weer verder.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als je ze op vierkante panelen zet, met de magneten naar elkaar toe en vier balken van bv 40x40mm als verbinding, dan kun je er mooi terminals op zetten en staat het ook meteen stabiel. Dat heb je nodig. Een grotere afstand en groter rendement zorgt voor minder benodigde uitslag en ook minder trillen. Allemaal belangrijke voordelen tov wat je nu hebt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Vroeger had ik een goedkope 18" woofer van e.o.a. blablaTEC merk. Zwart met groen.
Gewoon open op de magneet op de grond aangesloten op de subuitgang van m'n versterker.
Kolere wat een laag kwam daar uit! Ik snap dat het kan, maar m'n brein doet toch altijd een rondje als ik zoiets geluid hoor produceren.
En zelfs heel mooi laag ook nog.
M'n ouders waren er minder gelukkig mee. Die werden gek beneden in de woonkamer (ik had uiteraard een zolderkamer).
Gewoon open op de magneet op de grond aangesloten op de subuitgang van m'n versterker.
Kolere wat een laag kwam daar uit! Ik snap dat het kan, maar m'n brein doet toch altijd een rondje als ik zoiets geluid hoor produceren.
En zelfs heel mooi laag ook nog.
M'n ouders waren er minder gelukkig mee. Die werden gek beneden in de woonkamer (ik had uiteraard een zolderkamer).
