Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik ook, als dit diep laag geeft, ben ik verbaasd…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik ga de woofers dus zo aansluiten, dat het volume tussen beide konussen in, constant blijft, dus ze bewegen beide dezelfde kant op. Heel vreemd zou je zeggen, het geluid in de midden kamer/spleet heft zich dan volledig op. Toch schijnt het zo te moeten werken… 1 theorie is dat deze ‘dode’ zone zich uitstrekt buiten de spleet, en een soort fantoom baffle vormt voor het geluid van de andere twee open kanten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Niets nieuws onder de zon: Celestion System 6000.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ja klopt, die had ik ook al gevonden, maar een technische uitleg erachter nog niet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Woofers aan elkaar, zeer compact zo voor 2x 18 inch. Ik heb twee mogelijke standen op de foto gezet, wat is de meest logische, ik denk magneet naar voren toch? Alleen dat Celestion systeem staat juist weer dwars…
Bijlagen
IMG_2811.jpeg
IMG_2810.jpeg
IMG_2809.jpeg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Is niet zo moeilijk. De spleet functioneert als een vergroting van de dipoolafstand waardoor je meer rendement hebt.

Bij een 'normaal' w frame laat je de woofers tegen elkaar in spelen en is de dipool afstand gedefinieerd door de diepte van het w -frame. Het middengat is dan de ene pool en de twee buitenste gaten de andere pool.

Het extreem dure Kyron Audio Gaia gebruikt ook het principe dat jij nu probeert, maar dan staan de woofers wel zover uit elkaar dat het ontbreken van een baffle minder speelt.

In jouw geval staan de woofers eigenlijk nog te dicht bij elkaar. Je kunt ze ook omkeren en met de magneten naar elkaar laten wijzen. Geeft veel meer rendement bij dezelfde totaalomvang.

En als je laag wilt gaan, luister niet naar de idioten die hem neerzetten zoals in de tweede foto. De opening laat je juist naar opzij wijzen. Anders wordt de laagste toon bepaald door de breedte van je ruimte.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Bedankt Jeroen,

De derde foto is dus de juiste opstelling? Maar dat is toch juist spleet naar voren? Ik kan me alleen nog niet goed voorstellen wat nou het verschil maakt tussen beide.

Voor mijn gevoel werkt een smalle tussenruimte mogelijk wel anders, het luchtvolume tussen beide konussen wordt heen en weer geslingerd, wat een soort turbulentie aan de omtrek van de spleet zal geven, ik kan me voorstellen dat dit effect zich een aantal cm buiten de korf zal vrder ontwikkelen en zo mogelijk een fantoom baffle kan vormen.. (?)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door beijert »

Magneet naar voren is de standaard opstelling. Ook die van celestion.

Of dat voor jou de juiste is zal blijken maar het is geen ripole he?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nee dat is duidelijk, geen idee wat de officiële naam hiervan zou moeten zijn. Volgens mij is er maar weinig bekend over de vermeende werking…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Tja, je snaptut of je snaptut niet :D Vond Jeroen wel duidelijk. Je kunt het ook zien als een enkele speaker maar dan met een virtueel heel dikke conus, waardoor de afstand tussen voor en achter groter wordt en daarmee het rendement.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ja, maar dat kun je ook makkelijk onderuit halen, met 2 meter uit elkaar werkt dat niet meer, er zal ergens een optimum zitten lijkt me.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Nee, dat werkt alleen als de afstand veel kleiner is dan de golflengte. Anders kun je de looptijd van het geluid niet meer verwaarlozen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: di 28 apr 2026, 21:30
Bedankt Jeroen,

De derde foto is dus de juiste opstelling? Maar dat is toch juist spleet naar voren? Ik kan me alleen nog niet goed voorstellen wat nou het verschil maakt tussen beide.

Voor mijn gevoel werkt een smalle tussenruimte mogelijk wel anders, het luchtvolume tussen beide konussen wordt heen en weer geslingerd, wat een soort turbulentie aan de omtrek van de spleet zal geven, ik kan me voorstellen dat dit effect zich een aantal cm buiten de korf zal vrder ontwikkelen en zo mogelijk een fantoom baffle kan vormen.. (?)

Groetjes Walter
In de tweede foto staan ze naar voren, dat is de juiste opstelling.

Wil je naar turbulenties luisteren, zoals die ook uit een BR pijp komen? Nog een reden om ze met de magneten tegen elkaar te zetten. Hoger dipoolrendement, nauwelijks turbulenties. Maar ik ben daar met de afstand die je nu hebt niet bang voor. Als je turbulenties dominant wil laten zijn moet je ze nog dichter bij elkaar zetten dan wat je nu hebt.

Met een afstand van 2 meter zal het zich voor frequenties lager dan 50Hz nog behoorlijk als een zuivere dipool gedragen. En ja, in jouw luisterruimte van 5 meter lang wordt het natuurlijk een aardig zootje als je de units zo idioot ver uit elkaar zet. Maar 2m zal in een grote luisterruimte nog steeds werken.

Symmetrie in de opstelling is handig, vooral in een kleine luisterruimte zou ik ze netjes in het midden van de zijwanden zetten. Ook met maar 30cm tussen de units lijkt me dat in mono gebruik aan te bevelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Een beetje cardioïde sub array voor PA komt ook al gauw in die richting. Maar dat is toch een ander dingetje wat bij Walt ook niet zal gaan passen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Het was ff wat geklooi maar het speelt. Eerst stond de korf uit fase met de 10 inch AT woofers, dat was geen succes. Daarna de korf omgepoold en nu werkt het samen. Het volume op de Thomessen 2.4 staat half open, maar dat is voldoende om de 18 inchers in beweging te krijgen. Nu dus high level aangesloten op de AT 10C77 units. Crossover op de Thomessen (Linkwitz-Riley 24db/okt op minimum 50Hz en de maximale 6dB boost op 20Hz ingesteld. Met je oor dicht bij de 18 inchers hoor je echt een lage bass.

Geen idee hoe het meettechnisch nu is, maar de dubbel 18 woofer korf geeft in ieder geval goed diep laag,in zoverre al een succes!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

mooi man.

heb je al muziek indrukken?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Is de weglengte tussen de voor en achterste akoestische centra nu wel wat langer maar het effectief wapperend oppervlak is wel de helft van dat je met twee afzonderlijke woofers kan bereiken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Henkjan,

Ik had het gister om 21:30 pas spelend, ik heb paar nummers gedraaid met diep laag erin om globaal de polariteit te bepalen, daarna nog even geluisterd op relatief laag volume. Mijn indruk is dat er in het laagste laag nu wel extra druk wordt gemaakt, ik denk dat ik de sub nog wat zachter moet instellen, het rendement valt me echt niet tegen.

De opstelling is nu trouwens echt houtje touwtje, plate module vrij instabiel op zijn kant, te korte kabels, maar ik had niet veel soeps meer liggen. Heb nu in ieder geval een eerste indruk. Na de meivakantie eens kijken hoe ik het wat netter kan maken.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1063.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Nu de woefers nog wat verder uit elkaar. 20cm b.v. of 40cm. Draadeinden kun je ook per meter kopen :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Pjotr, voorlopig laat ik het zo, ik snap de uitleg van Jeroen, maar vermoed dat wat ik nu heb, ook goed werkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Vermoed je dat of weet je het zeker? :mrgreen: Met meer afstand heb je ook gelijk meer rendement!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik weet niks zeker, vind het nog steeds zeer vreemd dat hier überhaupt laag uit kan komen… de opstelling met de magneten maar elkaar toe, zal, ondanks zelfde buitenmaten, denk ik een stuk lomper uitzien, en heeft daardoor niet direct mijn voorkeur. Maar wie weet waar ik op uitkom. Ik ga eerst wat verder klooien en dan misschien Jeroen vragen om wat metingen te verrichten om te zien wat de sub doet, en wat voor filtering nodig is. Jeroen kan op de ASP een extra uitgang maken voor de sub, maar dit is wel een bewerkelijk traject. Komende week veel familie zaken, daarna weer verder.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Als je ze op vierkante panelen zet, met de magneten naar elkaar toe en vier balken van bv 40x40mm als verbinding, dan kun je er mooi terminals op zetten en staat het ook meteen stabiel. Dat heb je nodig. Een grotere afstand en groter rendement zorgt voor minder benodigde uitslag en ook minder trillen. Allemaal belangrijke voordelen tov wat je nu hebt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

doekje er omheen voor t nette
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door MichaelB »

Vroeger had ik een goedkope 18" woofer van e.o.a. blablaTEC merk. Zwart met groen.
Gewoon open op de magneet op de grond aangesloten op de subuitgang van m'n versterker.

Kolere wat een laag kwam daar uit! Ik snap dat het kan, maar m'n brein doet toch altijd een rondje als ik zoiets geluid hoor produceren.
En zelfs heel mooi laag ook nog. :think:

M'n ouders waren er minder gelukkig mee. Die werden gek beneden in de woonkamer (ik had uiteraard een zolderkamer). :lol:
Plaats reactie