UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Jan-Peter »

mischa72 schreef:
@Jan-Peter:
Dit hadden we al gehad en het volgende geconstateerd:
cve schreef:
Wat gebeurt er trouwens als je de ingang kortsluit? Sorry, ik heb maar even niet gekeken of dit reeds gevraagd is.
Hoi Mischa,

De vraag is nog niet gesteld. Het antwoord kan ik wel geven. Er gebeurt helemaal niets, de ruis blijft in ongewijzigde vorm en niveau aanwezig.

Co
Zou kunnen, maar ik betwijfel het.... Nog maar eens proberen.

Jan-Peter
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door mischa72 »

Ik ben het met je eens dat het gezien het verschijnsel van 100k naar 10k niet echt logisch is, maar ik heb ook geen reden om te twijfelen aan de kennis van Co of jou (van al die anderen natuurlijk ook niet :wink:).

Laten we Co nog eens uitdagen de ingang kort te sluiten en het resultaat te posten.

Groeten,
Mischa
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Jan-Peter »

mischa72 schreef:
Ik ben het met je eens dat het gezien het verschijnsel van 100k naar 10k niet echt logisch is, maar ik heb ook geen reden om te twijfelen aan de kennis van Co of jou (van al die anderen natuurlijk ook niet :wink:).

Laten we Co nog eens uitdagen de ingang kort te sluiten en het resultaat te posten.

Groeten,
Mischa
Het ook wel zo blijven als de bron aangesloten is EN er komt ruis uit de bron.... ;)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door mischa72 »

Die volg ik even niet. In mijn opvatting wordt de ruis naar massa kortgesloten en kan dus ook geen invloed hebben op de ingang van de UcD. Aangezien ik er best naast kan zitten laat ik me graag overtuigen van het tegendeel (met onderbouwing graag).

Het wordt zowaar een leerzaam topic dit. De bouwkwaliteit probeer ik zo snel mogelijk te verdringen. Dat lukt me inmiddels vrij aardig, dus Co, laat de foto´s maar even achterwegen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Mischa,
Ja, ik heb de + en - ingang naar massa kortgesloten en toen een aantal metingen gedaan. De ruis en de instraling van een AM draaggolf was toen nog steeds aanwezig.
Niet alleen ik maar ook Sander heeft dat gedaan zoals je kunt lezen. Lijkt me niet zinnig om dat te blijven herhalen. Het schiet niet echt op toch? :wink:
sorry voor het inpikken
maar dat verklaard dan ook de ruis in mijn relaixed waar ik me al suf op gezocht heb
vele dank
Als je dezelfde revisie hebt als waar ik mijn schema op heb gebaseerd dan is dat goed mogelijk. Ik ga het tot op de bodem uitzoeken. Eagle al opgestart om een nieuw bordje te maken. Nog even afstemmen met Sander wat wijsheid is en dan aan de slag. Met lekker veel foto's voor Mischa. :mrgreen:

Co
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door mischa72 »

cve schreef:
Met lekker veel foto's voor Mischa. :mrgreen:

NEEEEEEEEEE
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Jan-Peter,

Kortgesloten ingangen naar GND hebben we vorige keer geprobeerd met als resultaat ruis. Echter de buurman had toen z'n AM eindtrap aanstaan (buurman is zendamateur), de AM draaggolf was toen overal terug te vinden, waar je ook inprikte met de oscilloscoop. Mijn insteek was toen dat dit de oorzaak was van de ruis. Afgelopen vrijdag had de buurman z'n eindtrap uitstaan (niks te zien op de oscilloscoop) en hebben we helaas niet geverifiëerd of de ruis met kortgesloten ingangen naar GND nog steeds aanwezig was.

Wat ik wel vreemd vind is een soort oscillatie op de UcD draaggolf zoals te zien op onderstaande foto (opklikken voor beeldvullend), enig idee waar dit vandaan komt? Dit heb ik nimmer gezien bij mijn eigen UcD's. Wellicht is de oorzaak extern? Misschien een FM zender bij de buurman?
Oscillatie op UcD draaggolf
Oscillatie op UcD draaggolf
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Jan-Peter »

Wat je op het signaal zie is gewoon de 400kHz oscillatie van de versterker die altijd aanwezig is. Wat de invloed van de buurman met zijn AM zender is dat weet ik zo 123 ook niet. Maar een feit blijft dat als je de UcD module kortsluit bij de ingang er geen ruis meer zal zijn aan de uitgang. Tenzij natuurlijk de buurman met zijn AM zender zo hard instraalt dat je daardoor iets hoort. Maar dan zou je volgens mij ook meer moeten horen dan alleen ruis, ook iets van een gesprek, gefluit, gepiep zou je dan ook moeten horen.

Jan-Peter
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Jan-Peter,

Kijk nog eens goed? Wat je ziet is een stuk van de 400kHz draaggolf uitvergroot (de versterker krijgt geen signaal aangeboden) met daarop nog een oscillatie en/of ander extern signaal. Gezien de tijdbasis is dat enige MHz.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Jan-Peter »

Ah de tijdbasis staat dus op 0.1us....., dan is dit waarschijnlijk de ' buurman'.....

Als je de probe direct korstluit met zijn GND clip zag je dit ook?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door mischa72 »

Jan-Peter schreef:
Ah de tijdbasis staat dus op 0.1us....., dan is dit waarschijnlijk de ' buurman'.....
Dat staat ook in het scoopplaatje :wink:

Ik snap alleen niet dat een 100MHz verstoring een hoorbare ruis kan opleveren.

Please enlighten me.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Jan-Peter,
Ah de tijdbasis staat dus op 0.1us....., dan is dit waarschijnlijk de ' buurman'.....
Ja, frequentie zit rond de 100MHz, dus kan best de buurman zijn. Dan moet Co maar even polsen of de buurman ook een licentie heeft voor de FM band misschien?
Als je de probe direct korstluit met zijn GND clip zag je dit ook?
Als ik de ingangskeuzeschakelaar voor 't gebruikte kanaal op de oscilloscoop op 'GND' zet (en daarmee intern in de oscilloscoop dat kanaal aan GND koppel) is 't weg, dus het zit echt in de UcD's uitgangsspanning.

Nu heeft Co wel onderstaande zendmast, maatje übergroot, in z'n achtertuin staan, dus ik kan me zo voorstellen dat daar ook 't nodige aan HF en RF vanaf komt.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Mischa,
Ik snap alleen niet dat een 100MHz verstoring een hoorbare ruis kan opleveren.
Daar gaat 't nu even niet om, ik wil graag weten of er niet iets in de UcD hoogfrequent staat te oscilleren, of dat er een externe bron is die zorgt dat dit signaal in de UcD draaggolf terecht komt, dit signaal hoort daar namelijk niet te zitten. De ruis is debet aan twee dingen, hoge ingangsimpedantie van de UcD module en de laatste revisie van de RelaixeD door Jos, helaas.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door audiomanics »

SSassen schreef:
Als ik de ingangskeuzeschakelaar voor 't gebruikte kanaal op de oscilloscoop op 'GND' zet (en daarmee intern in de oscilloscoop dat kanaal aan GND koppel) is 't weg, dus het zit echt in de UcD's uitgangsspanning.
Euh.. dat vraagt hij niet... Wat hij bedoelt is de probe met zijn eigen aardclipje kort te sluiten, vermits je zo'n probe hebt .. Dus niet met de interne GND maar met die heeeeele draad (antenne) er tussen dus..

Kees
Bijlagen
BKPR-100A.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Dat snap ik Kees, dat heb ik niet gedaan, daarom leg ik ook uit wat ik wel heb gedaan :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:

Afbeelding
Dat noem ik geen amateur meer :lol: :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door audiomanics »

Ik vond het al vreemd dat jij dat niet zou snappen :lol:

Kees
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door molekuul »

Hoi Sander,

Ik ben dit nu enige tijd aan het volgen, en begrijp dat de ruis op de Hypex modules is opgelost.
Wat voor ingangsweerstand was er gebruikt om de ingang naar GND te koppelen? was dit een kool(film) weerstand of een metaalfilm weerstand?
de kool(film) weerstanden hebben aanzienlijk meer ruis dan de metaalfilmtypen. Ik heb dit zelf ondervonden in mijn buizenvoorversterker. De nieuwe weerstanden lijken metaalfilm.

De kleine pieken die je ziet op de scope lijken te ontstaan op de 0 doorgang, klopt dit? Het zouden de schakelpieken van de diiodes of fet's kunnen zijn, deze liggen in de ordegrootte van 10-50ns. Wat is de vertikale resolutie die in de plaatjes staat?

Groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Joris,
kool(film) weerstanden hebben aanzienlijk meer ruis dan de metaalfilmtypen
Da's 't probleem hier niet, de weerstand zit niet in de tegenkoppellus. Overigens hebben we metaalfilmweerstanden gebruikt zoals je kunt zien op de foto.
De kleine pieken die je ziet op de scope lijken te ontstaan op de 0 doorgang, klopt dit? Het zouden de schakelpieken van de diiodes of fet's kunnen zijn, deze liggen in de ordegrootte van 10-50ns. Wat is de vertikale resolutie die in de plaatjes staat?
Dat klopt, dit is de nuldoorgang, onderstaande foto illustreert dit nog eens duidelijk, wat je ziet is de 400kHz draaggolf van de UcD. Dit is één van mijn eigen UcD's (een UcD180), duidelijk zichtbaar is het schakelen rond de nuldoorgang.

Afbeelding

De vertikale resolutie in de eerder geplaatste foto's is gelijk aan de horizontale resolutie, namelijk 0.2V/div, ofwel 200mV/div, daarmee is het signaal op de draaggolf in de foto in mijn vorige reply pakweg 50mVpp en de frequentie gezien de tijdbasis van 0.1us rond de 100MHz.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door Rudy »

Al eens gemeten terwijl de module belast is, want onbelast kom je in een rare zone terecht rond 0V uitgangsspanning.

Dit is een zeer normaal verschijnsel.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Rudy?

Wat bedoel je precies? Wat er te zien is rond de nuldoorgang is volkomen normaal, dit verkondigde ik in 2005 al, dus da's niet de vraag hier. Waar ik wel graag een antwoord op wil hebben is waar het signaal wat zit bovenop de UcD draaggolf bij Co z'n UcD's vandaan komt, zoals hieronder te zien. En ja, alle metingen zijn gedaan met een luidspreker op de uitgang van de UcD, belast dus.
Oscillatie op UcD draaggolf
Oscillatie op UcD draaggolf
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door SSassen »

Goed, zojuist even overleg gepleegd met Bruno en hij bevestigt dat dit inderdaad een FM zender is die je terugziet op de draaggolf, kennelijk hebben ze daar in Groningen ook last van als ze meten met de oscilloscoop. Misschien kunnen we Co een nette betonschaar kado doen zodat hij bij de buurman wat kabels kan doorknippen? :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

Goed, zojuist even overleg gepleegd met Bruno en hij bevestigt dat dit inderdaad een FM zender is die je terugziet op de draaggolf, kennelijk hebben ze daar in Groningen ook last van als ze meten met de oscilloscoop. Misschien kunnen we Co een nette betonschaar kado doen zodat hij bij de buurman wat kabels kan doorknippen?
Niet nodig we krijgen die ruis er wel uit of jij heet geen Sander Sassen. :mrgreen: En bruut geweld hoort daar niet bij. We focussen nu eerst maar op de schakeling rond de opamps in de preamp. Tenminste als Bruno geen andere suggesties had.
Het ontwerp is in Eagle al aangepast. Als Sander daar verder geen vreemde dingen in tegenkomt dan kan de print in productie.

Co
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door audiomanics »

Zou je met een van deze jongens nog wat kunnen uitrichten? Afhankelijk van waar het instraalt, in je ingangscircuit of in je voedinglijnen (lijkt me het eerste)

Kees
Bijlagen
DSCN4709.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:
Goed, zojuist even overleg gepleegd met Bruno en hij bevestigt dat dit inderdaad een FM zender is die je terugziet op de draaggolf,
Uhm, de zender is uit geweest en er was geen verschil hoorbaar:
cve schreef:
Net even bij de buurman geweest en gevraagd of hij zijn zender even wilde uitzetten. De goede man voldeed daar graag aan hoewel hij zich niet kon voorstellen dat hij het probleem veroorzaakte. En hij kreeg gelijk. De ruis is er nog steeds......... :( :( :( Nadat hij zijn boel weer had opgestart was er geen enkel verschil in niveau of karakter van de ruis waarneembaar.
cve schreef:
Hij opperde dat het mogelijk de straalverbindingstoren is die hier hemelsbreed nog geen km vandaan staat. Hmmmm, denk ik niet echt aan.
Of deze jongen moet het verschijnsel veroorzaken. Alleen even de vraag wat hij uitstraalt. Misschien even met je vraag bij de toren langs gaan.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie