2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

:goedzo: Vanavond een :beer: en even lekker wat muziek luisteren?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Jürgen en Peter bedankt voor de hulp en het samenstellen.
:dank: :dank: en de anderen ook voor het meedenken.
Nog wel een vraag, aan de B+ van de mosfet hebben we een 0.1u geplaatst, hoeft dan de 22u daar niet te zitten?
Als ik de Arta gegevens heb zet ik die er wel bij.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Idealiter zit die er wel, maar omdat de MOSFET print heel ongevoelig is voor voedingsschommelingen zal het niet zo veel uitmaken als je 'm voorlopig weglaat.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Vandaag wat metingen gedaan met arta en de scoop.
Het frequentiebereik loopt van 9hZ tot 60khz
De kernverzadiging zit net boven de 10%
De vervorming is wel wat minder, die zit op 1,2% bij 1W
Hiervan had ik verwacht dat deze lager zou uitvallen maar met de 300B kwam ik wel ongeveer hetzelfde uit.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Versterker speelde tot vanmorgen 2 weken zonder problemen inmiddels denk ik een uurtje of 50.
Nu was vanmorgen een kanaal behoorlijk zwakker dus weer op de pijnbank gelegd en daar zag ik al aan de kathode leds dat er een feller brandde.
Uitgangsspanningen van de printjes naar de anode waren ook enorm verschillend(270v over 330V)
Dat is dus weer een mosfet die er door is, soldeerbout op massa aangesloten, armbandje op massa en draadje over de to92 mosfet, nieuwe er in zelfde probleem :twisted:
Nog een nieuwe mosfet gepakt zelfde verhaal, daarna in de versterker de 2 printjes omgewisseld om te zien of het probleem zich dan naar het andere kanaal verplaatste, wat schets mij verbazing, :? :? de 2 kanalen werken allebei zonder problemen :think:
Waar moet dat dan aan liggen, ik weet het niet. Maar voor nu probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Klinkt naar slecht contact? Buisvoet misschien?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

is er niet uit geweest en heb ik ook niet aangezeten, wel de printjes omgewisseld die aan de anode zitten, maar die heb ik een aantal keren op het printje gesoldeerd, maar het blijft een heel vreemd verhaal, afwachten of het terugkomt. ik had ook al de twee 6Z51P omgewisseld om te zien of dat wat uitmaakte. tijdens die storing. ik houd het in de gaten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Wat ook nog wel eens wil gebeuren is een ragfijn tinhaartje wat kortsluiting maakt ==> Visuele inspectie! Overkomt mij ook wel eens :sure: Ook minuscule tinspettertjes kunnen knap vervelend doen op dat vlak. Kan best dat je dat met het verwisselen van de fets ook gelijk hebt opgeruimd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Er is toch wat anders aan de hand, het geluid klinkt wat dof en in zijn geheel wat zacht dus ik moet er weer induiken, voor of na de vakantie.
De 300B er maar even weer neergezet, werkt altijd goed.
Zijn er voor die DN2540 nog andere opties, die beter beveiligd zijn? ik heb er inmiddels heel wat doorgejaagd en ze zijn erg gevoelig zelfs in de versterker geven ze de moed dus op. Ik heb ze inmiddels vervangen voor de to220 behuizing, die zijn minder gevoelig volgens mij.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

ik heb beide printjes verwijderd want het rechtse kanaal gaf erg weinig geluid en de spanning bij de de 6Z51P was daar ook heel veel hoger.
Ik heb de waarden van de beide printjes opgeschreven en ze zijn duidelijk verschillen, wel alle weerstanden geprobeerd zoveel mogelijk identiek te maken.
Ik heb met een kleine voeding er 20Vdc op gezet en toen gemeten

Links rechts
In B+ 20V 20V
op de out 9,25V 12,7V
op de mosfet 11,4V 14,7V
verbruik 8mA verbruik 10,6mA
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Versterker heeft inmiddels een paar maand gespeeld in de huiskamer met veel plezier, maar vandaag dacht ik hem even flink open te draaien met een mooi stukje bas muziek, dat ging helaas weer fout, wederom het linkse kanaal wat wegvalt en de mosfet weer kapot. Hoe kan dit nu, iedere keer het linkse kanaal met grote uitsturing.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Inderdaad heel gek, omdat het een constante stroombron is, gaat de gemiddelde dissipatie niet omhoog bij grotere uitsturing. Is het steeds de TO92 MOSFET die eraan gaat, of ook de TO220?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik vervang de TO92 steeds, die ik eerder al vervangen had voor een TO220. Is wat makkelijker solderen. ze zijn er wel beide doorgegaan in dat ene printje.
Ik kan niet bedenken waarom juist die kant van de versterker het steeds moet ontgelden.
Ik had nog 10 van die buisjes besteld, en laat ze allemaal testen op een U-Tracer om ze te matchen, dan laat ik ook meteen de 2 die er op staan testen, kijken of daar wat fout zit. ik heb net de test terug, zitten behoorlijke verschillen tussen. degenen die er op zaten waren 38 en 40, dus redelijk bij elkaar.
Bijlagen
396450375_7774270275920829_8271724165775122056_n.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Hmm, kennelijk zit er toch een mogelijkheid om de gate in de onderste MOSFET te slopen. Zonder jouw versterker zelf te kunnen bekijken weet ik het ook even niet waardoor het komt, want ik heb zelf de printjes zonder problemen gebruikt om een 300B mee aan te sturen.

Ik kan me alleen voorstellen dat er wellicht een transiënt in het sturende signaal zit waardoor de gate kortstondig meer dan 20 Volt (het maximum voor de DN2540) negatief wordt ten opzichte van de source. Maar dan moet die transiënt wel heel scherp/hoogfrequent zijn om daarmee de gate te beschadigen. Zou er dan toch iets oscilleren in je versterker? Dat hoeft zeker niet continu op te treden, juist rond maximale uitsturing/oversturing kan zoiets de kop opsteken.

Ik zie ook veel verschil tussen buisjes op mijn muTracer, dus paartjes uitzoeken is zeker nodig om geen scheef stereobeeld te krijgen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb vandaag nieuwe 2540 ontvangen dus kan weer bezig en ga nog eens kijken naar hogere frequenties op de scoop.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Kijk vooral even naar het rooster van de 2A3, dat is aan massa gerefereerd en kan je dus met een 1:10 probe gerust bij volle uitsturing meten zonder je scoop te slopen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

het probleem is dat van de 2 printjes er 1 altijd een hogere waarde lijkt af te geven terwijl de onderdelen identiek meten(weerstanden en condensatoren) maar degene met de hogere waarden gaat er dus altijd door. Het lijkt bijna of dat printje verdoemd is.
Links rechts
In B+ 20V 20V
op de out 9,25V 12,7V
op de mosfet 11,4V 14,7V
verbruik 8mA verbruik 10,6mA
Ook na nieuwe fets vrijwel zelfde spanningen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

De stroom moet voor beide printjes nagenoeg gelijk zijn, weet je zeker dat alle weerstanden dezelfde waarde hebben? Is mij ook weleens overkomen, dat ik na 3 keer controleren en lang puzzelen erachter kwam dat ik toch een verkeerde waarde had gepakt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Shadow »

Of niet stabiel onder belasting...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Elke weerstand nagemeten en zelfs zoveel mogelijk identieke waarden bij elkaar gezocht. De condensator heeft wel iets verschil, 327nf en 324nf maar dat lijkt me verwaarloosbaar.
Zijn er ook nog andere fets te gebruiken?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Tja... Ik zou die versterker van je graag eens op mijn tafel willen doorfluiten. Foutzoeken is een beetje mijn specialisme, maar zo op afstand is dat erg lastig. Dat verschil in capaciteit is inderdaad volkomen verwaarloosbaar.

Ik denk dat andere fets geen soelaas gaan bieden. Voor de onderste zou je ook een exemplaar met een lagere werkspanning kunnen gebruiken, maar zodra de steilheid richting die van de DN2540 gaat, zal je geen verbetering boeken als oscillatie inderdaad je probleem blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door democles »

peterl schreef: vr 24 nov 2023, 13:29
Elke weerstand nagemeten en zelfs zoveel mogelijk identieke waarden bij elkaar gezocht. De condensator heeft wel iets verschil, 327nf en 324nf maar dat lijkt me verwaarloosbaar.
Zijn er ook nog andere fets te gebruiken?
Fet, IXTP 08 N 100 D2 .
Dat printje was bij mij al lang in de kliko verdwenen. :lol:
Weet niet hoeveel je stuurbuis,die Rus verstookt?
Anders zou je hier naar kunnen kijken.
Zijn wel wat meer onderdeeltjes maar werkt goed en meten op TP kun je het aantal mA door de buis precies afstellen.
https://www.bartola.co.uk/valves/?s=gyrator
Bijlagen
6N23P buffer.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

democles schreef: vr 24 nov 2023, 14:40
Dat printje was bij mij al lang in de kliko verdwenen.
Om 'm vervolgens te vervangen door een veel ingewikkeldere schakeling die praktisch het zelfde doet?

Ik vermoed dat er iets oscilleert, de EF184 en de 6Z51P hebben een hele hoge steilheid en dito bandbreedte, en moeten met stoppers aan het schermrooster, stuurrooster en anode worden aangesloten. Kijk ik hier:
Screenshot 2023-11-24 181916.png
dan zie ik aan stuur- en schermrooster de stoppers zitten, maar aan de anode niet. Een weerstand van 100 Ohm direct aan de anode van de stuurbuis zou het probleem weleens op kunnen lossen.

Beetje stom dat ik daar nog niet eerder aan heb gedacht, maar ik heb net even het versterkertje omgedraaid waarin ze bij mij al jaren probleemloos functioneren, en ja hoor, daar zaten ze...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door democles »

Om 'm vervolgens te vervangen door een veel ingewikkeldere schakeling die praktisch het zelfde doet?
Ja,ja....... practisch hetzelfde :lol:
Misschien makkelijker,alle aansluitingen te voorzien van een ferriet kraaltje,wel meer gezien bij b.v. een vergelijkbare D3a buis.
https://www.budgetronics.eu/nl/ferriet/g-77

Maar had ik het goed begrepen dat omwisselen van de printjes niet hielp.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

In mijn uTracer gebruik ik inderdaad ferrietkraaltjes, en daarmee blijft zelfs een E810F stil terwijl zonder zelfs een 6N1P oscilleert.
Ja,ja....... practisch hetzelfde :lol:
Ja, kijk maar eens naar de schema's. Beide schakelingen zijn gecascodeerde sourcevolgers. Die van jou staat op een vaste spanning ingesteld, die van mij op een vaste stroom. Vanuit een AC perspectief zijn ze identiek.
Plaats reactie