DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Dynky »

De schotten links en rechts vd woofers worden in Ed's ontwerp volgens mij vervangen door die extra afsluitplaten (die een frame rond de woofers vormen), welke naast het mechanisch verstevigen ook ineens die akoestische "afsluiting" voor hun rekening nemen.

maar lopen die platen thv de mid en tweeter dan ook door? (tot aan de bovenkant)
zo lijkt het nu wel op je tekening, of voorzie je daar gewoon bvb maar één laag afsluitplaat en naarmate je lager gaat (bij de woofers) weer meer lagen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Dan krijg je dus zoiets?

Afbeelding
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Dynky »

lijkt me niet (afgaand op Ed's tekening)
wat jij laat zien is een vast volume, een "blok" zo je wil.

Zoals ik het interpreteer vormen de verschillende lagen afsluitplaten slechts een rand/kraag (een kraag die zo dik is als het aantal platen wat wordt aangebracht), geen vol blok zoals op jouw foto.

Die kraag zorgt voor een toegenomen akoestische afstand én zorgt voor extra rigiditeit vd baffle, net zoals de 2 shotten in het eerste ontwerp dat doen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Mee eens, zo kan je het ook interpreteren...
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Dynky »

het 3D ontwerp waar Ed van spreekt zal het (voor ons allemaal) wel 100% duidelijk maken :wink:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

asterduc schreef:
Leeuwarden schreef:
Heb ik nu voor niets zitten tekenen?
nee hoor Jan,
ze kwam net goed van pas!
:-) Dat was een tekening van Hans. Ik bedoelde deze:

M.i. kan je de baffle van de "standaard" C1 uiteraard verbeteren maar de simpelste manier is een baffle van 3 lagen:
van voor naar achter: 4 mm-18mm-18mm als je er dan twee schotten achter plaatst wordt ie steviger, sterker en heb je meer rendement in het laag.

Afbeelding
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

Dynky schreef:
De schotten links en rechts vd woofers worden in Ed's ontwerp volgens mij vervangen door die extra afsluitplaten (die een frame rond de woofers vormen), welke naast het mechanisch verstevigen ook ineens die akoestische "afsluiting" voor hun rekening nemen.
maar lopen die platen thv de mid en tweeter dan ook door? (tot aan de bovenkant)
zo lijkt het nu wel op je tekening, of voorzie je daar gewoon bvb maar één laag afsluitplaat en naarmate je lager gaat (bij de woofers) weer meer lagen?
Dynky schreef:
lijkt me niet (afgaand op Ed's tekening)
wat jij laat zien is een vast volume, een "blok" zo je wil.

Zoals ik het interpreteer vormen de verschillende lagen afsluitplaten slechts een rand/kraag (een kraag die zo dik is als het aantal platen wat wordt aangebracht), geen vol blok zoals op jouw foto.

Die kraag zorgt voor een toegenomen akoestische afstand én zorgt voor extra rigiditeit vd baffle, net zoals de 2 shotten in het eerste ontwerp dat doen.
Ik zou de verdikking slechts rond de woofers maken maar dan meer open dan de foto van Jan, zodat de luchtstroom meer ruimte krijgt.

Hoe die verdikking tot stand komt, dat kan met uitgefreesde platen of met een raamwerk. Dat maakt eigenlijk weinig uit.
Het raamwerk is goedkoper, de uitgefreesde platen hebben meer massa.

Kijk, al die dingen kunnen naderhand heel eenvoudig aangepast worden. De basis is eigenlijk het subframe, 1-delig of 2-delig afhankelijk van de gewenste dikte, dat is het belangrijkste en het meest functionele onderdeel van de baffle.
Daar wordt vooraan whatever frontplaat tegenaan geschroefd en achteraan een afsluitplaat al of niet voorzien van een open kast in welke vorm dan ook.

De oren ben ik op de frontplaat nog vergeten selecteren.
frontplaat met oren.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Komma's hier en daar weghalen of CM ipv MM zetten :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Shadow schreef:
Komma's hier en daar weghalen of CM ipv MM zetten :lol:
Doel bereikt: je leest wat er daadwerkelijk staat. O:)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

dit zou het ongeveer kunnen worden.

Frontplaat: in dit voorbeeld is 30mm dik. Het gedeelte onder de woofers is er niet bij getekend, dat moet je er maar even bij denken. doe ik bewust omdat dit buiten het freesbereik valt.

Subframe: de startdikte van deze plaat is afhankelijk van de dikte van de frontplaat. Wat teveel is kan worden weggefreesd.
Voorbeeld: Indien de frontplaat 30mm dik is dan zit er 17.5mm van het subframe verzonken in de frontplaat. Bij een subframeplaat van 30mm dik zal er dan 30 - 17.5 = 11.8mm plaat tegen de frontplaat worden aangeschroefd. De overige 17.5mm zit dus in de frontplaat en dient om de drivers onzichtbaar op te bevestigen.

Massaplaat: dit kan lood of rubber of dergelijke zijn. Deze stukken zijn ronde ringen die tussen de woofer en het subframe komen. Ze dienen als spacer, dempingsring en werken massaverhogend op de plaats daar waar de trilling ontstaat. Deze plaat is niet noodzakelijk maar staat wel mooi onder de noemer high-end. Als de plaat wordt weggelaten dan verzinkt er 3mm meer subframe in de frontplaat 20.5mm ipv 17.5mm.

Afsluitplaat: dit is een dunne plaat die het geheel esthetisch afsluit en de bedrading wegwerkt.

Rugwand: dit kunnen een aantal uitgefreesde platen zijn of een kast met uitsluitend wanden. Ze dient om de lengte tussen voor en achterkant van het membraan te verhogen waardoor de akoestische kortsluiting iets lager wordt ingezet. Resultaat is een hoger rendement onder de kortsluitfrekwentie.
Deze rugwand zit uitsluitend rond de bas drivers, niet rond het mid/hoog gedeelte.
Daudio C-1 v1.3.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

de freessimulatie van de frontplaat, voor en achteraanzicht (de oren ben ik nogmaals vergeten selecteren)
achterkant frontplaat.jpg
voorkant frontplaat.jpg
de freessimulatie va het subframe, voor en achteraanzicht
achterkant subframe.jpg
voorkant subframe.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Nou Ed, iedereen is stil van je 3D presentatie :-) Het ziet er dan ook indrukwekkend uit!
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

Laten we dan eerst maar Kerst vieren; iedereen prettige feestdagen en alvast een luisterrijk 2018!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef:
Nou Ed, iedereen is stil van je 3D presentatie :-) Het ziet er dan ook indrukwekkend uit!
Doet me een beetje aan het werk van Escher denken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Escher is ook een Leeuwarder, moet goed komen in dat geval!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Ik ben bezig met de schotten. Als extra versteviging breng ik ook tussen de twee woofers een hardhouten multiplex dwarslat aan van 40 mm diep en 18 mm dik.
WP_20171231_18_39_59_Pro (2).jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Dat vind ik dapper dat je dat lijmt met de drivers erin!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Lnsadnoh »

Krijgt de woofer voldoende lucht?
Hoe dik is de baffel?
Bijlagen
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door richard »

Hondasnl schreef:
Krijgt de woofer voldoende lucht?
Er zit een facet in de sponning. Bovendien kan je de korfrand ruim zien.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Lnsadnoh »

richard schreef:
Hondasnl schreef:
Krijgt de woofer voldoende lucht?
Er zit een facet in de sponning. Bovendien kan je de korfrand ruim zien.
Hoe groot is dat facetje dan?
Korfrand zie je al snel genoeg ;-).
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 31 dec 2017, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Hondasnl schreef:
Krijgt de woofer voldoende lucht?
Hoe dik is de baffel?


Misschien eerst even topic doorlezen...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Lnsadnoh »

Leeuwarden schreef:
Hondasnl schreef:
Krijgt de woofer voldoende lucht?
Hoe dik is de baffel?


Misschien eerst even topic doorlezen...
Dat vind ik niet zo de moeite waard, het viel me enkel op.
Ik zie 3x 18mm?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Als je het de moeite niet waard vindt, zijn we uiteraard snel klaar...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Lnsadnoh »

Prima. :goedzo:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Hondasnl schreef:
Leeuwarden schreef:
Misschien eerst even topic doorlezen...
Dat vind ik niet zo de moeite waard, het viel me enkel op.
Ik zie 3x 18mm?
Als je het de moeite niet waard vindt, zijn we uiteraard snel klaar...
kom kom jongens, laat ons 2017 met liefde afsluiten :lol:
De driver heeft net voldoende lucht denk ik, maar het is inderdaad kantje boordje.
Persoonlijk voorzie ik wat meer ruimte om enige compressie te vermijden.
Als standaardregel neem ik factor 1.5
Dus 50% meer dan het membraanoppervlak.

De dikte van Jeroen's baffle is geen 3 x 18, op de foto is duidelijk te zien dat deze 3 platen niet gelijk dik zijn.
De drivers staan op een 18mm plaat. De achterste plaat heeft een facet en de voorste plaat staat voor de driverkorf.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”