DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
De schotten links en rechts vd woofers worden in Ed's ontwerp volgens mij vervangen door die extra afsluitplaten (die een frame rond de woofers vormen), welke naast het mechanisch verstevigen ook ineens die akoestische "afsluiting" voor hun rekening nemen.
maar lopen die platen thv de mid en tweeter dan ook door? (tot aan de bovenkant)
zo lijkt het nu wel op je tekening, of voorzie je daar gewoon bvb maar één laag afsluitplaat en naarmate je lager gaat (bij de woofers) weer meer lagen?
maar lopen die platen thv de mid en tweeter dan ook door? (tot aan de bovenkant)
zo lijkt het nu wel op je tekening, of voorzie je daar gewoon bvb maar één laag afsluitplaat en naarmate je lager gaat (bij de woofers) weer meer lagen?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
lijkt me niet (afgaand op Ed's tekening)
wat jij laat zien is een vast volume, een "blok" zo je wil.
Zoals ik het interpreteer vormen de verschillende lagen afsluitplaten slechts een rand/kraag (een kraag die zo dik is als het aantal platen wat wordt aangebracht), geen vol blok zoals op jouw foto.
Die kraag zorgt voor een toegenomen akoestische afstand én zorgt voor extra rigiditeit vd baffle, net zoals de 2 shotten in het eerste ontwerp dat doen.
wat jij laat zien is een vast volume, een "blok" zo je wil.
Zoals ik het interpreteer vormen de verschillende lagen afsluitplaten slechts een rand/kraag (een kraag die zo dik is als het aantal platen wat wordt aangebracht), geen vol blok zoals op jouw foto.
Die kraag zorgt voor een toegenomen akoestische afstand én zorgt voor extra rigiditeit vd baffle, net zoals de 2 shotten in het eerste ontwerp dat doen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Mee eens, zo kan je het ook interpreteren...
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
het 3D ontwerp waar Ed van spreekt zal het (voor ons allemaal) wel 100% duidelijk maken 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
asterduc schreef:nee hoor Jan,Leeuwarden schreef:Heb ik nu voor niets zitten tekenen?
ze kwam net goed van pas!
M.i. kan je de baffle van de "standaard" C1 uiteraard verbeteren maar de simpelste manier is een baffle van 3 lagen:
van voor naar achter: 4 mm-18mm-18mm als je er dan twee schotten achter plaatst wordt ie steviger, sterker en heb je meer rendement in het laag.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dynky schreef:De schotten links en rechts vd woofers worden in Ed's ontwerp volgens mij vervangen door die extra afsluitplaten (die een frame rond de woofers vormen), welke naast het mechanisch verstevigen ook ineens die akoestische "afsluiting" voor hun rekening nemen.
maar lopen die platen thv de mid en tweeter dan ook door? (tot aan de bovenkant)
zo lijkt het nu wel op je tekening, of voorzie je daar gewoon bvb maar één laag afsluitplaat en naarmate je lager gaat (bij de woofers) weer meer lagen?
Ik zou de verdikking slechts rond de woofers maken maar dan meer open dan de foto van Jan, zodat de luchtstroom meer ruimte krijgt.Dynky schreef:lijkt me niet (afgaand op Ed's tekening)
wat jij laat zien is een vast volume, een "blok" zo je wil.
Zoals ik het interpreteer vormen de verschillende lagen afsluitplaten slechts een rand/kraag (een kraag die zo dik is als het aantal platen wat wordt aangebracht), geen vol blok zoals op jouw foto.
Die kraag zorgt voor een toegenomen akoestische afstand én zorgt voor extra rigiditeit vd baffle, net zoals de 2 shotten in het eerste ontwerp dat doen.
Hoe die verdikking tot stand komt, dat kan met uitgefreesde platen of met een raamwerk. Dat maakt eigenlijk weinig uit.
Het raamwerk is goedkoper, de uitgefreesde platen hebben meer massa.
Kijk, al die dingen kunnen naderhand heel eenvoudig aangepast worden. De basis is eigenlijk het subframe, 1-delig of 2-delig afhankelijk van de gewenste dikte, dat is het belangrijkste en het meest functionele onderdeel van de baffle.
Daar wordt vooraan whatever frontplaat tegenaan geschroefd en achteraan een afsluitplaat al of niet voorzien van een open kast in welke vorm dan ook.
De oren ben ik op de frontplaat nog vergeten selecteren.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Komma's hier en daar weghalen of CM ipv MM zetten 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Doel bereikt: je leest wat er daadwerkelijk staat.Shadow schreef:Komma's hier en daar weghalen of CM ipv MM zetten
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
dit zou het ongeveer kunnen worden.
Frontplaat: in dit voorbeeld is 30mm dik. Het gedeelte onder de woofers is er niet bij getekend, dat moet je er maar even bij denken. doe ik bewust omdat dit buiten het freesbereik valt.
Subframe: de startdikte van deze plaat is afhankelijk van de dikte van de frontplaat. Wat teveel is kan worden weggefreesd.
Voorbeeld: Indien de frontplaat 30mm dik is dan zit er 17.5mm van het subframe verzonken in de frontplaat. Bij een subframeplaat van 30mm dik zal er dan 30 - 17.5 = 11.8mm plaat tegen de frontplaat worden aangeschroefd. De overige 17.5mm zit dus in de frontplaat en dient om de drivers onzichtbaar op te bevestigen.
Massaplaat: dit kan lood of rubber of dergelijke zijn. Deze stukken zijn ronde ringen die tussen de woofer en het subframe komen. Ze dienen als spacer, dempingsring en werken massaverhogend op de plaats daar waar de trilling ontstaat. Deze plaat is niet noodzakelijk maar staat wel mooi onder de noemer high-end. Als de plaat wordt weggelaten dan verzinkt er 3mm meer subframe in de frontplaat 20.5mm ipv 17.5mm.
Afsluitplaat: dit is een dunne plaat die het geheel esthetisch afsluit en de bedrading wegwerkt.
Rugwand: dit kunnen een aantal uitgefreesde platen zijn of een kast met uitsluitend wanden. Ze dient om de lengte tussen voor en achterkant van het membraan te verhogen waardoor de akoestische kortsluiting iets lager wordt ingezet. Resultaat is een hoger rendement onder de kortsluitfrekwentie.
Deze rugwand zit uitsluitend rond de bas drivers, niet rond het mid/hoog gedeelte.
Frontplaat: in dit voorbeeld is 30mm dik. Het gedeelte onder de woofers is er niet bij getekend, dat moet je er maar even bij denken. doe ik bewust omdat dit buiten het freesbereik valt.
Subframe: de startdikte van deze plaat is afhankelijk van de dikte van de frontplaat. Wat teveel is kan worden weggefreesd.
Voorbeeld: Indien de frontplaat 30mm dik is dan zit er 17.5mm van het subframe verzonken in de frontplaat. Bij een subframeplaat van 30mm dik zal er dan 30 - 17.5 = 11.8mm plaat tegen de frontplaat worden aangeschroefd. De overige 17.5mm zit dus in de frontplaat en dient om de drivers onzichtbaar op te bevestigen.
Massaplaat: dit kan lood of rubber of dergelijke zijn. Deze stukken zijn ronde ringen die tussen de woofer en het subframe komen. Ze dienen als spacer, dempingsring en werken massaverhogend op de plaats daar waar de trilling ontstaat. Deze plaat is niet noodzakelijk maar staat wel mooi onder de noemer high-end. Als de plaat wordt weggelaten dan verzinkt er 3mm meer subframe in de frontplaat 20.5mm ipv 17.5mm.
Afsluitplaat: dit is een dunne plaat die het geheel esthetisch afsluit en de bedrading wegwerkt.
Rugwand: dit kunnen een aantal uitgefreesde platen zijn of een kast met uitsluitend wanden. Ze dient om de lengte tussen voor en achterkant van het membraan te verhogen waardoor de akoestische kortsluiting iets lager wordt ingezet. Resultaat is een hoger rendement onder de kortsluitfrekwentie.
Deze rugwand zit uitsluitend rond de bas drivers, niet rond het mid/hoog gedeelte.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
de freessimulatie van de frontplaat, voor en achteraanzicht (de oren ben ik nogmaals vergeten selecteren)
de freessimulatie va het subframe, voor en achteraanzicht
de freessimulatie va het subframe, voor en achteraanzicht
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Nou Ed, iedereen is stil van je 3D presentatie
Het ziet er dan ook indrukwekkend uit!
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Laten we dan eerst maar Kerst vieren; iedereen prettige feestdagen en alvast een luisterrijk 2018!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Doet me een beetje aan het werk van Escher denken.Leeuwarden schreef:Nou Ed, iedereen is stil van je 3D presentatieHet ziet er dan ook indrukwekkend uit!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Escher is ook een Leeuwarder, moet goed komen in dat geval!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik ben bezig met de schotten. Als extra versteviging breng ik ook tussen de twee woofers een hardhouten multiplex dwarslat aan van 40 mm diep en 18 mm dik.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat vind ik dapper dat je dat lijmt met de drivers erin!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Krijgt de woofer voldoende lucht?
Hoe dik is de baffel?
Hoe dik is de baffel?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Er zit een facet in de sponning. Bovendien kan je de korfrand ruim zien.Hondasnl schreef:Krijgt de woofer voldoende lucht?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Hoe groot is dat facetje dan?richard schreef:Er zit een facet in de sponning. Bovendien kan je de korfrand ruim zien.Hondasnl schreef:Krijgt de woofer voldoende lucht?
Korfrand zie je al snel genoeg
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 31 dec 2017, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Hondasnl schreef:Krijgt de woofer voldoende lucht?
Hoe dik is de baffel?
Misschien eerst even topic doorlezen...
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat vind ik niet zo de moeite waard, het viel me enkel op.Leeuwarden schreef:Hondasnl schreef:Krijgt de woofer voldoende lucht?
Hoe dik is de baffel?
Misschien eerst even topic doorlezen...
Ik zie 3x 18mm?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Als je het de moeite niet waard vindt, zijn we uiteraard snel klaar...
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
kom kom jongens, laat ons 2017 met liefde afsluitenLeeuwarden schreef:Als je het de moeite niet waard vindt, zijn we uiteraard snel klaar...Hondasnl schreef:Dat vind ik niet zo de moeite waard, het viel me enkel op.Leeuwarden schreef:Misschien eerst even topic doorlezen...
Ik zie 3x 18mm?
De driver heeft net voldoende lucht denk ik, maar het is inderdaad kantje boordje.
Persoonlijk voorzie ik wat meer ruimte om enige compressie te vermijden.
Als standaardregel neem ik factor 1.5
Dus 50% meer dan het membraanoppervlak.
De dikte van Jeroen's baffle is geen 3 x 18, op de foto is duidelijk te zien dat deze 3 platen niet gelijk dik zijn.
De drivers staan op een 18mm plaat. De achterste plaat heeft een facet en de voorste plaat staat voor de driverkorf.
