Extreem gewichtige klasse A
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Extreem gewichtige klasse A
De vraag van johan283 over verdere mogelijkheden mbt een zelfbouw klasse A versterker en de daarop volgende antwoorden is afgesplitst naar een nieuw onderwerp: viewtopic.php?f=7&t=26258&p=1876317#p1876317
Re: Extreem gewichtige klasse A
Omdat het met de dlcp momenteel ook niet erg opschiet maar weer eens verder met de ExtremA. Eens zien of we de Evor04 werkend kunnen krijgen. Schoot al meteen niet op omdat de gehele versterker niet meer wil opstarten. De weerstanden van de softstart worden roodgloeiend en de netspanning na de softstart komt niet hoger dan 190V. Koppel ik de kleine trafo’s af dan loopt de spanning wel op naar 230V. Nog vreemder is dat de spanning na de brugcellen nauwelijks verschilt van de wisselspanning die de grote trafo’s voor de brugcel geeft. Vier defecte brugcellen lijkt mij wat onwaarschijnlijk. Een andere softstart bracht ook geen soelaas. Wat is hier loos?
Het laatste wat ik gedaan heb voor het probleem zich voordeed was de voeding belasten met de weerstanden ipv. de eindtrap om te zien of de brom dan ook aanwezig was.
Co
Het laatste wat ik gedaan heb voor het probleem zich voordeed was de voeding belasten met de weerstanden ipv. de eindtrap om te zien of de brom dan ook aanwezig was.
Co
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Extreem gewichtige klasse A
Je hebt toch niet toevallig 2 brugcellen op 1 trafo uitgang hangen? Dus dat je 2 brugcellen parallel hebt staan, want dat gaat niet.
Re: Extreem gewichtige klasse A
Is dat met de versterker aan de voeding gekoppeld, of alleen de voeding ?
Iets is er niet pluis, dat is duidelijk...
Iets is er niet pluis, dat is duidelijk...
Re: Extreem gewichtige klasse A
Nee, 1 brugcel per uitgang. Dus per trafo 2x18V, na de brugcel 2x18,2V.Barry2001 schreef:Je hebt toch niet toevallig 2 brugcellen op 1 trafo uitgang hangen? Dus dat je 2 brugcellen parallel hebt staan, want dat gaat niet.
Het inschakelen deed ik met de complete versterker, dus zoals hij ook bedoelt is en heeft gefunctioneerd. Met brom dat wel.ray5150 schreef:Is dat met de versterker aan de voeding gekoppeld, of alleen de voeding ?
Iets is er niet pluis, dat is duidelijk...
Co
Re: Extreem gewichtige klasse A
Lijkt erop dat de softstart zelf niet werkt.Ik heb wel schema extrema met DC-beveiliging, niet de softstart.Heeft die een eigen voeding dan zou ik daar maar 's naar kijken.cve schreef:De weerstanden van de softstart worden roodgloeiend en de netspanning na de softstart komt niet hoger dan 190V. Koppel ik de kleine trafo’s af dan loopt de spanning wel op naar 230V.
Anne
Re: Extreem gewichtige klasse A
Ah!buis schreef:Lijkt erop dat de softstart zelf niet werkt.Ik heb wel schema extrema met DC-beveiliging, niet de softstart.Heeft die een eigen voeding dan zou ik daar maar 's naar kijken.cve schreef:De weerstanden van de softstart worden roodgloeiend en de netspanning na de softstart komt niet hoger dan 190V. Koppel ik de kleine trafo’s af dan loopt de spanning wel op naar 230V.
Anne
Softstart zelf werkt, een tweede exemplaar toont precies hetzelfde beeld. Andere versterker wordt probleemloos in- en uitgeschakeld.
Cookt over
Re: Extreem gewichtige klasse A
Raar verhaal.De softstart weerstanden worden overbrugd na een paar secondes, kunnen niet meer heet worden.Wel heet- niet overbrugd- softstart doet 't niet.UItgecooktcve schreef:Ah!buis schreef:Lijkt erop dat de softstart zelf niet werkt.Ik heb wel schema extrema met DC-beveiliging, niet de softstart.Heeft die een eigen voeding dan zou ik daar maar 's naar kijken.cve schreef:De weerstanden van de softstart worden roodgloeiend en de netspanning na de softstart komt niet hoger dan 190V. Koppel ik de kleine trafo’s af dan loopt de spanning wel op naar 230V.
Anne
Softstart zelf werkt, een tweede exemplaar toont precies hetzelfde beeld. Andere versterker wordt probleemloos in- en uitgeschakeld.
Cookt over
Anne
Re: Extreem gewichtige klasse A
Een uittreksel voor Anne :Ah!buis schreef:Lijkt erop dat de softstart zelf niet werkt.Ik heb wel schema extrema met DC-beveiliging, niet de softstart.Heeft die een eigen voeding dan zou ik daar maar 's naar kijken.cve schreef:De weerstanden van de softstart worden roodgloeiend en de netspanning na de softstart komt niet hoger dan 190V. Koppel ik de kleine trafo’s af dan loopt de spanning wel op naar 230V.
Anne
Ik kan de hele PDF niet plaatsen hier wegens te groot.
Kan hem wel met wetransfer naar je sturen, maar dan moet je een emailadres via PB sturen.
Re: Extreem gewichtige klasse A
Mijn gevoel zegt dat er toch iets niet goed zit in die voeding, wat weer samenhangt met het brommen van de trafo's.
Re: Extreem gewichtige klasse A
Goed dat je nog eens aangeeft. Wanneer gaat beheer dat eens aanpassen? Heb dit ook al meerdere keren aangegeven maar het blijft al jaren oorverdovend stil daarover en gebeurt er niks.ray5150 schreef:Ik kan de hele PDF niet plaatsen hier wegens te groot.
Kan hem wel met wetransfer naar je sturen, maar dan moet je een emailadres via PB sturen.
Re: Extreem gewichtige klasse A
Je hebt op zich wel gelijk, Peter.
Maar ik wil daar hier niet dieper op ingaan omdat dan de aandacht weer word afgeleid van het probleem van Co.
Wat ik wel kan doen is het hele artikel opknippen in losse pagina's en dan plaatsen, maar ik wil ook His Royal Sassiness niet in de bomen jagen.(Auteursrechten). laat hem maar even aangeven of hij daar akkoord mee is.
Maar ik wil daar hier niet dieper op ingaan omdat dan de aandacht weer word afgeleid van het probleem van Co.
Wat ik wel kan doen is het hele artikel opknippen in losse pagina's en dan plaatsen, maar ik wil ook His Royal Sassiness niet in de bomen jagen.(Auteursrechten). laat hem maar even aangeven of hij daar akkoord mee is.
Re: Extreem gewichtige klasse A
Nog eens diep in mijn geheugen wezen grasduinen. Waarschijnlijk heb ik nu ineens te maken met het probleem dat scanspeakman ook al trof. Om het helemaal zeker te weten moet de hele versterker weer uitelkaar om te kunnen zien of alle 4 de leds wel gaan branden. Als ik door de openingen kijk dan lijkt het alsof er maar 2 branden. Open maken dus maar.
Copen de poort
Copen de poort
Re: Extreem gewichtige klasse A
Bedankt voor het aanbod maar ik bezit een complete set inclusief bouwbeschrijving en correcties.ray5150 schreef:Je hebt op zich wel gelijk, Peter.
Maar ik wil daar hier niet dieper op ingaan omdat dan de aandacht weer word afgeleid van het probleem van Co.
Wat ik wel kan doen is het hele artikel opknippen in losse pagina's en dan plaatsen, maar ik wil ook His Royal Sassiness niet in de bomen jagen.(Auteursrechten). laat hem maar even aangeven of hij daar akkoord mee is.
Compleet
Re: Extreem gewichtige klasse A
Dat snap ik Co, maar dat was bedoeld voor Anne en anderen die willen meekijken...cve schreef:Bedankt voor het aanbod maar ik bezit een complete set inclusief bouwbeschrijving en correcties.
Re: Extreem gewichtige klasse A
Dat is de DC-beveiliging en de foute voorversterker-voeding (ontbreken diodes bij U3 en U6).ray5150 schreef:Voeding Extrema.pdf
Ik kan de hele PDF niet plaatsen hier wegens te groot.
Kan hem wel met wetransfer naar je sturen, maar dan moet je een emailadres via PB sturen.
Vermoedelijk is de softstart een extra-extrema geval, staat dan niet in dat schema.
Co pytje van het softstart-deel ?
Anne
Re: Extreem gewichtige klasse A
De softstart bevindt zich op de klikaanklikuit, ook al een product van Sander Sassen. De versterker schakelt op dit moment soms wel en soms niet aan. Nog niet toegekomen aan het ontmantelen. Maar ik denk toch sterk aan dit:
Re: Extreem gewichtige klasse A
Dat is weer de voeding voor het voorversterkerdeel waar Ray ook mee kwam.Alleen staan hier wel de extra diodes in (de zwarte).Als die er niet in zitten komt 't wel voor dt de versterker niet opstart.cve schreef:De softstart bevindt zich op de klikaanklikuit, ook al een product van Sander Sassen. De versterker schakelt op dit moment soms wel en soms niet aan. Nog niet toegekomen aan het ontmantelen. Maar ik denk toch sterk aan dit:
Maar heeft allemaal niks te maken met heetlopende weerstanden.Co nsternatie
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Extreem gewichtige klasse A
Hoi CVE,
Ik ben ook in het bezit van het complete artikel uit elektuur Audio, maar zie nergens een schema van de softstart.
Groet,
Pim
Ik ben ook in het bezit van het complete artikel uit elektuur Audio, maar zie nergens een schema van de softstart.
Groet,
Pim
Re: Extreem gewichtige klasse A
De softstart staat in een andere Elektuur Audiospecial. Maar dit is het schema.PimDriessen schreef:Hoi CVE,
Ik ben ook in het bezit van het complete artikel uit elektuur Audio, maar zie nergens een schema van de softstart.
Groet,
Pim
Co
Re: Extreem gewichtige klasse A
Voor de volledigheid; ik gebruik 2 weerstanden van 33 Ohm (dat is dus 16,5). In het schema staat 47 Ohm.
Cohm
Cohm
Re: Extreem gewichtige klasse A
Jij schrijft dat die weerstanden bloedheet worden.
Ik trek daaruit de co-nclusie dat er voor langere tijd een grote stroom doorheen loopt. ergo, de softstart schakel niet in.
(of uit, is maar net hoe je het ziet.)
Ik trek daaruit de co-nclusie dat er voor langere tijd een grote stroom doorheen loopt. ergo, de softstart schakel niet in.
(of uit, is maar net hoe je het ziet.)
Re: Extreem gewichtige klasse A
Beste kandidaat is een slechte (kapot?) T1 =BC807-40
Kan ook dat 't geen -40 is en gewoon niet toekomt met de stroom door 100k naar z'n basis.
Anne
Kan ook dat 't geen -40 is en gewoon niet toekomt met de stroom door 100k naar z'n basis.
Anne
Re: Extreem gewichtige klasse A
Ze worden echt rood en het soldeer smelt. Je kunt ze er zo uit laten vallen.ray5150 schreef:Jij schrijft dat die weerstanden bloedheet worden.
Ik trek daaruit de co-nclusie dat er voor langere tijd een grote stroom doorheen loopt. ergo, de softstart schakel niet in.
(of uit, is maar net hoe je het ziet.)
Voorlopig geloof ik nog niet dat het probleem in de softstart zit. En tweede exemplaar vertoont dezlfde problemen bij de ExtremA. Bij de ucd’s waar precies dezelfde trafo’s inzitten werken ze beide probleemloos. Ik heb er nog twee opgebouwd die ga ik ook nog even testen. Als ze alle 4 een gelijk gedrag vertonen dan geloof ik niet dat de softstart de boosdoener is.Ah!buis schreef:Beste kandidaat is een slechte (kapot?) T1 =BC807-40
Kan ook dat 't geen -40 is en gewoon niet toekomt met de stroom door 100k naar z'n basis.
Anne
Controle
Re: Extreem gewichtige klasse A
Geloof is een schone zaak en geeft 't menschdom veel vermaak (en narigheid)
Nog maar even co-operatief zijn
Er gaan twee draden van het net naar de kaku-print en nog twee naar de dikke trafo.Als je een draad van de dikke losmaakt werkt de kaku nog steeds maar de weerstanden verbranden dan niet meer.
Bij het inschakelen klik één relais en even later klik de tweede.Vermoedelijk blijft de tweede klik uit.Dan meten waarom, bijv spanningen pootjes T1.
Anne
Nog maar even co-operatief zijn
Er gaan twee draden van het net naar de kaku-print en nog twee naar de dikke trafo.Als je een draad van de dikke losmaakt werkt de kaku nog steeds maar de weerstanden verbranden dan niet meer.
Bij het inschakelen klik één relais en even later klik de tweede.Vermoedelijk blijft de tweede klik uit.Dan meten waarom, bijv spanningen pootjes T1.
Anne
