AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vanavond maar even een test opstelling gemaakt :mrgreen:

Even kijken[voelen] hoe warm de boel wordt.........

De boel blijft net iets boven handwam,,er hoeft dus niet extra gekoeld te worden,, :mrgreen:
Bijlagen
6,3v test.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag is het plaatwerk gearriveerd [3mm Alu.] :mrgreen:

Dat wordt ,,HAKKEN en ZAGEN,, :rock:

Tot later................... :mrgreen:
Bijlagen
plaatwek.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

En wat nu???????????????????? :mrgreen:

Passen en meten :rock:

Waar plaats ik de eindcondensatoren????????? :o
Bijlagen
1.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Op een plateautje van mica,boven de dac,,,,ideaal,, :wink:

Zo,weer een stapje verder....................................... :mrgreen:
Bijlagen
2.JPG
3.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Wat gaan we vandaag doen?????????????????? :?

Passen en meten natuurlijk!!!!!!!!!!!!!! :rock: [ik doe niets anders]

De opstelling in de spuitgietbehuizing ,van de smoorspoelen,maar even los gelaten,geeft me iets meer vrijheid in de totale opstelling :mrgreen:

Een begin gemaakt met de koeling van de HV-Shunt,s,en de befestiging voor de EZ81 [gelijkrichterbuis]

Tot later................................. :mrgreen:
Bijlagen
11.JPG
22.JPG
33.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Ziet er goed uit! =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
Ziet er goed uit! =D> =D> =D>
Dank je,

Volgende stap,de SRPP trap, :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Had nog wat plaatwerk liggen................

Maar even een subframe voor de smoorspoelen gemaakt,wat later op doorvoer rubbers gezet kan worden :mrgreen:
Bijlagen
subframe 1.JPG
subframe 2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag wordt er aan de koeling voor de FET,s gewerkt...............

Ja die dingen worden heet en moeten goed gekoeld worden :rock:

Dus een redelijk koelprofiel voorzien van een dik stuk alu. [hoop dat het voldoende is :? ]

Tot later.............................. :mrgreen:
Bijlagen
FET koeling 1.JPG
Fet k 2.JPG
Fet k 3.JPG
Fet k 4.JPG
Fet k 5.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Zo genoeg ,,Hakken en Zagen,, :mrgreen:

Nog even een beetje Boetseren,en dat was het weer voor vandaag................................................ :wink:
Bijlagen
Boetseren 1.JPG
bOETSEREN 2.JPG
bOETSEREN 3.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Je bent 3 dagen te laat met je klei-idee.. Ik heb de afgelopen dagen lopen klooien met passer, lineaal en geodriehoek om gaatjes af te tekenen.



En vervolgens met de vijl om fouten te maskeren. :cry:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door SARK »

studiostevus schreef:
Je bent 3 dagen te laat met je klei-idee.. Ik heb de afgelopen dagen lopen klooien met passer, lineaal en geodriehoek om gaatjes af te tekenen.



En vervolgens met de vijl om fouten te maskeren. :cry:
Been there done it, dit zijn van die geniale trucjes die je goed in je bovenkamer moet opslaan ... er komt vast wel weer een sortgelijke situatie waar je dit 'klei-idee' ook kunt toepassen :idea:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door BertDB »

SARK schreef:
studiostevus schreef:
Je bent 3 dagen te laat met je klei-idee.. Ik heb de afgelopen dagen lopen klooien met passer, lineaal en geodriehoek om gaatjes af te tekenen.



En vervolgens met de vijl om fouten te maskeren. :cry:
Been there done it, dit zijn van die geniale trucjes die je goed in je bovenkamer moet opslaan ... er komt vast wel weer een sortgelijke situatie waar je dit 'klei-idee' ook kunt toepassen :idea:
+1 :sure:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Barry2001 »

Gouden tip ja, heb daar ook al vaak mee lopen klooien: als je het uitmeet zit je er toch altijd weer iets naast. Onthouden dit :!:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Kom ik bij de ,,ACTION,,.......... HEBBEN ZE GEEN KLEI MEER!!!!!! :rofl:

Is dat boetseren, op de kleuterschool, toch nog ergens goed voor geweest........................ :mrgreen:


Vanmiddag de smoorspoelen op doorvoer rubbers gezet en daarmeee ontkoppeld van de kast.

De befestiging voor de EZ 81 geplaatst en de opstelling van de elko,s bepaald.
Bijlagen
a.JPG
aa.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Zo,alles zo,n beetje vast geschroefd.............. :mrgreen:

Wat me een beetje steekt, is die ringkern trafo.
Normaal zou ik er een alu, plaatje voorzetten,om de boel beter af te schermen t.o.v.de rest :?
Bijlagen
1.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

democles schreef:
Zo,alles zo,n beetje vast geschroefd.............. :mrgreen:

Wat me een beetje steekt, is die ringkern trafo.
Normaal zou ik er een alu, plaatje voorzetten,om de boel beter af te schermen t.o.v.de rest :?
Wie houd je tegen dan? :mrgreen: :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja,even een tijd niks meer aan dit project gedaan..... :-s

Vond het eerst tijd worden om een aantal buizen versterkers te bouwen,als ik weer,, uitgebuist,, ben ,maak ik de boel wel af. :mrgreen:

Tja,en die DAC-6 wordt wel erg groot :rock:

Toch eens proberen de boel wat handzamer te maken,maar ja ,die Sallas-shunt voedingen vreten ruimte..

Dan maar even terug naar de tekentafel.

Wat willen we?
--------------
-een compacter geheel
- niet te veel inboeten kwa geluidskwaliteit
-een nieuw ontwerp met kortere signaal paden [Ja, DAC-6 gaat op de schop :rock: ]
-GEEN SMD gebakje.....of meer lagen print

Het idee! :?:
-------------

Het dac ontwerp bevat 7 voedingslijnen,3 voor de receiver CS8414, 3 voor de dac-chip AD1865 en 1 voor de 74HC04 chip.

4x een digitale voeding van 5V en 3x een analoge voeding van 5V,waarvan 1 negatief 5V.

Digitale aarde en analoge aarde gescheiden houden en enkel koppelen middels een smoorspoeltje .

Het idee is om de 4 digitale voedingen te voeden m.b.v. een LT1085CT-5 spanningsregelaar,de spanning hier voor ,wordt eerst gelijk gericht door een LT1084 variabele spanningsregelaar met bijbehorende schakeling.
De twee analoge voedingen van de DAC-chip wilde ik voeden met de shunt voedingen van Tentlab,,,,ja even geen zelfgebouwde shunt voeding[foei, democles :shock: ]
De analoge voeding van de receiver doe ik ook met een LT1085CT-5 regelaar,alleen de massa zal dan de analoge massa zijn :wink:


Terug dus naar de tekentafel en even kijken of we deze ,puzzle, kunnen oplossen :rock:
O,ja de fase keuze gaat er niet op. En let niet op de pijl op het schema,stond er nog op :)

print 16x20cm

3x trafo 9v extern
Bijlagen
dac end elco.JPG
AD1865 DAC.JPG
componenten opstelling.JPG
Analoge Massa,de rest is digitaal.JPG
digitale 5V voedingslijn.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Een stukje van de puzzle............... :mrgreen:


Waaruit bestaan die 7 voedingen? :?

1 - weerstand 10 ohm

2 - elco 10 tot 47 uF panasonic FC of een rubycon of elna wat je maar wild :rock:

3 - spanningsregelaar LT1085CT-5

4 - smoorspoeltje 2,2uH tot 5 uH [weerstandsformaat] niet te hoog gaan,vlakt het geluid te veel af :-s

5 - elco Sanyo Oscon SEPC >100uF,of rubycon ZL

6 - 100nF condensator ,VISHAY ERO MKP 1837 Polypropylene


**** Bij de twee Tentlab shunt,s in de analoge voeding van de DAC-chip wordt nr.5 een Elna silmic-2,past beter bij de DAC-chip,klinkt het beste in al mijn AD1865 dac,s***


p.s. Alles gehoormatig,niet meettechnisch onderbouwd,,wel het een en ander gelezen,,gewoon er uit gefilterd bij de andere AD dac,s van mij

Volgens de spec,s heeft de Tentlab shunt geen elco nodig op de uitgang,maar de meeste schakelingen die ik op het net zag hebben ze wel,dus eerst maar even zo dus,,,,
Bijlagen
voeding.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Leuk om te zien dat dit project weer verder gaat!

Ik zat nog even na te denken. Je zei dat er 7 voedingslijnen zijn. Kan je niet een aantal combineren en dan wel met een wat complexere regelaar doen (tent, salas, oid). Ik zou zeggen dat de modulatie op de voeding voor de CS8416 dezelfde modulatie is als op de digitale voeding voor de dac (met name zou dat kloksignaal zijn)... dan hoef je niet met geintegreerde maar noisy regelaars te werken (LM en LT varianten)...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Dit heb ik al eens geprobeerd,zie dac5/dac1 ,en heb toen gemerkt dat volledig scheiden beter klinkt.[verschillen zijn miniem,maar waarneembaar]

Best tot nu toe, dac6 en het,,A4tje,, eigenlijk het compacste ,wat je kunt maken met 7 Salas shunt voedingen. :rock:

Deze pagina http://www.audiodesignguide.com/HiResol ... dac2a.html bracht me op het idee het eens zo te proberen.

Ach ja,en we stoeien gewoon verder met deze AD1865 dac :wink:

Krijg de indruk,dat de digitale stroomvoorziening niet zo uitgebreid hoeft te zijn t.o.v. de analoge.[vandaar de LT-1085 regelaars,wat zo wie zo al beter is dan andere regel torren]

En om nu gelijk 7 Tentlab shunt,s te bestellen wordt me even te gortig,eerst maar even dit proberen..

Ondertussen zijn er wat onderdelen in de bestelling en loop ik het printschema nog even na............ :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ondertussen het printje gefabriekt............ :mrgreen:

Alleen gaf het nogal wat rotzooi :evil:

Tijdens het etsen viel er een gat in mijn etsbak,had deze gelukkig in een kunstof bak staan,dus de schade viel mee.

Iemand een idee voor een nieuwe bak[geen kant en klare oplossing,is te prijzig :? ] gebruikte nu een rechthoekige plantenbak ,waar minimaal een print van 20x16 cm in paste.
Bijlagen
111.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Wow, das even paniek denk ik zo...!

Hoe kan dat? Ik gebruik altijd een plastic bakkie van de blokker, etsmiddelproof
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Nee, deze was van ,Leen bakker,ik geloof iets van een polyester bakje.
Houd het maar 2 jaar vol dus.......

Er viel een gaatje in,, even plakken met het lijmpistool,dacht ik,drukte er gelijk een serieus gat in,gelukkig had ik een zuurbril op,maar het werd in eens een enorm zooitje :evil:

Ja polyester bevat toch een metaal,wat op den duur opgevreten wordt,NIET MEER DOEN DUS...............


Ondertussen een paar elko,s voor digitaal binnen gekregen,BC-Components,best voor digitaal :wink:

Tja,gemaakt door Philips en uit Turkije gehaald :?

Effe shoppen bij de Blokker,voor een nieuwe etsbak, dus................... :mrgreen:

Kan ik u helpen?

Ja,een vervanging voor mijn etsbak,graag........... :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door SARK »

Is een glazen ovenschaal niet een beter idee, of een van aardewerk met emaille-laag :?:
Vergeet niet om ook bij de ACTION of de XENOS binnen te stappen, groot en voordelig assortiment :idea:
Plaats reactie