De IDUNN ++ (zijn klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Het origineel heeft 20 :mrgreen: liter, en ik kan er maar 14,8 liter :proost: bier in kwijt en dan heb ik het verlies van de speaker e.d. nog niet verwerkt.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Vinculum »

Vinculum schreef:
Dat ziet er inderdaad heel erg mooi uit! Wat voor fineer zit er op de kasten en hoe heb je deze behandeld?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Sorry, ik dacht jij leest het wel uit het verhaal.
Het is mdf met een laag bamboe van + 1,5 mm aan beide zijden, daarna is er een zwarte beits gebruikt, licht transparant zodat de bamboe nog enigszins herkenbaar zou zijn, daarna een laagje of 2 hardwax.
Tenminste, dat was de bedoeling. :mrgreen:
Arno had het al eens gebruikt voor een kastje met Philips units maar dan zonder een kleurtje, en toen ben ik op dat idee gekomen om het donker te maken. :sure:


Ik zit trouwens al een uurtje of wat naar de rechter speaker te luisteren, het bevalt mij wel, het laag is rustig maar zeker wel aanwezig, zelfs nu al dat het los is van de speakers :oops:

Edit: ik merkte later dat er nog 1 sub aanstond. :oops:
Het was nog steeds goed, maar geen 30 Hz. =;
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 21 feb 2011, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Ik heb teveel surfplanken gebouwd, als ik nu in aanraking kom met epoxy gaat mijn tong kriebelen als eerste reactie en dan gaat het snel met gezwollen ogen en huidirritaties, tevens kan het gedrag veranderen, vraag dat maar aan mijn vrouw :D
Die liep destijds bijna gillend weg :mrgreen: , viel wel mee hoor, :sure: maar het is inderdaad dat je niet meer hetzelfde bent door deze blootstelling aan die zooi.
Of ik er nu nog steeds last van heb :?: :-# :mrgreen:
Hoe zit dat met thinner-achtige substanties? Want die zwarte nitrobeits is nou niet bepaald op waterbasis... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik had gisterenavond hoofdpijn, waarschijnlijk van die thinner in een onvoldoende geventileerde ruimte.
Bij een werkelijke 2 componenten epoxy komt er tijdens het uitharden (reageren van de stoffen op elkaar) stoffen vrij die voor mij de aanleiding zijn om te vertrekken.

Hier thuis heb ik een siergrindvloer die ook met epoxy is gelegd, maar tijdens het leggen was ik er niet bij.
Ik heb de man een hand gegeven toen hij kwam, en ben toen weggegaan, om vervolgens 3 dagen later (weekendje weg, positief denken :D ) en veel geventileerd weer in huis terug te komen. Dus na uitharding geen probleem.

De nitrobeits heb ik ook geen last van gehad toen we wat hebben uitgeprobeerd :rock: .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Het frontje is nu wel aardig opgedroogd.

:-$
IMG_1179.JPG
IMG_1180.JPG
Op de foto zie je meer als in het echt, en zo slecht zijn mijn ogen ook weer niet.
IMG_1175.JPG
Als je het weet zie je het. :D :D
Nu de rest nog. :rock:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door EppeRRR »

Oei, las in een ander topic je ervaring maar een flinke domper :(

Het is fantastisch spul om de boel dicht te krijgen maar een dikke zooi wat betreft netheid, pur is net zulke troep.
Werk er met regelmaat mee op werk, maar hier wordt je niet vrolijk van :(
suc6 met het herstel.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik zat vandaag even te peinzen, schuur ik het helemaal of werk ik de details bij.

En dacht, in afwachting van de nitro beits, ik kan hem toch al wel even opbouwen om alvast het effect van de baffle te horen.
Zo gezegd, zo gedaan, de kast heeft dus nu geen enkele demping, behalve de loodbitumen is het verder zoals de units hiervoor waren v.w.b. het filter.
Als tijdelijke voet de oude kasten :mrgreen:
IMG_1186.JPG
Dus muziek erop, :rock:

Het klinkt wel even anders, helderder en tevens is het zo dat het effect wat ik wilde bereiken met de luisterpositie, het bundelt voor geen meter.
Je kunt op iedere plaats de boxen beluisteren zonder iets van plaatsing te missen.
Bij de eerste opzet al niet slecht, maar nu helemaal lekker.
Het laag is zelfs met stevige muziek als Wesbound van Lee Rittenour en stevig klassiek echt goed en direct, de cd met Poem of Chinese Drums van de Burmeister geeft ook een prima indruk.
Ik zal nog wel even spelen met met demping, maar dat kan nooit veel worden naar mijn idee.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Na een poosje luisteren toch maar even wat noppenschuim er in gezet.

Mij vrouw kwam namelijk beneden en gaf direct aan, het nu wel erg helder, ik vind zo niet zo mooi.
Zij kan het altijd direct horen, maar zegt het niet altijd direct, zoals nu. :D

Nu inderdaad rustiger, maar weer eens een poosje luisteren. :sure:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door TubeHead »

Leuk dat je vrouw ook komt mee luisteren :D

Je front baffle ziet er puik uit Hans !
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb het geluid van de prototype's weer terug. :mrgreen:

Ik heb nu al een aardig aantal nummers voorbij laten komen, en het is echt lekker.

Het front zal Leeuwarden (Jan) wel bevallen door de symmetrie :P
IMG_1193.JPG
En als je dan kijkt naar het resultaat van de minst mooie ziet hij er toch nog wel mooi uit :oops: :mrgreen:
links.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Leeuwarden »

Yep! Mooi speakertje!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Yep! Mooi speakertje!
Maar hij klinkt echt als een grote. :rock:
Ze zetten een breed en wel diep beeld neer, echt een raar effect, je zou eerder denken dat die grote speakers aan staan. :sure:

Nou ja, mijn zus is de gelukkige.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Vinculum »

Neem je ze ook mee naar Breda?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Dat zou best wel eens kunnen :mrgreen:

Moet nog wel een voetje bij voor de juiste hoogte.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Stand van zaken nu.

De box in renovatie is nu in een drogend stadium.

De baffle is opnieuw gespoten, de Nitrobeits is bijgewerkt met een penseeltje, retoucheren zeg maar, ook gelijk wat randjes meegenomen.
En nu een laagje Osmo Hardwax er op.
IMG_1197.JPG
Ik hoop dat het er bij daglicht er net zo goed uitziet als met het oog.
De flits van het fototoestel is verraderlijker.

Ik heb ze even door Photoshop gehaald, dan zie je met een correctie voor de helderheid nog net kleine spoortjes.
IMG_1200.JPG
Ik hoop morgenochtend op wat vriendelijker licht. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Koen K »

Ik kom zojuist terug van Hannesie... Ten eerste een uitermate gezellige avond gehad, hartelijk dank voor de gastvrijheid!

Ten tweede... Die speakers klinken prima! Mooi gebalanceerd, met een heel behoorlijke laagweergave gezien het formaat. Ik heb nog niet vaak passieve radiatoren gehoord, maar op basis van wat ik vanavond mee heb gemaakt denk ik dat er duidelijke voordelen zijn boven een reflexpoort.

Hoe dan ook, erg leuk om te zien en horen. Die bumperspray is trouwens prachtig, dat idee ga ik denk ik lekker jatten voor mijn eigen project :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Hé, is dat geen bumperkleven. :mrgreen:

Het was plezierig en ontspannen luisteren, zeker toen ik in de gaten kreeg dat we bijna de hele avond naar de DAC van de Squeezebox zaten te luisteren. :D :lol: :lol:

Het verschil was ook wel duidelijk, ondanks het volume verschil.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ze staan nu bij mijn zus, en komen er niet vandaan tot 28 mei :mrgreen: :sure:

In overleg besloten dat ik toch maar de eigen voetjes ga maken.
In de geest van het eerdere ontwerp.
We hebben dus nog wat te doen voor 28 mei. :D
Idunn.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Optisch erg elegant, zwart op zwart.
En die waveguide is ook wel handig met zo'n vloer.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Mooi geworden zo met die spetterlak-effect zeg :rock:

erg gaaf!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Als je naar Breda komt kun je ze ook beluisteren :mrgreen:

En dat is nog belangrijker als de uiteindelijke afwerking :rock:
Effe zonder dollen, ik ben er ook blij mee dat het zo goed gelukt is.
Alleen ik was dus weer even bij mijn zus vanmorgen, en constateerde dat ik toch wel een fout in het ontwerp heb. :mrgreen:

Ze legt er van alles op en de lak is al behoorlijk "vies" , ik had dus toch een schuine/aflopende bovenzijde moeten maken, dan valt er niets op te leggen. :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Jazekers!!!

Ben erg benieuwd hoe ze klinken, maar zeker ook nieuwsgierig naar die afwerking met die Colormatic-spuitbus, dat vindt ik er zeker 1 om te onthouden :D

enne....gewoon 220 op de bovenzijde :lol:
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door k.p. »

Mooi geworden zo. Ik hoor hem graag de 28ste.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door vigier »

Had dit nog niet gezien... WOW, mooie speakers!
Misschien eens aan mijn ouders laten zien voor hun nieuwe woonkamer...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”