Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Humble Statement

Bericht door reddoortranscendence »

Erg mooie speaker met complexe filter. Succes met het probleem oplossen!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Wellicht dat de bouwer van het filter het allemaal nog eens grondig kan checken.
Jammer dat je dit zelf niet kunt.

Edit 1+2: Maakt niet uit, je kunt niet overal verstand van hebben, heb al gehoord dat ook niet iedereen zijn kasten geheel zelf bouwd hier op het forum maar laat bouwen door iemand anders :wink: .
Valt me een beetje tegen hoor van het filter :wink: .
Maar werktuigbouwkundig ziet het er zeer gelikt uit!

Nevermind.

Nogmaals, een klein foutje met grote gevolgen sluipt er zo in en zeker bij een dergelijk filter (had ik ook na een middag solderen, ondanks het afvinken van het schema).
Als je er niet overheen ziet dan zou ik 1 totaal filter bij Jeroen brengen voor controle.
Het kost wellicht wat maar het is de moeite zeker waard!
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 29 jan 2012, 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

Ik heb de speakers van Mario gehoord en het mid hoog is van een ongekende schoonheid. Het laag is echt te weinig
Ik heb dezelfde luidsprekers gebouwd met een ander filter (van benny Glass). We hebben vergeleken en toen leken de Statements van Mario vooral het diepste laag weer te geven en daarboven in frequentie een stuk te missen. Het hing dus ook erg af van de de muziek en of er diep laag in zat. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt!
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

jeroen_d schreef:
In deze foto lijkt het wel of de serieschakeling van condensator C6 en weerstand R3 niet parallel aan L3 staat maar er mee in serie!!! Als dat zo is dan spelen de woofers nauwelijks mee!!!

En dan nog iets raars. Het ziet ernaar uit dat L2 aan beide kanten is aangesloten op signaaldraad. Dit mag helemaal niet. L2 is onderdeel van een impedantiecorrectie LCR circuit. Dit circuit moet zuiver parallel aan de woofers staan. Alleen het met zwart omcirkelde knooppunt is dus verbonden met de woofers. De draad aan de andere kant van L2 hoort daar helemaal niet te zitten.

-edit- ik heb de foto verder bewerkt met de component namen.
Je zwarte cirkel is geen signaaldraad. Vanaf daar gaat een kabel naar de 247 uF MKP
die ik dus ondertussen in serie heb geschakeld. (wat schijnbaar niet mocht, maar beter klinkt)
Ik kijk nog even naar je opmerking over C6, R3 en L3.
2012-01-29 15.03.46.jpg
2012-01-29 15.04.06.jpg
2012-01-29 15.04.19.jpg
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

@Jeroen
Ik heb nog eens naar je foto met opmerkingen gekeken.
2012-01-29%2011_19_46.jpg
Maar volgens mij is waar jij L3 hebt staan, in het schema de L4 (deze is 10 mH).
L3 zoals in het schema, staat net niet op die foto.
Dat is deze:
2012-01-29%2015_04_06.jpg
2012-01-29%2015_04_06.jpg (43.78 KiB) 382 keer bekeken
En voor zover ik kan beoordelen, staat deze netjes parallel met C6 en R3.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

borkaenjo schreef:
Vanaf daar gaat een kabel naar de 247 uF MKP die ik dus ondertussen in serie heb geschakeld. (wat schijnbaar niet mocht, maar beter klinkt)
Als ik dat simuleer, dat betekent dat de waarde van C4 gelijk wordt aan 24uF want dat is het gevolg van in serie zetten (10x zo klein dus, zeer zonde van die grote caps), dan krijg je juist minder laag. Tenminste als het filter klopt. Dat het beter klinkt op die manier geeft al aan dat er iets goed mis is.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

wat is de waarde van L3?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

borkaenjo schreef:
@Jeroen
Ik heb nog eens naar je foto met opmerkingen gekeken.
2012-01-29%2011_19_46.jpg
Maar volgens mij is waar jij L3 hebt staan, in het schema de L4 (deze is 10 mH).
L3 zoals in het schema, staat net niet op die foto.
Dat is deze:
2012-01-29%2015_04_06.jpg
En voor zover ik kan beoordelen, staat deze netjes parallel met C6 en R3.
Ok, dat kan heel goed kloppen. Dan zitten L3 en L4 net andersom in de behuizing dan wat je zou verwachten. Ik kon de waardes op de foto niet zien dus het was een gecalculeerde gok. Dan gaan we verder zoeken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

zitten l2 en l3 niet omgewisseld?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Nee, want L2 is een correctiespoel van 10mH. Dat is goed te herkennen aan het type. L3 is blijkbaar een toroide, kan kloppen want is zeer laagohmig. Wat ik dacht dat L3 was, blijkt L4 te zijn. Dat is de 10mH met Rdc=0.77 die onderdeel uit maakt van het filter voor de mid.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

borkaenjo, heb je een verklaring voor de draad die aan het knooppunt zit en die ik rood omcirkeld heb? Daar hoort geen draad te zitten.
2012-01-29%2011_19_46.jpg
Gek genoeg is hij op een andere foto van dat deel (tweede filter?) niet te zien.
2012-01-29 15.03.46.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Hoe dan ook, ik heb alvast een nieuw filter ontworpen. De laagsectie blijft gelijk, behalve dat R2 is weggelaten. De Rdc van 3.62 van de correctiespoel van L2 werkt al prima, daar hoeft niet nog eens 1.5ohm bij volgens mij.

De paarse lijn was de curve die ik krijg met het filter van Tony. Je ziet dat mijn voorstel grofweg 3dB meer laag geeft. De faseaansluiting tussen de units is nu heel mooi. Alle hellingen zijn 2de orde. De tweeter en mid worden aan de onderkant eerste orde elektrisch gefilterd, met wat kleine finetuning door middel van de correctienetwerken.
Bijlagen
nieuw filter.png
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

@Jeroen

Dat was een kabel naar de laagunits. Ik heb voorheen wat geexperimenteerd
met de kabels op diverse plekken in het filter.
Op de tweede fote waar deze niet te zien is, heb ik hem weer verplaatst.
Dat was niet de reden van verbetering van het laag.

Ik zal in de loop van de week eens kijken of ik jouw filter in elkaar kan draaien.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Je kunt een aantal componenten hergebruiken, kijk daar even goed naar, dat scheelt weer in de kosten. Nieuw zijn de weerstanden, de 2.2mH spoel kun je gewoon een 16AWG voor nemen (scheelt in de kosten, Rdc speelt geen rol want er staat toch al een weerstand bij).

Geef me even, dan plaats ik een nieuw filterschema met alle specificaties van de componenten erbij. Als ze hergebruikt worden geef ik ze de oude naam van het filter van Tony.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Hierbij het filterschema, ik heb nog wat zitten tunen. Ik heb de componenten die je moet aanschaffen met groen aangestreept.

Het is handig om voor de serieweerstanden voor de mid en tweeter, respectievelijk 1.8ohm en 2.2ohm, nog wat andere waardes te kopen.
Dan hebben we die paraat bij het gehoormatig tunen als we bij jou thuis de laatste hand aan het filter gaan leggen.
Bijlagen
nieuw filter.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Hierbij het afstraalgedrag. Dat is erg mooi vanwege het relatief lage kantelpunt en de slappe filterhellingen die deze units toelaten -edit- en natuurlijk de naar achter hellende baffle waardoor het akoestisch centrum van mid en tweeter naar elkaar toe wordt getrokken! De bovenste curve is die op 15 graden, daarna volgen 30, 45 en 60 graden. De curve op 15 graden volgt 2de orde Bessel op 200Hz.

De middentoner heeft een resonantie op 4kHz, maar die is niet heel geprononceerd. Ik heb deze expres niet gecorrigeerd, omdat het fasegedrag dat bij de resonantie hoort, helpt om het afstraalgedrag te verbeteren.
Bijlagen
humble_statement_dispersion 15_30_45_60.jpg
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Is ipv de C14 van Tonys filter ook de C1 (mundorf silver / gold) te gebruiken?
Of is dat verschil nauwelijks te onderscheiden?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Dat is natuurlijk prima om te doen, je hebt hem toch al. Of het hoorbaar is, nee dat denk ik niet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Bewaar sowieso al je filtercomponenten. Dat geeft nog meer mogelijkheden om te tunen straks.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Humble Statement

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
De middentoner heeft een resonantie op 4kHz, maar die is niet heel geprononceerd. Ik heb deze expres niet gecorrigeerd, omdat het fasegedrag dat bij de resonantie hoort, helpt om het afstraalgedrag te verbeteren.
Dat volg ik even niet. Bedoel je nou dat een notch op 4kHz het fasegedrag van de midsectie te veel om zeep helpt? Waarom zou je een resonantie laten zitten?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Is altijd het gevaar van informatie geven, dat het alleen maar ingewikkelder wordt. 8-[

De resonantie zorgt ervoor dat de fase in plaats van verder weg draait, weer meer naar die van de tweeter toe kruipt. Dat heeft net beneden die resonantie tot gevolg dat een betere optelling plaatsvindt.

Tony had hem wel netjes weggewerkt en ik in eerste instantie ook met de eerste filteropzet die ik had gemaakt. Dat gaf echter een dip in de totaalrespons rond 3kHz die nauwelijks weg te werken was en onder alle hoeken gehandhaafd bleef. Dat gaat zorgen dat de speaker een bepaalde helderheid mist die er wel hoort te zijn. Dat zal met sommige opnames opvallen.

De resonantie is niet zo erg en wordt natuurlijk toch onderdrukt door het filter hoewel niet heel sterk. Op 15 graden zwakt hij al af en is nog nauwelijks zichtbaar in de respons. Het vervelende is ook, als er nog meer resonanties zijn, dan worden die op een gegeven moment ook weer relatief sterker en moet je nóg een resonantie onderdrukking maken, in dit geval op 6kHz.

Zie hieronder achtereenvolgens de gefilterde mid respons op 0, 15 en 30 graden. Zwart is met het filter van Tony inclusief resonantie onderdrukking, blauw is het simpele 2de orde filter van mij. Indien het nodig blijkt, kan ik heel simpel de condensator van 4.7uF vergroten. Dan komt echter wel die dip rond 3kHz weer een beetje terug. Ach, daarvoor gaan we gewoon luisteren.
Bijlagen
mid op 0 graden.png
mid op 15 graden.png
mid op 30 graden.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Humble Statement

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
De resonantie zorgt ervoor dat de fase in plaats van verder weg draait, weer meer naar die van de tweeter toe kruipt. Dat heeft net beneden die resonantie tot gevolg dat een betere optelling plaatsvindt.
Zoiets vermoedde ik al. De echte resonantie lijkt me meer op 6k te zitten, die komt op elke meting terug (en die zie je ook in de datasheets van de unit, de vervorming schiet bij 6k omhoog tot 2,5% 2e bij 5W). Wat je bij 4k ziet lijkt mij eerder iets geometrisch bepaald, zou het kunnen komen door de concave vorm in combinatie met de meetafstand en -hoek? Of de spreekspoeldrager die het moeilijk krijgt. Ik vind het in elk geval wel toevallig dat er op 6k duidelijk een probleem zit en dat er op 4k, allebei harmonischen van 2k, 'iets' gebeurt. De datasheet van Clofis laat op de BD ook wat resonanties op 1,5 en 2k zien trouwens.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Ik weet het ook niet, je ziet zo'n bult rond 4 of 5kHz wel terug bij alle middentoners van Accuton. Bij deze is hij minder erg, dat schijnt te maken te hebben met die zwarte oogjes aan de rand die het onderdrukken. Ik ben het met je eens, het werkelijke probleem zit bij 6kHz en die lijkt me voldoende onderdrukt met mijn filter.

Die datasheet daar wordt je niet veel wijzer van. De resonanties die je daar ziet rond 2kHz en 1.5kHz kunnen ook reflecties van de behuizing zijn waarin ze hem hebben opgemeten. Je ziet dat soort rare bobbels op de clofis site ook in de metingen van de Accuton tweeters, terwijl die tweeters dat toch echt niet doen.
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

De middentoner heeft door die bult iets scherps vind ik. Bij mij zit er een spoel van 8,2 en 54 uf aan condensator in serie met de middentoner.
Bij een spoel van 4,2 en 32Uf aan condensator was hij te schel
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
............Eerst zeker weten dat het filter is opgebouwd zoals Tony het had bedoeld. Dan kan daarna altijd eventueel nog het filter gewijzigd worden voor midden en hoog.
Bijgevoegd is de respons van hoe het ongeveer zou moeten zijn. Het wiebelige hoog is diffractie, geen probleem. De dip op 100Hz is een reflectie, niets om je zorgen over te maken. Dat zal er op de luisterplek niet zijn. Over het geheel genomen zou dit heel anders moeten klinken dan wat ik heb gehoord.
gesimuleerde respons.png
Zo zou het er inderdaad uit moeten zien. Zo was ook mijn smaak 5 jaar geleden toen ik dit filter ontwierp. Zo kwam Diana Krall mooi op je af. :wink:
Tegenwoordig zou ik hem (net als jij) vlakker filteren, want zo een curve kan gaan "schreeuwen" als de opname niet zo mooi is of de muziek veel informatie bevat in het gebied wat geaccentueerd is. Bijvoorbeeld bij rock muziek.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”