Pagina 14 van 16

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:12
door ray5150
:foto:
:foto:
:foto:

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:15
door Henkjan
wat voor ploatjes Ray?

voor foto's van mn HKDAC, zie de link een paar posts terug naar het showcase topic
het is een standaard applicatie: HKDAC, Pjotr voeding, en de 5V op t relais dat de Pjotr voeding schakelt komt van een gewoon 5V lineair voedinkie (van Conrad iirc)

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:17
door Pjotr
Henkjan schreef:
wat voor foutje kan dat zijn dat een plop veroorzaakt bij het aan en uit zetten?
(dat zoekt wat makkelijker)
Dat ik mij voorstellen. Maar als je die fout zelf nooit bent tegengekomen wordt het lastig aangeven.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:22
door ray5150
Henkjan schreef:
wat voor ploatjes Ray?
Iets dat er wat scherper uitziet dan dit :
binnenkant.jpg

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:24
door Henkjan
Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
wat voor foutje kan dat zijn dat een plop veroorzaakt bij het aan en uit zetten?
(dat zoekt wat makkelijker)
Dat ik mij voorstellen. Maar als je die fout zelf nooit bent tegengekomen wordt het lastig aangeven.
doe eens als Hercule Poirot, laat de grijze cellen eens werken. wat voor soort fout in aansluiten/montage/kastlayout/bekabeling kan een plop veroorzaken bij t wegvallen van de voeding?

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:24
door Henkjan
ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
wat voor ploatjes Ray?
Iets dat er wat scherper uitziet dan dit :

binnenkant.jpg
dan moet ik nieuwe foto's maken;
welke dingen wil je specifiek kunnen zien?

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:30
door ray5150
Het Grote Geheel. :mrgreen:
Heb dat ding al jaren in mijn CD speler zitten, en die is ook wel eens uitgeschakeld terwijl de voorversterker op die ingang stond.
Nooit iets van een plop oid gemerkt.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:34
door Henkjan
ray5150 schreef:
Het Grote Geheel. :mrgreen:
dat wordt lastig, het is nogal een klein kastje :bakkie:

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:55
door Pjotr
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
wat voor foutje kan dat zijn dat een plop veroorzaakt bij het aan en uit zetten?
(dat zoekt wat makkelijker)
Dat ik mij voorstellen. Maar als je die fout zelf nooit bent tegengekomen wordt het lastig aangeven.
doe eens als Hercule Poirot, laat de grijze cellen eens werken. wat voor soort fout in aansluiten/montage/kastlayout/bekabeling kan een plop veroorzaken bij t wegvallen van de voeding?
Echt geen idee. Check, check, dubbelcheck, oftewel visuele inspectie.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 21:55
door Henkjan
fijn. alles functioneert gewoon zoals t zou moeten, klinkt ook goed.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 22:09
door Pjotr
Zie je wel, beetje aandacht doet wonderen :)

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 23:25
door ray5150
:think: :think: :think: Voodoo :?:

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: ma 16 jan 2017, 9:03
door Henkjan
nee, ik bedoelde dat behalve de plop alles goed functioneert, dus ik zie niet wat er qua montage fout kan zitten dat die plop veroorzaakt

dat "fijn" had een ironie smiley bij gemoeten....

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 15:35
door Henkjan
ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
wat voor ploatjes Ray?
Iets dat er wat scherper uitziet dan dit :

binnenkant.jpg
vooruit dan maar:
HKDAC.jpg
en dit is wat je hoort bij DAC aan en uit door er de 230V op en af te zetten (relais van de print is overbrugd, dus t schakelen van t relais is t niet)

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 15:42
door cool
De massa aansluitingen op de Neutriks is wel een soort van plakwerk lijkt het. Ook soldeeraansluitingen van de spanningsregelaars misschien nog een keer goed laten vloeien? Maar de plop is toch wat anders denk ik.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 15:44
door ds23man
Hoeveel trafo's heb je nodig voor een dacje? :think: :think: :think:

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 16:02
door Henkjan
Neutriks is mijn bak&braad idd :oops: het enige wat ik nu ook zie is dat de massa van t audio signaal direct aan de kast ligt zonder weerstandje (wat verklaart dat de DAC nogal gevoelig is voor brommen zoals we een keer op een luisterdag ervaren hebben)
spanningsregelaars (net als de rest van t printje) zijn niet door mij gedaan...

3 trafo's: 1 voor de 12V voor de DAC, 1 voor de 5V voor de DAC, een een 5V om t relais mee te bedienen (schakelaar voorop is niet geschikt voor netspanning)

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 16:42
door ds23man
Linkje naar de voeding?

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 16:57
door Henkjan
ds23man schreef:
Linkje naar de voeding?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=10488

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 17:07
door hannesie
Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Linkje naar de voeding?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=10488
Die goeie ouwe tijd........! :kwijl:

Hij draait bij mij zonder ploppen, maar ik heb daar geen 'gebalanceerd 'uit' op.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 17:10
door ds23man
Ik zou eerst eens de voedingspanningen van het audiogedeelte nameten en even meten wat er op uitgang van de opamp staat voor de uitgangs condensator.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 18:48
door Henkjan
ik zou niet weten welke condensator op de dac de uitgangscondensator is...

voedingsspanningen had ik gemeten na t bouwen (ploppen deed die toen ook al) en waren binnen een % van wat ze moeten zijn iirc. maar ik kan t nog eens nameten. wat kan dat met t ploppen te maken hebben overigens?

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 18:54
door ray5150
Dat zijn die 4 kleine die direct naast de CS4397 zitten.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 19:31
door Henkjan
ray5150 schreef:
Dat zijn die 4 kleine die direct naast de CS4397 zitten.
die 4 gewone (geen smd) op een rij?

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: vr 20 jan 2017, 20:17
door ray5150
Er zitten alleen maar SMD elco's op die print.
op de silkscreen staat de opdruk L+,L-,R+ en R- naast.
Op de elco's staat : 2.2/50V/PS.