Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Zou je iets kunnen zeggen over de printtijd (en kosten) van jouw ontwerp?
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Met mijn eigen printer is de printtijd een uur of 30 (per stuk). Dat gaat dan in 2 delen en wordt gelijmd. Dit gebruik ik dan alleen als prototype. Het laten printen met SLS of MJF techniek laat ik doen. Duurt iets van 24 uur geloof ik (met name het langzame afkoelen duurt even).
De kosten, sja, dat is dan weer het minst leuke deel. De Purifi en Bliesma drivers kosten natuurlijk een paar duiten en het laten printen van de uiteindelijke behuizing ook. T zal snel in de 1500 tot 2000 euro lopen in totaal, en als je wat gek doet met exotische filtercomponenten nog wel wat meer.
Maar ja, een wijs man zei ooit eens tegen me: "Geld krijgt pas waarde als je het uitgeeft."
De kosten, sja, dat is dan weer het minst leuke deel. De Purifi en Bliesma drivers kosten natuurlijk een paar duiten en het laten printen van de uiteindelijke behuizing ook. T zal snel in de 1500 tot 2000 euro lopen in totaal, en als je wat gek doet met exotische filtercomponenten nog wel wat meer.
Maar ja, een wijs man zei ooit eens tegen me: "Geld krijgt pas waarde als je het uitgeeft."
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Mooi project zo!
Hoe zit het eigenlijk met de Bliesma units?
Zijn die nog wel leverbaar?
Hoe zit het eigenlijk met de Bliesma units?
Zijn die nog wel leverbaar?
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ja,dat is al een paar maanden zo......
Waarschijnlijk problemen met het leveren van Beryllium.
Waarschijnlijk problemen met het leveren van Beryllium.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
De hele Bliesma lijn lijkt niet leverbaar bij Soundimports, de T34 en de M142 etc).
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Oké,de laatste keer waren de alu en silk versies nog deels leverbaar.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ze zijn nog wel leverbaar hoor bijvoorbeeld bij Audio-HI.fi
Wel andere prijzen dan bij Soundimports
Wel andere prijzen dan bij Soundimports
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Update van Stanislav: "We are continuing to produce all our Be products. You can order them anytime."
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Mooi! ScanSpeak heeft ook een hele collectie Be tweeters die volgens mij gewoon leverbaar zijn. Zal dus niet aan het Be liggen.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ze hebben er inmiddels ook een aantal met Textreme bij Bliesma.
-
de vuilnisman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ben heel benieuwd wat alleen het printen van de behuizingen kost?satefan schreef: ↑zo 07 jul 2024, 9:16Met mijn eigen printer is de printtijd een uur of 30 (per stuk). Dat gaat dan in 2 delen en wordt gelijmd. Dit gebruik ik dan alleen als prototype. Het laten printen met SLS of MJF techniek laat ik doen. Duurt iets van 24 uur geloof ik (met name het langzame afkoelen duurt even).
De kosten, sja, dat is dan weer het minst leuke deel. De Purifi en Bliesma drivers kosten natuurlijk een paar duiten en het laten printen van de uiteindelijke behuizing ook. T zal snel in de 1500 tot 2000 euro lopen in totaal, en als je wat gek doet met exotische filtercomponenten nog wel wat meer.
Maar ja, een wijs man zei ooit eens tegen me: "Geld krijgt pas waarde als je het uitgeeft."
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Het laten printen doe ik via Weerg.com in Italië. Je betaald per cm3 aan volume en de maximale afmeting van het object zijn 380x284x380 mm. Voor de speaker zoals ik m nu heb kom je al snel op 600+ euro per stuk. Naarmate je meer stuks tegelijk laat maken gaat de prijs naar beneden.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Heb je al besloten wat je PR-afstemming wordt, dus inhoud en extra massa? Zo iets kun je in een proefkastje van afvalhout goedkoop uittesten, want onder de 100 Hz doet de vorm er niet meer toe.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Maar de inhoud wel. Afijn kun je i.i.g. alvast een idee krijgen van het resultaat. En of je het überhaupt werkend krijgt me twee van die PR's in zo'n klein kastje.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik moet de finetuning nog doen. Ik heb het nu draaien in het proefmodel en met de massa zitten experimenteren. Ik ben zeker niet bang dat er geen laag uit komt 
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Oh, dat zal ongetwijfeld wel gaan lukken
Ben heel benieuwd!
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Hopelijk heb ik een fatsoenlijk demo-model klaar voor Zeewolde 
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik heb een vraag over het bepalen van de draaddikte van de spoelen in mijn filter. Uiteraard is de meest logische methode om de stroom uit te rekenen die door de spoel moet gaan, en op basis van de gewenste weerstand en inductie etc te bepalen welke spoel nodig is. Maar ik denk dat je met zo'n berekening uit gaat van de piekbelasting op de spoel?
Wat is in de praktijk raadzaam?
groet,
Satefan
Wat is in de praktijk raadzaam?
groet,
Satefan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
draaddikte volgt uit de gewenste Rdc
op sommige plaatsen wil je een zo laag mogelijke Rdc, op sommige plekken is een hogere mogelijk of zelfs gewenst.
duidelijkste voorbeeld van die laatste is als de spoel in een RCL zit (componenten in serie), daar kan de Rdc zo hoog worden als de R waarde
op sommige plaatsen wil je een zo laag mogelijke Rdc, op sommige plekken is een hogere mogelijk of zelfs gewenst.
duidelijkste voorbeeld van die laatste is als de spoel in een RCL zit (componenten in serie), daar kan de Rdc zo hoog worden als de R waarde
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Vuistregeltje is ca 2,5 - 5 A/mm2. Dat als er continue die stroom door loopt. Dat is bij een huiskamerspeaker in het geheel niet geval en kun je zeker een factor 3 - 5 hoger gaan zitten. Dit is op basis van de warmteontwikkeling in een spoel/trafo op kamertemperatuur. Daar hoef je je dus eigenlijk niet druk om te maken. Dit staat wel los van de toelaatbare Rdc en evt. kernverzadiging. Bij een luchtspoel heb je dat niet en blijft eigenlijk alleen Rdc over als bepalende factor.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Bedankt! Met ander woorden, 1 of 1.4mm is echt prima.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Yep! Dikker dan 1mm2 is eigenlijk alleen van toepassing op seriespoelen in de laagsectie. Als je een 4e orde LR maakt telt het daar wel aan.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Met de Rdc kun je ook de bas afstemming desgewenst finetunen. Check WinISD voor het effect.
