Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door FrancoB »

Zou je iets kunnen zeggen over de printtijd (en kosten) van jouw ontwerp?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Met mijn eigen printer is de printtijd een uur of 30 (per stuk). Dat gaat dan in 2 delen en wordt gelijmd. Dit gebruik ik dan alleen als prototype. Het laten printen met SLS of MJF techniek laat ik doen. Duurt iets van 24 uur geloof ik (met name het langzame afkoelen duurt even).

De kosten, sja, dat is dan weer het minst leuke deel. De Purifi en Bliesma drivers kosten natuurlijk een paar duiten en het laten printen van de uiteindelijke behuizing ook. T zal snel in de 1500 tot 2000 euro lopen in totaal, en als je wat gek doet met exotische filtercomponenten nog wel wat meer.

Maar ja, een wijs man zei ooit eens tegen me: "Geld krijgt pas waarde als je het uitgeeft."
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door dre »

Mooi project zo!

Hoe zit het eigenlijk met de Bliesma units?
Zijn die nog wel leverbaar?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

dre schreef: zo 07 jul 2024, 11:31
Zijn die nog wel leverbaar?
Ik zie op een aantal sites dat deze niet meer leverbaar is. Ik zal Stanislav eens vragen hoe t zit en of er een vervangend model voor is/komt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door dre »

Ja,dat is al een paar maanden zo......
Waarschijnlijk problemen met het leveren van Beryllium.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

De hele Bliesma lijn lijkt niet leverbaar bij Soundimports, de T34 en de M142 etc).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door dre »

Oké,de laatste keer waren de alu en silk versies nog deels leverbaar.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door rikpost »

Ze zijn nog wel leverbaar hoor bijvoorbeeld bij Audio-HI.fi
Wel andere prijzen dan bij Soundimports
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door dre »

€200 op de T34b..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Update van Stanislav: "We are continuing to produce all our Be products. You can order them anytime."
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Mooi! ScanSpeak heeft ook een hele collectie Be tweeters die volgens mij gewoon leverbaar zijn. Zal dus niet aan het Be liggen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door rikpost »

Ze hebben er inmiddels ook een aantal met Textreme bij Bliesma.
de vuilnisman
Berichten: 123
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door de vuilnisman »

satefan schreef: zo 07 jul 2024, 9:16
Met mijn eigen printer is de printtijd een uur of 30 (per stuk). Dat gaat dan in 2 delen en wordt gelijmd. Dit gebruik ik dan alleen als prototype. Het laten printen met SLS of MJF techniek laat ik doen. Duurt iets van 24 uur geloof ik (met name het langzame afkoelen duurt even).

De kosten, sja, dat is dan weer het minst leuke deel. De Purifi en Bliesma drivers kosten natuurlijk een paar duiten en het laten printen van de uiteindelijke behuizing ook. T zal snel in de 1500 tot 2000 euro lopen in totaal, en als je wat gek doet met exotische filtercomponenten nog wel wat meer.

Maar ja, een wijs man zei ooit eens tegen me: "Geld krijgt pas waarde als je het uitgeeft."
Ben heel benieuwd wat alleen het printen van de behuizingen kost?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Het laten printen doe ik via Weerg.com in Italië. Je betaald per cm3 aan volume en de maximale afmeting van het object zijn 380x284x380 mm. Voor de speaker zoals ik m nu heb kom je al snel op 600+ euro per stuk. Naarmate je meer stuks tegelijk laat maken gaat de prijs naar beneden.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Wieger61 »

Heb je al besloten wat je PR-afstemming wordt, dus inhoud en extra massa? Zo iets kun je in een proefkastje van afvalhout goedkoop uittesten, want onder de 100 Hz doet de vorm er niet meer toe.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Maar de inhoud wel. Afijn kun je i.i.g. alvast een idee krijgen van het resultaat. En of je het überhaupt werkend krijgt me twee van die PR's in zo'n klein kastje.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Ik moet de finetuning nog doen. Ik heb het nu draaien in het proefmodel en met de massa zitten experimenteren. Ik ben zeker niet bang dat er geen laag uit komt :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Oh, dat zal ongetwijfeld wel gaan lukken :D Ben heel benieuwd!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Hopelijk heb ik een fatsoenlijk demo-model klaar voor Zeewolde :-)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Ik heb een vraag over het bepalen van de draaddikte van de spoelen in mijn filter. Uiteraard is de meest logische methode om de stroom uit te rekenen die door de spoel moet gaan, en op basis van de gewenste weerstand en inductie etc te bepalen welke spoel nodig is. Maar ik denk dat je met zo'n berekening uit gaat van de piekbelasting op de spoel?

Wat is in de praktijk raadzaam?

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Henkjan »

draaddikte volgt uit de gewenste Rdc
op sommige plaatsen wil je een zo laag mogelijke Rdc, op sommige plekken is een hogere mogelijk of zelfs gewenst.
duidelijkste voorbeeld van die laatste is als de spoel in een RCL zit (componenten in serie), daar kan de Rdc zo hoog worden als de R waarde
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Vuistregeltje is ca 2,5 - 5 A/mm2. Dat als er continue die stroom door loopt. Dat is bij een huiskamerspeaker in het geheel niet geval en kun je zeker een factor 3 - 5 hoger gaan zitten. Dit is op basis van de warmteontwikkeling in een spoel/trafo op kamertemperatuur. Daar hoef je je dus eigenlijk niet druk om te maken. Dit staat wel los van de toelaatbare Rdc en evt. kernverzadiging. Bij een luchtspoel heb je dat niet en blijft eigenlijk alleen Rdc over als bepalende factor.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Bedankt! Met ander woorden, 1 of 1.4mm is echt prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Yep! Dikker dan 1mm2 is eigenlijk alleen van toepassing op seriespoelen in de laagsectie. Als je een 4e orde LR maakt telt het daar wel aan.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Wieger61 »

Met de Rdc kun je ook de bas afstemming desgewenst finetunen. Check WinISD voor het effect.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”