RS-1003, het proberen waard?
Moderator: Beheerdersteam
Re: RS-1003, het proberen waard?
Inderdaad, dat houden we voor de volgende
Eerst deze maar eens afmaken. En een goed idee van die lat, maar de gaatjes hebben toch nog voldoende vlees om te kunnen houden dus ik zal het eerst zo proberen. De tekening van jouw heb ik straks naar mijn werk gemaild maar de komende veertien dagen kom ik er niet meer aan toe. Deze week missen we de woensdag al met het werk omdat de tweede februari ook de jaarlijkse Biddag voor de Visserij is. En daarna gaan we lekker een weekje op de latten 
Re: RS-1003, het proberen waard?
Zo, daar is ie weer. Beetje druk met de andere hobby die ook aandacht nodig heeft. Ik heb mezelf een mooie moderne Yaesu transceiver cadeau gegeven en daar heb ik na de vakantie lekker mee zitten klooien. Voor de geïnteresseerde: Een Yaesu FTdx3000. Dus nu eens geen buizenset maar iets super moderns
Maar dat terzijde. Het nieuwe achterplaatje voor de ingangsprint is door m'n collega naar de tekening van Rovano gefabriceerd zonder echter de bevestigingsgaatjes. Om de één of andere reden kunnen gaatjes kleiner dan 5 mm. niet of moeilijk. Maar die kan ik er zelf wel in boren hoewel het plaatje ditmaal van RVS gemaakt is. Maar eerst moeten we passen of de tekening klopt met de werkelijkheid
Maar dat terzijde. Het nieuwe achterplaatje voor de ingangsprint is door m'n collega naar de tekening van Rovano gefabriceerd zonder echter de bevestigingsgaatjes. Om de één of andere reden kunnen gaatjes kleiner dan 5 mm. niet of moeilijk. Maar die kan ik er zelf wel in boren hoewel het plaatje ditmaal van RVS gemaakt is. Maar eerst moeten we passen of de tekening klopt met de werkelijkheid
Re: RS-1003, het proberen waard?
Nou, ziet er netjes uit, hoor.
Ik denk vrij zeker te weten dat het nu wel gaat passen. Binnenkort maar even afspreken als de ergste corona golf achter de rug is.
Heb je al geprobeerd of het plaatje in de kast past?
Ik denk vrij zeker te weten dat het nu wel gaat passen. Binnenkort maar even afspreken als de ergste corona golf achter de rug is.
Heb je al geprobeerd of het plaatje in de kast past?
Re: RS-1003, het proberen waard?
Met een beetje fijn bij schuren gaat ie zeker passen Rovano, even de grove randjes er af. We zullen inderdaad eerst maar even in de pauze-stand gaan staan tot alles weer genormaliseerd is. Tot die tijd kan ik nog heel veel andere dingetjes regelen. Eén daarvan heeft nu prioriteit voor ik verder kan. Ik heb besloten de chassisplaat niet van een kleurtje te voorzien maar gewoon in de aluminiumkleur te houden. Polijsten vindt ik persoonlijk niet mooi en heb meer iets met het kale aluminium. Wel wil ik hem poetsen, temeer omdat er bij het graveren wat kleine oppervlakkige krasjes in zijn gekomen. Krijg ik die er uit met - bijvoorbeeld - een poetsmachine of wordt het dan toch schuren?
Re: RS-1003, het proberen waard?
Tja, dan eerst maar proberen de krasje eruit te poetsen. Het blijft daarna nog steeds het vrij zachte aluminium, wat makkelijk weer beschadigd. Misschien na de poetsbeurt behandelen met blanke lak?
Re: RS-1003, het proberen waard?
Dus poetsen en Als het klaar is met katoenen handschoenen bedienen
Wel jammer Want het is best mooi om te zien
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik heb aan de onderzijde net even een proefstukje gedaan met Brasso, maar krijg daar de krasjes niet mee weg. Al zijn die aan de onderzijde wel wat dieper. Het gaat wel mooi glanzen, Ik zal de plaat morgen maar mee nemen naar mijn werk want daar heb ik meer ruimte om te poetsen 
Re: RS-1003, het proberen waard?
Gister na mijn werk even bezig geweest om te zien hoe ik het chassis krasvrij zou krijgen. Eerst met korrel 400 geschuurd maar hoewel de krasjes minder werden kreeg ik geen mooi effect. Daarna het autopoetsapparaat geprobeerd maar dat werd helemaal niks. Tenslotte een poging gedaan met zo'n mooi schilders schuursponsje met CIF - wat vroeger JIF heette - en dat gaf een beter resultaat. De plaat helemaal afgewerkt op deze manier en daarna afgespoeld met lauw water en goed schoongemaakt. Tenslotte met een schone droge doek ingewreven met WD40 en ik moet zeggen dat ik het mooi gelukt vindt. Vanavond heb ik de UGT's bevestigd en morgen wil ik de voedingstrafo plaatsen. Maar ik twijfel nog over de stand...
Zó? Of zó? Ik neig zelf naar de eerste foto, maar wil toch ook jullie oordeel weten
Zó? Of zó? Ik neig zelf naar de eerste foto, maar wil toch ook jullie oordeel weten
Re: RS-1003, het proberen waard?
Voedingstrafo op 230V en koptelefoon aan de uitgangstrafo.
Dan weet je het.
Dan weet je het.
Re: RS-1003, het proberen waard?
Dat is een strak plan Demo, mooi klusje voor morgenavond
Gezien de momentele situatie is er weer veel tijd voor de versterkerbouw vrijgekomen. Geen sport en geen vervelende vergaderingen 's avonds
Tenzij the Lady of the House allemaal akelige karweitjes gaat verzinnen
Gezien de momentele situatie is er weer veel tijd voor de versterkerbouw vrijgekomen. Geen sport en geen vervelende vergaderingen 's avonds
Tenzij the Lady of the House allemaal akelige karweitjes gaat verzinnen
Re: RS-1003, het proberen waard?
Haha, de meester zo laat nog? Hoe gaat het daar Anne? Alles nog fris en fruitig daar in het Overjordaanse?
Ik ga het advies van Demo morgen toch even in praktijk brengen en kom dan waarschijnlijk op jouw suggestie uit
Maar nu eerst het beddeken opzoeken
Ik ga het advies van Demo morgen toch even in praktijk brengen en kom dan waarschijnlijk op jouw suggestie uit
Maar nu eerst het beddeken opzoeken
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik ga mee in het advies van Anne. Je kunt gewoon kijken naar de spoelkokers van de transformatoren. In het bovenste plaatje liggen die in elkaars verlengde, goed recept voor brom. Als ze haaks op elkaar staan is die kans op brom veel kleiner.
Re: RS-1003, het proberen waard?
Dat vermaledijde corona-gedoe heeft toch een paar hele kleine positieve bij-effecten. Want laten we het niet uitvlakken wat momenteel de invloed is op ons bestaan, binnen mijn familie maar hoogstwaarschijnlijk ook bij jullie zelfbouwvrienden! Maar laten we niet bij de pakken neer gaan zitten want één van die positiviteitjes is natuurlijk dat we meer tijd voor de hobby hebben, ik wel in ieder geval. Dus voortvarend als ik af en toe ben heb ik de draad weer opgepakt en heb wat mooie vorderingen gemaakt. De voedingstrafo staat nu - inderdaad zoals jullie hebben geadviseerd - hopelijk bromvrij. Ik heb het rouwens met de scoop gedaan en gekeken waar ik de meeste brom had en inderdaad, jullie hadden natúúrlijk gelijk
De buisvoeten zijn geplaatst en hier even een impressie. Schroom uiteraard niet om me van opbouwend (letterlijk en figuurlijk) advies te dienen!
De buisvoeten zijn geplaatst en hier even een impressie. Schroom uiteraard niet om me van opbouwend (letterlijk en figuurlijk) advies te dienen!
Re: RS-1003, het proberen waard?
De foto's zijn wat blauwig uitgevallen maar dat komt door de zon op de gordijnen van mijn hobbykamertje 
Re: RS-1003, het proberen waard?
Het ziet er heel fraai uit. Vooral de bovenplaat is erg mooi! Mijn compliment.
Nu ben ik benieuwd hoe alle andere componenten gemonteerd gaan worden.
Piet
Nu ben ik benieuwd hoe alle andere componenten gemonteerd gaan worden.
Piet
Re: RS-1003, het proberen waard?
Dank u
Het begint nu wat te lijken hè?
Gisteravond heb ik de draadsteuntjes allemaal geplaatst en het plekje de volumeregelaar en inputschakelaar bepaald. Die worden met stalen assen bediend vanaf het front en daar zal ik van het weekend de gaatjes voor boren. De inputschakelaar en volumepotprint komen aan een aluminium scheidingsplaat te zitten ergens achteraan. Deze dient dan tevens als extra steun voor het chassis met de trafo's.
Gisteravond heb ik de draadsteuntjes allemaal geplaatst en het plekje de volumeregelaar en inputschakelaar bepaald. Die worden met stalen assen bediend vanaf het front en daar zal ik van het weekend de gaatjes voor boren. De inputschakelaar en volumepotprint komen aan een aluminium scheidingsplaat te zitten ergens achteraan. Deze dient dan tevens als extra steun voor het chassis met de trafo's.
Re: RS-1003, het proberen waard?
De steuntjes voor de onderdelen zijn inmiddels geplaatst en daarvoor heb ik gebruik gemaakt van de boutjes waar de buisvoetjes mee vast zitten. Dit om te voorkomen dat ik allemaal nieuwe gaatjes moest boren. En vandaar dat de twee lange steuntjes schuin oversteken
Ondertussen heb ik het aluminium tussenschot ook bewerkt, gistermiddag lekker in het zonnetje in de tuin. ik ben daar redelijk tevreden over.
Over zowel dat zonnetje als het resultaat. Voor dat tussenschot heb ik nog geen duidelijke plaats bepaald, de smoorspoel kan daar aan komen te hangen maar die kan eventueel ook aan de houten zijkant geschroefd worden.
Hoeveel magnetisch veld produceert een smoorspoel eigenlijk? Ik kan hem namelijk op twee manieren vastzetten en twijfel daar nog over
.
Ondertussen heb ik het aluminium tussenschot ook bewerkt, gistermiddag lekker in het zonnetje in de tuin. ik ben daar redelijk tevreden over.
Over zowel dat zonnetje als het resultaat. Voor dat tussenschot heb ik nog geen duidelijke plaats bepaald, de smoorspoel kan daar aan komen te hangen maar die kan eventueel ook aan de houten zijkant geschroefd worden.
Hoeveel magnetisch veld produceert een smoorspoel eigenlijk? Ik kan hem namelijk op twee manieren vastzetten en twijfel daar nog over
Re: RS-1003, het proberen waard?
Bij de smoorspoel eigenlijk hetzelfde als het uitlijnen van uitgangstrafo,s.
Voedingstrafo aan de 230v en met de scope of koptelefoon op de smoorspoel.
Zo heb ik het toen ook gedaan met de smoorspoel voor mijn KT88 mono blokken.
Voedingstrafo aan de 230v en met de scope of koptelefoon op de smoorspoel.
Zo heb ik het toen ook gedaan met de smoorspoel voor mijn KT88 mono blokken.
Re: RS-1003, het proberen waard?
Door de luchtspleet nogal wat stooiveld, en met hogere harmonischen na het gelijkrichten.PA4URK schreef:Hoeveel magnetisch veld produceert een smoorspoel eigenlijk? Ik kan hem namelijk op twee manieren vastzetten en twijfel daar nog over.
De spoelen van de uitgang staan vertikaal, dus zet de smoorpoel maar horizontaal.En niet te dicht bij de voorversterker buizen.Onder de voedingstrafo als 't kan.
Anne
Zie 't mooi voorbeeld van demo
Re: RS-1003, het proberen waard?
De smoorspoel past precies onder de voedingstrafo en op dezelfde manier als Demo, dus dat moet goed komen Anne. Zachtjesaan begin ik bij het bedraden aan te landen afgezien van wat kleine mechanische frees-en boordingetjes. Het schema van Hans Koch voorziet niet in een voedingsgedeelte maar ik heb eens even bij Knuisje gesnuffeld (
), bij zijn SE GU50 project en hij heeft daarbij ook gebruikt gemaakt van de EYY13 gelijkrichtbuis van Bert. Zou ik dat schema één-op-één kunnen gebruiken in de RS-1003 versterker?
viewtopic.php?f=7&t=26021&start=75
En dan bedoel ik in principe alleen het HS gedeelte. De voedingstrafo beschikt over twee keer 6.3 volt aansluitingen van 5 ampère voor de beide RS-1003 en EF80 buizen en over één 6.3 volt van 2.5 ampère voor de gloei van de EYY13. De HS geeft een mooie 400 volt af.
viewtopic.php?f=7&t=26021&start=75
En dan bedoel ik in principe alleen het HS gedeelte. De voedingstrafo beschikt over twee keer 6.3 volt aansluitingen van 5 ampère voor de beide RS-1003 en EF80 buizen en over één 6.3 volt van 2.5 ampère voor de gloei van de EYY13. De HS geeft een mooie 400 volt af.
Re: RS-1003, het proberen waard?
Om de woorden van Bert maar aan te halen:
Ik weet niet meer wat ik allemaal heb gebrabbeld, zal de leeftijd zijn Anne. Ik kom af en toe kennissen tegen op straat en dan ben ik me daar plotseling de bijbehorende naam vergeten
shit draadje vergeten
Ik weet niet meer wat ik allemaal heb gebrabbeld, zal de leeftijd zijn Anne. Ik kom af en toe kennissen tegen op straat en dan ben ik me daar plotseling de bijbehorende naam vergeten
