Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

De eerste 30 seconden:
Waltwapper_30_seconds.png
Dat "Gebrom" is zo te zien een synth grondtoon op 17Hz met een hele trits hogere harmonischen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Je ziet de 17,5Hz en harmonischen daarvan. De weergave van 35, 52,5 en 70 Hz horen bij die grondtoon. Ik denk dat Walter de combinatie van 35, 52,5 en 70 Hz hoort, die bij hem goed worden weergegeven. Dat klinkt nog steeds heel laag en geeft ook zeker druk op de oren. Vooral als het spectrum verder niet zoveel bevat kan dit als dominant ervaren worden. Er zal nog wel wat van die 17,5Hz over zijn als gevolg van de roommode op 35Hz bij Walter. Die roommode is onderdrukt door een geprepareerde convolutiefile in HQPlayer te laden. De 17,5Hz is daarbij ongemoeid gelaten dus het is mogelijk dat die als extra druk ervaren wordt, hoewel niet waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Bedankt voor de uitleg Jeroen, ik zal het nummer over een paar weken weer eens draaien, kijken of ik het effect dan nog merk. Ik vermoed dat mijn oor deels dichtzit en dat zelfs de zwakke 17.5Hz in combinatie met de 35Hz nu tijdelijk hoorbaar zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Blijft bizar tech gefreak om dergelijke lage frequenties er in te proppen. Heeft geen enkele muzikale functie. Meer een verstorende.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Geeft ons audiofielen dan wel weer twijfel of een monster subwoofer toch niet eens nodig is… ik heb natuurlijk twee stuks RCF L18P300 liggen nog… op zich leuk project, meest ingrijpende is dan een extra LF uitgang op de ASP zien te realiseren… edit: full range uitgang mag natuurlijk ook, mits die de volume control maar mee volgt.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door VintageHarry »

Als de 35 Hz bij jou nu al hoorbaar is dan heeft een extra sub toch geen nut?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik zat te denken aan het infra bereik 10-35Hz…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Mwah kan het nou niet bepaald audiofiele muziek noemen hoor... :-s Maarreh slaap er nog maar nachtje over. Straks ontploffen je trommelvliezen nog, stort je luisterkamer in of nog erger HQP krijg je straks niet meer uit de knoop... :?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door VintageHarry »

Voor de complete weergave van het geluid uit een 64’ orgelpijp heb je zelfs nog een iets lager frequentiebereik nodig…. Maar houd wel rekening met de roommodes hè ;)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Screenshot_20250914_154306_Roon.jpg
Bij deze kun je wel het kalk van het plafond halen......... :rock:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

VintageHarry schreef: zo 14 sep 2025, 15:36
Voor de complete weergave van het geluid uit een 64’ orgelpijp...
Is die wel heel zeldzaam. Vraag me af of daar opnames van zijn.
Deze kunnen weergeven is een ander probleem.
Zal echte laagweergave wel bijdragen aan de beleving van de muziek en de ruimte waar die is opgenomen. Mits de boel niet te gekunsteld is opgenomen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

VintageHarry schreef: zo 14 sep 2025, 15:36
Voor de complete weergave van het geluid uit een 64’ orgelpijp heb je zelfs nog een iets lager frequentiebereik nodig…. Maar houd wel rekening met de roommodes hè ;)
Dat is pure antieke Heavy Metal :lol: Een 32 footer maakt al 16 Hz :mrgreen: Lang geleden heeft de organist van de Laurenskerk in Rotterdam mij uitgelegd dat die lage infrasonische orgeltonen helemaal geen muzikale functie hadden. Ze hebben bij veel mensen een licht hallucinerend effect en hadden de bedoeling de kerkgangers een "verheven/hemels" gevoel te geven.

[Edit]
B.t.w. Richard, bijna aan het eind van een hele klimpartij:

Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door VintageHarry »

richard schreef: zo 14 sep 2025, 16:10
Vraag me af of daar opnames van zijn.
Niet op vinyl vermoedelijk, dat is technisch erg lastig. Maar op CD zou het theoretisch moeten kunnen….
Ik ben echter niet direct een kenner van orgelmuziek, in mijn installatie heb ik dan ook wel voldoende aan 41,2 Hz zijnde de laagste noot van een (viersnarige) basgitaar ;)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Had ik begrepen dat in het orgelconcert van Saint Saëns de 32 voet wordt gebruikt.
Het gerammel uit die 64' pijp uit het filmpje van Pjotr kan ik zelfs op mijn 4" computer luidsprekertjes horen. Geen kans dat de bijbehorende grondtoon hier ook wordt weergegeven.

Benieuwd wanneer ze daar de boel gaan slopen. Het Wanamaker is ook een bedreigde diersoort.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

richard schreef: zo 14 sep 2025, 20:52
Had ik begrepen dat in het orgelconcert van Saint Saëns de 32 voet wordt gebruikt.
Die heb ik op vinyl. Maar ik denk het toch niet hoor :mrgreen:

Volgens Google iig niet: https://www.google.com/search?q=orgelco ... nt=gws-wiz
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Als je wilt weten hoe een orgel werkt, dan ook dit filmpje.


Ik heb met de wederopbouw meegewerkt voor een relatief klein kerkorgel, dan is dit wel leuk.
Schermafbeelding 2025-09-14 223830.png
De windlades worden op de plaats gebracht, de basis van het orgel met flexibel schapenleer in de verschillen in hoogte voor meer lucht.
Schermafbeelding 2025-09-14 225104.png
Met ook een zwelpedaal zoals ook in het orgel wat Pjotr aangaf.
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 15 sep 2025, 9:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Volgens mij wilde Walter een infrasone sub gaan bouwen Hans, niet een heel orgel :lagge:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Dan moet hij kijken of hij het in de lengte of de breedte doet. :rofl:
Een pijp door de riool buis?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: zo 14 sep 2025, 21:23
richard schreef: zo 14 sep 2025, 20:52
Had ik begrepen dat in het orgelconcert van Saint Saëns de 32 voet wordt gebruikt.
Die heb ik op vinyl. Maar ik denk het toch niet hoor :mrgreen:

Volgens Google iig niet: https://www.google.com/search?q=lastigevraaghoor
volgens de Duitse wiki wel:
https://de.wikipedia.org/wiki/3._Sinfon ... _der_Orgel
Hier reizt Saint-Saëns also die klanglichen Möglichkeiten der französisch-sinfonischen Orgel aus. Das 32‘-Register im Pedal (klingend zwei Oktaven tiefer als notiert) erzeugt dabei ein sattes (aber nicht lautes!) Bassfundament, das vielmehr zu spüren als zu hören ist und auch tiefer als der Kontrabass klingt und somit an die untere Hörgrenze des Menschen reicht.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Hmm ja, wel even de hele alinea quoten:

"Springen wir einige Takte weiter nach Takt 439. Hier sticht eine besondere Angabe im Orgelpart ins Auge. Saint-Saëns gibt an, das Register Voix céleste zu verwenden, zusätzlich ein 32‘-Register im Pedal. Mit der Voix céleste (dt.: Stimme des Himmels) handelt es sich um ein Register der Streicherfamilie, das im Vergleich zu allen anderen Registern leicht „verstimmt“ ist, wodurch ein schwebender und sphärischer Klang entsteht. Hier reizt Saint-Saëns also die klanglichen Möglichkeiten der französisch-sinfonischen Orgel aus. Das 32‘-Register im Pedal (klingend zwei Oktaven tiefer als notiert) erzeugt dabei ein sattes (aber nicht lautes!) Bassfundament, das vielmehr zu spüren als zu hören ist und auch tiefer als der Kontrabass klingt und somit an die untere Hörgrenze des Menschen reicht. Bis zum Ende des ersten Satzes bleibt diese Registrierung der Orgel bestehen, und so klingt der erste Satz allein mit den schwebenden Klängen der Orgel aus (Takt 477). "

Merkwaardige interpretatie. Dat is een 8' register: https://nl.wikipedia.org/wiki/Voix_c%C3%A9leste

Maarreh om op de vraag van Richard terug te komen:
richard schreef: zo 14 sep 2025, 16:10
Vraag me af of daar opnames van zijn.
Voorbeeldje? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Heren computer kenners,

Ik heb een wat algemene vraag:

Mijn huidige setup is HQ player DSD 256 met de ASDM7EC Super modulator, de CPU usage is dan ongeveer 32%. Het is een Passief gekoelde NUC, de bovenkant wordt dan lekker warm maar niet echt heet, betreft deze behuizing:

https://www.intel.com/content/dam/suppo ... D_SPEC.pdf

Nu kan ik ook DSD 512 spelen met de ASDM7EC Super 512 Fs modulator, de CPU usage gaat dan richting de 45%, na circa 1.5 uur spelen merk je dan wel dat de NUC aanzienlijk warmer is geworden, je kan je hand er nog wel kort opleggen, volgens mij was de vuistregel dat de temperatuur dan iets van 60 graden is. HQ player speelt dan zonder onderbrekingen, de CPU zelf kan het dus goed aan.

Volgens de manual (zie boven) mag je 24/7 spelen, voor 5 jaar met 50% utilisation. Lijkt erop dat de zwaardere DSD 512 net wel gaat, maar zijn er nog algemene andere zaken waaruit je kan afleiden als je koeling te krap is?

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 20 sep 2025, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Als ie er mee op houdt.... Over dat extra gekachel voor 512 en hoger is toch al oeverloos gediscussieerd :roll:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Pjotr,

Hoewel DSD 256 erg goed klinkt, speelt DSD 512 ook erg fraai, lijkt mij nog wat analoger klinken, meer natuurlijk, maar dit is natuurlijk alleen een optie als de NUC het veilig op langere termijn aankan. Als de NUC ermee stopt is het duidelijk, ben meer op zoek naar de wat subtielere signalen die kunnen duiden op gebrek van koeling. Of moet ik niet te moeilijk doen en de manual volgen; onder de 50% CPU dan zit je nog wel goed?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Marp »

Bij horizontaal geplaatste kleine, passief gekoelde computers vormen spanningsregelaars het zwakke punt, en na verloop van tijd ook de nabij geplaatste condensatoren. De eerste systemen beginnen vaak uit te vallen tussen 1,5 en 4 jaar. Bij verticaal geplaatste computers met vrije in- en uitstroomopeningen of koelribben speelt dat minder.
Walt schreef: za 20 sep 2025, 9:36
ben meer op zoek naar de wat subtielere signalen die kunnen duiden op gebrek van koeling.

Je sterkste indicator is de sensor voor de board-temperatuur. Als deze in rust amper een graadje of 6 minder aangeeft dan de cpu-sensor, en nauwelijks onder 40°C zakt, kunnen ongekoelde spanningsregelaars een stukje warmer zijn.

Overigens zie ik niet zo snel ventilatie-openingen in die NUC-behuizing. Mogelijk heeft Intel toch wel voorzien in een andere vorm van warmteafvoer dan via luchtcirculatie. Bijv. via grote koperoppervlakken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar dat soort mini PC's is helemaal niet bedoeld om constant full power te draaien, hooguit half power. Alleen af toe als het nodig is, met Excel sheet b.v. of een fotobewerking. Zijn voor algemeen kantoor en huis tuin en keuken gebruik gedimensioneerd. Net als een audioversterker constant zonder onderbrekingen het max opgegeven vermogen zou moeten kunnen leveren. Gaat ie ook roken :D Zijn ook niet bedoeld voor motor servo's en shaker tables.
Plaats reactie