Pagina 13 van 16

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: di 04 mar 2014, 16:47
door hannesie
Muug schreef:
merde :?
waaraan kan je dat zien?
Als je naar de originele HK-DAC kijkt, dan zie dat de condensatoren een zwarte markering hebben, die de + dan wel de min aangeeft.
Bij de verbouwde zie je dat alle markeringen op de zelfde kant staan. :shock: :shock:
DSC_1375.jpg
Dat lijkt mij niet te kloppen. 8-[

Dubbelklik maar op het plaatje en je kunt het wat beter zien.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: di 04 mar 2014, 16:52
door Muug
op het eerste zicht heb je gelijk, maar als je naar de printplaat kijkt, dan zie je echt wel heel veel verschillen, net alsof het hier dus om een totaal nieiw ontworpen printplaat gaat, waarbij het dan natuurlijk weer heel goed mogelijk is dat alle minnetjes dezelfde kant uit wijzen.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: di 04 mar 2014, 21:36
door Jan Geert
Muug schreef:
Jan Geert schreef:
Qua in elkaar zetten een projectje voor een achternamiddag, afhankelijk van hoe ingewikkeld je de kast wenst te maken.
Als ge gelijk ik nog nooit iets van elektronica in elkaar gesoldeerd hebt, dan gaat dat wat langer duren. :D

Dat is nu juist het punt: als hij wordt geleverd als op de foto valt er niks te solderen... :|

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: di 04 mar 2014, 21:46
door Muug
mja, 't is geen "assembled kit" maar een DIY, dus ik ga ervan uit dat alle componenten zelf nog gemonteerd gaan moeten worden.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 0:42
door ray5150
Uit de tekst maak ik op dat de buizenbuffer als bouwpakket geleverd word.
Ik zou bij eventuele aankoop wel even vragen of er minimaal een schema en eventueel ook een bouwbeschrijving bijzit.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 13:54
door Muug
ray5150 schreef:
Uit de tekst maak ik op dat de buizenbuffer als bouwpakket geleverd word.
Ik zou bij eventuele aankoop wel even vragen of er minimaal een schema en eventueel ook een bouwbeschrijving bijzit.
Ha, dat van die buizenbuffer had ik nog niet begrepen, goed om weten.
Wat betreft de manual, die info had ik eergisteren al gevraagd, en de reactie was dit : "It is only plug and play, so no special manual needed." :mrgreen:

De totale som wordt :
140 US $ voor de kit
50 $ voor de DAC-doos (waarin dan nog gaten gemaakt moeten worden voor de buizen)
55 $ verzending (komt van 70$)

Loopt toch weer mooi op :?

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 23:26
door Rudolf
Ik heb in het uitzonderlijke donatiepakket ook nog een HK DAC gevonden, en heb mijn huiswerk proberen te doen (valt niet mee, de info staat overal verspreid) en zie nu bij het in elkaar zetten dat er een keuze ruitertje op de DAC print staat, om tussen coax of optisch te kiezen; ik neem aan dat ik daar een schakelaartje aan kan sluiten waardoor ik de keuze aan de buitenkant kan maken?
Morgen klaar, als hij werkt zal ik juichen en foto posten. :mrgreen:

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 23:30
door ray5150
Ja, daar kan je de ingang mee omschakelen van optisch naar coax.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 23:49
door Rudolf
Ik snap het dus, het ding zal twee bronnen tegelijk wel niet leuk vinden. :idea:

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: do 03 apr 2014, 7:41
door mischa72
Nope, da's hetzelfde als wanneer twee vrouwen tegelijk tegen je aan staan te kwekken, je begrijpt geen van beiden :rofl:

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: do 03 apr 2014, 10:45
door Rudolf
Leuke vergelijking, twee vrouwen lijkt me trouwens wel wat, maar dan ook met een schakelaartje, maar dan om het geluid uit te zetten. :mrgreen:

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: do 03 apr 2014, 12:36
door Rudolf
Netjes werken lukt weer niet; zat de DAC print te dicht bij de zijkant, kun je weer een nieuw vierkant gaatje boren; klein stukje opschuiven kan ook niet natuurlijk.
Maar: :rock: hij werkt wel !

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: za 10 mei 2014, 22:33
door Jan Geert
Gewoon ter documentatie: De ook op de Lampucera pagina van Lukasz beschreven correctie van een fout in het printontwerp, die de vroege versies verhindert om hoge sampling rates te gebruiken.
DSCF3882.jpg
Pin 2 van de DAC (M4) gelift van aarde, jumper naar pin 16 van de receiver.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: za 10 mei 2014, 22:38
door mischa72
Mooie duidelijke foto Jan Geert :wink:

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: za 10 mei 2014, 23:03
door Muug
Jan Geert schreef:
Gewoon ter documentatie: De ook op de Lampucera pagina van Lukasz beschreven correctie van een fout in het printontwerp, die de vroege versies verhindert om hoge sampling rates te gebruiken.
DSCF3882.jpg
Pin 2 van de DAC (M4) gelift van aarde, jumper naar pin 16 van de receiver.
Interessant. Zou mijn DAC (met andere pcb) ook die fout hebben? Kan ik dat op één of andere manier testen?

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: za 10 mei 2014, 23:34
door Jan Geert
Pin 2 van de cs4397 dient om de dac in hoge samplingrates te zetten. Hij zou dus niet aan aarde moeten liggen. Dat kan je met een multimeter even controleren. Het is de tweede pin vanaf de markering (rond putje)
Pin( :mrgreen: ) me er niet op vast, ik moet de mijne nog testen, kan nog wel even duren zoals je ziet, de oscons moeten er nog op en dan het boeltje inbouwen.

En doe dit alleen als je je heel zeker voelt met een soldeerbout!! Je maakt het zo stuk!
Ik gebruikte een fijne punt en een speld om het pootje van het bord te wippen.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: za 10 mei 2014, 23:44
door ray5150
Wat heeft die PCB op de foto een rare kleur, net of er een pot chloor overheen is gevallen ? :?

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 11 mei 2014, 8:25
door Jan Geert
Licht spiegeling. Hij is donkergroen, hoogglans afgelakt :mrgreen:

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 11 mei 2014, 8:44
door mischa72
Muug schreef:
Jan Geert schreef:
Gewoon ter documentatie: De ook op de Lampucera pagina van Lukasz beschreven correctie van een fout in het printontwerp, die de vroege versies verhindert om hoge sampling rates te gebruiken.
DSCF3882.jpg
Pin 2 van de DAC (M4) gelift van aarde, jumper naar pin 16 van de receiver.
Interessant. Zou mijn DAC (met andere pcb) ook die fout hebben? Kan ik dat op één of andere manier testen?
Volgens mij kun je dat zien aan de onderkant van de print. Ik weet even niet meer precies waaraan je dat kunt zien, maar aan één van de IC's is dan geprutst af leverancier. Ik heb de mijne een tijd geleden verkocht, ik weet alleen niet meer precies aan wie. De mijne was een Gen. 3.

Gr. Mischa

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 11 mei 2014, 20:19
door Muug
Jan Geert schreef:
Pin 2 van de cs4397 dient om de dac in hoge samplingrates te zetten. Hij zou dus niet aan aarde moeten liggen. Dat kan je met een multimeter even controleren. Het is de tweede pin vanaf de markering (rond putje)
Pin 2 maakt geen contact met de aarde. Hier en daar een andere pin wel, dus op basis van jouw gegevens zou het in orde moeten zijn. Kan er geen praktijktest met een stuk audio worden uitgevoerd? Zoja, hoe pak je dat aan?

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 19:49
door Henkjan
ik heb eindelijk mijn HKDAC (met Pjotr voeding) in gebruik, en merk nu een enorm luide plop bij het aanzetten (middels relais wordt de 230V geschakeld), ondanks koppel caps in de versterkeringang, en een wat minder harde plop bij t uitzetten. hebben anderen hier ook last van? En wat valt er aan te doen? Is er een manier om de mute snel genoeg te activeren?

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:00
door Leeuwarden
Nooit plop gehad met dat ding...

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:04
door FR_Aad
Hier ook niet.

(De mijne miste op het laatst alleen een kanaal)

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:06
door Pjotr
Nee, ook nooit een probleem mee gehad. Zou toch alles eens goed nalopen of je geen foutje hebt gemaakt HJ.

Re: HK DAC vragentopic

Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:09
door Henkjan
wat voor foutje kan dat zijn dat een plop veroorzaakt bij het aan en uit zetten?
(dat zoekt wat makkelijker)