Elektuur EL34 buizeneindversterker 'Straight'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

PA4URK schreef:
waarvoor dient de fasedraaier eigenlijk precies?
Die fasedraaier is ook wel een versterker, maar de hoofdtaak is om beide eindbuizen van een tegensteld signaal te voorzien.. dus een positive top op de bovenste buis en een negatieve op de onderste.. en omgekeerd natuurlijk ook.

Kees
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

PA4URK schreef:
Je Straight is een push-pull versterker. De twee eindbuizen worden tegengesteld aan elkaar uitgestuurd. Om dit te kunnen doen, moet het stuursignaal van de "negatieve" buis precies tegengesteld (in tegenfase) zijn aan het signaal op de "positieve" buis. Je raadt het al: de fasedraaier zorgt ervoor dat het signaal van de voorversterker omgekeerd (in fase gedraaid) wordt ten opzichte van zijn ingangssignaal. De fasedraaier moet wel exact 1x versterken, om te voorkomen dat je versterker uit balans getrokken wordt.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is, ik verwacht echter dat er mensen hier aanwezig zijn die er een paar geweldige afbeeldingen van hebben.

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

audiomanics schreef:
PA4URK schreef:
Die fasedraaier is ook wel een versterker, maar de hoofdtaak is om beide eindbuizen van een tegensteld signaal te voorzien.. dus een positive top op de bovenste buis en een negatieve op de onderste.. en omgekeerd natuurlijk ook.

Kees
Je was me net voor Kees. Waarschijnlijk omdat mijn verhaal iets langer is :wink:

Groeten,
Mischa
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dus ze zorgen ook beiden voor een gedeelte versterking? Maar welke heeft dan de meeste invloed op de klank, de fasedraaier of de voorversterker?
audiomanics
Contacteer:

Dat is moeilijk te zeggen.. Van beide type buizen zijn zoveel soorten in omloop die ieder zo'n eigen geluid hebben. Je kunt ook de hele zaak verknallen door van een van de buizen een rottig chinees typetje te nemen.... al zet je dan 100 telefunkens of mullards in, 't blijft minder.. Het is dus de combinatie van alle onderdelen die het beste geluid maken.
(vergis je ook niet in het effect dat bepaalde weerstanden en condensatoren hebben op het geluid.. )

Kees
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

je moet het mss ook zo eens bekijken:de buizen zitten hard in de signaalweg dus hebben ze allen invloed op de klank
mijn persoonlijke ervaring met een ef86 als triode geschakeld zijn zeer positief
het zijn wel nos die ik van vroeger heb(philips-adzam)
mvg
audioot
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De 86's van mij zijn ook Philipsen Audio(ot)maniacs bij Kent vandaan, geen NOS maar wel goed metend. Ik vind de klank nog steeds prima/geweldig/super :lol: Dus door de WIMA's te vervangen door allemaal hele dure C's wordt het nog beter? Ik laat het voorlopig maar even zo maar als er ooit iets mis gaat met die printen gaan ze er uit en bouw ik hem helemaal hardwired op. Met nog betere onderdelen.
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
Dus door de WIMA's te vervangen door allemaal hele dure C's wordt het nog beter?.
Allemaal hoeft niet, maar als je ruimte hebt schijnen de PIO's als koppel-c's wel favoriet te zijn... Je kunt ook eens wat van die metaalfilmpjes (ik denk dat dat 't zijn) vervangen door koolstofjes..dat doet wonderen..
Metaalfilmpjes hebben nogal de neiging om erg vlak te klinken.

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je zou kunnen beginnen met het weglaten van C1, ik heb daar nooit een koppel-C in mijn versterkers zitten.

C9 en C10 kun je inderdaad vervangen door PIO's, dan kan het geluid wat "smeuïger" worden, minder klinisch. Maar verwacht geen wonderen.
Een kennis van mij heeft een "Bill" gebouwd met MKP koppelcondensatoren. Die heeft hij later vervangen door hele dure ( EUR 25,- p.stuk ) foliecondensatoren en hij hoorde geen verschil....

Een andere schakeling of andere buizen kunnen best veel verschil opleveren.

Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de EF86, ik heb daar een paar keer oscillaties en ruis mee gehad. Misschien kwam het toen door onervarenheid, maar ik heb ze eigenlijk nooit meer toegepast.

ECC81, ECC82 en ECC83 zijn er in heel veel soorten en merken. Een mooie variant vind ik de 12AY7 oftewel de 6072. Die kun je ook proberen.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Bestaat er ook een goed plug-en-play alternatief voor de EF86 RobertD?
Wanneer ik de versterker opnieuw hardwired opbouw heb ik ruimte plenty voor grote PIO's... 8) Maar nu eerst: genieten!
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
Bestaat er ook een goed plug-en-play alternatief voor de EF86 RobertD?
Niet RobertD en ook niet direct plug and play maar de EF86 is in dit schema in triode geschakeld, dus het lijkt me sterk dat er niet ook een leuke triode in kan.. 's uitpuzzelen wat de eigenschappen van die EF86 zo zijn en zoeken naar een leuk ander buisje... misschien wel een 76 of 6SN7 ofzo.. of ... Vermoedelijk moet je de kathode weerstandjes wel in verhouding wat groter nemen (bij dezelfde instelling Ua=85V, Ia=2.2mA heeft de 76 iets van Ugk=4V nodig, dacht ik.. kiek effe in de datasheet.. dat zou betekenen dat de 390R weerstand iets van 1k5 en de 100R iets van 390 Ohm zou moeten worden.. :-k )
Zit je wel weer met andere buisvoetjes 8-[

Kees
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

volgens mij kun je de ef86/triode vervangen door een halve ecc83
mvg
audioot
audiomanics
Contacteer:

audioot schreef:
volgens mij kun je de ef86/triode vervangen door een halve ecc83
Dat zonder meer... Misschien zelfs de twee helften parallel zetten om een beter ruisgedrag te krijgen..

Kees
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

buizen parallel zetten ben ik niet zo gek van-maarja wie ben ik hé
ik denk dat er echter meer te modificeren is dan de ef86.ik hou van dat buisje vooral in triode
mvg
audioot
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

buizen parallel zetten ben ik niet zo gek van-maarja wie ben ik hé
ik denk dat er echter meer te modificeren is dan de ef86.ik hou van dat buisje vooral in triode
mvg
audioot
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat betekent dat de hele versterker weer op de schop moet Kees. Niet aldus dus ik laat het zo maar even. De 6SN7 heb ik zo niet liggen maar wel (z'n broertje of zusje?) twee stuks 6SL7. Misschien dat daar iets mee te doen is in een toekomstig project. Ik begin wel weer de bouwbibbers te krijgen :lol:
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
maar wel (z'n broertje of zusje?) twee stuks 6SL7. Misschien dat daar iets mee te doen is in een toekomstig project.
Vermoedelijk niet als vervanger van de ef86 in deze schakeling..
Kijk maar in de grafiek.. als ik van 85V een lijntje omhoog trek en bij 2mA naar rechts ga dit ik al aan de Ugk van nul of positief....
Een hogere spanning en minder stroom kan misschien net wel.. Een hele ander schakeling moet 't zeker lukken..

Misschien heb je ondertussen al weer zoveel ervaring opgedaan en bijgeleerd dat je zelf wat kunt ontwerpen??

Kees
Bijlagen
6SL7.jpg
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zover ben ik nog lang niet Kees, ontwerpen van complete schakelingen is niet echt mijn ding. Het ontwerpen van een frontje met de computer vind ik al een crime :lol: En toch heb ik best wel wat buisjes liggen waar wat leuks mee te maken valt.
Vraag: Waarom gebruik je 85V en 2 mA in die grafiek? Of is dat echt een hele domme vraag? :oops:
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
Vraag: Waarom gebruik je 85V en 2 mA in die grafiek? Of is dat echt een hele domme vraag? :oops:
Was net klaar met mijn verhaal, pleurt hier de spanning weer eens af.. weer drie uur maar even wat anders doen.. :evil:
Enfin..Waarom die 85V en 2mA dus..
Nou, als ik in het schema kijk zie ik dat de EF86 zo ingestled is dat er op de anode 85V staat en op de kathode 1,1V.. Om nu niet te veel aan de schakeling te hoeven wijzigen ga ik ook uit van die 85V.. Als je nu da spanning over de Anodeweerstand neemt en die deelt door de weerstandwaarde krijg je iets van 2,2mA.. Dat zelfde krijg je als je die 1,1V op de Kathode deelt door de optelsom van 390 en 100 Ohm..
Zo kom ik dus aan die 2mA

Als ik nu een andere buis neem. kan ik gewoon die 85V handhaven en een stroom van 2mA kiezen en uit de grafiek aflezen welke Ugk daar bij hoort.. Weer met die 2mA en die spanning weet ik hoe groot mijn kathodeweerstand moet zijn.. en dan even delen in de verhouding 100/490 om de juiste hoeveelheid tegenkoppeling weer te waarborgen..

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ja, komt er van, moet je maar in een normaal land gaan wonen waar ze 24 uur per dag, 365 dagen per jaar gewoon spanni
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Oeps, spanning uit het stopcontact krijgen :oops:
Vergis ik me of lijkt het echt zo eenvoudig als jij het uitlegt? :P
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:
waar ze 24 uur per dag, 365 dagen per jaar gewoon spanni....................
Of 'r valt wel wat anders uit, zeker??

Kees
audiomanics
Contacteer:

PA4URK schreef:

Vergis ik me of lijkt het echt zo eenvoudig als jij het uitlegt? :P
Euh... ik hoop het wel... ik dacht, eindelijk, dat ik een beetje van electronica begon te snappen na ruim 40 jaar.. Als ik het nu helemaal mis heb snap ik niet wat ik nu wel snap.. Moet ik overnieuw beginnen... tegen die tijd ben ik de honderd voorbij..

Kees
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Na veertig jaar... Ja, dan verwacht ik wel van je dat je geen onzin zit te verkondigen vanaf dat tropische eiland. Kan ik datzelfde rekentrucje-en-die-grafiek ook uithalen met dat zoetjesaan vervelende ECC-81-82-83-verhaal?
audiomanics
Contacteer:

Ja toch!

Kees
Plaats reactie