Post hier je idee met je Hi-Vi B3S

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik heb een vraag over het MTM principe, hoe sluit je de units dan aan? Want als ik allebei de b3s jes laat spelen heb ik totaal geen laag meer onder de 300hz. Laat ik er maar 1 spelen dan heb ik wel laag onder de 300hz. Ik heb al geprobeerd het in tegenfase aan te sluiten maar dat wilt niet baten. Ervaren jullie het zelfde of doe ik gewoon gruwelijk wat fout.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Hoe ver heb je de twee drivers van elkaar af gemonteerd?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

hovingtim schreef:
Ik heb een vraag over het MTM principe, hoe sluit je de units dan aan? Want als ik allebei de b3s jes laat spelen heb ik totaal geen laag meer onder de 300hz. Laat ik er maar 1 spelen dan heb ik wel laag onder de 300hz. Ik heb al geprobeerd het in tegenfase aan te sluiten maar dat wilt niet baten. Ervaren jullie het zelfde of doe ik gewoon gruwelijk wat fout.
Dat je onder de 300Hz bijna geen output hebt verbaasd me niks gezien het formaat van je baffles. Is het misschien de onderste unit die meer laag geeft? Omdat ie aan de onderkant van je baffle zit "ziet" misschien meer baffle dan de bovenste, omdat die aan de "open" kant van de baffle zit?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Soundexcel schreef:
Hoe ver heb je de twee drivers van elkaar af gemonteerd?
+/- 18cm uit elkaar,

Ik heb nu juist de onderste uitgeschakeld, en de bovenste speelt nu. Het formaat van mijn baffles had ik idd al begrepen want dat is voor een goede dipool veel ste weinig, alleen het is echt zeer duidelijk hoorbaar dat ze elkaar tegen werken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die B3Sjes halen iets van 120Hz -3dB, maaaar je moet ze natuurlijk wel filteren.

Je rendement wordt daardoor echter wel heel laag (rond de 80-82dB)

Ik hazd ergens in dit topic een filter staat voor de B3S in een openbaffletje, die werkt aardig.

Inmiddels heb ik al een heel ander filter bedacht die soweiso uit minder componenenten bestaat en een simpel een noptch die Jeroen_d ook toepast bij zijn AL130. (enkel een klein capje parallel met de spoel).

Dat je nu dus geen output hebt onder de 300Hz ka dus kloppen, omdat je het nog niet gefilterd hebt. Je moet dus de bafflestep compenseren. Als je dit slim doet, hoeft dat niet met een notch filter, maar enkel met een spoeltje.

Hier had ik de spl files, overgetrokken met spl trace. Geeft niet helemaal perfect een beeld, maar goed genoeg voor een indicatie :)

download.php?id=3468
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Even een klein bumpje,

Een iets verlaat valentijns projectje voor mijn vriendin.

2 monitortjes van 3,4 liter met een active bassmodule van 20cm in een 17,5 liter.

Monitortjes worden afgewerkt met 2 lagen 5mm triplex voor de welfing en daarna in bordaux hoogglans rood gerold.

Subje wordt bordaux hoogglans inclusief een zwarte voor en achterkant.
Bijlagen
15022008046.jpg
15022008047.jpg
15022008048.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nice, :D :P

Welk erg dik hout voor zo'n klein boxje :P

Ik had gerust 12mm genomen, maargoed dit werkt natuurlijk eigenlijk beter :)
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Haha, meestal kun je hier op het forum niet genoeg bracen, verzwaren en dikke wanden maken met veel bewondering alom..

Andere zaken zijn minder belangrijk toch, of niet dan ?
Gebruikersavatar
hovingsteven
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 21:35

Bericht door hovingsteven »

Nou ja hij had dit hout nog liggen..... hehe...... zonde om weg te gooien.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

hovingsteven schreef:
Nou ja hij had dit hout nog liggen..... hehe...... zonde om weg te gooien.
Ook maar ook omdat ik nu hout voor het eerst ga buigen, en ik wilde genoeg "montagevlees" hebben. Daarom ben ik gegaan voor 18mm. Tevens vind ik 12mm zo ielig eruit zien :wink:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Dit project ligt momenteel in de grijze bak en heb ik het design helemaal omgegooid naar een uit lagen opgebouwde luidspreker. :lol: Veel beter en veel mooier resultaat.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

beetje achtergelopen dit topic, maar enfin, mijn hi-vi creaties krijgen nu eindelijk vorm:

Is het trouwens geen goed idee om op de eerste pagina alle links naar de ontwerpen te posten?
Bijlagen
Foto's-0015.jpg
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

leuk ontwerp, ik henb ook nog aan zoiets zitten denken maar uiteindelijk dit gemaakt wanr daar was meer behoefte aan

en, nee, ik ga em niet rechtop zetten, hooguit gaat de zaag erin want de bundeling is te sterk. Mogelijk gaat het hele ontwerp nog overhoop
Bijlagen
front2.JPG
front1.JPG
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Bericht door FritsK »

Leuk topic!

Even weer wat leven inblazen.. Zijn jullie al verder?

Ik heb mij even aangemeld om te vragen of ik ook met mijn projectje aanwezig mag zijn, want ik maak geen gebruik van de B3S, maar van de M3N. ;-)

Ik ben van plan om 2x HiVi M3N's te combineren met een Dayton ND20-FB4 in MMT opstelling. Dit alles voor een surroundsetje in een middelgrote kamer van 4m bij 5m. Nu weet ik dat het geen dB-vreters zijn, maar soms doe je alles voor de looks. ;-) Er komt sowieso een sub onder. Mocht dit projectje niet werken, dan ga ik van de drivers een 2.1 setje maken voor op vakantie.

Bijgaand zit een ACad render. Zoals je ziet, is het niet bepaald een standaard ontwerp. Overigens heb ik de voet al subtieler gemaakt en zijn de afmetingen van de speakers iets aangepast. Het multiplex voor de zijkanten heb ik inmiddels al gebogen, de M3N's zijn binnen, ik wacht alleen nog op ND20-FB4. Wat vinden jullie van het ontwerp en wat denken jullie dat er nog over blijft van de dB's van de M3N's na wat filterwerk?
Bijlagen
2x M3N & 1x ND20-FB4 MMT
2x M3N & 1x ND20-FB4 MMT
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”