Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Is het wel nodig om die condensators te vervangen door 2,2uF? Ik heb alleen de weerstanden vervangen door 18k I.p.v. 3k3
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik had ze meebesteld en kon ze dus vervangen voor de waarde die origineel de bedoeling was volgens Willy.

De 18k was volgens mij de remedie als je de condensatoren niet vervangt.
Ik hoop dat nu de 3k3 kan blijven zitten.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Oh…dan heb ik dat gemist. Maakt ook niet zo veel uit. Als later blijkt dat het toch nodig is die 3k3 te vervangen kan dat altijd nog.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door MarcelvdG »

Spartacus schreef: zo 12 mei 2024, 21:37

De 18k was volgens mij de remedie als je de condensatoren niet vervangt.
Ik hoop dat nu de 3k3 kan blijven zitten.
Nee, dat was niet zo bedoeld. De 18 kohm is om te voorkomen dat de lus de roosterspanning te ver omhoog kan regelen, en dat geldt onafhankelijk van of je 1 uF of 2,2 uF gebruikt. De condensatoren had je dus kunnen laten zitten, de weerstanden niet.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op zo 12 mei 2024, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ok, bedankt voor de uitleg Marcel.
Ik zal de 3k3 dan ook vervangen.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door mtb »

Het valt wel mee met de zeners: je hebt gemeten zonder belasting en dan loopt er maar 87μA door. als ie aanstaat met warme buizen dan werken de zeners pas goed!
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

mtb schreef: ma 13 mei 2024, 16:20
Het valt wel mee met de zeners: je hebt gemeten zonder belasting en dan loopt er maar 87μA door. als ie aanstaat met warme buizen dan werken de zeners pas goed!
Ah op die manier... Met belasting gaat natuurlijk T1 geleiden. Je moet er maar op komen.
In ieder geval weer een mysterie opgelost.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Testopstelling.
Bijlagen
IMG_3577.jpeg
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Mp1= 283v
Mp2= 235v
Mp3 links= 165v
Mp3 rechts= 167v
Mp4 links= 175v
Mp4 rechts= 175v
Mp5= 5v
Mp6= -23.81v

Eindbuizen nog niet gemonteerd, geen explosies :rock:
Bijlagen
IMG_3579.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Je schiet al lekker op.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Goed bezig zeg, als je zo verder doet ben je straks de eerste die de versterker volledig afgewerkt heeft :goedzo:
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Lekker bezig hoor!
Ziet er fraai uit zo.
Had je nog wat meer kunnen uitwerken v.w.b. de behuizing, meen dat je daar al mee bezig was toch?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Behuizing ben ik nog niet mee verder gegaan. Eerst maar proberen geluid er uit te krijgen.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Er komt geluid uit.
Hoogspanning is ook wat omhoog gegaan richting 290vdc.

Hij klinkt goed!
Bijlagen
IMG_3585.jpeg
IMG_3588.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Gefeliciteerd dat ie speelt. Heb je ook met uitgeschakelde tone control geluisterd?
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Spartacus schreef: vr 17 mei 2024, 14:41
Er komt geluid uit.
Hoogspanning is ook wat omhoog gegaan richting 290vdc.

Hij klinkt goed!
Netjes hoor en top dat hij goed klinkt.
Is dit dan ook vergelijkbaar met een klasse A amp trouwens of is dat lastig om te zeggen?

Van het weekend ga ik de 1ste bestelling bij Conrad er uit doen én eind van de maand nog meer bestellen zodat ik ook kan beginnen.
Ik heb er in ieder geval zin in.

Is het raadzaam om met aan de PSU te beginnen of maakt dat allemaal niet zoveel uit?
Zijn er nog tips behalve o.a. hoe de buizen te monteren, de aanpassing van de 18k weerstanden, de 2 1 meg weerstanden en de diktes van de kabels dingen waar ik rekening mee moet houden.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

douwebakker schreef: vr 17 mei 2024, 16:00
Gefeliciteerd dat ie speelt. Heb je ook met uitgeschakelde tone control geluisterd?
Nog niet. Moet ik nog wel doen.
Ik moet ook nog even puzzelen met de spanning op mp4, die wisselt nogal eens.
Mp3 blijft wat achter, links en rechts zit ook 5V verschil in. Hoe kan dat komen?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Voorzichtige start met het chassis.
Bijlagen
IMG_3590.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: vr 17 mei 2024, 18:13
Ik moet ook nog even puzzelen met de spanning op mp4, die wisselt nogal eens.
Mp3 blijft wat achter, links en rechts zit ook 5V verschil in. Hoe kan dat komen?
De spanningen op MP3 en MP4 beïnvloeden mekaar. Daarom staat op het schema vermeld:
- MP3 = 171V à 179V (~1,2mA)
- MP4 = 171V à 179V (~1,2mA)

Het doel is om elke triode van V2 een max. anodestroom te geven van 1,2mA.
Dat is zo wanneer MP3 en 4 tussen de gestelde waarden liggen.
Het is belangrijk om definitief af te regelen wanneer de versterker volledig opgewarmd is, laten we zeggen na ca. 10 min.

Ik heb nu in de simulatie bepaald, tussen welke waarden effectief 1,2mA haalbaar blijft, afhankelijk van de HS (300V):
- bij HS = 300V liggen de grenzen op 175V en 185V
- bij HS = 295V liggen de grenzen op 171V en 180V
- bij HS = 290V liggen de grenzen op 166V en 175V

Als je het moeilijk hebt met een buis, verwissel die dan eens met een buis uit de toonregeling.

Dat er tussen links en rechts verschil zit is volkomen normaal omdat de buizen niet identiek zijn en dat hoeft dus ook niet.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Spartacus schreef: vr 17 mei 2024, 21:51
Voorzichtige start met het chassis.
Ziet er strak uit zo hoor.
Ik heb zakelijke connecties met een metaalbedrijf welke ook o.a. lasersnijden in hun diensten pakket heeft.
Indien wenselijk kan ik wel informeren wat daar de kosten van zijn om een of meerdere malen RVS platen t.b.v. de behuizing op maat te laten maken daar.
Heb namelijk werkelijk geen idee waar ik dan aan moet denken qua kosten.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Willy_61 schreef: za 18 mei 2024, 8:27
Spartacus schreef: vr 17 mei 2024, 18:13
Ik moet ook nog even puzzelen met de spanning op mp4, die wisselt nogal eens.
Mp3 blijft wat achter, links en rechts zit ook 5V verschil in. Hoe kan dat komen?
De spanningen op MP3 en MP4 beïnvloeden mekaar. Daarom staat op het schema vermeld:
- MP3 = 171V à 179V (~1,2mA)
- MP4 = 171V à 179V (~1,2mA)

Het doel is om elke triode van V2 een max. anodestroom te geven van 1,2mA.
Dat is zo wanneer MP3 en 4 tussen de gestelde waarden liggen.
Het is belangrijk om definitief af te regelen wanneer de versterker volledig opgewarmd is, laten we zeggen na ca. 10 min.

Ik heb nu in de simulatie bepaald, tussen welke waarden effectief 1,2mA haalbaar blijft, afhankelijk van de HS (300V):
- bij HS = 300V liggen de grenzen op 175V en 185V
- bij HS = 295V liggen de grenzen op 171V en 180V
- bij HS = 290V liggen de grenzen op 166V en 175V

Als je het moeilijk hebt met een buis, verwissel die dan eens met een buis uit de toonregeling.

Dat er tussen links en rechts verschil zit is volkomen normaal omdat de buizen niet identiek zijn en dat hoeft dus ook niet.

Bedankt voor deze uitleg Willy.
Definitief afregelen doe ik pas met de versterker in de behuizing.
Hij klinkt wel mooi hoor, al ging op de goedkope oude speakertjes de voorkeur wel uit naar toonregeling ingeschakeld.
Op mijn Monitor Audio’s kan dat wel eens anders zijn.

Eerste indruk is dat hij beter klinkt als mijn Elekit met Kt88 golden lions.

Voorzichtig maar gaan denken aan een nieuw project :D :D
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Conrad bestelling de deur uit gedaan, via het aanmelden bij de nieuwsbrief kreeg ik nog eens 10% korting erbij .
Tevens ook een kastje besteld voor mijn kleine velleman amp
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Spartacus schreef: za 18 mei 2024, 9:25
Willy_61 schreef: za 18 mei 2024, 8:27
Spartacus schreef: vr 17 mei 2024, 18:13
Ik moet ook nog even puzzelen met de spanning op mp4, die wisselt nogal eens.
Mp3 blijft wat achter, links en rechts zit ook 5V verschil in. Hoe kan dat komen?
De spanningen op MP3 en MP4 beïnvloeden mekaar. Daarom staat op het schema vermeld:
- MP3 = 171V à 179V (~1,2mA)
- MP4 = 171V à 179V (~1,2mA)

Het doel is om elke triode van V2 een max. anodestroom te geven van 1,2mA.
Dat is zo wanneer MP3 en 4 tussen de gestelde waarden liggen.
Het is belangrijk om definitief af te regelen wanneer de versterker volledig opgewarmd is, laten we zeggen na ca. 10 min.

Ik heb nu in de simulatie bepaald, tussen welke waarden effectief 1,2mA haalbaar blijft, afhankelijk van de HS (300V):
- bij HS = 300V liggen de grenzen op 175V en 185V
- bij HS = 295V liggen de grenzen op 171V en 180V
- bij HS = 290V liggen de grenzen op 166V en 175V

Als je het moeilijk hebt met een buis, verwissel die dan eens met een buis uit de toonregeling.

Dat er tussen links en rechts verschil zit is volkomen normaal omdat de buizen niet identiek zijn en dat hoeft dus ook niet.

Bedankt voor deze uitleg Willy.
Definitief afregelen doe ik pas met de versterker in de behuizing.
Hij klinkt wel mooi hoor, al ging op de goedkope oude speakertjes de voorkeur wel uit naar toonregeling ingeschakeld.
Op mijn Monitor Audio’s kan dat wel eens anders zijn.

Eerste indruk is dat hij beter klinkt als mijn Elekit met Kt88 golden lions.

Voorzichtig maar gaan denken aan een nieuw project :D :D
De E84 schijnt beter in het midden te zijn ten opzichten van de KT88 volgens bronnen :)
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

rvdh86 schreef: za 18 mei 2024, 9:12
Spartacus schreef: vr 17 mei 2024, 21:51
Voorzichtige start met het chassis.
Ziet er strak uit zo hoor.
Ik heb zakelijke connecties met een metaalbedrijf welke ook o.a. lasersnijden in hun diensten pakket heeft.
Indien wenselijk kan ik wel informeren wat daar de kosten van zijn om een of meerdere malen RVS platen t.b.v. de behuizing op maat te laten maken daar.
Heb namelijk werkelijk geen idee waar ik dan aan moet denken qua kosten.

Ik heb ze ook laten lasersnijden bij een bedrijf waar we zaken mee doen.
Ik bestel regelmatig rvs shims daar voor uitlijning van motoren en turbines. Ik kan je een ding vertellen…….dat is niet goedkoop.
Een enkele stuks zoals ik nu heb kunnen meestal wel meegesneden worden met een andere opdracht.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Langzaam bouwen we verder.

@Willy_61: Buizen wisselen was idd de truc. 1 buis wijkt wat af, die zit nu in de tone control.
Bijlagen
IMG_3591.jpeg
Plaats reactie