Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Is het wel nodig om die condensators te vervangen door 2,2uF? Ik heb alleen de weerstanden vervangen door 18k I.p.v. 3k3
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik had ze meebesteld en kon ze dus vervangen voor de waarde die origineel de bedoeling was volgens Willy.
De 18k was volgens mij de remedie als je de condensatoren niet vervangt.
Ik hoop dat nu de 3k3 kan blijven zitten.
De 18k was volgens mij de remedie als je de condensatoren niet vervangt.
Ik hoop dat nu de 3k3 kan blijven zitten.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Oh…dan heb ik dat gemist. Maakt ook niet zo veel uit. Als later blijkt dat het toch nodig is die 3k3 te vervangen kan dat altijd nog.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Nee, dat was niet zo bedoeld. De 18 kohm is om te voorkomen dat de lus de roosterspanning te ver omhoog kan regelen, en dat geldt onafhankelijk van of je 1 uF of 2,2 uF gebruikt. De condensatoren had je dus kunnen laten zitten, de weerstanden niet.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op zo 12 mei 2024, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ok, bedankt voor de uitleg Marcel.
Ik zal de 3k3 dan ook vervangen.
Ik zal de 3k3 dan ook vervangen.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Het valt wel mee met de zeners: je hebt gemeten zonder belasting en dan loopt er maar 87μA door. als ie aanstaat met warme buizen dan werken de zeners pas goed!
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ah op die manier... Met belasting gaat natuurlijk T1 geleiden. Je moet er maar op komen.
In ieder geval weer een mysterie opgelost.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Mp1= 283v
Mp2= 235v
Mp3 links= 165v
Mp3 rechts= 167v
Mp4 links= 175v
Mp4 rechts= 175v
Mp5= 5v
Mp6= -23.81v
Eindbuizen nog niet gemonteerd, geen explosies
Mp2= 235v
Mp3 links= 165v
Mp3 rechts= 167v
Mp4 links= 175v
Mp4 rechts= 175v
Mp5= 5v
Mp6= -23.81v
Eindbuizen nog niet gemonteerd, geen explosies
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Goed bezig zeg, als je zo verder doet ben je straks de eerste die de versterker volledig afgewerkt heeft 
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Lekker bezig hoor!
Ziet er fraai uit zo.
Had je nog wat meer kunnen uitwerken v.w.b. de behuizing, meen dat je daar al mee bezig was toch?
Ziet er fraai uit zo.
Had je nog wat meer kunnen uitwerken v.w.b. de behuizing, meen dat je daar al mee bezig was toch?
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Behuizing ben ik nog niet mee verder gegaan. Eerst maar proberen geluid er uit te krijgen.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Er komt geluid uit.
Hoogspanning is ook wat omhoog gegaan richting 290vdc.
Hij klinkt goed!
Hoogspanning is ook wat omhoog gegaan richting 290vdc.
Hij klinkt goed!
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Gefeliciteerd dat ie speelt. Heb je ook met uitgeschakelde tone control geluisterd?
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Netjes hoor en top dat hij goed klinkt.
Is dit dan ook vergelijkbaar met een klasse A amp trouwens of is dat lastig om te zeggen?
Van het weekend ga ik de 1ste bestelling bij Conrad er uit doen én eind van de maand nog meer bestellen zodat ik ook kan beginnen.
Ik heb er in ieder geval zin in.
Is het raadzaam om met aan de PSU te beginnen of maakt dat allemaal niet zoveel uit?
Zijn er nog tips behalve o.a. hoe de buizen te monteren, de aanpassing van de 18k weerstanden, de 2 1 meg weerstanden en de diktes van de kabels dingen waar ik rekening mee moet houden.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Nog niet. Moet ik nog wel doen.douwebakker schreef: ↑vr 17 mei 2024, 16:00Gefeliciteerd dat ie speelt. Heb je ook met uitgeschakelde tone control geluisterd?
Ik moet ook nog even puzzelen met de spanning op mp4, die wisselt nogal eens.
Mp3 blijft wat achter, links en rechts zit ook 5V verschil in. Hoe kan dat komen?
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
De spanningen op MP3 en MP4 beïnvloeden mekaar. Daarom staat op het schema vermeld:
- MP3 = 171V à 179V (~1,2mA)
- MP4 = 171V à 179V (~1,2mA)
Het doel is om elke triode van V2 een max. anodestroom te geven van 1,2mA.
Dat is zo wanneer MP3 en 4 tussen de gestelde waarden liggen.
Het is belangrijk om definitief af te regelen wanneer de versterker volledig opgewarmd is, laten we zeggen na ca. 10 min.
Ik heb nu in de simulatie bepaald, tussen welke waarden effectief 1,2mA haalbaar blijft, afhankelijk van de HS (300V):
- bij HS = 300V liggen de grenzen op 175V en 185V
- bij HS = 295V liggen de grenzen op 171V en 180V
- bij HS = 290V liggen de grenzen op 166V en 175V
Als je het moeilijk hebt met een buis, verwissel die dan eens met een buis uit de toonregeling.
Dat er tussen links en rechts verschil zit is volkomen normaal omdat de buizen niet identiek zijn en dat hoeft dus ook niet.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ziet er strak uit zo hoor.
Ik heb zakelijke connecties met een metaalbedrijf welke ook o.a. lasersnijden in hun diensten pakket heeft.
Indien wenselijk kan ik wel informeren wat daar de kosten van zijn om een of meerdere malen RVS platen t.b.v. de behuizing op maat te laten maken daar.
Heb namelijk werkelijk geen idee waar ik dan aan moet denken qua kosten.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Willy_61 schreef: ↑za 18 mei 2024, 8:27De spanningen op MP3 en MP4 beïnvloeden mekaar. Daarom staat op het schema vermeld:
- MP3 = 171V à 179V (~1,2mA)
- MP4 = 171V à 179V (~1,2mA)
Het doel is om elke triode van V2 een max. anodestroom te geven van 1,2mA.
Dat is zo wanneer MP3 en 4 tussen de gestelde waarden liggen.
Het is belangrijk om definitief af te regelen wanneer de versterker volledig opgewarmd is, laten we zeggen na ca. 10 min.
Ik heb nu in de simulatie bepaald, tussen welke waarden effectief 1,2mA haalbaar blijft, afhankelijk van de HS (300V):
- bij HS = 300V liggen de grenzen op 175V en 185V
- bij HS = 295V liggen de grenzen op 171V en 180V
- bij HS = 290V liggen de grenzen op 166V en 175V
Als je het moeilijk hebt met een buis, verwissel die dan eens met een buis uit de toonregeling.
Dat er tussen links en rechts verschil zit is volkomen normaal omdat de buizen niet identiek zijn en dat hoeft dus ook niet.
Bedankt voor deze uitleg Willy.
Definitief afregelen doe ik pas met de versterker in de behuizing.
Hij klinkt wel mooi hoor, al ging op de goedkope oude speakertjes de voorkeur wel uit naar toonregeling ingeschakeld.
Op mijn Monitor Audio’s kan dat wel eens anders zijn.
Eerste indruk is dat hij beter klinkt als mijn Elekit met Kt88 golden lions.
Voorzichtig maar gaan denken aan een nieuw project
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Conrad bestelling de deur uit gedaan, via het aanmelden bij de nieuwsbrief kreeg ik nog eens 10% korting erbij .
Tevens ook een kastje besteld voor mijn kleine velleman amp
Tevens ook een kastje besteld voor mijn kleine velleman amp
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
De E84 schijnt beter in het midden te zijn ten opzichten van de KT88 volgens bronnenSpartacus schreef: ↑za 18 mei 2024, 9:25Willy_61 schreef: ↑za 18 mei 2024, 8:27De spanningen op MP3 en MP4 beïnvloeden mekaar. Daarom staat op het schema vermeld:
- MP3 = 171V à 179V (~1,2mA)
- MP4 = 171V à 179V (~1,2mA)
Het doel is om elke triode van V2 een max. anodestroom te geven van 1,2mA.
Dat is zo wanneer MP3 en 4 tussen de gestelde waarden liggen.
Het is belangrijk om definitief af te regelen wanneer de versterker volledig opgewarmd is, laten we zeggen na ca. 10 min.
Ik heb nu in de simulatie bepaald, tussen welke waarden effectief 1,2mA haalbaar blijft, afhankelijk van de HS (300V):
- bij HS = 300V liggen de grenzen op 175V en 185V
- bij HS = 295V liggen de grenzen op 171V en 180V
- bij HS = 290V liggen de grenzen op 166V en 175V
Als je het moeilijk hebt met een buis, verwissel die dan eens met een buis uit de toonregeling.
Dat er tussen links en rechts verschil zit is volkomen normaal omdat de buizen niet identiek zijn en dat hoeft dus ook niet.
Bedankt voor deze uitleg Willy.
Definitief afregelen doe ik pas met de versterker in de behuizing.
Hij klinkt wel mooi hoor, al ging op de goedkope oude speakertjes de voorkeur wel uit naar toonregeling ingeschakeld.
Op mijn Monitor Audio’s kan dat wel eens anders zijn.
Eerste indruk is dat hij beter klinkt als mijn Elekit met Kt88 golden lions.
Voorzichtig maar gaan denken aan een nieuw project![]()
![]()
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
rvdh86 schreef: ↑za 18 mei 2024, 9:12Ziet er strak uit zo hoor.
Ik heb zakelijke connecties met een metaalbedrijf welke ook o.a. lasersnijden in hun diensten pakket heeft.
Indien wenselijk kan ik wel informeren wat daar de kosten van zijn om een of meerdere malen RVS platen t.b.v. de behuizing op maat te laten maken daar.
Heb namelijk werkelijk geen idee waar ik dan aan moet denken qua kosten.
Ik heb ze ook laten lasersnijden bij een bedrijf waar we zaken mee doen.
Ik bestel regelmatig rvs shims daar voor uitlijning van motoren en turbines. Ik kan je een ding vertellen…….dat is niet goedkoop.
Een enkele stuks zoals ik nu heb kunnen meestal wel meegesneden worden met een andere opdracht.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Langzaam bouwen we verder.
@Willy_61: Buizen wisselen was idd de truc. 1 buis wijkt wat af, die zit nu in de tone control.
@Willy_61: Buizen wisselen was idd de truc. 1 buis wijkt wat af, die zit nu in de tone control.
