AFDAC-LB (Low Budget)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Ja :lol:

Ome Nelson is ook onder de indruk van Linkwitz' nieuwe LXmini:

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ost4003372
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door salautom »

en we hebben weer een nieuwe optie bedacht voor de afdac-lb, een bluetooth module
nu nog in testvorm, op basis van de rn52 (wil binnenkort ook nog es gaan spelen met de wt32)
Bijlagen
rn52 test.jpg
afdac lb coax 2.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door mischa72 »

Mag ik dan zeggen dat dat een heel mooie optie is? Ik ben al een hele tijd aan het zoeken naar iets dat met een fatsoenlijke kwaliteit via bluetooth kan afspelen zonder weer extra kastjes aan de set toe te voegen.

Of zou het ook mogelijk zijn om hier een stand-alone oplossing van te maken die in een onopvallend kastje ergens weggemoffeld kan worden?

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Wat leuk! Ik wist niet dat zoiets bestaat.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hannesie »

Je wilt niet weten wat ze allemaal aan het klooien zijn met de Raspberry. :rofl:

Voorbeeldje.
En dus ook Bluetooth.
RPi-DAC-RCA_confOptions.png
http://www.tjaekel.com/T-DAC/raspi_rca.html
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door salautom »

de rn52 is best interessant, er zit zelfs een dac in en een kleine versterker zodat je er direct luidsprekers/hoofdtelefoon op aan kunt sluiten
dus hiermee bouw je vrij simpel je eigen bluetooth hoofdtelefoon.
hij is ook vrij klein, ongeveer 26x13x3mm
je kan hem via de seriele poort configureren/bedienen (extra ftdi module nodig, of mogelijk ook wel met een MAX, maar dat weet ik niet zeker)
verder zitten er een hoop IO poorten op (kan je ook schakelaars opzetten voor volume/vorig/volgend nummer etc
verbruik even gemeten:
- standby ongeveer 7mA
- via S/PDIF ongeveer 12 mA
- analoog op max volume 15-25 mA
je kan hem zijn eigen naam geven, en er zijn verschillende profielen in te stellen (puur (hoge kwaliteit) audio, als headset, etc)
verder is de firmware te updaten via de usb poort
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door BertDB »

ik zit net zelf te kijken naar zo'n oplossing.
Af en toe wil ik van iPad/iPhone wel eens wat streamen via bluetooth zoals ik dat in de auto doe.
Alleen kost zo'n RovingNetworks module wel veel voor wat het is, enkel om dat A2DP protocol.. $45 voor dat breakout bordje.
Je kan evengoed een tweedehands Airport Express op de kop proberen tikken, die geeft ook optisch S/PDIF uit :)

Maar toch tof om te zien, aan zo'n airport is weinig zelfbouw in vgl met dit uiteraard, en daar gaat het uiteindelijk wel om ! :goedzo:

probleem is ook, om dat in te bouwen, mag niet in een metalen kast.
Dus zou ik er al een extra plastic kastje + voeding moeten voorzien :-k
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door FR_Aad »

Ik snap alleen niet waarom je van een iPhone zou willen streamen.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door salautom »

Bv spotify streamen vanaf een tablet?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door FR_Aad »

salautom schreef:
Bv spotify streamen vanaf een tablet?
Daar zijn toch wel betere oplossingen voor?
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door salautom »

misschien moet dit even in een apart topic, maar ben wel benieuwd naar betere oplossingen icm met de afdac-lb en de raspberry pi
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door BertDB »

FR_Aad schreef:
salautom schreef:
Bv spotify streamen vanaf een tablet?
Daar zijn toch wel betere oplossingen voor?
voor Spotify te streamen kan je inderdaad gebruiken maken van bv Sonos die dit ondersteunt.

Voor mij persoonlijk gaat het om zeg maar livesets die ik enkel kan streamen via internet, en dus niet via m'n Sonos kan laten gaan.
Ik heb een app'je om de streams on-demand te kunnen opvragen. In de auto gaat dat echt lekker via 3G/4G en dan bluetooth naar de carhifi. Thuis wil ik dat ook kunnen, want muziek luisteren OP m'n iDevice doe ik nooit.. Dan komt de oplossing van Salautom voor mij wel handig uit :)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Ik denk dat je voor bluetooth wel een externe antenne achterop de behuizing moet plaatsen ivm. interferentie en bereik. Of een los (kunststof) kastje met een SPDIF uitgang.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door BertDB »

knuisje schreef:
Ik denk dat je voor bluetooth wel een externe antenne achterop de behuizing moet plaatsen ivm. interferentie en bereik. Of een los (kunststof) kastje met een SPDIF uitgang.
ik denk dat je niet zo makkelijk een externe antenne kan voorzien op die RN52 module.
Tenzij je een fijn coaxkabeltje kan solderen als je het voorziene blok-antenne wegneemt ..
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door salautom »

kan natuurlijk de rn52 er aan de achterkant iets uit laten steken samen met 2 usb connectoren (1 voor programmeren en 1 voor firmware update)
ik het ook nog een wt32 (e versie) besteld, zou een externe antenne op moeten kunnem
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door salautom »

is er nog een optie om de volume regeling uit te zetten?
ik heb nu een voorversterker (Relaixed2) die de volume regelt, en het zou fijn zijn als de DAC op maximaal volume staat
nu heb ik een probleem dat als ik de volume van de voorversterker regel, die van de DAC meegaat.... :(
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Er is geen optie om de volumeregeling uit te zetten. Misschien is het een idee om de voorversterker er tussen uit te halen?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door satefan »

Ik heb ook een AFDAC-LB kit gekocht bij Knuisje. Deze zal mijn huidige Rotel voorversterker gaan vervangen. De UCD's blijven uiteraard. Ik ben erg benieuwd hoe deze dac klink. Ik gebruik nu de DAC in mn N-30 netwerk media player (pioneer) en die was vergeleken met de HK Dac eigenlijk net zo goed. Ik ga er vanuit dat ik mn logipech afstandsbediening wel zo ver kan krijgen om de boel te bedienen.

In de 2e fase ga ik alles in 1 kast onderbrengen zodat mijn vrouw niet een hele lanceerprocedure door hoeft (haar bewoording) om een muziekje op te zetten.

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hannesie »

satefan schreef:
knip, In de 2e fase ga ik alles in 1 kast onderbrengen zodat mijn vrouw niet een hele lanceerprocedure door hoeft (haar bewoording) om een muziekje op te zetten.

Satefan
Dat is een goeie, "LANCEERPROCEDURE", ik heb hier dat probleem ook wel eens, en mijn vrouw vind het raar dat ze de AB gewoon boven de tafel moet houden, en niet naar de vloer laten kijken.
Ze heeft niet altijd in de gaten dat die Logitech AB een aantal apparaten achterelkaar aanspreekt, en dus de laatste commando's die de AB geeft ook wel de Voorversterker moeten kunnen bereiken, of de settopbox van de TV.
En dan leg ik het maar weer uit. O:)
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 31 dec 2014, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ray5150 »

Mijn vrouw vind het uberhaubt al "gedoe" als er meer als één schakelaar omgezet moet worden...
Maar goed, ze is dan ook een cultuurbarbaar die alle anderen dan Meatloaf en De Toppers als tyfusherrie (met gitaren) of zenuwenmuziek (alles waar een beetje tempo in zit) beschouwd...
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 31 dec 2014, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Henkjan »

dan helpen de kids haar toch gewoon? mijn dochter van 10 weet prima hoe de squeezebox bediend moet worden, en dat je eerst de voorversterker en de eindversterker aan moet zetten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ray5150 »

Mijn vrouw draait geen muziek, ze kijkt TV. :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door satefan »

De kids zijn overdag op school :-). En t is niet dat ze niet weet hoe het moet, ze vind t gewoon onlogisch :rofl:

En t is uiteraard gewoon leuk om weer wat te pielen :goedzo:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Voor degenen die het trafootje van Dick Best uit de BOM gebruiken: er zitten wat loze pinnen op die weggeknipt moeten worden wil hij op het trafoprintje passen. De pinnummers staan bovenop het trafootje, de te gebruiken pinnen staan op het etiket.
Bijlagen
DSC03681.JPG
DSC03680.JPG
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

ik weet nu effe niet of ik best een aparte topic open over mijn exemplaar van de AFDAC-LB? De onderdelen lagen hier al een maandje, maar vandaag heb ik alles uit de zakjes gehaald en ga ik eens kijken wat ik er allemaal nog bij moet bestellen. Ik heb de BOM-lijst afgedrukt maar ik heb een sterk vermoeden dat die ALLE componenten bevat, terwijl er overduidelijk al een pak op de DAC-print gesoldeerd zijn, en die van de Toslink-print zitten er ook bij, maar nog niks van de trafo-print. Dat wordt dus effe grondig de lijst overlopen en aanduiden wat er nog ontbreekt....
Plaats reactie