Accuton + Eton 3-weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Vandaag drukke soldeer operatie gehad:

De Mundorf 4.7mH 16AWG foliespoel is in de kast gemonteerd. Tevens om het crossoverpunt van de mid relatief hoog te houden is de seriecondensator van de mid verkleind van 66uF naar 54uF. Deze serie condensator is nu opgebouwd als 2x Obbligato Gold 22uF + 1x Mundorf Silver/Oil 10uF + 0.1uF Mundorf Silver/Gold/Oil + Vishay bypass.

Het ging niet allemaal even soepeltjes, de mid uit 1 kast wilde totaal niet meer spelen, schakeling wel een uur bekeken maar geen fout gevonden. Toen bleek de zilverdraad gebroken bij de aansluiting naar de unit.

De foto toont de huidige filteropbouw (het mid/hoog deel, het laagdeel van het filter zit aan de andere kastzijde).

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0621.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

De invloed van de extra 4.7mH parallel spoel had ik reeds een week of twee beluisterd, daar was ik sowieso wel tevreden mee, de invloed van de wat kleinere serie condensator is nu pas één dag maar dit lijkt in ieder geval geen nadelige invloed te hebben.

Kastje zit nu echt wel nokkie vol, filter voorlopig maar niet meer aanpassen lijkt me zo...? :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Ben zeer te spreken over de klank zoals het er nu bijstaat, inmiddels nog een bestelling bij Tony geplaatst voor een Duelund 2.7 ohm weerstand om in serie te zetten met de Accuton mid. Tevens laat ik nog 2 Jantzen Wax Coils 0.47mH meekomen ook voor de mid.

Helaas nog wel last van verkoudheid en ploppende oren dus lekker luisteren lukt maar half.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Dankzij de goede service van Tony vandaag al de Jantzen Wax coils 0.47mH 14AWG binnen gehad alsmede 2x 22 ohm Duelund voor parallel aan het hoog. Spul net gemonteerd dus komende dagen inspelen en luisteren.

De 2.7 ohm Duelund voor de mid heeft een langere levertijd dus dat gaat nog even duren. Voorlopig dus nog Allen Bradley weerstanden op deze plaats.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door dre »

plaatjes? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Ik dacht net, laat ik dat maar niet doen dit keer, wat is er nu intressant aan een spoel en een weerstand? :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door dre »

gewoon even een plaatje van dichtbij.

weet ik een beetje wat me te wachten staat. :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Hier een foto van de mid/hoog zijde van het filter. De nieuwe Wax coil ook nog even apart:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0622.JPG
IMG_0623.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Vanmiddag Jeroen en Dre op bezoek gehad, volgens mij vonden beide de Accuton/Eton set wel goed klinken. Ik ben blijkbaar wel meer een Accuton liefhebber dan deze heren, maar ieder zijn smaak natuurlijk.

Dit Accuton/Eton project heeft voorlopig zijn eindstatus bereikt. Het was een erg leuk en leerzaam project voor mij, dank aan Jeroen voor alle hulp met het filteren.

Nu dus een nieuwe uitdaging in het C-Quenze + AMT project. Kwalitatief lijken deze units gewoon een slag beter dan de ruim 20 jaar oude Accutons. Ik denk dat dat de enige manier is om weer een stap omhoog te maken qua kwaliteit van de weergave. De Accutons zullen met het huidige filter namelijk niet ver afzitten van het maximaal haalbare met deze units.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door jeroen_d »

De set klinkt erg goed en eerlijk gezegd, als je dit hoort, heb je niet het idee dat Accuton betere units maakt tegenwoordig dan toen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”