klassieke 3-weg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Sjees, de audiofiele zweverige termen vliegen je om de oren, ik moest even een paar keer lezen :lol:

Wanneer gaan ze weer weg Jeroen?
Morgen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Laatste handeling staat te gebeuren, nog een stuk demping plaatsen en woofer vastschroeven en het zaakje kan verscheept worden. snik. :lol:
Bijlagen
DSCF5719.jpg
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: klassieke 3-weg

Bericht door JeroenGRT »

ziet er goed uit jeroen! ben al met de voorbereidingen bezig voor de scan speak vertigo...deze komt snel jouw kant op :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Laatste handeling staat te gebeuren, nog een stuk demping plaatsen en woofer vastschroeven en het zaakje kan verscheept worden. snik. :lol:
Dapper dat je die print zo achter de woofer monteert. Mijn ervaring is dat dat altijd gaat resoneren, zeker bij hogere geluidsvolumes. Ik zou dan ook zeker alle filtercomponenten lijmen met smeltlijm of epoxy en de print zelf monteren op een laag vilt, zodoende wordt evt. resonantie van de print gedempt door het vilt.

Echter over één ding moet ik toch even streng zijn, als je de woofermagneet zo dicht bij de spoelen monteert krijg je gegarandeerd beïnvloeding van de spoel, deze ziet namelijk een permanent magneetveld en dus is er magnetische koppeling tussen de twee waardoor de waarde van de spoel verandert. Ik zou zeker e.e.a. even nameten om te zien of deze beïnvloeding geen nadelige invloed heeft op je filtergedrag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Obsessief meetparagnost
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Ga jij nou maar kabels instralen, dan maak ik me geen zorgen meer over magneetvelden. :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Ga jij nou maar kabels instralen, dan maak ik me geen zorgen meer over magneetvelden. :lol:
Aan die dunne kabels die je gebruikt is helaas weinig eer te behalen, als je d'r nu een dure Van den Hul in had gestopt had ik nog wat voor je kunnen betekenen, maar nu is het dusdanig zonder opsmuk en poespas (lees je mee Henkjan?) dat ook ik d'r geen raad mee weet.

Maar even alle gekheid op een stokje, beide punten die ik aandraag zijn valide, vooral de resonanties van print en/of filteronderdelen heb ik al vaker meegemaakt en da's gewoon vervelend, dan moet weer alles los en uit elkaar, kan je beter voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

De speakers klinken hetzelfde met filter binnen of buiten de kast. Ik heb de assen van de spoel zoveel mogelijk loodrecht op elkaar gezet, ook op die van de woofer. Monteren tegen de achterwand levert geen winst op, de assen staan dan in de richting van de woofer, bovendien staan ze dan niet eens verder van de woofer af. Bovenin de kast is geen plaats, daarbij is het zeer onhandig om daar het filter te monteren.

Ik heb geen last van trillen van het filter. Of je het nu zo doet of alle componenten zonder print met montagekit tegen de wanden lijmt, het maakt volgens mij geen enkel verschil. De opbouw van het filter: 4mm MDF plankje, onderdelen met tie-wraps vastgezet en hardwired verbindingen. Dat is anders dan een normale print waarbij de onderdelen vastzitten op hun soldeerverbindingen. Dat je daar moet vastkitten om nare trillingen van de componenten te voorkomen kan ik me voorstellen.
De plek waar ik de schroeven heb geplaatst voorkomt verder dat er gemakkelijk een eigenresonantie van de print wordt aangesproken. Ze staan aan de voorkant dichter bij elkaar dan aan de achterkant.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

W.b.t. de luchtspoelen is het flauwekul dat door een statisch magneetveld de waarde verandert. Hooguit w.b.t. de I-kern spoel. Maar dan nog moet je er een paar 100 mT door jassen voor een kleine verandering. Op de plaats van die spoel zul je wel onder de 1 mT blijven schat ik zo.

En als we het over kabels hebben zou ik gaan miauwen over de dunne draadjes naar de woefer. Die kunnen door de toch wel aardige stroom gaan trillen. Maar of je dat gaat horen...? :mrgreen: Nou ja die Japanner van 47-Labs is er rijk mee geworden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door SSassen »

Wat doen jullie flauw zeg, ik probeer iets constructiefs bij te dragen en d'r kan geen vriendelijk woord vanaf ... bah!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Obsessief meetparagnost
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

Tja, als je nou "Sander Sassen - Spijkers op laagwater zoeker" onder je post zou zetten :P :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Tja, als je nou "Sander Sassen - Spijkers bij laagwater zoeker" onder je post zou zetten :P :lol:
Sorry, maar resonanties door niet goed vastzittende filteronderdelen is een reëel probleem, dat zuig ik niet uit mijn duim, zeker bij montage zo dicht bij een grote woofer, waar de drukvariaties het grootst zijn. Idem voor de beïnvloeding van de waarde van een spoel, en daarmee de correcte werking van een scheidingsfilter, door een permanent magneetveld van de grootste magneet in de hele luidspreker dichtbij het scheidingsfilter.

Dat Jeroen d'r bij heeft stilgestaan en in zijn opvatting voldoende maatregelen heeft genomen neem ik zondermeer aan, maar zaken afdoen als niet van toepassing vind ik te kort door de bocht. Zowieso dien je je te realiseren dat een dergelijke opmerking misschien voor jou, mij en Jeroen redelijk voor de hand ligt, ik zie nog met regelmaat zelfbouwprojecten waarbij de zelfbouwer bij dit soort zaken absoluut geen seconde stil heeft gestaan. Daarmee is een dergelijke reactie misschien van weinig waarde voor jou, mij, of Jeroen, voor andere zelfbouwers kan het een opsteker zijn.

Dus a.u.b. niet alles gelijk opvatten als kritiek of een steek onder water, okay? Soms is een reactie ook informatief in algemene zin.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Kletst zelden zomaar een stuk in de rondte
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

Trek het je niet aan Sander, Jeroen is net zo eigenwijs als jij en ik.

Het verbaasd mij ook wel om er zoveel werk in te steken en dan de laatste finishing touch... :roll: Zou ie morgen vandaag een deadline hebben?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: klassieke 3-weg

Bericht door dre »

diepte in het laag ligt voor mij toch aan het gekozen concept en niet aan de UcD:
ik bedoelde de diepte van het geluidsbeeld :wink:

die q-sound van amused to death was inderdaad echt bizar!
ik dacht eerst dat ie z`n surround aan had staan :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

Sowieso schrijf je sowieso anders :wink: :mrgreen: (waar is jantje trouwens :P)

Ik vind het ook enigszins overdreven maar goed, er zijn altijd puristen natuurlijk 8)
Sorry Jeroen het ging dit weekend niet meer lukken, ben bij mijn vader met een ander (speaker) klusje bezig.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

De speakers lijken goed te bevallen. De oude magnats blijken in een direct vergelijk vooral zwak te zijn in de onderste helft van het middengebied, daarboven klinkt het prima en het diepere laag is ook voldoende aanwezig bij de all ribbon 8P. Maar de verstoorde klankbalans in het middengebied leidt tot minder verstaanbaarheid en harder zetten maakt dat alleen maar erger (galmend en vermoeiend om naar te luisteren). Mijn vader was blij verrast met de rust in het geluid en dat hij met de nieuwe 3-weg beter kon waarnemen zonder dat het volume omhoog moest.

Nu nog mooi fineren (licht eiken lag al klaar in het klushok) en deze zware jongens gaan ophangen. Al met al zijn ze toch ergens tussen 20 en 25 kg uitgekomen qua gewicht.

Ik zal tegen de tijd dat ze helemaal afgewerkt zijn nog een foto plaatsen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: klassieke 3-weg

Bericht door dre »

mooi dat ie zo tevreden is! 8)
ik had eigenlijk niet anders verwacht.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Nog een laatste bericht om het af te sluiten, de speakers zijn gefineerd. Bij deze verplaats ik het topic dan ook naar showcase.
Bijlagen
DSCF5804.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Nog een laatste bericht om het af te sluiten, de speakers zijn gefineerd. Bij deze verplaats ik het topic dan ook naar showcase.
Ziet er netjes uit, waar is het JD (Jeroen Dezaire) logo op het frontje?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Haha, zei mijn moeder ook al. Nou, hoeft voor mij niet zo, hou het maar neutraal.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door SSassen »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, heb je ook een foto van de uiteindelijke plaatsing van de luidsprekers in de luisterruimte?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Dat ging niet goed, veel te slecht licht aan het eind van de middag. Misschien dat dat nog eens komt. Ze klonken in ieder geval precies zoals ik gehoopt had, juiste combinatie van bafflestep compensatie en afstemming, enigszins tricky maar ik had als referentie de magnats en wist daardoor dat de boxen op die plek hangend tonaal zouden moeten klinken alsof ze goed vrij staan.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: klassieke 3-weg

Bericht door wouter »

En dat is de grote voorsprong t.o.v. fabrieksluidspreker, in het concept rekening houden met de uiteindelijke omgeving en gewenste klankbalans.

Mooi topic.

Brede luidsprekers en grotere (gesloten) basunits klinken toch stiekem altijd wel heel lekker als je een 6,5" 2-weg gewend bent (ikzelf inmiddels al lang niet meer gelukkig)
Gesloten